Paarden binnen of buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hefke

Paarden binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:11

Onze paarden staan normaal overdag buiten en 's-nachts binnen. Als ze buiten staan, staan ze op de wei met voldoende ruimte. Nu het zo nat is wil ik ze liever niet op de wei. Ze staan nu buiten op een stukje verhard, maar op beperkte ruimte. Het hooi hangt in de stal in netten. Ze maken nu vaker ruzie en één pony mag soms niet eens komen eten in de stal. Heeft iemand een oplossing hiervoor? Hooi buiten hangen vind ik ook niet zo'n goed idee omdat dat meteen nat wordt.

tamary

Re: Paarden binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:20

Andere manier van voeren zodat het droog blijft? Meer plekken en makkelijk weg kunnen helpt veel en hoeveel dieren zijn het totaal? Ongelijk aantal is nog wel eens lastig met samen eten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:23

Kun je geen kliko's regelen waar je een aantal gaten in boort? Daar gooi je hooi in en zet de klikos op twee verschillende plekken vast met touw of een sjorband en klaar. Alles blijft droog en je hebt een slowfeeder. Makkelijk hooi in te doen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:25

Hier hetzelfde probleem hoor, ze staan nu op een verhard stuk met een inloopstal. Alleen overdag. Voor de nacht gaan ze in hun eigen stal. Het hooi moet ik zowel binnen als buiten hangen anders is er inderdaad ruzie... Dan wordt het maar nat. Het hangt in hooinetten.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:37

Ze zijn met 3en dus inderdaad een oneven aantal. Dat met die kliko's is een goed idee. Gaan we proberen. Ik wil ze eigenlijk overdag niet opsluiten in hun stal. Het 's- nachts is dat inderdaad wel het geval.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:48

Oneven hoeft helemaal niet altijd problemen te geven hoor. Zo lang het niet altijd dezelfde is die uitgesloten wordt, zou ik me daar niet al te veel zorgen om maken. Ik heb er ook 3, soms staan ze met z'n 3en bij elkaar op 5m², soms staat er een helemaal apart en soms staan ze alle 3 lekker ver uit elkaar :j

Ik vraag me eerder af hoe groot/klein het stukje is waar ze nu op staan, misschien zitten ze letterlijk te dicht op elkaars huid? Dat kan ook voor onderlinge spanning en irritatie zorgen.
Hoeveel hooiplekken hebben ze en hoeveel hooi krijgen ze, onbeperkt? Ik zou sowieso zorgen voor meer hooiplekken (ik houd aan, het aantal paarden + 1 plek extra, zo heeft ook de laagste in rang altijd een keuze). Een hooinet buiten in de regen zou ik met niet zo druk in maken. Hier hangt alles buiten & ze eten het net zo goed als het een beetje nat is geregend hoor :)

Hoe dan ook lijkt met altijd binnen niet de geschikte oplossing...

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:53

We hebben een stal waar ze in een uit kunnen van 3 bij 10. Hier hangen 3 hooinetten. Het verharde is zo'n 200 m2. Niet echt groot, maar wel een beetje ruimte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:58

Dus ze hebben ongeveer 1/4e van een 20*40 bak en dan nog drietal stallen kwa ruimte. Dus heel ruim genomen net eens 1/3e van een buitenbak?
Tenzij je een hele stabiele kudde hebt is dat gewoon heel erg weinig plek. Gezien je die niet hebt (anders zou er geen eten ontzegt worden.) Hooi in verschillende netten steken en ophangen. Dan wordt het welliswaar wel nat maar dan kan je iig voldoende voerplaatsen creëren. Ik probeer altijd dubbel zoveel "voerplekken" te maken als dat er paarden moeten eten. Ook al willen ze elkaar opjagen. Er zijn áltijd voldoende voerplekken met als gevolg dat de "jager" relatief snel moet gaan kiezen tussen zelf niet of wel eten. Die keuze is veelal snel gemaakt.

Dan desnoods de netten maar wat minder vullen dat ze op geraken en regelmatiger bijvullen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-10-19 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:00

Dan lijkt me het probleem toch daar te zitten...
230m² is natuurlijk echt niet zo groot voor 3 paarden. Als er dan sprake is van een onderlinge irritatie (bv. door ruzie om een hooinet), is er niet echt de ruimte om even af te zonderen van elkaar en dat zorgt voor spanning en frustratie in je kudde.

