Ervaringen kunststof omheining gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rebell09

Ervaringen kunststof omheining gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:10

Hallo,

Omdat wij heel erg twijfelen over de aankoop van ons nieuwe hekwerk (zwart/bruin kunststof of gecreosoteerd hout) ben ik benieuw naar jullie ervaringen met (donker) kunststof. Ik heb verhalen gehoord dat de dwarsbalken gaan doorhangen met warm weer en uit de staanders vallen? De palen zouden snel kunnen afbreken? En hoe zit het bijvoorbeeld met verkleuren? Maakt het uit of je ronde liggers hebt of rechthoekige?

Graag jullie ervaringen e/of tips! :D

Alvast bedankt!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:17

Ik vind houten fijner dan kunststof. Op een springstal waar ik een tijd gewerkt heb hadden wij ook kunststof, ik vond dit erg instabiel en de paarden ontsnapten ook regelmatig. Een flinke duw van een paard er tegen en de balk valt eruit. Er is toen alsnog een dubbele omheining van schrikdraad een halve meter voor de kunststoffen omheining gemaakt zodat de paarden er niet uit konden...

Stal waar ik zelf gereden heb hadden ze houten omheining, maar de opening toen vervangen door een schrikdraadje omdat de balken te zwaar waren voor kleine kinderen die hun paard/pony uit de paddock moesten halen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:59

Ook in kunststof omheining zitten grote kwaliteitsverschillen. Kunststof verkleurd inderdaad, als het warm wordt kan het krom trekken en inderdaad zo erg dat ze uit de palen trekken. Daarbij is het meestal een stuk duurder dan een houten omheining.
Qua duurzaamheid is een goed behandelde houten omheining Creoluc of Nobifix net zo duurzaam of zelfs veel duurzamer dan een kunststof omheining. De weekmakers in de kunststof (die zorgen dat het niet bros wordt) is na een aantal jaren verdwenen zodat de palen bros worden en dus kunnen afknappen.

Rebell09

Re: Ervaringen kunststof omheining gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:14

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat we inderdaad maar voor de houten omheining gaan als ik dat zo begrijp van jullie. Had gehoopt dat kunststof de uitkomst zou zijn qua onderhoudsvrijheid, maar de tegens vind ik ook niet mis..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:23

Kunststof is helemaal super maar je moet wel staalversterkte balken nemen. Hier staat het er retestrak bij

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:25

Hoe lang heb jij het al staan Dorine92?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:27

Rebell09 schreef:
Hoe lang heb jij het al staan Dorine92?

Uhmm.. denk jaar of anderhalf ofzo
Maar wij hebben het wel echt goed aangepakt. Palen in beton gestort en een flinke klap stroom ervoor

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:28

ik heb een houten omheining, deze is erg stevig en sterk. ik denk niet dat de meeste kunststof omheining tegen mijn sloopkogels bestemd zijn. qua onderhoud moet ik er niets aan doen de omheining is behandeld verkleurd wel wat van de zon naar dat mag vind ik.
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:31

Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn eigen kunststof omheining echt zelf bedacht heb. Dus niet een omheining bij een paardenomheiningbedrijf gekocht en laten plaatsen.
Ik heb voor de onderkant beschoeiings schotten gebruikt en voor de bovenkant staalversterkte palen. We hebben in de palen die we in de grond hebben gezet in beton, zelf gaten moeten boren.
Ik ben er echt zo onwijs blij mee <3

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:34

@Denise92: Wilde net vragen waar je het vandaan had.. :-) Maar heb je een foto? Mag ook via pb hoor!

@zacharyhill: Erg mooi! Is volgens mij ook gecreosoteerd zeker?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:38

@zacharyhill: Erg mooi! Is volgens mij ook gecreosoteerd zeker?[/quote]

Dank je wel. Ja dit is gecreosoteerd hout.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:47

Rebell09 schreef:
@Denise92: Wilde net vragen waar je het vandaan had.. :-) Maar heb je een foto? Mag ook via pb hoor!

