Voeradvies voor oud PPID paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Voeradvies voor oud PPID paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 16:11

Hi,
M'n pony's hebben het altijd gedaan op standaard basisbrok en sinds een aantal jaar de Pavo 18+ dus ben niet zo thuis in de paarden voeding.

Sinds een aantal maanden heeft mijn 28 jarige pony Casper, PPID. Gelukkig nu met de medicijnen redelijk onder controle. Niets is zo belangrijk als een goed management, alleen loop ik er dus tegen aan welk voer ik hem het beste kan geven.

Hij staat altijd samen met een flinke Shetlander, zowel in de wei als in de paddock / stal dus helaas kan ik hem geen bergen hooi geven want dan wordt de shetlander een tonnetje. Ze staan in een paddock met uitloopstal en staan het hele jaar door 6 tot 8 uur per dag in een schrale wei. Verder krijgen ze voldoende schraal / arm hooi.
Hier kan ik helaas niks aan veranderen en blijft dus ook zo.

Casper loopt nog een paar keer per week een rondje aan de longe of heel soms onder het zadel.

Wat het krachtvoer betreft:
Momenteel krijgt hij Pavo Care4life (halve schep, eet hij niet altijd op) met basisbrok (halve schep) en om de dag een volle schep (droog) seniores priores. Hij heeft een tijdje op het randje van HB gezeten maar dat kwam door te rijk gras en hooi. Dat is nu veranderd dus over HB maak ik me voorlopig geen zorgen.
- hij moet een dikmaker krijgen anders is het binnen de kortste keren een botje.
- Pavo 18+ lust hij niet meer
- basisbrok zit niet voldoende in, alleen hiervan zal hij heel veel afvallen
- ze krijgen één keer per dag hun brokjes.
- het liefste wil me beperken op 2 zakken voer. Makkelijkste is dus als de shetlander ook het nieuwe voer mee kan eten maar hij kan anders gewoon op basisbrok blijven.
- één soort brok wat je sowieso droog kan voeren zodat de supplementen er door kunnen.
- andere maakt niet uit of ik het droog of nat moet voeren, dan haal ik Casper apart.

Komt er nu dus op neer dat ik een arm brok geef; geschikt voor PPID paarden en daarnaast zijn slobber om mniks te kort te komen als bejaarde pony en om hem wat voller te krijgen. De SP slobber eet hij graag dus die hou ik er het liefste voorlopig nog in.

Wat voor voer zoek ik:
- laag in suikers en zetmeel
- graag hoger in eiwitten
- beperken tot 2 soorten brok
- één sowieso droog kunnen voeren
- erg smakelijk! (Eetlust is verminderd door de medicatie)
- pony verliest nu met een rap tempo zijn spieren, evt een Body builder brok een optie?
- Energie gehalte zit wel goed, hoog of laag maar dus niet perse iets uit.
- Hij mag wat kilo's aankomen dus een dikmaker is welkom.
- iets wat geschikt is voor oudere paarden.
- niet te prijzig. Het is maar de vraag of hij het op een en blijft eten.

Hij krijgt al voldoende supplementen dus liever geef ik niet al iets erbij, dan laat hij zijn voer staan omdat er teveel zooi doorheen zit.

Vind het zo'n lastig iets. Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen. Sta evt ook open voor tips om een voedingsconsulente raad te plegen :)

nowylover

Re: Voeradvies voor oud PPID paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:15

Bij een dikmaker zou ik denken juist aan elke dag seniores priores.

En wat mijn paard goed deed (geen cushing, wormen en zogend veulen) was Omega 369 van subli met merriebrok. Alleen is de Omega 369 niet heel goedkoop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:00

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:06

Ik voer mijn oudje pavo Fiberbeet.
Wel geweekt voeren maar ze worden er weer mooi gespierd van :)
Het is overigens een shet dus die is ook gevoelig voor HB.

Ik denk dat je je andere pony op een simpel vitamine/mineralenbrokje moet zetten

Dus
Pavo vital / andere vitamine brok
Seniores priores zoals je nu al voert
Fibre beet schep per dag bijvullen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:50

Dat klinkt mij ook het makkelijkste. Vitaminebrok/balancer voor beide zodat ze alles binnenkrijgen en dan een dikmaker voor de PPID-er. Die van mij kwam heel snel aan met fibrebeet en senior priores, hoefde er niet veel van de voeren (groot paard opgebouwd naar 900 gram SP en 500 gr fibrebeet, na 2 weken had ik al zoveel resultaat dat ik weer ben gaan afbouwen), hij krijgt nu 's ochtends 300 gram SP en 's avonds 300 gr fibrebeet). Had vooral het idee dat de fibrebeet goed deed aanzetten. Ik heb van die Kerbl bakken met deksel om te weken, kan er geen ongedierte bij en het kan zelfs buiten staan.
Ik geef er ook nog beetje luzerne bij voor als het me wat te papperig is en de mini krijgt dat bij zijn handje muesli zodat hij nog wat extra's te kauwen heeft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:14

Zou ik fiberbeet evt samen kunnen voeren met de senioren priores? FB zat ik vorige keer al naar te kijken dus ga toch maar voor die denk ik ja.
Misschien proberen om z'n supplementen door de slobber te doen (poedertjes) en dan vitamine brokjes te voeren zonder iets anders er doorheen. Daar hebben ze maar erg weinig van nodig toch? Als ik de juiste hoeveelheid wil voeren én daar ook de supplementen doorheen doe gaat ie het sowieso niet eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:26

Ik maakte mijn voer zelf,omdat die van mij ook nog insuline resistent was.Een heel gedoe,maar wel tot zijn dood goed op gewicht gebleven

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:42

Denk dat het wel kan, SP heeft langere weektijd maar de FB weekt hier vaak ook 4 uur. Ik gooi poedertjes en olie juist door geweekt eten, met brok hoeft hij dat niet.
Qua vitaminebrok, Vitalbix heeft kleine proefzakjes dus die zou je kunnen testen. Pavo stuurt ook proefzakjes op als je ze mailt, ook van de fibrebeet.