nieuw paard in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 15:44

hoi bokkers,

ik weet niet zeker of het topic hier goed staat.

Ik wil van het weekend een nieuw paard aan de kudde toevoegen, maar twijfel over hoe.

momenteel bestaat de kudden uit 1 ruin van 21 en 1 merrie van 4. Ze kunnen goed met elkaar opschieten. Het nieuwe paard loopt al wel in de buurt, naast elkaar en ze hebben op stal al even kennis gemaakt.
Nu is de ruin erg beschermend naar de merrie als er een ander paard bij komt (loopt nu ook elke keer in het midden).
Hoe zouden jullie dit aanpakken? eerst de nieuwe met de ruin en later de merrie erbij of juist anders om?

de nieuwe is trouwens ook een ruin, ruimte is er genoeg (momenteel 1,5 ha)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:57

Zamba wij hebben onlangs ook twee nieuwe paarden bij elkaar gezet. Wij hebben heel bewust gekozen om dit op nieuw neutraal terrein te doen→ groot weiland, zodat beiden paarden een soort zelfde start hebben.
We wisten dat beiden paarden gemakkelijke rustige paarden waren en niet al te dominant, dus wij hebben bij aankomst van het nieuwe paard, vlak van te voren de merrie op de nieuwe grote wei gezet, zodat de nieuwe gelijk bij haar gezet kon worden. Het ging fantastisch. Ik beweeg soms te veel.

.

Dus kijk goed naar je paarden, of laat ze bij elkaar met een touwtje er tussen als je het niet vertrouwd, maar als ze niet al te dominant zijn en gewoon lief, zou ik ze gelijk bij elkaar zetten op nieuw neutraal terrein dat echt groot is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:00

Niet.

Ruin is nu al bezitterig naar zijn dame, concurrent er bij gaat geheid fout.
Als je een kudde moet samenstellen heb je minste kans op ellende met combi 1 ruin en 1 of meerdere merries, enkel merries of enkel ruinen.
Ruzie om merries is gezien hoe jouw huidige ruin al eerder gereageerd heeft een zekerheid, en 3 is al een zeer lastig aantal.
Wil je het echt, dan zou je kunnen overwegen om er een 4e bij te zoeken, merrie en die eerst aan de nieuwe ruin te koppelen ergens anders voordat je ze samen met draadje er tussen naast je huidige koppel zet.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 16:07

tamary schreef:
Niet.

Als je een kudde moet samenstellen heb je minste kans op ellende met combi 1 ruin en 1 of meerdere merries, enkel merries of enkel ruinen.
Ruzie om merries is gezien hoe jouw huidige ruin al eerder gereageerd heeft een zekerheid, en 3 is al een zeer lastig aantal.
Wil je het echt, dan zou je kunnen overwegen om er een 4e bij te zoeken, merrie en die eerst aan de nieuwe ruin te koppelen ergens anders voordat je ze samen met draadje er tussen naast je huidige koppel zet.

Er heeft altijd nog een merrie bij gestaan maar deze kan momenteel de weide niet op ivm hoefbevangenheid. Apart laten staan is geen optie, want als ze elkaar niet meer kunnen zien gaan ze gillen (bestaand koppel naar de nieuwe en andersom), daarnaast trappen ze de weide kapot en hebben we de weide straks weer nodig...... -O-

edit: ze staan al naast elkaar met een draadje ertussen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:12

tamary schreef:
Niet.

Vind dit vrij kort door de bocht. Mijn ruin stond ook samen met een ruin en merrie van een vriendin. De ruin en merrie kenden elkaar al jaren, stonden altijd samen. Merrie was daarin wel de baas. Eerst de tuinen samen gezet, waren echt jut en Jul met zijn 2en en alleen maar aan het klooien. Later de merrie er bij gezet en hebben heerlijk met zijn 3en gestaan tot ik verhuisde en mijn paard meenam.

Ligt denk ik heel erg aan het karakter. Hangt de merrie ook aan de ruin of valt dat mee. Ik zou eerst de ruinen samen zetten en dan later de merrie erbij als de merrie niet hangt aan de ruin.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 16:19

liedjuh2 schreef:
tamary schreef:
Niet.

Vind dit vrij kort door de bocht. Mijn ruin stond ook samen met een ruin en merrie van een vriendin. De ruin en merrie kenden elkaar al jaren, stonden altijd samen. Merrie was daarin wel de baas. Eerst de tuinen samen gezet, waren echt jut en Jul met zijn 2en en alleen maar aan het klooien. Later de merrie er bij gezet en hebben heerlijk met zijn 3en gestaan tot ik verhuisde en mijn paard meenam.

Ligt denk ik heel erg aan het karakter. Hangt de merrie ook aan de ruin of valt dat mee. Ik zou eerst de ruinen samen zetten en dan later de merrie erbij als de merrie niet hangt aan de ruin.

