Merrie in kudde ruinen inscharen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Merrie in kudde ruinen inscharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:35

Hallo allemaal,

Ik heb bij mij thuis een kudde ruinen lopen, 3 paarden en 1 pony. Staan grotendeels al ettelijke jaren samen en kunnen het best goed met elkaar vinden. Op termijn ga ik nog kijken voor een paard bij; nu weet ik niet of ik me bij ruinen ga houden of dat ik eens kijk voor een merrie. Ik heb zo 'n voorgevoel dat dat misschien wel eens niet zo gesmeerd zou kunnen gaan lopen, een merrie bij 4 ruinen zetten wegens claimgedrag en bijgevolg dus ruzie tussen de ruinen. Iemand hier ervaring mee? Is het het proberen waard of gaat het geheid problemen geven?
Bedankt voor je reactie!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:00

Tja ligt eraan. Op pensionstal hebben we nu een groep waar mijn jonge ruin in staat die bestaat uit 4 ruinen van 4 tot 17 jaar en 1 merrie (ook iets van 10-12 jaar)... eerste weken was het vooral dat een aantal ruinen wel erg achter haar aan liepen en wat jaloers op elkaar waren als ze de andere aandacht gaf... Ze is nu nog duidelijk belangrijk voor de heren maar het is wel evenwichtige groep. Mijn ruin is de jongste en vindt eten en aandacht van mij nog wel belangrijker dan de merrie die hem dan wel weer erg erg mag. (Als in ik zet mijn paard terug, merrie komt zachtjes hinnikend aanlopen..mijn ruin blokt haar door om te draaien want eerst met baasje knuffelen :Y) )
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 31-10-19 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:01

Ik heb 4 ruinen en 2 merries. 2 Ruinen hebben daar ietsjes moeite mee.

Het ligt er ook een beetje aan.

Ik had 2 ruinen die al jaren samen stonden en daar kwam 1 merrie bij. Zij heeft dat toen zelf goed geregeld en waren echt super braaf samen.

Toen kwam haar zoon terug en die claimde haar heel erg. Maar de andere 2 ruinen zijn heel nuchter en de merrie bleef die 2 ook trouw. Ze waren met z'n 4en echt super braaf.

Toen kwam er in April een ruin bij en die werd door zoonlief niet goed geaccepteerd. Moeders was continu hengstig en dat gaf wel wat gedoe. Hij heeft er heel lang naast gestaan. Eenmaal samen, was het oke, maar niet perfect.
Die ruin heeft 4 maanden ergens anders gestaan.
De paarden zijn vorige maand naar aan huis verhuisd. Paar dagen later kwam die ruin terug. 1 nacht ernaast en daarna erbij. Dat ging wisselend, maar er stond nog gras en we hadden meer ruimte.
Nog een paar dagen later kwam ook onze nieuwe merrie. Zij heeft er een nacht naast gestaan en toen ook erbij.
Ging helemaal goed, totdat haar broer ( zoon van de andere merrie dus ) haar iets te leuk vond en zij dus heel hengstig werd. Toen kwam de andere ruin er niet meer bij. Mijn oudste ruin wel.
Zij zelf deed iets lelijk tegen d'r moeder, maar allemaal waarschuwingen.

Later ging zij haar weg en mag de andere ruin er ook bij.

Het duurde even 2 weken, maar het is nu echt wel rustig. Alleen die jongste merrie is weer hengstig en dan wordt er wat gegild. Maar in principe bepaald zij hoe en wat.
Mijn oude merrie ( haar moeder ) is 26 en heel relaxed met alles en iedereen. Die heeft 6 veulens gehad en de jonge merrie is net van haar veulen af.

Hoe ze reageren zal het meest aan je merrie liggen. Natuurlijk zullen de ruinen anders reageren op elkaar dan zonder een merrie, maar zoals mijn oudste ruinen heel goed samen kunnen, mag mijn ene ruin ook prima bij de merrie komen. Waar de 2 ruinen die elkaar niet zo mogen, dat minder van elkaar kunnen hebben.

Onze paarden lopen wel 24/7 samen met onbeperkt hooi, dus er is genoeg ruimte, genoeg te eten en ze worden niet elke dag opnieuw bij elkaar gezet. Dat scheelt ook heel veel.

miezelke

Re: Merrie in kudde ruinen inscharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:57

Superpony ja thuis staan ze ook 24/7 buiten en bij mekaar, dus nooit apart. Weide is 2ha15 dus plaats genoeg op mekaar te ontlopen.

Evelijn haha keischattig dat ie eerst jou wil knuffelen <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:02

miezelke schreef:
Superpony ja thuis staan ze ook 24/7 buiten en bij mekaar, dus nooit apart. Weide is 2ha15 dus plaats genoeg op mekaar te ontlopen.

Evelijn haha keischattig dat ie eerst jou wil knuffelen <3

Als ze van elkaar weg kunnen en genoeg te eten, wil het wel.

Ik vind ernaast zetten met draad ertussen vaak "enger" dan gelijk erbij. Vooral als ze wat maaien met hun benen.

Op onze vorige plek was de track al af en konden ze elkaar niet in een hoek jagen. Hier wel, maar genoeg ruimte, dus gaat goed.
En maar 3 hooibakken op 6 paarden. Eten altijd overal samen.

Alleen tijdens het voeren onder het schuildeel, is de jonge merrie wat bitchie. Zet het bij haar neer en laat ze rest wel met rust tot alles bijna op is. Maar ik blijf erbij staan.

Roulette_

Re: Merrie in kudde ruinen inscharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:10

Op de vorige pensionstal stond mijn merrie in een groepje met vier ruinen, de ruinen stonden al ruime tijd samen voordat mijn merrie erbij kwam. Is eigenlijk altijd goed gegaan, was rust in de groep en de ruinen hebben nooit claimgedrag oid laten zien, niet naar elkaar en niet naar mijn merrie, ook niet als ze hengstig was, dan gaven ze haar juist de ruimte. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie een wat dominantere is die zelf graag bepaald wat er gebeurd in de groep en behoefte heeft aan personal space en ondanks dat dit van de ruinen op stal ook de wat dominantere waren, hebben ze vanaf het begin dat volledig van haar geaccepteerd.
Enige nadeel vond ik dat de ruinen duidelijk twee setjes van twee waren en mijn merrie er eigenlijk maar 1 echt leuk vond, de rest had ze niets mee, heb haar uiteindelijk verhuist naar een andere stal om (o.a.) deze reden. Nieuwe stal staat ze in een iets grotere gemengd groep en dat gaat super.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:21

Het ligt heel erg aan de merrie of je haar tussen de ruinen kan zetten.

Ik heb een absolute alpha merrie en die zet alle ruinen aan de andere kant van het hek/draad als ze niet hengstig is. Dat is echt geen succes.

De enige ruin die af en toe in de wei staat is een shetlander maar die rent onder het draadje door als Bella er aan komt.

Maar er zijn ook merries waar het prima mee kan.