Onderhandeling met de gemeente w.b. schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Onderhandeling met de gemeente w.b. schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 12:38

Ik en nog een paar landeigenaren zijn bezig met een vergunning voor een schuilstal te krijgen. We moeten met een plan komen. Dus afmetingen, materiaal etc. We hebben dit wel al gedaan. En een voorstel gedaan.
Hieronder een gedeelte van het antwoord wat we kregen, voordat het verder in behandeling wordt genomen..

Voor de vormgeving adviseer ik om de stallen zo compact mogelijk en zo natuurlijk mogelijk uit te voeren. Gebruik van plaatmateriaal zou ik zoveel mogelijk vermijden.

Heeft iemand hier ook onderhandeld met de gemeente en wat werd uiteindelijk goed gekeurd?
Alle foto's, tips en advies zijn welkom.

Amyyy

Re: Onderhandeling met de gemeente w.b. schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:47

Verschilt heel erg per gemeente. Ik weet niet hoe je gemeente bezig met duurzaamheid, maar je zou er een groen dak op kunnen leggen em je regenwater opvangen (als er dan überhaupt nog wat water over is). Wat voor materiaal had jw nu in gedachten? En waarom? Uit het advies lees ik dat ze willen dat de schuilstal opgaat in de omgeving, je zou er beplanting omheen kunnen zetten. Zijn zw het wel eens met jullie afmetingen? Zo compact mogelijk is mooi voor de gemeente, maar je paarden moeten er natuurlijk wel erin passen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:52

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:59

Afbeelding

Zie hier al wat het verschil in kleur kan doen. Door het grijze viel hij bijna helemaal weg tegen de achtergrond. Deze stal werd gedoogd zolang de buurt geen last had. Maar probeer voor jezelf te kijken wat past in de omgeving en kijk wat er al goedgekeurd is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:15

Terwijl bovenstaande foto nu net niet is wat ze willen lijkt mij...
Met hout (of kunststof planken)afgewerkt is toch sowieso veel natuurlijker qua uitzicht.
Bovenstaande stal zou ik echt niet in m'n weide willen hebben staan, al kan hij nog zo goed z'n functie uitvoeren...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:27

was alleen een kleur voorbeeld wat een kleur al kan doen (in de grijze kleur wilde ik hem ook niet dus hup bus verf erover). Hout (rabat delen worden dan vaak gebruikt) is een stuk mooier maar met deze constructie was ik ook goedgekeurd (en voor ca 100 euro klaar). Heb geen foto van helemaal grijs en van afstand zou je moeten kijken of het donker hout is of deze platen grijs geverfd.

Staar je dus niet blind op hout maar mooie beplanting en je achtergrond is ook al veel bepalend voor de uitstraling van het gebouw.

Deze stal heeft dezelfde kleur alleen met houten panelen.
Afbeelding

vergelijk dat met onbehandeld hout. Probeer te peilen bij de gemeente ambtenaar wat hun bedoelen met compact en natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:39

Bij de ponyclub vroeger hadden ze schuilstallen gemaakt met als buitenkant stro en hooibalen met een draadje er omheen. Een schuilstalstal omzoomd door groenblijvende struiken, of dichte beplanting valt ook weg.je hebt tegenwoordig ook kunstriet voor op daken. Of hoe vroeger op de veenlanden lemen plagenhuizen werden gemaakt

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:12

Amyyy schreef:
Verschilt heel erg per gemeente. Ik weet niet hoe je gemeente bezig met duurzaamheid, maar je zou er een groen dak op kunnen leggen em je regenwater opvangen (als er dan überhaupt nog wat water over is). Wat voor materiaal had jw nu in gedachten? En waarom? Uit het advies lees ik dat ze willen dat de schuilstal opgaat in de omgeving, je zou er beplanting omheen kunnen zetten. Zijn zw het wel eens met jullie afmetingen? Zo compact mogelijk is mooi voor de gemeente, maar je paarden moeten er natuurlijk wel erin passen

Dank voor je antwoord.
Mijn eerste voorstel is een inloopstal van steenschotten en het dak laten begroeien door klimplanten of sedum.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:17

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:19

butengeweun schreef:
[ [url=m/tw15Fd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zie hier al wat het verschil in kleur kan doen. Door het grijze viel hij bijna helemaal weg tegen de achtergrond. Deze stal werd gedoogd zolang de buurt geen last had. Maar probeer voor jezelf te kijken wat past in de omgeving en kijk wat er al goedgekeurd is.

