Het leed wat strokorrels heet: tips gevraagd voor veelvraat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flame25

Het leed wat strokorrels heet: tips gevraagd voor veelvraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 15:50

Poeh! Ik weet niet meer wat te doen... ik heb een grote stal van 3 bij 5.5 meter. Hier staat een kleine Shetlander in en een e-pony. Sinds mijn e-pony bij huis staat en ik weer nu in het najaar bodembedekking in de stal heb is het drama in de stal!
Ze eet al mijn strokorrels op en ze heeft zelfs mijn Shetlander aangestoken. Die doet het nu ook. Zelfs als de strokorrels verzadigd zijn met urine eet ze het op. Pas als het als een varkensstal eruit ziet en het echt uitgemest moet worden dan houdt ze er mee op. Ook merk ik dus dat ze last van de buik krijgt van al die strokorrels. En ik doe met een voorraad waar een ander in ieder geval een maand mee doet, net een week. Azijn over de strokorrels zal ook geen optie zijn, want zelfs strokorrels verzadigd met urine gaat erin alsof het snoepjes zijn. Ze eet trouwens ook vlas, dus dat is ook geen optie...

Wat heb ik al gedaan:
- onbeperkt hooi
- strokorrels nat maken voor er nieuwe in te doen.

Enige wat ik zelf nog kan verzinnen is om een paar gewone stropakken te kopen en daar een beetje van in een hok doen om te knabbelen. Misschien dat ze dan van de strokorrels afblijft?

Hebben jullie nog tips, suggesties etc.?

xSannee

Re: Het leed wat strokorrels heet: tips gevraagd voor veelvraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:02

Wat ik deed met mijn pony die vlas at was inderdaad een mini laagje stro er overheen doen als ik nieuw vlas in de stal deed. Dan at hij het stro op en liet het vlas met rust. Maar als je al onbeperkt hooi hebt geprobeerd weet ik niet of dat gaat werken...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:08

Ik zou idd sowieso ook stro aanbieden, niet eens zo zeer over de korrels, maar naast het hooi.
En anders rubber matten en stro erbij.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 19:03

Ik heb vandaag een equibedding probeerpakket gekocht. Deze week nog stropakken kopen en dan gaan we het maar proberen. Hopelijk eet ze dan niet haar hele stal leeg. Vingers crossed

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:38

En de korrels eens flink met anti-bijtspray insprayen? Je zou toch denken dat de korrels dan niet meer smakelijk kunnen zijn, helemaal als ze daarnaast onbeperkt hooi en een plak stro hebben...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:44

Mijn Haflingers aten de strokorrels ook. Hier zijn we over gegaan op houtkorrels, precies hetzelfde idee alleen deze vonden ze wel vies :Y)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:47

Laurahh schreef:
Mijn Haflingers aten de strokorrels ook. Hier zijn we over gegaan op houtkorrels, precies hetzelfde idee alleen deze vonden ze wel vies :Y)

Hier heb ik het ook zo opgelost.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:54

Een zak stro in een slowfeeder aanbieden. Zit veel vezels in, en daarnaast natuurlijk voldoende hooi aanbieden. Helemaal bij voordroog, waarvan de vezels deels zijn voorverteerd, vinden paarden stro nodig als aanvulling. En soms vinden ze het ook gewoon lekker. Zolang de hoofdmoot hooi is, is het prima.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:14

Ik lees in dit verhaal niet hoeveel hooi ze krijgen. Doet ze dit ook bij onbeperkt hooi?
Ik zou dat eerst proberen. Als ze dat al krijgen, dan kan je gewoon wat los stro toevoegen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:17

Laurahh schreef:

maar als er urine of vuile korrels door zit is het toch ook vies.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:19

Wanneer/hoe lang staan ze op stal?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:07

ikkedus schreef:
Ik lees in dit verhaal niet hoeveel hooi ze krijgen. Doet ze dit ook bij onbeperkt hooi?
Ik zou dat eerst proberen. Als ze dat al krijgen, dan kan je gewoon wat los stro toevoegen.

Ze krijgen bijna onbeperkt. Het kan een keertje op zijn, maar over het algemeen hebben ze altijd hooi tot hun beschikking.

Toulouze schreef:
Wanneer/hoe lang staan ze op stal?

Bijna altijd sinds het najaar. Af en toe staan ze op het verharde stuk buiten, vooral als de zon schijnt. Ze kunnen zelf bepalen waar ze staan op het verharde of in de stal. Maar ze kiezen toch heel vaak de stal.

Houtkorrels durf ik eigenlijk niet aan als ze daar wel van eet dan moet ik de hele stal weer leeghalen. Zonde van het geld!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:34

Azijn eroverheen doen met het nat maken

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:59

Even een update. Ik heb vanavond de strokorrels erin gedaan. Mijn pony’s lijken minder geïnteresseerd te zijn in de equibedding strokorrels. Hiervoor had ik een ander merk wat qua vorm en geur anders was. Ze hebben wel 2 hele happen genomen van het losse gewone stro. En eten nu netjes hun hooi.
Ik ben voorzichtig optimistisch. Het lijkt toch echt minder aantrekkelijk te zijn

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:25

Toen wij op stal over gingen naar vlas bleek mijn paard het ook heel smakelijk te vinden. Ook als ik het heel goed meng met viezer vlas zoekt hij nog naar lekkere hapjes. Azijn en andere vieze dingen hielpen niet en anti-bijtspray wordt een duur grapje als je dat over elk nieuw pak moet spuiten.

Ik had nog een halve liter hertshoornolie staan. Een scheutje daarvan leng ik aan met water en verdeel het met een sprayflacon over de nieuwe laag vlas, beetje mengen, nog een rondje spuiten. En voila: hij raakt het totaal niet meer aan. Uiteraard heeft hij nog een hooinet met stro voor de knabbel.

In Nederland zijn de grote verpakkingen bijna niet meer te krijgen, alleen nog als essentiële olie en dan betaal je je scheel. Maar in Frankrijk is het gewoon bij de decathlon te bestellen: https://www.decathlon.fr/p/emouchine-fo ... mc=1684453.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:20

mirriejj schreef:
Laurahh schreef:

Hier heb ik het ook zo opgelost.

Werkt dat dan echt hetzelfde als strokorrels? En krijg je ook net zo'n lekker zacht, verend bed daarmee? Zou denken dat houtkorrels ook een stuk duurder moeten zijn daar stro een restproduct is en hout niet?