24/7 op wei gaan zetten of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dbmaaike

24/7 op wei gaan zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 00:20

Heeey iedereen!

Zoals de titel het zegt zit ik in een klein ‘dilemma’ over zet ik mijn pony 24/7 op de wei of niet.. :(

Misschien een hele domme vraag voor de meeste aangezien veel mensen weten dat een wei nooit slecht is voor je paard maar hopelijk nemen jullie de tijd alles te lezen en begrijpen jullie het dan beetje beter!

Ik heb dus een 13 jarige d-pony (connemara) hij was altijd bedoelt als weidemaatje ik was niet echt op zoek naar een nieuw paard op dat moment om er nog bij te nemen om te berijden dus dit vond ik de ideale oplossing en via via bij hem uitgekomen en zo kon ik hem een goeie thuis geven.

Na een tijd was het duidelijk dat hij aandacht miste ik gaf hem natuurlijk dagelijkse portie maar ik deed er niets zoals rijden, longeren mee natuurlijk.. aangezien ik het zielig voor hem vond heb ik hem toch eens laten checken bij de dierenarts die groen licht gaf dat hij eigenlijk perfect kon rijden (ik had echt geen tijd door mijn opleiding) dus ben ik voor hem een verzorger beginnen zoeken die hem op recreatief vlak kon bezighouden en vooral plezier kon geven en maken.

Alles ging goed! Nu zoveel verder stopt de verzorger en zit ik in een tweestrijd. Ik heb zelf nog een ander paard (springpaard voor wedstrijd) en momenteel staan ze op een prive stalling. Heel tevreden van maar soms voel ik mij te kort komen als baasje aangezien hij niet elke dag wei tot zijn beschikking heeft. (Zitten in een kudde van 4 waardoor zijn ‘taak’ als weidemaatje daar wegvalt voor mijn ander paard en dus een keuze wil maken in zijn eigen
belang) Dit vind ik persoonlijk een van de belangrijkste punten in een goed paardenleventje (verschilt voor iedereen en elk paard natuurlijk maar zo zie ik het voor hem persoonlijk als pony zijnde!)

Hier dus mijn ’groot probleem’: ik heb de kans om hem op een wei te zetten met twee andere kleine pony’s met mooie grote stal waar ze altijd in en uit kunnen en extra schuilstal.. in de buurt maar niet meer waar hij nu staat natuurlijk. ik zou hem eigenlijk stiekem heel graag toch zelf doen en daar zou dat sowieso het geval zijn ik kom natuurlijk dagelijks naar daar maar rijden enzo zal minder zijn dan nu met verzorger maar ik ben van plan zeker nog genoeg dingen met hem te doen al zijn de middelen er natuurlijk niet allemaal zoals op de prive stalling. Eigenlijk haal ik hem een beetje uit zijn werk.. oftewel zoek ik een nieuwe verzorger en ikzelf die dagelijks en in overvloed voor hem dan zorgen maar dan wel zonder weide en dan blijft hij in het werk...

ik snap de reacties van ‘jij kent hem het beste en jij weet wat hij het liefst zal hebben’ maar ik weet het effe niet meer.. klinkt misschien heel dramatisch maar ik wil gewoon een gezonde en gelukkige pony zien. Ik vind het heel moeilijk voor hem beslissingen te nemen omdat ik geen verkeerde keuze wil maken. Aangezien hij enerzijds echt nog kan genieten van te werken maar anderzijds ook wel graag geniet op de wei dus prachtige kans voor hem die aangeboden wordt.

Dit is NIET een situatie van ‘ik wil er vanaf’ integendeel! Ik zie hem even graag als mijn sportpaard en zal nooit weggaan! Ik kan het niet genoeg zeggen dat ik het niet verkeerd wil laten blijken ik wil echt alleen het beste voor hem! Hij heeft een prachtige kans voor hem die ik hem niet wil ontnemen als hij er gelukkig is! Natuurlijk vind ik het jammer ze al dan niet van elkaar te scheiden maar is niet voor altijd en eeuwig.. zeker niet! Maar kan dit tijdelijk wel de beste oplossing voor allebei.

Vele zeggen van het is slechter als je hem uit het werk haalt en andere zeggen dan wel weer dat het veel beter zal zijn om hem op de wei te zetten vandaar ook de twijfel.. allebei de argumenten kloppen wel ergens natuurlijk maar dit maakt het voor mij niet makkelijker..

Iedereen zijn mening maar ik hoor het graag eens van jullie of jullie in zo een situatie ooit gezeten hebben of wat jullie zouden doen?

Bedankt en prettig dag nog!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door dbmaaike op 11-10-19 01:03, in het totaal 2 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:57

Is inderdaad lastig te zeggen. Weet paarden die er geen enkel probleem mee hadden om van werken naar (bijna) niks doen te gaan maar ken er ook die van een week vakantie ookal stond die altijd buiten heel chaggerijnig werden en pas weer vrolijker toen die weer wat ging doen.
Weet ook niet hoe verstandig het is om een pony die geen weide kent nu in deze tijd van het jaar 24/7 buiten te zetten.

dbmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 01:06

nuscaniels schreef:
Is inderdaad lastig te zeggen. Weet paarden die er geen enkel probleem mee hadden om van werken naar (bijna) niks doen te gaan maar ken er ook die van een week vakantie ookal stond die altijd buiten heel chaggerijnig werden en pas weer vrolijker toen die weer wat ging doen.
Weet ook niet hoe verstandig het is om een pony die geen weide kent nu in deze tijd van het jaar 24/7 buiten te zetten.

Misschien effe erbij zetten! Ik ben maar pas een jaar geleden moeten verhuizen van stal hiervoor stond hij altijd zomer/winter buiten overdag maar alleen snachts binnen als het echt zeeeer slecht weer was. Dus ergens kent hij het wel

superpony

Re: 24/7 op wei gaan zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 01:24

Ik zou het gewoon proberen. Wat heeft die pony eraan om alleen van stal naar buiten en were binnen te worden gezet verder?

Wat deed je verzorger dan? Echt trainen? Omdat je zegt dat je hem uit het werk haalt?

Met 24/7 vrij rondlopen, beweegt ie en heeft contact met die pony's. Veel meer hebben ze niet nodig. Ja, eten en drinken. Er is beschutting zeg je, dus dat is prima.

Het is nog helemaal niet koud voor een paard. Als je niet geschoren hebt, kan je hem zo buiten zetten.

Onze ruin van 10 kwam van stal en bij ons 24/7 buiten. Hij heeft nu 4 maanden ergens anders gestaan en weer op stal. Vorige week na onze verhuizing opgehaald en zo weer bij de rest 24/7 buiten gezet.

Paar dagen daarna onze andere merrie opgehaald die ook al naar stal was en ook 24/7 buiten.

Wij hebben niet eens stallen. Staan met z'n 6en en we hebben nieuwe afdakken gemaakt waar ze onder goed beschut kunnen staan. Maar ook aan 2 kanten bomen.

Onze quarters hebben echt een mega dun velletje, maar redden zich echt prima.

Je moet wel zorgen dat ze dan voldoende ruwvoer kunnen eten. En wij voeren hele jaar wiesencobs bij, maar vanaf September speedibeet erbij en doen wat meer wiesencobs. En een vit brok

Je kan altijd nog terug. Als je het niet probeert, weet je het niet.

Verzorgers zijn leuk, maar kan je nooit 100% van op aan, zeker richting de winter niet.