track aanleggen, welke ondergrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayra_M

track aanleggen, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 15:39

Wij willen een pad aanleggen waarover de paarden zelf van de ene plek naar de andere kunnen lopen. Op dit moment is het een weiland wat enorm nat drassig en modder is. We zouden dus hierlangs aan de buitenkant een pad willen maken. Ook zouden we aansluitend een groter stuk willen verharden waar dan de mesthoop komt.
Nu is de vraag wat voor materiaal zouden we dit pad van kunnen maken? Het liefst zo goedkoop mogelijk, omdat we nog niet weten of dit helemaal permanent gaat worden.
Opties die we bedacht hebben zijn stelconplaten, fijn grind, fijn puin, houtsnippers(dit zakt denk snel weg in de modder). Wie heeft er ervaring met dit soort materialen of iets heel anders waar we nog niet aan hebben gedacht? Ik hoor het graag!

Poekkie

Re: track aanleggen, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:05

Grind en puin zou ik niet doen omdat mijn paard met dunne zolen daar echt op mankt. Zou jammer zijn als jou paarden er in de toekomst ook last mee hebben en het dan niet kunnen ontwijken.

Ik heb koeroosters en rubbere matten. Van beide erg tevreden, maar op de roosters slijten de hoeven wel sneller. Dus als je ze er echt meerdere uren per dag op wil zetten zou ik je toch eerder rubber adviseren. Of tegels met rubber over. Houtsnippers denk ik dat idd 1 vermengde modderbende zal worden als ze er veel lopen. Tenzij je echt naar een heel dikke laag van 20-30 cm gaat misschien?

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:10

Betonnen rundveeroosters of varkensroosters. Hier kan het water doorheen, wij hadden er niets op, ook geen rubber want dat houdt het water juist tegen. Als je de roosters naar de zijkant heel iets schuin af laat lopen loopt het regenwater helemaal mooi weg.

En je de hoeven slijten wat harder maar ze worden er ook prachtig hard van. Bij ons stonden de paarden er in de winter een groot deel van de tijd op, en de hoefsmid was nauwelijks nog nodig. Die schaafde de vorm wat bij en dat was het, hij zei altijd, natuurlijker en beter kan je het niet krijgen. Ze hadden ook nooit hoefproblemen.

Die betonnen roosters kan je vaak op marktplaats gratis of voor weinig krijgen. Wel loodzwaar...

Houtsnippers vertrappen ze, dat is zo weg en geeft dan een modderzooi vermengt met snippers.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:12

jaji schreef:
Betonnen rundveeroosters of varkensroosters. Hier kan het water doorheen, wij hadden er niets op, ook geen rubber want dat houdt het water juist tegen. Als je de roosters naar de zijkant heel iets schuin af laat lopen loopt het regenwater helemaal mooi weg.

En je de hoeven slijten wat harder maar ze worden er ook prachtig hard van. Bij ons stonden de paarden er in de winter een groot deel van de tijd op, en de hoefsmid was nauwelijks nog nodig. Die schaafde de vorm wat bij en dat was het, hij zei altijd, natuurlijker en beter kan je het niet krijgen. Ze hadden ook nooit hoefproblemen.

Die betonnen roosters kan je vaak op marktplaats gratis of voor weinig krijgen. Wel loodzwaar...

Houtsnippers vertrappen ze, dat is zo weg en geeft dan een modderzooi vermengt met snippers.

Dit is met de roosters hier hetzelfde. Alleen wel af en toe een paard op hoefijzers moeten zetten omdat het bij echt te hard sleet en de hoef te kort was.
Veeroosters hebben lange sleuven, die moet je zelfs niet schuin leggen. Het water trekt er zo door en je kan er indien nodig nog prikpaaltjes tussen steken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:18

Het enige dat ik kan zeggen is dat je echt géén snippers moet nemen. Hoeveel je er ook op doet, het word 1 grote bende.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 16:19

Het zou echt een pad zijn om van de ene plek naar de andere te lopen, dus niet om op te staan. De pony's hebben echt redelijk sterke hoeven dus ik denk dat grind of puin niet echt last heeft, ze hebben nu ook een groot gedeelte waar stelconplaten liggen waar ze veel op staan en de hoeven slijten er alleen maar mooi van af.