Heb je de mogelijkheid om een stukje van het weiland mee te pakken en daar een paddock van te maken voor de winter, eventueel wat geel zand er overheen laten rijden zodat het geen echte modder bende wordt? Het formaat van een kleine piste lijkt me daarin het minimum, zo kunnen ze ook een beetje de benen strekken als ze dat willen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:25

Sowieso 4 hooinetten ophangen. Eén meer dan er paarden zijn.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:56

We gaan het proberen met een extra hooinet of de kliko. Als we wei erbij geven wordt het toch snel blubber, dus dat is geen optie. Hopelijk komende week wat droger weer, dan kunnen ze nog de wei op.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:30

Kun je geen draadje in de stal spannen zodat het in 2 delen opgedeeld is. En dan in beide 2 netten? Ik heb er 2 en de de loopstal opgedeeld met wandje in de grote stal hangen 2 netten en in de kleine 1 net. Soms staan ze samen in de grote stal te eten maar vaak staan ze ook beide apart. Ik heb wel 2 deuren in ieder deel, er kan er nooit een klem gezet worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 00:41

Meer Hooinetten en verspreiden over binnen en buiten. Dan kan degene die de stal niet in mag, of liever buiten eet, buiten eten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:21

joyce B schreef:
Meer Hooinetten en verspreiden over binnen en buiten. Dan kan degene die de stal niet in mag, of liever buiten eet, buiten eten.

Dat. En hooi anders niet in enorme hoeveelheden geven dat het te lang blijf liggen nadat het nat is geworden. Hier wordt hooi altijd buiten gevoerd en regent idd nat. Maar ondanks dat ik maar 1x per dag voer en het hooi voor 24 uur is, eten ze het natte hooi gewoon op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:55

Paar uur per dag losgooien om energie kwijt te kunnen en verder lekker op hun comfortabele stal in een dikke laag droog stro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:03

Waarom zou je ze opsluiten in hun stal als ze ook een verharde uitloop hebben en makkelijk zelf in en uit kunnen lopen? Je kunt zelfs al het hooi buiten voeren zodat ze alleen binnen gaan staan om te schuilen en dan hoeven ze binnen geen ruzie om het eten te maken.

Maar deels binnen en deels buiten is ook prima zoals ik al schreef.

Echt rennen en vliegen kan dan een paar uur per dag in een natte bak of zandpaddock ook prima. Als ze de rest van de tijd lekker rond kunnen wandelen en frisse lucht, ruwvoer en uitzicht hebben.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:11

Ik weet niet precies hoe het eruit ziet bij je, maar misschien zijn grasbetontegels een idee om het verharde stuk groter te maken? Dan kan je de overplakken wat verder bij elkaar vandaan plaatsen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:10

ik zou gaan voor buiten, maar dit enkel mits je voldoende ruimte hebt. In een (dichte) stal voeren met maar 1 ingang is sowieso geen strak plan, als je dus aparte boxen hebt die uitkijken op 1 uitloop zou ik werken met een (of meerdere ) centrale hooibakken of hooinetten waar ze ruimte rond hebben om rond te lopen. Onbeperkt voeren helpt ook tegen voedernijd en dan zijn ze liever tegen elkaar.

Als dat echt geen optie is dan zou ik opteren om een stukje weide op te offeren dat ze mogen kapot lopen (modder is geen probleem want ze komen snachts droog te staan) en ze daarop buiten te laten.

Als dat ook echt geen optie is zou ik opteren om voor de box een uitloop te maken zodat elk paard zijn eigen stal met verharde uitloop heeft. Dan kan je het hooi wel in de boxen hangen en kunnen ze een frisse neus scheppen. Maar dat zou ik het minst ideale vinden.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:08

Grasbetontegels hebben we als verhard stuk en dan nog een pad van ongeveer 40 meter met zand. Dus de beweging gaat wel. Ze krijgen ook onbeperkt hooi, maar wel in netten. Eén paard loopt gewoon alle hooinetten langs en jaagt de rest weg. Al doet hij dat niet de hele tijd. Er zijn ook momenten dat ze braaf naast elkaar staan te eten. Maar het is wel iedere keer dezelfde die er buiten valt op de momenten dat er wordt weggejaagd.

Rosa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:14

Bij ons staan ze 24/7 buiten, het hele jaar door. We hebben wat paarden die andere paarden wegjagen maar die staan soms apart. Gewoon wat paaltjes prikken in de wei. We geven ze op verschillend plekken in de wei hooi dus dan kunnen ze hun eigen plekje opzoeken.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:29

Ik heb de hooinetten gewoon buiten hangen omdat mijn schuilstal wat krap is voor mijn paarden. Ik heb er eentje bij die een ander wil wegjagen bij het hooi en buiten hebben ze wat meer ruimte. Hooi wordt wel iets nat als het hard regent, maar wordt prima gegeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 01:08

Gewoon laten lopen.

Wij hebben er 6 24/7 buiten lopen en nu 3 hooibakken. We zitten op veengrond en na regen is de bovenlaag nat, maar daarna weer goed droog.

Eerst hadden we er 4 en 4 hooiplekken. Ze aten meestal samen uit 1 bak samen.
Toen 5 en 6 erbij, maar verhuisd, dus hebben geen hooihuisje meer. Maar gaat nog steeds prima. Ja, er zijn er wel 2 of 3 die soms een ander wegjagen, maar ligt aan de combinatie en moment van eten/voeren.

Juist niet veel op stal zetten. Worden ze alleen maar chagerijnig van en de gezondheidsproblemen door te weinig bewegen zijn ook een probleem.
Een stal is alles behalve comfortabel voor een paard. Een paard is gemaakt om te bewegen, samen te zijn met andere paarden en te eten.
Een stal is comfort voor de baas.