Dank je wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:21

Steenschotten is niet natuurlijk. Zou je kunnen gebruiken, maar dan met rietmatten of wilgentenenmatten er tegen aan.
Ik zou een gewone houten blokhut-achtige constructie voorstellen, evt ook met gevlochten wilgentenenmatten tegen de wanden aan.

Klimplanten zou ik echt nooit doen, die houden niet op met klimmen, veel zijn er sowieso giftig, en de echt woekerende exemplaren ontwrichten je stal als je niet oppast.
Voor een met sedum begroeid dak moet je echt een zeer zware constructie hebben, hou daar rekening mee! Dan zit je aan daken met een belasting vergelijkbaar met vloeren: 100-200 kg/m2.

Begin maar eens met een houten blokhut met een standaard dak van simpele golfplaten en laat ze maar met voorstellen komen hoe ze het liever zien.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:22

butengeweun schreef:
was alleen een kleur voorbeeld wat een kleur al kan doen (in de grijze kleur wilde ik hem ook niet dus hup bus verf erover). Hout (rabat delen worden dan vaak gebruikt) is een stuk mooier maar met deze constructie was ik ook goedgekeurd (en voor ca 100 euro klaar). Heb geen foto van helemaal grijs en van afstand zou je moeten kijken of het donker hout is of deze platen grijs geverfd.

Staar je dus niet blind op hout maar mooie beplanting en je achtergrond is ook al veel bepalend voor de uitstraling van het gebouw.

Deze stal heeft dezelfde kleur alleen met houten panelen.
[ Afbeelding ]

vergelijk dat met onbehandeld hout. Probeer te peilen bij de gemeente ambtenaar wat hun bedoelen met compact en natuurlijk.

Dank je wel

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:23

karuna schreef:
Bij de ponyclub vroeger hadden ze schuilstallen gemaakt met als buitenkant stro en hooibalen met een draadje er omheen. Een schuilstalstal omzoomd door groenblijvende struiken, of dichte beplanting valt ook weg.je hebt tegenwoordig ook kunstriet voor op daken. Of hoe vroeger op de veenlanden lemen plagenhuizen werden gemaakt

Dank je wel

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:05

Ibbel schreef:
Steenschotten is niet natuurlijk. Zou je kunnen gebruiken, maar dan met rietmatten of wilgentenenmatten er tegen aan.
Ik zou een gewone houten blokhut-achtige constructie voorstellen, evt ook met gevlochten wilgentenenmatten tegen de wanden aan.

Klimplanten zou ik echt nooit doen, die houden niet op met klimmen, veel zijn er sowieso giftig, en de echt woekerende exemplaren ontwrichten je stal als je niet oppast.
Voor een met sedum begroeid dak moet je echt een zeer zware constructie hebben, hou daar rekening mee! Dan zit je aan daken met een belasting vergelijkbaar met vloeren: 100-200 kg/m2.

Begin maar eens met een houten blokhut met een standaard dak van simpele golfplaten en laat ze maar met voorstellen komen hoe ze het liever zien.

Dank je wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:14

En op een afstand zie je echt niet meer of je kunststof of houten planken hebt...zeker niet als die groen geverfd worden. Maar je stal gaat wel langer mee.
Stro en wilgentenen zou ik dan weer niet doen; dat wordt aangevreten en dan vind je de restanten door je hele land heen. Net of dát zo'n mooi gezicht is ...