Laat ik voorop stellen dat mijn paard gewoon 24/7 buiten staat/weidegang heeft en dus ook 24/7 toegang tot ruwvoer(gras en vanaf november ook weer onbeperkt hooi). Daarbij heeft hij gewoon contact met soortgenoten en staan we onder begeleiding van een team dierenartsen.
Mijn paard staat dus met een zware beenblessure(botvliesontsteking + peesblessure aan tussenpees) waardoor hij momenteel helemaal niks mag(behalve dus op de wei staan). Hij is dit niet gewend aangezien we normaal 3 tot 5x per week een paar uur onderweg zijn.
Hij is dus stróntchagrijnig en verveelt zich kapot momenteel. Omdat hij niet veel mag lopen valt wandelen af. Vrijheidsdressuur en grondwerk wil ik tot een minimum beperken omdat hij zijn been gewoon rustig moet houden.
Dus zoek ik iets van verrijking of speelgoed die ik -al dan niet samen met hem- kan proberen zodat hij naast zijn eet-uren ook nog wat te doen heeft. Heb geprobeerd aan wilgentakken te komen maar dat is nog niet zo makkelijk blijkbaar.
Met de winter in aantocht lijken dingen als voerballen me niet zo'n lekker idee met alle modder die erbij komt kijken dan.
Maar wie weet hebben bokkers leuke hersenspelletjes die ik kan doen met hem om hem mentaal een beetje bezig te houden?
Livion
Geplaatst: 15-10-19 14:43
Wat een lastige situatie. Niet alle vrijheidsdressuuroefeningen vragen beenbeweging natuurlijk. Flemen, kusje, ja / nee, etc. zou ik zelf wel opties vinden, maar dat is natuurlijk aan jou.
Je kunt hem leren een voorwerp ergens in te leggen. Dit vraagt wel lichte beweging, Ik doe het met een cementkuip, maar je kunt van alles gebruiken. Een balletje balletje spel. Dit kun je beginnen met één beker waaronder een snoepje ligt en langzaam uitbreiden zodra hij het doorheeft. Dingen leren oppakken, en daarna ook leren aangeven.
Om wat tijd te doden zou je wat riet kunnen geven af en toe. Ik weet alleen niet of daar nu nog aan te komen is (wilgentakken is het inderdaad niet de tijd voor).
Wellicht heb je er iets aan of brengt het je op andere ideeën. Sterkte in ieder geval en beterschap voor je paard.
AnnickT
Geplaatst: 15-10-19 15:44
Misschien shapen? Je zet een voorwerp voor hem neer (bal, pion, wat dan ook) en beloont alles wat hij ermee doet, máár hij krijgt maar één keer een beloning voor hetzelfde gedrag. Dus als hij snuffelt, beloning. Snuffelt nog een keer, geen beloning, maar wachten tot hij iets anders doet en dat dan weer belonen. Je kunt hem overigens dan wel met stem aanmoedigen, maar voerbeloning enkel bij volgend gedrag.
Ik doe dit met mijn hond en hiermee stimuleer je hem om zelf na te denken. Heb het nog nooit bij een paard geprobeerd, maar het zal hetzelfde werken.
Ik volg even mee. Mijn shetlander staat op paddock arrest als de andere twee de wei op mogen, een volgens mij verveelt ze zich ook (mijn liksteen gaat in ieder geval harder op dan ooit)
Ik vind het lastig. Wij hebben zelf knotwilgen, dus ik kan wel makkelijk aan takken komen, maar dat is ook niet echt urenlang vermaak
Misschien specifiek googelen naar Equine Enrichment of Enrinchment with horses. Bij google afbeeldingen/pinterest vind je allerlei leuke ideetjes die het proberen wel waard zijn.
Wellicht is target training ook wel leuk icm clicker training, om uiteindelijk zo verschillende zaken aan te leren.
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad een lastige kwestie.
Targetteren en dingen ergens in doen vind ik een leuke, ga ik proberen! Dat shapen lijkt me voor hem niet zo handig, hij raakt onwijs snel gefrustreerd als hij denkt dat hij het niet goed doet(onzeker) dus als hij dan niet weet waar hij de beloning voor krijgt word hij denk ik best boos..
boris_rakker
Geplaatst: 15-10-19 18:14
Ik zie op Facebook wel eens snuffelmatten voorbij komen die door paarden worden gebruikt. Ook kun je allerlei voorwerpen in een speciekuip doen (knuffels, ballen, stukken foam bijvoorbeeld) en daar wat brokjes tussen verstoppen. Kan me voorstellen dat je niet met elk paard zomaar met alle toeters en bellen begint maar dat een beetje opbouwt qua moeilijkheidsgraad. Het nodigt wel uit om op onderzoek te gaan.
Een slappe yogamat oprollen met om de zoveel slagen een brokje moeten ze ook puzzelen hoe ze het eten eruit kunnen halen. Maar dan wordt wel het voorbeen belast.
