M'n pony's hebben het altijd gedaan op standaard basisbrok en sinds een aantal jaar de Pavo 18+ dus ben niet zo thuis in de paarden voeding.
Sinds een aantal maanden heeft mijn 28 jarige pony Casper, PPID. Gelukkig nu met de medicijnen redelijk onder controle. Niets is zo belangrijk als een goed management, alleen loop ik er dus tegen aan welk voer ik hem het beste kan geven.
Hij staat altijd samen met een flinke Shetlander, zowel in de wei als in de paddock / stal dus helaas kan ik hem geen bergen hooi geven want dan wordt de shetlander een tonnetje. Ze staan in een paddock met uitloopstal en staan het hele jaar door 6 tot 8 uur per dag in een schrale wei. Verder krijgen ze voldoende schraal / arm hooi.
Hier kan ik helaas niks aan veranderen en blijft dus ook zo.
Casper loopt nog een paar keer per week een rondje aan de longe of heel soms onder het zadel.
Wat het krachtvoer betreft:
Momenteel krijgt hij Pavo Care4life (halve schep, eet hij niet altijd op) met basisbrok (halve schep) en om de dag een volle schep (droog) seniores priores. Hij heeft een tijdje op het randje van HB gezeten maar dat kwam door te rijk gras en hooi. Dat is nu veranderd dus over HB maak ik me voorlopig geen zorgen.
- hij moet een dikmaker krijgen anders is het binnen de kortste keren een botje.
- Pavo 18+ lust hij niet meer
- basisbrok zit niet voldoende in, alleen hiervan zal hij heel veel afvallen
- ze krijgen één keer per dag hun brokjes.
- het liefste wil me beperken op 2 zakken voer. Makkelijkste is dus als de shetlander ook het nieuwe voer mee kan eten maar hij kan anders gewoon op basisbrok blijven.
- één soort brok wat je sowieso droog kan voeren zodat de supplementen er door kunnen.
- andere maakt niet uit of ik het droog of nat moet voeren, dan haal ik Casper apart.
Komt er nu dus op neer dat ik een arm brok geef; geschikt voor PPID paarden en daarnaast zijn slobber om mniks te kort te komen als bejaarde pony en om hem wat voller te krijgen. De SP slobber eet hij graag dus die hou ik er het liefste voorlopig nog in.
Wat voor voer zoek ik:
- laag in suikers en zetmeel
- graag hoger in eiwitten
- beperken tot 2 soorten brok
- één sowieso droog kunnen voeren
- erg smakelijk! (Eetlust is verminderd door de medicatie)
- pony verliest nu met een rap tempo zijn spieren, evt een Body builder brok een optie?
- Energie gehalte zit wel goed, hoog of laag maar dus niet perse iets uit.
- Hij mag wat kilo's aankomen dus een dikmaker is welkom.
- iets wat geschikt is voor oudere paarden.
- niet te prijzig. Het is maar de vraag of hij het op een en blijft eten.
Hij krijgt al voldoende supplementen dus liever geef ik niet al iets erbij, dan laat hij zijn voer staan omdat er teveel zooi doorheen zit.
Vind het zo'n lastig iets. Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen. Sta evt ook open voor tips om een voedingsconsulente raad te plegen