Merriebox, probleempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilvanoN

Merriebox, probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 12:42

Volgend voorjaar komt ons eerste veulentje, als het goed is.
Ons plan was om van 2 boxen 1 te maken (stallen zijn 3 x 3,5m) . Nu blijkt na overleg met stallenbouwer, dat we er geen tussenwand uit kunnen halen, oeps!

Wat nu? We willen de merrie niet uit logeren sturen ivm haar maatje die dan achter moet blijven en de stress.

Ik heb geïnformeerd voor een huurstal a 240 euro in de maand.

Hmmm, heeft iemand nog meer slimme ideeën?

Anoniem

Re: Merriebox, probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:45

Mensenwaar ik geholpen heb op de fokkerij hadden merrie met veulen gewoon in een 3 bij 3.5 box. Kan prima naar mijn idee. Gingen wel elke dag de weide op tot het donker werd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:45

Wanneer is je merrie uitgerekend? Bevallen kan prima in een box van 3 bij 3,5 mits je er wel bij bent; camera erop dus.
Daarnaast, mocht ze gewend zijn buiten te staan dan kun je er ook voor kiezen het veulen buiten geboren te laten worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:14

Waarom zou de wand er niet uitkunnen?

Met een beetje handigheid kan dat altijd, behalve als het een draagmuur is. Maar zelfs dat valt met spanten op te vangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:20

Uitloop maken voor de box of is dat geen mogelijkheid?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:22

Ik had ze tussen de weide hekken. Ook makkelijk te verwijderen met vast liggen
Afbeelding
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:26

Je kan vast wel de tussenwand eruit halen als je het op een andere manier verstevigd.
Misschien kun je daar iemand naar laten kijken.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:37

Ik weet niet hoe je stal er verder uit ziet, maar wij hebben een merrie box gemaakt met stalpanelen van 1,5 meter, dan zou je dus 3 x 5 of 4,5 x 3,5 kunnen maken. Dat is heel mooi stevig en netjes. Maar dan moet je die ruimte dus wel hebben (wij hebben een stukje gangpad opgeofferd).

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:29

Lees even mee, moet zelf ook nog puzzelen hoe ik dit op ga lossen. Merrie is nu 5 mnd drachtig, 1.60 groot en heeft een box van 310 bij 320.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 14:41

Als we de wand weg willen halen, moet ook het dak eraf. De zijwand zit van bovenaf in gehaakt op de voor- en achterwand. De zijwand is indd een ‘draagwand’.

Een padockje voor de stal zou kunnen, maar ik dacht dat 3x3,5 al te klein zou zijn om te bevallen. Paard is 1.70.
Optie om op het weiland te bevallen is er ook, maar met slecht weer ( uitgerekend op 1 mei) vind ik ook zo sneu...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:48

En als je een balk laat lassen ter verbinding tussen voor en achterwand? Dat is niet zo ingrijpend en dan zou je, in ieder geval tijdelijk, wel voldoende stevigheid moeten hebben misschien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:00

SilvanoN schreef:
Als we de wand weg willen halen, moet ook het dak eraf. De zijwand zit van bovenaf in gehaakt op de voor- en achterwand. De zijwand is indd een ‘draagwand’.

Een padockje voor de stal zou kunnen, maar ik dacht dat 3x3,5 al te klein zou zijn om te bevallen. Paard is 1.70.
Optie om op het weiland te bevallen is er ook, maar met slecht weer ( uitgerekend op 1 mei) vind ik ook zo sneu...

gewoon je paddock dusdanig ruim maken met een laag zand in dat ze desnoods daar kan bevallen. Als het weer meevalt laat je ze gewoon op het land, bij slecht(er) weer zet je ze op de box/paddock.
Moesten ze echt giga veel regen uitgeven kan je nog kijken om een schuilstaltent te huren die over de paddock past. Als je die 5*6 maakt heb je leuke tenten van die afmeting die erover passen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:43

Kun je geen grote 'deuropening' maken, dat het buitenste frame van de wand erin blijft?
Maak ff een foto dat denkt wat makkelijker. :)

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 11:29

Ik heb nog eens goed gekeken. Een wand eruit halen zou alleen kunnen als je hem er tussen ui flext. Maar dan kan die ook niet meer terug.
Ik zoek meer in andere oplossingen. Container stal, huurstal, plooistal, schuilstal die ik later weer verkoop ( mag geen bijgebouwen meer plaatsen officieel)

Iemand goede ideeën / adresjes
Ik heb de offerte van rent a Stable al binnen

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:13

Ik ben nu wel nieuwschierig naar wat voor stal je hebt. Zo kant-en-klare stal die in zijn geheel wordt neergezet? Of een bestaande schuur waar boxwanden in geplaatst zijn?

Ik zou als ik jou was idd kijken naar een andere oplossing. 3 x 3,5 zou ik persoonlijk wel te klein vinden om in te veulen. Ik heb ook een merrie van 1.70 die normaal in een stal van 3 x 4 staat. Deze hebben we vergroot naar 4 x 5. Vind dat denk ik wel een ideaal maatje. Tijdens de bevalling lag ze in het midden. En had ze nog genoeg ruimte om het veulen eruit te werken zeg maar. Als haar box 3 x 3.5 was geweest had ze het veulen echt wel tegen een wand gedrukt, zelfs als ze in het midden lag. Moet er niet aandenken dat je er dan niet bij was geweest maar gezien de snelheid waarmee het ging kon dat maar zo anders. Daarnaast zie je sommige mensen vlak voor de bevalling het stro heel hoog tegen de wanden aan strooien (als bescherming voor het veulen, ook met proberen te staan). Maar dat kost ook weer ruimte. En na de bevalling moet je merrie met veulen ook nog een paar maanden samen in verblijven. Veulen en merrie kunnen hier goed een half jaar na de bevalling samen nog liggen in de box. Nu is het veulen wel rustig. Maar in het begin een spring in het veld. Maar daar had ze ook de ruimte voor terwijl moeders lag te chillen. Zal dus idd opzoek gaan naar een oplossing.
Maar welke kan ik je niet goed mee helpen. Mijn eerste ingeving was een container.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:41

Ik heb voor mijn drachtige merrie van 1,55 een 'kraamtent' gekocht van 3,5x4. Hier had zij en het veulen voldoende ruimte in.
Hier ligt ze lekker in de stal met haar nog dikke buik :)

Afbeelding

Nu doet ie al jaren dienst als schuilstal.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:44

Er stond zo'n tent 2e hands te koop... Was dat nou op bokt of op marktplaats....

Edit: gevonden, die was ook maar 3 x 3