Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amyyy schreef:Verschilt heel erg per gemeente. Ik weet niet hoe je gemeente bezig met duurzaamheid, maar je zou er een groen dak op kunnen leggen em je regenwater opvangen (als er dan überhaupt nog wat water over is). Wat voor materiaal had jw nu in gedachten? En waarom? Uit het advies lees ik dat ze willen dat de schuilstal opgaat in de omgeving, je zou er beplanting omheen kunnen zetten. Zijn zw het wel eens met jullie afmetingen? Zo compact mogelijk is mooi voor de gemeente, maar je paarden moeten er natuurlijk wel erin passen
Roadracer schreef:Geen ervaring mee, maar misschien heb je iets aan deze site, zijn ook bouwtekeningen voor een schuilstal te bestellen: https://www.levendehave.nl/dossiers/schuilstallen
butengeweun schreef:[ [url=m/tw15Fd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zie hier al wat het verschil in kleur kan doen. Door het grijze viel hij bijna helemaal weg tegen de achtergrond. Deze stal werd gedoogd zolang de buurt geen last had. Maar probeer voor jezelf te kijken wat past in de omgeving en kijk wat er al goedgekeurd is.
butengeweun schreef:was alleen een kleur voorbeeld wat een kleur al kan doen (in de grijze kleur wilde ik hem ook niet dus hup bus verf erover). Hout (rabat delen worden dan vaak gebruikt) is een stuk mooier maar met deze constructie was ik ook goedgekeurd (en voor ca 100 euro klaar). Heb geen foto van helemaal grijs en van afstand zou je moeten kijken of het donker hout is of deze platen grijs geverfd.
Staar je dus niet blind op hout maar mooie beplanting en je achtergrond is ook al veel bepalend voor de uitstraling van het gebouw.
Deze stal heeft dezelfde kleur alleen met houten panelen.
[ Afbeelding ]
vergelijk dat met onbehandeld hout. Probeer te peilen bij de gemeente ambtenaar wat hun bedoelen met compact en natuurlijk.
karuna schreef:Bij de ponyclub vroeger hadden ze schuilstallen gemaakt met als buitenkant stro en hooibalen met een draadje er omheen. Een schuilstalstal omzoomd door groenblijvende struiken, of dichte beplanting valt ook weg.je hebt tegenwoordig ook kunstriet voor op daken. Of hoe vroeger op de veenlanden lemen plagenhuizen werden gemaakt
Ibbel schreef:Steenschotten is niet natuurlijk. Zou je kunnen gebruiken, maar dan met rietmatten of wilgentenenmatten er tegen aan.
Ik zou een gewone houten blokhut-achtige constructie voorstellen, evt ook met gevlochten wilgentenenmatten tegen de wanden aan.
Klimplanten zou ik echt nooit doen, die houden niet op met klimmen, veel zijn er sowieso giftig, en de echt woekerende exemplaren ontwrichten je stal als je niet oppast.
Voor een met sedum begroeid dak moet je echt een zeer zware constructie hebben, hou daar rekening mee! Dan zit je aan daken met een belasting vergelijkbaar met vloeren: 100-200 kg/m2.
Begin maar eens met een houten blokhut met een standaard dak van simpele golfplaten en laat ze maar met voorstellen komen hoe ze het liever zien.