Hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:26

Als ik jou was zou ik er wel even over nadenken. Nu is hij misschien wel o zo lief, maar dat kan binnenkort gedaan zijn en dat hij dan erg hengst word. Ik weet niet in hoevere je ervaring hebt, maar ik ben geloof ik van mening dat een jonge hengst in goeie handen moet komen en wat de meeste zeggen je meot heel consequent zijn.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:28

Sluit me volkomen aan ibij GijsenKim.

Sja, een hengst is natuurlijk die oude stoere pennymeisjesdroom.
Het liefst een zwarte en die toch een soort wild is en alleen bij jou lief Knipoog

Uit je info kan ik niets halen, niet wat je ervaring is, niet wat je ermee wil, wat het voor soort hengst is, hoe oud je bent en hoe je het beest wil gaan houden.

Een hengst kopen en laten opgroeien tot zijn 3e jaar is punt 1, maar wat je erna mee gaat doen is punt 2.
Lekker laten castreren en er lekker van genieten en je paardje ook lekker paard laten zijn klinkt mij het beste in de oren.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:06

sorry hoor maar wat ik bij sommige lees

gijsekim begrijp ik dan wel

maar als je goed met de hengst omgaat en hem met andere paarden laat omgaan wel uitkijken natuulijk want een hengst en hengst kan op zich wel maar als er dan een merie voor bij loopt gaan ze ruzie maken, een hengt en een ruin kan ook maar daar moet je ook op letten want een ruin kan evengoed histig doen als er een merie voor bij loopt. en een hengst en een merrie bij elkaar, dat begrijp je zelf wel dat, dat niet kan Knipoog.

Nozem bv, is een hengst en als er een merie voor bij loopt gedraagt hij zich ook matjo. Daarom hebben ze een stal met trailies, meschien zielig dat hij zijn oom niet uit de stal kan steken maar het is puur voor hem als zelfbescherming.

Maar voor de rest is hij makelijk in de omgang, als jij hem in zijn waarde laat dan is het goed. Je moet vooral niet denken ik laat hem werken of ik ga hem aan het werk zetten, hij wil samen met jouw werken maar niet voor jou, je moet dus echt denken, we gaan er samen voor. Dat geld trouwens voor alle paarden OK dan!

Ik zou goed nadenken wat je wilt, en vragen of je een proeftijd mag.
Dit geld trouwens niet alleen voor hengsten maar voor alle paarden.

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:36

ik heb zelf een paar weekjes geleden een paardje gekocht. Een 3 jarige hengst. het enige waaraan te merken is (nu nog) dat hij hengst is is dat hij alles met z'n mond en tandjes moet onderzoeken. maar hij bijt niet hoor.

Ik laat hem binnenkort alleen wel ruinen, gewoon voor zijn eigen bestwil, hij staat op een pensionstal, nu nog zonder merries maar als die er komen kan dat gewoon lastig worden met weidegang. bovendien heeft hij geen papier, dus fokken ga ik er ook niet mee.

ik zou zeggen, een hengstje kopen is nix mis mee, maar als je hem hengst wilt laten zou ik er goed informatie over inwinnen, praat eens met mensne die ervaring hebben met het houden van hengsten

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:43

Citaat:
is dat hij alles met z'n mond en tandjes moet onderzoeken. maar hij bijt niet hoor.

Verward

Ik ga ook met Gijsenkim mee, koop gewoon een wat ouder paard (liefst ouder dan drie) en geen hengst. Krijg je waarschijnlijk alleen maar problemen mee.

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:57

[quote="Amethyst Verward[/quote]


overal aan knabbelen dus, proberen je zakken open te frutselen, overal in neuzen, dingen openmaken met z'n tanden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:06

ericalucasz"]
ik heb zelf een paar weekjes geleden een paardje gekocht. Een 3 jarige hengst. het enige waaraan te merken is (nu nog) dat hij hengst is is dat hij alles met z'n mond en tandjes moet onderzoeken. maar hij bijt niet hoor.