@gerlindie Voor de Shetlander die achter moet blijven op de paddock, staat die ook op beperkt ruwvoer? Ik heb voor mijn dieet-paard een speciekuip met stro staan. De kuip zelf zit in een groot mazig hooinet waarmee ik hem vastzet aan een paal of de boxwand. In de speciekuip ligt een zware tegel en een zeer fijnmazig hooinet met stro. Je zou tussen het stro wat stukken wortel kunnen verstoppen.
Deze werkt bij mij heel goed omdat hij 6 porties hooi per dag krijgt en dan in de tussentijd hier mee kan rommelen. Die van mij vermaakt zich 2 dagen lang met priegelen om er strootjes uit te krijgen.
Ze hebben inderdaad altijd een vol stronet hangen in de paddock Bij mij krijgt ze drie of vier keer per dag hooi in een fijnmazig hooiberg, vaker red ik niet in verband met school
Wortels in het stro vind ik nog wel een goede, ga ik eens proberen
Ik doe zelf veel clickertraining en de mogelijkheden zijn eindeloos, ook bij een paard dat niet mag bewegen.
Targets aanraken of juist targetten met het lijf (oog, mond of oor in je hand leggen, schouder naar je toe), kleurendiscriminatie is vaak leuk (blauw-geel is het best zichtbaar voor een paard), ringen om een pion gooien Vindt de mijne erg leuk. Dingen vastpakken en loslaten als ik dat vraag.. Je kunt veel van deze dingen ook meteen gebruiken voor medische toestanden. Voet in emmer, oog in hand zodat je het kunt schoonvegen, wormspuiten oefenen, bedenk het maar en het kan.
Dit gaat over mijn paard. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ben ik professioneel geworden op het gebied van hoe je een jonge ruin bezig houd.
Op dit moment is bij Joep speuren echt een hit. Dit wisselt wel ongeveer per week. Hij mag ook niet al te veel te en te ver lopen (dat doet hij al in de kudde). Ik heb hem eerst geleerd dat hij de groene pion aan moet raken. Daarna ben ik hem gaan verstoppen op goed zichtbare plaatsen (bijvoorbeeld half achter een paal). Inmiddels is hij op het punt gekomen dat hij A) weet dat hij de pion aan moet raken en B) dat het ook echt om de pion gaat (en niet iets anders in de buurt).
Vandaag had ik de pion verstopt onder een van zijn oude dekens en hij is ruim 20 minuten bezig geweest met het zoeken naar de pion en een manier om de pion onder de deken vandaan te krijgen. Dit heb ik ook gedaan met het verstoppen van de pion in plastic, koffers en poetskisten. Hij vind het erg leuk. Hier beloon ik hem wel als hij echt zijn best doet door middel van een clicker.
Daarnaast kent hij inmiddels een groot deel van de primaire kleuren (rood, geel, groen en een beetje blauw) en doe ik veel stretch oefeningen met hem. Ook kan hij alles optillen wat ik hem vraag (hoepels, pionnen, ballen, zweepjes, halsters, halstertouwen) en kan hij mijn rits open en dicht doen. Al is dat laatste niet echt handig blijkt nu.
Wat hij ook in deze periode heeft geleerd zijn medische handelingen op commando accepteren. Zo had hij eerst een angst aan spuiten in zijn mond (bijvoorbeeld metacam en wormen) dat was altijd een regelrecht drama. Door middel van de clicker heb ik hem geleerd om zijn mond open en weer dicht te doen. Ook kan hij zijn eigen eczeemdeken over zijn hoofd trekken (ik hou de opening open en hij doet de beweging) en bij het temperaturen heb ik hem geleerd stil te staan. Voor sommige paarden zijn de medische handelingen wellicht niet zo moeilijk, maar voor Joep was het echt een uitdaging.
Heel veel succes en ik blijf ook meelezen voor tips!
EDIT:
Dit is een foto van mijn bord met primaire kleuren. Normaal gesproken hangt deze op en kan hij de kleuren op commando aanraken.
Ik volg ook even mee die van mij staat ook met een peesblessure. Een echt werkpaard en adrenalinejunk. Hij verveelt zich kapot en slaat dit allemaal als stress op in zn lijf
irmaz
Geplaatst: 23-10-19 21:58
SuperAssie schreef:
Heb geprobeerd aan wilgentakken te komen maar dat is nog niet zo makkelijk blijkbaar.
Hier zijn ze dol op berkentakken, misschien dat daar makkelijker aan te komen is? Stammen zijn ook fijn, die kunnen ze helemaal afpellen.
tirzasarah10
Geplaatst: 23-10-19 22:50
Bij de action hadden ze van die eenhoorn skippyballen waar mijn paarden veel plezier van hebben gehad. Op pakken en schudden is leuk ;p. Ook bij de action vandaan een soort mini skippybal voor honden met een pieper er in, heel interessant dat piepen. Als mijn shet alleen moet staan en ik hem bezig wil houden is de voerbal favoriet hier. Al die brokjes en dan ben je in ene niet zo alleen meer