Wat voor effect had verhuizen op jou paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Wat voor effect had verhuizen op jou paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 09:02

Wat merkte je aan je paard? Moest hij wennen? At hij slechter? Of was hij meteen op,zijn plek?

Ik ben zelf al een aantal keer verhuisd en mijn paard heeft altijd even nodig. Paar weken terug ook verhuisd, eerste dagen waren drama, hij stond niet lekker, non stop hinniken. Toen een andere box gekregen en sindsdien is hij heeel rustig. Hij eet iets minder maar is van voordroog nu naar hooi gegaan. Qua rijden loopt hij geweldig, heel anders dan op de oude stal maar hij is snel moe. Dus rijden we njet lang en krijgt hij nu ook weer paar dagen vrij.

Ik ben benieuwd!

Lara_Silver

Re: Wat voor effect had verhuizen op jou paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:06

Ben één keer geëmigreerd en 3 keer verhuisd met mijn pony. Slechts de allereerste keer dus van Nederland naar Zwitserland had hij een maandje nodig. Hij was rustig op stal maar heel druk zowel op de wei als met rijden. De andere 3 keren merkte ik geen verschil aan hem.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:14

Het kan heel erg per locatie verschillen. Ik heb een paard die mee is geweest op meerdaagse wedstrijden. Soms volgde er een hongerstaking, soms was hij alleen wat onrustig. Dit paard heb ik een keer verhuisd en dat ging zonder problemen, geen verschil te merken.

Ander paard vanuit de opfok naar een tijdelijke stal wegens verbouwingen. Viel enorm af, at wel. Ging daarna naar dezelfde stal als bovenstaand paard (bij mij thuis) en kwam direct aan en zag er 100 keer beter uit.

Ik heb hier regelmatig paarden in training staan en ze wennen eigenlijk allemaal wel vrij snel. Ze komen hier buiten zoveel ze willen en het is niet te druk. Als ik er twee heb zet ik ze wel bij elkaar, maar ik zet ze niet bij die van mij. Als ze eenmaal de rangorde gevonden hebben gaan ze alweer weg, dat kost dan meer energie dan dat het oplevert en die van mij zijn heel dik en stabiel met elkaar dus dat wil ik zo houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:28

Ik zie bij ons op stal dat de nieuwe paarden altijd even nodig hebben.
Maar als ze eenmaal meedraaien in de groepen zie je dat rust, regelmaat en reinheid ook bij paarden werkt.

Nooit getrap of onrust bij voerbeurten.
Altijd hooi voor hun neus op stal.
Er heerst altijd rust bij ons op stal terwijl en toch 50 paarden staan.

Zo belangrijk.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:30

Ik heb mijn pony’s 1 keer verhuisd. De eerste dagen waren ze we wat onrustig en aten ze niet zoveel. Na een aantal dagen werd dat al een stuk beter en nu zijn ze gelukkiger dan ooit. Een van mijn pony’s heeft jaren op hetzelfde land gestaan en daarna nam ik de pony over. Die is heel erg veranderd, positief. Lijkt nu veel meer zichzelf dan op het andere plekje. Minder verlegen en heel nieuwsgierig. Ben blij dat ik de keuze gemaakt heb! +:)+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:31

Mijn paarden nu meerdere keren verhuisd en ik heb de makkelijke variant, als er eten is is alles prima :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:46

Mijn paard is in 2018 door omstandigheden twee keer verhuisd. Wat ik aan hem merkte is dat hij heel erg moet wennen aan nieuwe geluiden en nieuwe dingen om hem heen. Hij heeft dan hele grote ogen en zijn spierspanning is wat hoger. Dat duurt een paar dagen. Hij is een echte binnenvetter dus hij lijkt rustig van buiten voor iemand die hem niet kent, maar hij is toch best van slag.
Ik geef hem daarin de tijd, het erf verkennen, overal even kijken. Niet meteen aan het werk want zijn concentratie is dan nog echt nul, we starten lekker laagdrempelig. Bij hem merkte ik dat hij erg hangt aan ons als stabiele factor, zeker in de eerste dagen. Als hij in ritme komt zie je het met de dag beter worden.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:55

Ik vond het zo drama dat ik hem voorlopig echt niet meer wil verhuizen. Inmiddels is meneer weer helemaal rustig en relaxter dan ooit :).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:07

Ik heb mijn nieuwe paard nog geen week, maar die is weer helemaal gereset. Meelopen aan het halster is al moeilijk. :o

Mijn vorige merrie Xara was erg druk na de verhuizing en 2 maanden moeilijk te rijden. Erg moeilijk gefocust te houden. Qua eten merkte ik niks.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:10

Mijn pony is al enkele keren verhuisd, meestal drama tot en met tot ik op de huidige stal ben gekomen, hier stapte ze van de trailer zuchte een keer diep en sindsdien heeft ze nog nooit zo super geweest qua rijden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:14

Ik was met mijn pony op het ergste voorbereid, maar die liep de stal in alsof hij er al jaren stond en begon meteen te eten. Hij moest wel even wennen aan de drukte (ging van een kleine pensionstal naar een grote manege), maar aangezien hij nieuwsgierig/sociaal is aangelegd vond hij dat alleen maar leuk. Ik merk ook dat hij daardoor veel rustiger is geworden. Vroeger als er een paard of persoon langsliep moest hij alles zien, maar aangezien dat nu continue gebeurt, trekt hij er zich niet zoveel meer van aan.