Ik denk dat je mij bedoelt :P
Ik zet de foto’s wel gewoon in het topic. Veel leuker voor de meelezers en de teruglezers

Ik heb buitenom dus een dichte onderkant. Vind ik een fijn idee dat de paarden er echt niet uit kunnen. Plus je houdt je rotzooi (hooi en takken enzo) mooi in je paddock en dus niet over het erf. Ook kan er zo niks inwaaien bij storm/harde wind.
Afbeelding

De afscheidingen tussen twee paddocks heb ik enkel met balken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn nu bezig met een soort trackje rondom de paddock aan te leggen, ook weer met hetzelfde materiaal. Dus zo zie je hoe wij dit doen:
Afbeelding
Afbeelding

In het weiland heb ik ook kunststof palen staan (de tussenpaaltjes zijn gewoon bruine prikpalen hoor). Ik zou alleen wel echt aanraden om ze staalversterkt te nemen en in beton te storten. Dan ben je voor eeuwig klaar
Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:59

Wij hebben kunststof palen met daartegen kunststof planken gevezen rond de stapmolen staan.
Staat nu al 14 jaar en nog nooit een paal of plank van gesneuveld. Terwijl de houten omheining van de weide al wel op enkele plaatsen vernieuwd is op ongeveer dezelfde periode.
Moet wel zeggen dat ze er dus eigenlijk niet in stilstaan, maar de jonge paarden durven er af en toe toch eens volop in te vliegen.
De omheining hebben we (2de hands) samen met de stapmolen (ook 2de hands dus) gekocht, anders hadden we er wel hout rond gemaakt. Maar al bij al, met de nodige elektriciteit erop, lijkt mij dat zeker zo duurzaam als hout.

http://www.govaplast.com/nl/govaplast/p ... en-balken/

Als je goed kijkt zie je op de foto hieronder de omheiningen.
Rond de piste betonnen palen met 2 houten planken.
Rond de stapmolen de govaplast.
Rond de weide treinbielzen met 2 houten planken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 30-10-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:02

s0173957 schreef:
Wij hebben kunststof palen met daartegen kunststof planken gevezen rond de stapmolen staan.
Staat nu al 14 jaar en nog nooit een paal of plank van gesneuveld. Terwijl de houten omheining van de weide al wel op enkele plaatsen vernieuwd is op ongeveer dezelfde periode.
Moet wel zeggen dat ze er dus eigenlijk niet in stilstaan, maar de jonge paarden durven er af en toe toch eens volop in te vliegen.
De omheining hebben we (2de hands) samen met de stapmolen (ook 2de hands dus) gekocht, anders hadden we er wel hout rond gemaakt. Maar al bij al, met de nodige elektriciteit erop, lijkt mij dat zeker zo duurzaam als hout.

http://www.govaplast.com/nl/govaplast/p ... en-balken/

Hout wordt aan geknaagd en rot op een gegeven moment dus kunststof is wel veel duurzamer lijkt me

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:56

Goed geimpregneerd (Creoluc of Nobifix) minimaal is minimaal 25 jaar rotvrij. Kunststof (zeker het goedkopere wordt onder invloed van UV stralen bros en zal dan breken of verbrokkelen. De kunststof palen gemaakt van gerecycled kunststof trekken weer extreem, krom. Nieuw kunststof is weer zeer milieu onvriendelijk want gemaakt van aardolie.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:18

Mijn houten omheining staat er nu bijna 4 jaar en daar wordt niet aan gegeten, wel aan de paal midden in de schuilstal. Dat was zo opgelost met anti bite inspuiten en nu eten ze er niet meer van. zelfs de luchtzuiger sloopt de omheining niet. Het is gecreosoteerd hout dat steelt wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:46

juliomariner schreef:
Goed geimpregneerd (Creoluc of Nobifix) minimaal is minimaal 25 jaar rotvrij. Kunststof (zeker het goedkopere wordt onder invloed van UV stralen bros en zal dan breken of verbrokkelen. De kunststof palen gemaakt van gerecycled kunststof trekken weer extreem, krom. Nieuw kunststof is weer zeer milieu onvriendelijk want gemaakt van aardolie.

Gelukkig is hout wel heel erg milieuvriendelijk :n

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:49

Eea. Is ook afhankelijk van je grondsoort. Zand is droger dus palen gaan langer mee dan in klei of vee

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:27

Onze palen zijn van gerecycleerd kunststof en daar is er dus geen enkele krom van.
Staat hier al 14 jaar en daarvoor stond het ook al een jaar of 5...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:29

s0173957 schreef:
Onze palen zijn van gerecycleerd kunststof en daar is er dus geen enkele krom van.

Hier ook gerecycled kunststof idd

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:59

Dorine92 schreef:
s0173957 schreef:

Waar heb jij die palen en liggers vandaan? Ziet er stevig uit!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:56

Rebell09 schreef:
Dorine92 schreef:

Waar heb jij die palen en liggers vandaan? Ziet er stevig uit!

Hahn kunststoffe uit Duitsland