Ik laat hem binnenkort alleen wel ruinen, gewoon voor zijn eigen bestwil, hij staat op een pensionstal, nu nog zonder merries maar als die er komen kan dat gewoon lastig worden met weidegang. bovendien heeft hij geen papier, dus fokken ga ik er ook niet mee.

ik zou zeggen, een hengstje kopen is nix mis mee, maar als je hem hengst wilt laten zou ik er goed informatie over inwinnen, praat eens met mensne die ervaring hebben met het houden van hengsten
[/quote]


Informatie over inwinnen is niet genoeg...... hengsten houden is een vak appart dat moet A. bij je karakter passen B. moet je de nodige kennis verkregen door ervaring in huis hebben.


[quote="ericalucasz schreef:
het enige waaraan te merken is (nu nog) dat hij hengst is is dat hij alles met z'n mond en tandjes moet onderzoeken. maar hij bijt niet hoor.

Meiske als je dat nu goed vind heb je straks een probleem....... hij mag niet aan jou zitten....... niet met zn lippen, niet met zn voelsprieten....... hij mag je niet eens aankijken bij wijze van spreken... als je dit goed vind bijt hij je binnen de kortste keren wel..

verstandig dat je hem laat ruinen......... goede zet. Een paard die lang hengst is geweest heeft vaak al wel dat apparte hengsten lijf....... veel succes met je paard!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:19

ericalucasz schreef:
[quote="Amethyst Verward
[/quote]


overal aan knabbelen dus, proberen je zakken open te frutselen, overal in neuzen, dingen openmaken met z'n tanden.

Dat snapte ik Haha!

Ik bedoelde meer van:
Hij knabbelt wel , maar hij bijt niet. =>

Als je dat toelaat bijt hij straks WEL. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:53

Hmm, nou ik weet niet of ik een uitzondering ben, maar ik heb behalve van mijn stages ook geen ervaring met hengsten, maar de mijne wordt dit jaar zes en alles gaat prima tussen ons...
In het begin heb ik erg getwijfeld, ik vond het zielig dat hij alleen in de wei moest, wilde eigenlijk een maatje voor hem kopen (ik heb alleen nog 2 merries).
Wij hebben een hele grote en een kleinere wei en daar tussen ligt een sloot, en met de merries aan de andere kant van de sloot ging het altijd prima.
Punt was alleen, dat mijn hengstemans helemaal niet gek is op weidegang, dit klinkt raar, ik weet het, maar na 10 minuten wil hij eruit, hij staat veel liever in de bak, waar hij aandacht van mensen krijgt hahaha, vindt hij interresanter dan vlak bij de merries lopen...
Laatst stond hij een tijdje in de kliniek in Utrecht, nou het deedt hem niet veel hoor al die andere paarden, maar als ik kwam stond hij een partij te bleeren zodra hij mijn stem al hoorde.

Al met al heb ik alles afgewogen en kwam tot de conclusie dat het onzin was voor mijn paard om hem te laten castreren alleen voor die paar maanden weidegang per jaar, waar hij echt niet weg van is.
Ik vind het ook raar voor het paard, om hem na zijn derde nog te laten castreren, begrijpt hij dat wel?
Mensen praten zo makkelijk over castreren, maar ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij...
En trouwens, ik wilde altijd al een hengst, en toen hij geboren was was ik koning te rijk hahaha dus ik moet nu niet zeuren vind ik!!!!!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:59

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard wel een half jaar met een merrie in een box heeft gestaan vanaf 6 maanden totdat hij een jaar was, om te spenen (merrie werd ook gespeend), en daarna is hij naar mensen gegaan waar hij met een grote groep jonge hengsten de wei in ging.
Hier was hij al het buitenbeentje hahaha, hij hing altijd achter de groep.
Vanaf zijn 2e jaar staat hij weer thuis, waar hij lekker kan neuzen met zijn mama in de box naast hem, en in de bak speelt hij graag met mijn hond en hun jollie ballen hahaha.
Eenzaam is hij dus echt niet, maar heeeel af en toe wou ik wel dat hij bij de andere in de wei kon....