Ik vond het vooral een gedoe om de kast en alle spullen over te huizen :\ Daar zou ik een eventueel volgende keer vooral tegenop zien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:17

De eerste verhuis met mij in 2016 moest ze erg wennen. Maar dat was ook maar de tweede keer in haar leven dat ze verhuisde (de eerste keer was vd fokker naar onze stal toe, maar dan was ze nog niet van mij). De derde keer was in 2018, toen voelde ze zich direct thuis. Wel nog erg druk in de stal als er paarden binnen of buiten gingen. De vierde en hopelijk laatste verhuis was afgelopen september, de 28ste. Ik merkte niks aan mijn paard, ze deed het super. Ze kende ook al wel een aantal paarden op de stal waarmee ze nu ook in een groepje van 3 buiten loopt. Dus ze is gewoon blij nu denk ik!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:35

Mijn nieuwe paard vond alles een beetje spannend.Maar hij is ook geen held.Hij hing erg aan onze pony en daarom ging het goed.Ook staat hij 24/7 in de wei met stal.Maar zijn pech was de eerste week veel regen en zijn vriendin was een all weather pony.Bij zijn vorige eigenaar stond hij s'nachts en met regen op stal.Dus de eerste week was hij geen gelukkig paard.Maar daarna was hij zo gewend.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:39

Mijn merrie liep de trailer op, kwam eruit en sjeesde met mij aan de hand 1km verderop naar de andere merries van stal. Toen het hek open ging heeft ze een 5 minuten van links naar rechts gegaloppeerd (ze kwam van de manege af, had nog niet eerder zoveel gras en ruimte gezien), ging kennismaken met de kudde, zocht daarna een andere vos op, snuffelde en ging daarna samen staan eten.
<3

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:53

Toen ik mijn paard kreeg was hij aardig onrustig, altijd een nerveus en alert. Dit was bij een kleinschalige pensionstal met max 5 paarden. Na een paar maanden ben ik toen naar een grote pensionstalling met bijna 70 paarden. Hier gaan ze ook in redelijk grote groepen naar buiten (ong 15 paarden per groep). Paard was direct veel meer op zijn gemak. Tuurlijk moest hij wel nog even wennen, maar vanaf de eerste minuut was hij al rustiger dan dat hij op de eerste stalling geweest was.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:12

Hier merk ik niets. Kan haar overal dumpen en ze zal meteen eten/ en der behoefte doen.
Heel fijn ;)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:44

Kende mijn paard al 11 jaar voor ik dr overkocht, ze liep niet goed en kon t manegewerk niet meer aan, heb dr vorig jaar gekocht, 2 weken later verhuisd naar een andere stal. Op de manege kon ik altijd alleen weg en met dr wandelen enzovoorts, dat veranderde met een paar weken, toen kreeg ze bizarre verlatingsangst, niets mee te beginnen, nu is dat op t terrein zelf weg maar ik kan niet meer zelfstandig van t terrein af wat ik heel jammer vind aangezien ik dr ondertussen gewoon weer rijd en ze eigenlijk hardstikke braaf is buiten, maar dus alleen met ander paard erbij. Ik wijt her er maar aan dat ze meer paard is geworden, ze is wel veel socialer geworden op deze stal

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 12:39

Grappig al die verschillen hè!

Bij eeen stal heb ik zelfs gehad dat hij eigenlijk non stop onrust was, terwijl er in de verzorging veel regelmaat was. Hij kon daar niet aarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:44

Mijn merrie had een paar maanden nodig om goed te aarden. Ze was opzich wel rustig snel op stal maar pas naar paar maanden echt zichzelf. Eten deed ze wel, maar ze was echt beetje onrustig in haar hoofd.

Ze kan al van de wap zijn van een weide wissel dus wel een autist. Maarr ik heb ze pasgeleden gewisseld van paddock en zijn ze beiden enorm van opgeknapt. Direct gewend en veel meer op gemak in hun oude paddock naar mijn idee.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:31

Met mijn merrie weinig problemen met verhuizen, als er eten is, dan is alles goed. Wel hangt het er vanaf welke paarden rondom staan, want het kan wel echt een pismerrie zijn naar ruinen die ze niet kent en een bitch naar merries die ze niet kent. Maar niet bij alle paarden...
Mijn ruin is altijd 2 weken van slag: traag lui, niet voorwaarts. Dan een week hyperactief tot het gevaarlijke toe en dan wordt hij zichzelf.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:53

Ik heb mijn merrie 1 keer verhuisd sinds ze bij mij staat. De keer daarvoor kwam ze van de fokker af. Is dus in haar hele leven 2 keer verhuisd. De eerste keer ging prima. Dit was volpension en had mijn paarden voor mijn merrie ook altijd al daar staan.

