Droge vacht ziet er nog steeds 'nat' uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymk

Droge vacht ziet er nog steeds 'nat' uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 22:49

Afbeelding

Toen ik vandaag bij m'n paard kwam, zag z'n vacht er uit zoals op de foto. De vacht was droog, maar had nog die structuur alsof het nog steeds nat is. Het viel me op dat de andere paarden wel een mooie egale 'donzige' vacht hadden, waar je helemaal niet aan kon zien dat deze eerder nat was.

Ik vroeg me af: zegt dit iets over mijn paard?

Afwezig

Re: Droge vacht ziet er nog steeds 'nat' uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:58

Waar het op lijkt is dat het paard al wat dikker in zijn vacht zit. Daarbij zie ik het wel eens vaker.

Paarden die een kortere vacht hebben daarbij kunnen de haren minder beschermen.

Hoe is jouw paard verder in conditie?
Ik zal me zo op het eerste oog eigenlijk geen zorgen maken!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:12

Mijn paard had dit vandaag ook, en na een simpele borstelbeurt zelfs nog steeds. Met het rijden verdween het wel.

Ymk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 23:16

Hij staat 24/7 buiten en ik heb hem sinds januari. Hij was niet gewend om 24/7 buiten te staan. Ik wil hem zo lang mogelijk zonder deken laten, zodat hij een goede wintervacht op kan bouwen. Maar met het omslaan van het weer (herfst, nat!) is hij wel wat ingevallen. Ik heb het idee dat hij best wel moeite heeft met vooral het natte weer. Ik maak me dus wel een beetje zorgen. Als het veel regent krijgt hij dus toch maar een regendeken op. Hij heeft al best wel een wintervacht aangemaakt, maar over het algemeen heeft hij niet een heel erg dikke vacht. De paarden met de 'donzige' vacht hebben overigens ook niet een heel dikke vacht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:21

Misschien gewoon even een hard borsteltje overheen? Dan is het zo weer weg :)* Regendekentje zal hem goed doen!

Ymk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 23:49

Ik weet wel hoe ik het 'weg moet halen' dat is niet het probleem. Overigens een paard veel borstelen in de winter is geen goed idee want dan poets je z'n beschermlaagje er af (vetlaagje + structuur van de vacht)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:56

Mijn shetlanders hebben dit ook altijd en mijn friesje. Volgens mij niks ergs en komt door langere vacht, ook hier 24/7 buiten

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:32

Ehmmm .... Zo ziet mijn paard er altijd uit, da's gewoon normaal :D . Meestal is het combi van nat weer en opgedroogd vuil.

Geen zorgen maken, is perfect normaal :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:51

Hij is gewoon wat vettiger dan de anderen. De vacht dan he? Zegt verder niks over de gezondheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:57

Omany schreef:
Ehmmm .... Zo ziet mijn paard er altijd uit, da's gewoon normaal :D . Meestal is het combi van nat weer en opgedroogd vuil.

Geen zorgen maken, is perfect normaal :))

Hier ook 24 uur buiten en zie dit ook vaak. Geen zorgen om maken want er is niets ad hand.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:58

Zo lopen ze er bij mij ook bij. Is normaal :D mijn shet heeft al een flinke donsvacht en die ziet er uit na een regenbui :')

Is gewoon opgedroogd vuil, en als de vacht wat langer is dan valt het meer op. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:16

dat is dus de vettigheid en zand in de haren dat je ziet dat het zo lijkt.
inderdaad even poetsen en dan zijn ze los :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:21

Da's heel normaal voor een goede wintervacht +:)+

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:24

Heleennn schreef:
Misschien gewoon even een hard borsteltje overheen? Dan is het zo weer weg :)* Regendekentje zal hem goed doen!

Deken is echt niet nodig. Ziet er uit als een mooie vacht doe zijn werk goed doet. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:30

Hij heeft een mooie vacht hoor! Ik zou niet direct gaan klooien met dekens en zeker niet met regendekens. Dat legt de vacht namelijk plat en dan houdt hij minder warmte vast. De capillaire werking gaat dan verloren.

Als hij wat terugkomt in gewicht zou je hem wat extra ruwvoer kunnen doen. Als ruwvoer verteerd wordt in de darmen, komt daar ook weer warmte bij vrij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-19 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:31

Niet weg borstelen! Is iets prachtigs wat je paard helemaal zelf doet. Hierdoor kunnen zij regen beter ‘afvoeren’ en warm blijven

Deken is ook zeker niet nodig, dit paard zijn vacht werkt heel goed! Lekker laten zitten en alleen een borstel over de zadelplek halen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:49

Ik kan alleen mijn voorgangers bevestigen, hele normale vachtwerking, harde borstel er overheen voor het rijden en klaar is kees. Een deken zal alleen deze mooie werking teniet doen.

Ymk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 08:06

Ok! Dank voor jullie reacties :)
Ik had dit natuurlijk ook wel eerder gezien, maar het verschil met de andere paarden viel me op. Maar het komt dus door vettigheid en vuil dat het zo opgedroogd blijft. Dat klopt wel, want hij was best 'smerig'/had duidelijk liggen rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:09

De mijne heeft precies zo'n vacht als de jouwe. Fijn dat de natuur ze zo goed voorbereidt op de winter.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:48

harriehoef schreef:
Heleennn schreef:

Deken is echt niet nodig. Ziet er uit als een mooie vacht doe zijn werk goed doet. +:)+

Ts geeft aan dat hij ingevallen is sinds de herfst en minder vacht maakt dan de andere paarden. Dan is een regendeken op natte dagen geen overbodige luxe hoor