Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:03

Behalve dat de zakken van equibedding van papier zijn en dus uit elkaar vallen als je ze eronder uit wilt halen. :D

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:13

vond ik reuze meevallen :)

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 00:00

Ik persoonlijk zelf denk dat degene die Equibedding strokorrels gebruiken er te weinig water op doen, de korrels kunnen heel wat water hebben.
Als ik al is bij iemand ben om zakken te leveren dan bied ik me aan om het voor te doen.
Als dit dan niet nodig is prima, maar ik zeg altijd wel dat je ze goed moet in nevelen.
Denk dat het daar al fout gaat, en dat er toch te weinig water gebruikt wordt.
U mag ervan uitgaan dat 1 kilo strokorrels bijna 4 liter water kan opnemen.
Water bij de korrels in papieren zakken zal niet veel helpen.
Als je dat wel doet en de zak blijft heel heb je er gewoonweg te weinig water in. Je moet op 100 kg korrels al gauw 50 liter water toevoegen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15480
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 00:13

Ik ben maar een korte gebruiker maar wel heel erg enthousiast. Er liggen bij mij 4 zakken in op een grote stal. Maar dat is voor de werkbaarheid met een gravend en rollend paard heel intensief.
De volgende ronde houd ik het met 2,5 zak denk ik.
Ik heb de korrels gelijk uit de zakken op de vloer gelegd. Daarna met de waterpomp met sproeikop en veel hogere druk dan leidingwater flink bezig gegaan met sproeien. De vloer stond op delen blank. Daarna nog vier gieters erover met azijn. Een en al volume en na omscheppen ‘s ochtends na anderhalve week nog steeds droge korrels te vinden.
Ik merk ook dat het omscheppen echt veel meer volume geeft en ervoor zorgt dat de droge korrels uit gaan zetten.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:11

Voor 1 zak Equibedding gebruik je dus 10 liter water. Ik heb op een gegeven moment het dubbele toegevoegd, maar dan nog blijven er veel hele korrels over. Misschien lopen mijn paarden niet genoeg door het deel met de korrels, de helft van de stal is beton en dat deel heeft ook een voerhek. Daar staan ze dus heel veel en ze lopen uiteraard ook regelmatig naar de deur. Het deel met de korrels wordt alleen gebruikt voor mesten/plassen en slapen dus het lopen gebeurt meer op beton.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:52

Kinke schreef:
Voor 1 zak Equibedding gebruik je dus 10 liter water. Ik heb op een gegeven moment het dubbele toegevoegd, maar dan nog blijven er veel hele korrels over. Misschien lopen mijn paarden niet genoeg door het deel met de korrels, de helft van de stal is beton en dat deel heeft ook een voerhek. Daar staan ze dus heel veel en ze lopen uiteraard ook regelmatig naar de deur. Het deel met de korrels wordt alleen gebruikt voor mesten/plassen en slapen dus het lopen gebeurt meer op beton.


Dan kan het idd wat langer duren voordat de korrels uit elkaar gaan, daar kan alleen uw paard wat aan doen. Als er niet veel op gelopen wordt zullen de korrels langer korrels blijven. Ik weet niet of u warm water in de buurt van de stal heeft, dit wil ook wel helpen. Wordt wel meer gedaan

_Lorette_

Berichten: 12119
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:06

Bij mij vallen de korrels nu goed uit elkaar en zie ik de laag ook groeien. Ik heb vanochtend de hele korrels tegen de wand nog een keer naar binnen geharkt, zodat die ook uit elkaar worden gelopen. Ik denk dat ik de volgende keer wat royaler moet sproeien. En ik moet even geduld hebben. :Y)

Ik houd wel van een dikke laag, dus er gaat wellicht alsnog een zak bij. Daar gooi ik dan wel wat warm water bij om het proces te bespoedigen.

De Equibedding vind ik wel lekker fris. Het ligt er nog maar net in, maar toch ben ik aangenaam verrast.

Bloemetje75
Berichten: 1997
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:42

Ik heb gisterenmiddag ook de stal gevuld met strokorrels. Ik heb 2 fjorden met een stal die altijd open staat en toegang tot een paddock. Ze stonden op hippospan ivm opeten van alle andere bedekking. Op de korrels naast water ook schoonmaakazijn over gegoten aangezien 1 vd fjorden al vrolijk korrels op eetbaarheid aan het testen was. Gisterenavond hadden ze al vrolijk in de stal gemest. Dat was makkelijk zonder korrel-verlies te ruimen.

Ik ben benieuwd. Onze stal heeft stoeptegels als bodem met daaronder een 80 cm van zand en grind. Helaas trekt de goot van de loods van de buurman het regenwater vaak niet en loopt het water tussen loods en stal op de grond waardoor er water tussen de tegels omhoog komt. Ik moet toch mijn overbuurman eens vragen of hij de goot kan leegmaken voor me. Man en ik zijn te klein... dak is niet gemaakt om met een ladder op te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:38

Mest van de friesche ruin na 2 dagen niet mesten, dit was alles wat er uit kwam incl natte plek. Dit paard is toch echt de grootste smeerkees die ik heb die het meest plast, dus dit valt me echt alles mee! Een half kruiwagentje na 2 dagen dus waarvan de natte plek vooral gekleurd maar eigenlijk nog te droog was.. Heb er niks bij gegooid ook.