Ruin heeft eerder al eens samen met een andere ruin gestaan dat ging goed. De merrie doet haar eigen ding en trekt zich van niemand wat aan. Op het moment dat er nieuwe of enge dingen gebeuren dan word ze wel wat onzeker en loopt ze een stukje mee, als ze het weer goed vind loopt ze rustig naar het uiterste andere hoekje van de wei. De Ruin en merrie kroelen elkaar ook niet oid, zonder nieuweling wil hij dan ook niet veel van de merrie weten en stuurt haar binnen 3 sec weg als hij geen zin heeft. In normale situatie is de Ruin een echte einzelganger

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:19

ik volg hier even mee. hetzelfde issue maar met drie merries.
2 (trekpaarden) staan samen en zijn moeder en dochter, mijn pre staat er sinds eind augustus naast met een draadje tussen.
De eerste koppeling (na een weekje) ging redelijk goed, eerste dag wat geren, tweede dag rustig, tot ze even snuffelden, mijn trekpaardmerrie zich in een beweging omdraait en uithaalt. Resultaat: voorknie van de pre open tot op het bot.
Inmiddels gelukkig supergoed genezen, maar ik durf ze momenteel niet meer samen te zetten. Met/over de draad gaat het goed, geen getrap naar elkaar, maar de pre gaat de andere wel gaan "pesten". Als ze uit elkaar zijn gaan ze gaan roepen naar elkaar. En als ik ze bij mijn oude trekpaardmerrie zet gaat ze die zo gaan pesten dat dochter ernaast helemaal over de flos gaat...

Zamba

Re: nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:59

Niemand meer??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 00:37

Tja, ligt aan je paarden en situatie/ruimte.

Mijn 2 ruintjes liepen altijd samen en stonden samen op stal. Die stonden altijd overal gewoon bij.

Toen kwam mn merrie en zij kwam op ene grote wei met 2 andere merries wat prima ging. Later kwam ze erbij op de paddock bij mijn ruintjes en die van een ander. Dat gaf wel problemen.

Daarna die 3 van ons alleen nog samen en dat ging goed.

Onze hengst kwam en die kon er niet bij. Later als ruin ernaast gezet een tijd en later erbij. dat ging niet goed met mijn ene ruin, dus is hij met de merrie komen lopen naast de 2 ruintjes.
Hij werd moeilijker en bleek wat te mankeren, dus die 3 zijn weer samen komen lopen en hij ernaast en later ingeslapen.

Toen kwam de zoon van mijn merrie terug. Eerst veel herkenning en later wat gegil, maar ging prima samen.

Begin dit jaar kwam er een ruin bij. Die heeft weken ernaast gestaan, want de zoon wilde zijn moeder niet delen en zij was erg hengstig op de nieuwe. Vaak gaan wandelen en rijden met de 2 ruinen, maar ze mogen elkaar echt niet.

Die nieuwe is 4 maanden weg geweest en wij zijn verhuisd naar een huis met grond. Die ruin opgehaald en nacht ernaast. Ze waren allemaal relaxed, dus volgende dag erbij gezet. We zijn toch hele dag buiten bezig, ze kennen elkaar en er stond nog wat gras.
Eerst ging het goed, daarna wat lelijk doen, maar heel subtiel.

Paar dagen later onze nieuwe merrie opgehaald die wij wel kennen, maar de paarden nog niet. Is ook een dochter van mijn merrie.
Nacht ernaast en toen ook erbij, omdat alles lief en rustig was over het draad. En omdat we er 100% zicht op hadden.
eerst alles rustig en toen werd ze ernstig hengstig door de aandacht van haar broer. Dat gaf wat onderling gedoe, maar ze konden goed van elkaar weg.

Na een paar dagen was de rust terug. Broer en zus hangen erg aan elkaar, maar zie ze nu in alle samenstellingen wel samen staan en eten.

Wij houden ze 24/7 buiten en hebben nu 3 hooibakken. Niet veel op 6 paarden, maar de 4 aten eerst altijd samen uit 1 bak en we moeten onze pp nog aanleggen. Ze wisselen van bakken, maar alles komt in alle rust aan eten toe.
Niet iedereen mag elkaar, maar er is wel rust en ze kunnen weg van elkaar, hebben hun vrienden en eten.

Aan de ene kant vind ik het wennen ernaast heel fijn, maar heb ook vaak gezien dat ze dan in het draad/lint/koord maaien als ze aan elkaar ruiken. En ik zie ook dat ze evengoed nog alles moeten regelen als je het draadje weghaalt. Veel ruimte en veel eten scheelt echt. En ik denk dat we niet teveel/ te snel moeten ingrijpen.
Heel veel paarden missen wel sociale vaardigheden door een slechte start, maar in een stabiele kudde kunnen ze dat wel nog redelijk leren.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 07:24

Voor die wie volgen, ze lopen bij elkaar.

Eerst de 2 ruin en bij elkaar, niks aan de hand. Daarna ruin eruit merrie bij de nieuwe, ook niks aan de hand. Toen alles bij elkaar....de nieuwe ruin heeft wel de merrie geclaimd en laat de oude niet in de buurt komen, maar voor nu neemt hij daar genoegen mee.

Voor die tijd hebben ze altijd met 10m ertussen naast elkaar gestaan, hebben ze op stal al eens gesnuffeld en hebben smorgens de ruin en samen op de trailer gestaan.

Bedanktvoor het meedenken

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:47

Fijn dat het goed gegaan is en ze lekker met zijn 3en staan nu!