Ik heb 2.5 jaar geleden een boerderij gekocht die nu volledig afgebroken opnieuw in opbouw is. Hier heb ik ook een volgtopic van

Nu hebben wij daar 1,5 hectare grond bij en staan onze paardjes daar. Toen ik het huis kocht had ik een heel ander doel, reed ik nog veel wedstrijden etc. Nu dat op een lager pitje staat en ik eigenlijk niet heel gelukkig wordt van mijn paarden in hun paddocks wil ik daar verandering in brengen.
Ik heb paddock paradise tussen haakjes gezet, omdat wij niet gaan werken met tracks etc. Daar hebben we simpelweg nu geen tijd voor. Maar we zullen in de toekomst en als het de paarden bevalt zeker nog uitbreidingen gaan doen.
Ik heb een plan, en zo gaan we het ook doen. Maar tips zijn altijd welkom

Zoals het er nu uitziet maken we 5 vd 10 boxen open en houden we 5 vaste boxen. In de boxen die open worden komen staldeuren naar buiten dus kunnen de paarden altijd binnenzetten waar nodig.
Voor de boxen, dus de uitloop wordt volledig verhard/bestraat om modder te voorkomen.
De boxen dienen echt als schuilplek, en wil daar eigenlijk ook geen hooi leggen omdat ik geen “ruzie” wil daar. Maar ik ben wel benieuwd hoe daar over gedacht wordt hier!

De waterleidingen worden allemaal goed geïsoleerd om bevriezing te voorkomen.
In de paddock van de uitloop wil ik wel een of meerdere voerplekken maken.
Vanuit de paddock hebben we een pad van ongeveer 8 meter breed. Dit is al 60 cm opgehoogd, waardoor het niet snel nat wordt. Kan natuurlijk altijd, maar een echte modderpoel wordt het niet gokken wij. Hier lopen nu onze shetjes, fjord en a pony en er staat nog steeds gras.
Vanuit het pad heb je aan de linkerzijde een grote gedraineerde paddock die ook super mooi droog is. Hier willen we meerdere voer plekken maken. Het liefst willen we van die hooiruiven met dakjes neerzetten. Vanuit het pad kom je ook uit in de wei. De wei willen we even kijken hoe die zich houdt. Maar deze is eigenlijk altijd droog, we zitten op zandgrond dus hebben erg weinig modder.
Mocht de wei te kaal/nat oid worden zullen we hem afsluiten of deels afsluiten. Bemesten/inzaaien doen we elk jaar.
Verder zijn er overal meerdere automatische drinkbakken en wil ik ook meerdere likstenen ophangen.
Maar is dit genoeg? Onbeperkt hooi, gras en likstenen. Ze krijgen nu natuurlijk brok en 2 oudjes krijgen seniores bij. De oudjes binnenhalen om te voeren is geen probleem. Ik denk ook dat zij dit in de winter vooral nodig hebben. Maar hoe zit het met de andere? Ze krijgen nu allemaal Max 1 schep brok op een dag. Maar de bedoeling is dus dat ze straks daar zonder kunnen.
Ook ben ik heel benieuwd of jullie (sport) paarden positief veranderd zijn?
We laten ze nu rustig alvast wennen aan de situatie door ze met z’n alle (5en) in de wei te zetten. Dat gaat super.
Ben heel benieuwd naar jullie tips, ervaringen etc! En leuk als jullie ook dit project van ons volgen

Groetjes Britt