welke zweetdeken en hoe gebruiken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AliekeTimmer

welke zweetdeken en hoe gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:10

Hoii allemaal
ik heb een tinker. ze staat 24/7 buiten en heeft een inloopstal (die kan wel dicht). ze heeft niet zoveel conditie en zeker niet in de winter. ik kan alleen in ons weiland rijden maar die is s'winters te nat voor een goede intensieve training. ik kan 1 keer per week naar een binnenbak en heb ook 1 keer les. ze wordt niet geschoren en heeft voor de rest ook geen deken op. maar omdat ze geen conditie heeft en een dikke wintervacht zweet ze ontzettend veel na het rijden. mijn ouders hebben een tijd terug zomaar een deken gekocht zonder 'onderzoek' te doen. deze is inmiddels stuk en tijdens het zoeken naar een nieuwe kwam ik erachter hoeveel verschillende er eigenlijk zijn. hebben jullie tips voor het materiaal, aantal grammen, enz? en ook hoelang zo'n deken op moet?

belle_boef

Re: welke zweetdeken en hoe gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:26

Waar wil je de deken voor gebruiken.
Een zweetdrken is prima voor na het rijden bijv.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:26

Ik heb zelf voor mijn fries een zweetdeken met kruissingels dat vind ik een groot pluspunt omdat deze beter blijven liggen dan enkel ee staartlus achter ..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:29

Een gewone zweetdeken gebruiken na het rijden en uit de wind zetten.

Ik zou wel wat vaker gaan rijden per week ipv 1 x intensief Les. Je kan misschien ook lekker buiten gaan rijden. Of wandelen. Heb je ook geen optie tot longeren of grond werken?

AliekeTimmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:22

belle_boef schreef:
Waar wil je de deken voor gebruiken.
Een zweetdrken is prima voor na het rijden bijv.

Jij is ook bedoelt voor na het rijden :j

AliekeTimmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:27

lovelucydan schreef:
Een gewone zweetdeken gebruiken na het rijden en uit de wind zetten.

Ik zou wel wat vaker gaan rijden per week ipv 1 x intensief Les. Je kan misschien ook lekker buiten gaan rijden. Of wandelen. Heb je ook geen optie tot longeren of grond werken?

Ik rijd 2 x per week, sorry als dat niet duidelijk was... Ik mag niet alleen op buitenrit en ze is nogal energiek dus ik durf het niet zo goed aan om alleen buiten met haar te lopen en zoals ik al ze, met draven trapt ze het weiland al kapot. Ik loop wel veel in het weiland met haar, een beetje trucjes doen enzo

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:29

een wollen of fleece deken opleggen. Het zweet komt op de deken te liggen. zodra het paard droog is weer afdoen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:37

Geen zweetdeken gebruiken. De vacht fungeert prima als zweetdeken.

Mocht je naar huis moeten stappen in de wind of op de trailer, dan zou ik er wel even een wollen deken opgooien, dan houdt ze zichzelf niet warm in de wind.

Na het rijden, goed uitstappen tot ze op adem is, dan uit de wind zetten (bij voorkeur in het zand hier, dan kunnen ze rollen) en niets aan doen.

Als je voelt na het rijden, zul je zien dat ze zeker bezweet zijn maar op de huid niet nat of koud. Het lijkt zielig zo'n bezweet paard, maar de vacht doet keurig zijn werk.