Hoe jonge pony het best laten wennen aan nieuwe stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2201

Hoe jonge pony het best laten wennen aan nieuwe stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 09:11

Beste,

Ik heb sinds zaterdag een shetlander van 1,5 jaar oud. Bij haar vorige eigenaar had ze een inloopstal. Bij ons is dit niet mogelijk. Ik zet haar 's avonds op stal en 's morgens haal ik haar uit. Nu kan ze maar niet wennen aan een gesloten stal...kan ik iets doen om het haar aangenamer te maken of moet ik gewoon nog wat geduld hebben dat ze kan wennen? Ze probeert door haar luik te klimmen en stamt tegen de staldeur. Graag tips want wil echt zo graag dat ze zich goed voelt bij ons.
Groetjes, Ellen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:14

Smartie2201 schreef:
Beste,

Ik heb sinds zaterdag een shetlander van 1,5 jaar oud. Bij haar vorige eigenaar had ze een inloopstal. Bij ons is dit niet mogelijk. Ik zet haar 's avonds op stal en 's morgens haal ik haar uit. Nu kan ze maar niet wennen aan een gesloten stal...kan ik iets doen om het haar aangenamer te maken of moet ik gewoon nog wat geduld hebben dat ze kan wennen? Ze probeert door haar luik te klimmen en stamt tegen de staldeur. Graag tips want wil echt zo graag dat ze zich goed voelt bij ons.
Groetjes, Ellen

Heeft ze vriendjes op stal? En kan ze (vanwege haar shet-formaat) die ook goed zien? Want vaak willen ze niet op stal staan omdat ze zich niet veilig voelen. Dat kan was tijd kosten, maar dat kun je wel wat helpen door te zorgen voor een vriendje. En uiteraard voor ruim voldoende hooi, zodat ze lekker kan knabbelen en haar stress wat kan 'afkauwen'.

MarlindeRooz

Re: Hoe jonge pony het best laten wennen aan nieuwe stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:19

Samen met een vriendje op stal zetten! En zorgen voor onbeperkt eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:20

Ze is er net, je moet het wel de tijd geven. Mijn paardje maakte in het begin van z'n box ook een enorme paasei zooi (veel rond draaien enzo) ondanks een maatje. Nadat ie volledig gewend was, is dit ook niet meer zo erg. En dit heeft wel wat langer als 1 of 2 weken geduurd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:22

Marije_1997 schreef:
Ze is er net, je moet het wel de tijd geven. Mijn paardje maakte in het begin van z'n box ook een enorme paasei zooi (veel rond draaien enzo) ondanks een maatje. Nadat ie volledig gewend was, is dit ook niet meer zo erg. En dit heeft wel wat langer als 1 of 2 weken geduurd.

Natuurlijk kost het tijd, mijn merrie was de eerste maand zelfs echt een draak op stal, en heeft de eerste twee maanden vaak gesteigerd op stal. Maar je kunt wel de situatie optimaliseren, voor zover mogelijk, door een vriendje en ruim voldoende ruwvoer te voorzien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:27

Skippy01 schreef:
Marije_1997 schreef:

Natuurlijk kost het tijd, mijn merrie was de eerste maand zelfs echt een draak op stal, en heeft de eerste twee maanden vaak gesteigerd op stal. Maar je kunt wel de situatie optimaliseren, voor zover mogelijk, door een vriendje en ruim voldoende ruwvoer te voorzien :)

Ohh ja dat maakte bij die van mij niet uit. Z'n stal was gewoon ook een grote natte bende na een week hahaha (heb wel elke dag gwn geest hoor)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:27

Marije_1997 schreef:
Ohh ja dat maakte bij die van mij niet uit. Z'n stal was gewoon ook een grote natte bende na een week hahaha (heb wel elke dag gwn geest hoor)

Ow bij die van mij is letterlijk álles op te lossen met een vriendje en een bak hooi, dus dat is altijd stap 1 voor mij :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe jonge pony het best laten wennen aan nieuwe stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:30

Dit zal wel niet zijn wat je wil horen maar maak gewoon een uitloopje aan de box?

Pony geeft duidelijk aan dit niet te willen, dus waarom het dier dan dwingen om daar de helft van zijn leven door te brengen.