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:53

Equibedding schreef:
Dan kan het idd wat langer duren voordat de korrels uit elkaar gaan, daar kan alleen uw paard wat aan doen. Als er niet veel op gelopen wordt zullen de korrels langer korrels blijven. Ik weet niet of u warm water in de buurt van de stal heeft, dit wil ook wel helpen. Wordt wel meer gedaan


Ik heb de eerste 2 keren ook warm water gebruikt, merk niet echt een groot verschil tussen warm of koud :)

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:20

Ik moet iets gaan bestellen, heb al 1,5 week geen korrels meer....maar ik weet het niet :?
Equibedding bevalt prima, alleen mest het niet echt lekker met mijn mestvork. Met de mestboy wel, maar dat vind ik zelf toch echt minder comfortabel.
Nu dus in twijfel tussen Equibedding of de korrel die tot zaagsel verpulverd.
Het is namelijk toch best een uitgave.....wat is wijsheid.

Merk nu ik al 2 weken alleen drillen schep, dat de box van mijn paard toch wel heel nat wordt. Ben bang dat ik er straks wel veel uit moet halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:30

Ik haal de natte plekken weg zodra ze aan de bovenkant zichtbaar worden. Ben bang dat het anders inderdaad te nat gaat worden, voor mijn gevoel is dit de zuinigste manier van mesten zonder dat mn paard mestvlekken krijgt van de nattigheid. Je bent welkom om bij mij de andere korrels te bekijken/ proberen als je in de buurt bent/ woont? :)

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:31

Andere mestvork kopen een optie :)

Als je de natte plekken er niet uit haalt en vers bij strooit is het logisch dat je er straks een hoop moet uithalen.

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:44

Welke mestvork gebruiken jullie dan?
Ik heb nu deze....

Afbeelding

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:00

marije1109 schreef:
Welke mestvork gebruiken jullie dan?
Ik heb nu deze....

[ [url=m/D1qofe.jpg]Afbeelding[/url] ]


En wat levert die voor problemen op? Ik doe het met deze:

https://www.tuinen-shop.nl/golden-gark.html

Of soms met een mestboy (in combinatie met kinderharkje) als ik die toch vast heb.
Beide gaat prima, al moet ik zeggen dat ik makkelijk praten heb met pony's die op zijn hoogst 2 x per week in de stal poepen (rest doen ze keurig buiten).

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:47

die gebruik ik ook. De korrels die niet uit elkaar zijn gevallen blijven vast zitten in de vork

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:51

Kinke schreef:
die gebruik ik ook. De korrels die niet uit elkaar zijn gevallen blijven vast zitten in de vork


Ik denk dat er een laatst een partij Equibedding was die wat harder was. Misschien hebben jullie die? Die van mij is van begin dit jaar (en bijna op) en valt bijna allemaal uit elkaar na het voorweken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15480
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:27

Ik gebruik deze ook en inderdaad er zijn korrels die blijven hangen daar. Vooral bij de shet die minder graaft.
Vandaar dat ik dan even snel met handschoen die korrels terug mik.

_Lorette_

Berichten: 12119
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:13

Je kunt ook de andere korrel uitproberen en daarna beslissen met welke je verder gaat (of je probeert nog iets anders). Je weet pas echt of iets bevalt als je het test. Om welke reden was jij overgestapt van vlas naar strokorrels?

Ik heb geen last van korrels die vastzitten in de mestvork, omdat ik het liefst de mestboy (bakje en harkje) gebruik.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:53

ik ga de korrels die Shanna gebruikt ook nog bekijken bij haar stal :)

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:55

Ik heb jaren lang vlas gehad, dat was bij ons erg snel vies, nat en een stuk stoffiger. wegens een paard met Brongitis zijn we over gegaan op stro korrels, het blijft langer schoon, neemt naar mijn mening meer vocht op dan vlas en geen stof!

Het gebruik is wel echt wennen want als je de 1e keer het in je stal doet moet je het even nat maken, zelf doen wij er ook wel eens wat azijn over al eten ze het. maar daarna kun je de korrels er gewoon bij gooien wanneer dit nodig is.
Ik ben erg positief.

met mesten gebruiken we gewoon een mestboy.

In Nederland was er dacht ik 1 leverancier, daar kun je altijd vragen of je 10 zakken mag proberen.

Ik haal alleen mest en natte plekken eruit, natte plekken pas als ze echt sompen. zodat je een soort potstal effect hebt maar dan schoner en gecontroleerd.

edit: zie nu pas dat je bericht uit oktober kwam _O- Sorry!!

_Lorette_

Berichten: 12119
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:39

Afbeelding

Mijn 'dag 5' stal. Gaat mooi. Bijna alle korrels zijn los. Wat er nog ligt, is zacht en valt makkelijk uit elkaar. Paard loopt gewoon niet genoeg langs de wanden, dus ik blijf het wel wat naar binnen harken.

Ik ben erg benieuwd naar de natte plek, maar ik ga er nu nog niet naar zoeken.

Dit paard poept heel veel en ook door de hele stal, maar heeft een vaste plasplek en hij heeft er een hekel aan om door mest te lopen. Ik vind het de fijnste stal om uit te mesten.

Werkelijk geen idee hoe de strokorrels zich houden bij de viespeuk. :P Die probeert nu al steeds een hapje strokorrels te bemachtigen, dus qua eten vind ik dat spannend. Vlas én strokorrels aanhouden is voor mij ook niet zo'n probleem, dus ik hoef niet per se te kiezen. De viespeuk heeft topvoeten, dus dat is geen reden om over te stappen.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:38

Ziet er nu nog prachtig uit Lorette!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:05

Ziet er goed uit lorette, ik zoek mijn natte plekken doormiddel van er op te staan en heen en weer te wiegen, hoor ik het sompen dan haal ik dat deel er uit.

_Lorette_

Berichten: 12119
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:27

Bij vlas hark ik de bovenlaag naar de wanden en zie dan in de onderlaag mooi waar de plek zit. Ik heb nu nog geen onderlaag. Ik laat het nog maar even met rust. Volgens mij is er nog geen plek.