Natuurlijk zijn veel mensen bekend met opfokplekken voor hun jonge paarden, echter ik zit geloof ik met een net wat andere situatie met mijn jonkie. Toen hij bijna een jaar was heb ik hem gekocht en een jaar aan huis gehad bij een kennis. Zo konden we elkaar leren kennen en met wat basisdingen aan de slag (halstertje om, meelopen, halthouden, poetsen, hoeven krabben, smid). En toen, afgelopen voorjaar, kreeg ik de kans hem in een vrij groot natuurgebied te plaatsen. Hij doet het supergoed in de kudde en het gebied biedt voldoende aan water en voeding waardoor ze niet bijgevoerd hoeven te worden.
Aangezien ik geen paard heb gekocht om er alleen maar naar te kijken komt er hoe dan ook op een gegeven moment een verhuizing aan... Hij is nu bijna 2,5 jaar en ik ben voornemens om hem waarschijnlijk nog wel 1,5 jaar in het gebied te laten staan. Dat betekent dat hij uiteindelijk ongeveer in totaal twee jaar in het gebied door zal brengen.
Maar wat betekent het als ik een paard uit zijn volledige vrijheid haal? Hoe de nieuwe plek er ook uit zal zien, het zal hoe dan ook totaal anders zijn dan het gebied waar hij nu in opgroeit, een pp, hit-actief of in de nachten op stel, dat weet ik nog niet. Ik hoor weleens over jonge paarden die in de Eifel worden geplaatst? Misschien redelijk vergelijkbaar?
Dit topic om al jullie tips en eigen ervaringen te delen! Want ook al duurt het allemaal nog even, ik wil me goed voorbereiden en ben gewoon heel benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.
De hoofdrolspeler