De tweede keer duurde even voordat we onze draai gevonden hadden. Ze at prima en was niet extreem druk/ rustig of iets. Gewoon lekker zichzelf daarin. Wel hadden we haar bij de ruin van mijn zus in staan, dit ging echter wel mis. Die twee raakten zo gehecht aan elkaar dat ze niet zonder mekaar konden en met een ander er bij in werd de ruin wel heel erg beschermend naar mijn merrie toe. Ze konden niet zonder elkaar als in: als ik van huis ging (al stonden er nog anderen op wei), dan brak de ruin alles af en kwam die door alle draden en sloten heen om mijn merrie op te zoeken. Verder was het vooral even zoeken waar onze twee paarden het beste op stal konden staan. Beide last van voernijd... goede groepen op de wei vormen en een fijne plek op stal duurde al met al wel een jaar denk ik. Je gaat toch dingen een tijdje aankijken om te kijken wat goed matcht qua paarden. Inmiddels staan de merries en ruinen apart van mekaar en dit gaat erg goed. Maar het is altijd weer even kijken hoe t gaat als er een paard weggaat of als er een paard bij komt.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:58

Mijn verzorgpaard is onlangs verhuisd! De eigenaar van haar heeft nog een paard en ze kunnen heel goed met elkaar, dus het was heel fijn dat de paarden elkaar hadden!

De merrie die ik rijd heeft een beetje last van verlatingsangst. Op de vorige stal eigenlijk geen problemen mee gehad, alleen wanneer ik haar helemaal op de paddock liet staan terwijl de rest van de paarden binnen stond.

Op de nieuwe stal moest ze heel erg wennen. Ze is een beetje een dramaqueen en snel gestresst. Gelukkig kon ze samen met het andere paard in een paddock en dat ging erg goed. Ze vond nieuwe ruimtes zoals de stal en de poetsplaats erg spannend. Ik kon haar eerst dan ook echt niet alleen laten staan op de poetsplaats! Dan raakte ze in paniek en begon om zich heen te slaan en te roepen naar de andere paarden. Nu is ze heel rustig geworden en kan ik haar netjes alleen laten staan op de poetsplaats.

Het andere paard vond ook veel eng in het begin en moest duidelijk wennen, hij zocht dan ook veel steun bij de merrie. Hij had ook last van diarree door de stress. Maar nu zijn ze allebei gewend en rustig! Het wennen heeft ongeveer 1.5/2 maanden geduurd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:59

Jes schreef:
Mijn paarden nu meerdere keren verhuisd en ik heb de makkelijke variant, als er eten is is alles prima :+

Ik heb er ook 2 van deze.

Die van mij verhuizen heel vaak, als de wei kaal is gaan ze ergens anders op de wei. Meestal liggen die weides gewoon langs elkaar maar ze komen ook gewoon een paar keer per jaar thuis staan, en dan weer naar stal, dan weer ergens anders op een van schoonpap zijn winterweides.
Als ze maar samen kunnen staan en er is gras dan betwijfel ik of ze er echt wat van merkten :+ Ze gedragen zich in ieder geval niet anders

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:09

Mijn merrie is maar een paar keer verhuisd in haar leven, de laatste keer was afgelopen maart. Eerdere verhuizingen gingen steeds prima. Wel even wennen, maar niets bijzonders.
Laatste verhuizing heeft wel een enorme impact gehad op haar. Ik vermoed enerzijds omdat ze nu al wat ouder is en anderzijds omdat het een redelijk grote overgang was (van jarenlang met 1 'maatje' naar nu weer een kudde). Ze heeft maanden nodig gehad om weer echt tot rust te komen. Introductie in de nieuwe kudde ging overigens vlekkeloos. Maar heel onrustig als ik haar ging poetsen, niet kunnen stilstaan, niet rustig over het erf kunnen lopen en enorm hinniken (nooit eerder gedaan). Ook haar weerstand heeft een flinke klap gehad.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:27

Ik ga mijn paard volgende maand verhuizen. Ik heb hem heel recent gekocht (maar ik ken hem al heel zijn leven). Hij is inmiddels 20 en staat zijn hele leven al op dezelfde stal. De reden dat ik wil verhuizen is dat hij niet buiten wordt gezet op zijn huidige plek. We gaan naar een stal waar hij iedere dag op de wei en op de paddock komt. Super spannend dus. Ik hoop dat hij snel went. Vooral omdat hij dus én gaat verhuizen én in een kudde het land op gaat.