Leg je roosters dan zo op het land? Of moet daar nog wat onder? En het gaat om ongeveer 250 m2, dus best een stuk, is dat te doen met die roosters? en kan je daar ook een mesthoop op maken?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:34

En mag dat trouwens 'gewoon' die roosters op de wei leggen? Of moet je daar een vergunning voor aanvragen ook weer?

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:44

Wij hadden de roosters gelijk op de grond gelegd, zonder iets eronder. Wel eerst het gras verwijderd en de aarde daaronder glad gemaakt, de loonwerker heeft dat voor ons gedaan. Maar dan krijg je het pad niet helemaal mooi recht en waterpas zeg maar. Vandaar dat ik schreef dat je ze het beste iets af kan laten lopen naar een zijkant van het pad. Want hier bleef water als het hard regende dan toch tegen een rooster er naast staan wat net wat hoger lag en een opstaand randje veroorzaakte. En wij zitten hier op zandgrond, dus geen klei oid. Hoop dat ik het zo beetje duidelijk omschrijf.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:05

Bij ons is er eerst 20 cm uitgegraven en zand gelegd, met daarop de roosters. Hier en daar verzakt het een klein beetje na 3 jaar, maar max o.5 cm ofzo (ook ongeveer dezelfd opp als jij maar een rechthoekig stuk). Vergunning is daar idd voor nodig, toch in belgie.

Mesthoop hebben we er niet op gemaakt, omdat ik vrees dat dat enorm gaat stinken als dat water tussen al die platen trekt. Mag overigens ook niet denk ik, wij moesten wettelijk een ondoordringbare bodem hebben daarvoor.

Mijn paard heeft op eender welke ondergrond behalve losse steentjes (als in grind of puin) ook nooit last, dus ik ben voorzichtig met uitspraken over hoeven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:06

Is de wei jouw eigendom? Het is maar zelden dat je verharding op een wei aan mag brengen (laat staan puin) dus je neemt een risico dat de gemeente erop gaat handhaven. Dat gezegd hebbende, puin of grind gaat er nooit meer uit dus dat zou ik niet doen. Houtsnippers gaan rotten en dan eindig je met een grotere modderellende. Stelconplaten is een zeer goede optie, wel erg zichtbaar vanuit de lucht (met het oog op handhaving vanuit de gemeente).

Andere optie is grastegels, van steen of kunststof. Daarmee verhard je het pad zonder dat het zichtbaar is: het gras groeit er namelijk weer doorheen maar er kan geen modder meer ontstaan.

Voor de mesthoop die je aan wil leggen op de verharding: daartoe moeten zowel de bodem als de wanden vloeistofdicht zijn, wist je dat?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:14

Wij hebben kunststof paddockplaten (grastegels) op een stuk track en dat werkt super! Wel een duur grapje, dus je kunt overwegen om een pad te maken van een meter breed (voor paarden en kruiwagen) en de rest van het pad niet te verharden.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 11:17

Grastegels zouden ideaal zijn, maar zijn veel te duur voor 250 m2. Een pad van een meter vind ik echt niet breed genoeg omdat ik het pad zelf ook moet omheinen en een deel niet verharden is geen optie want dan gaan ze glijden.

De wei is van ons en is bouwgrond dus veel mag. (Er wordt momenteel ook op gebouwd). De mesthoop is niet zo groot en ligt er al jaren. Zal eens nakijken hoe de regels hier zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:34

Mayra_M schreef:
Grastegels zouden ideaal zijn, maar zijn veel te duur voor 250 m2.

Te duur? Ze staan geregeld zelfs gratis op MP hè?

Mayra_M schreef:
De mesthoop is niet zo groot en ligt er al jaren. Zal eens nakijken hoe de regels hier zijn.

De regel dat de bodem vloeistofdicht moet zijn is landelijk (zo niet Europees), dus die geldt sowieso.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 11:36

Zit net te kijken op Marktplaats, er staan nu een paar op maar dat zijn maar kleine hoeveelheden. Nu toevallig ook allemaal heel ver weg, dus dat is niet de moeite om heen te rijden, maar ik ga het in de gaten houden!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:43

Zeker doen als je mogelijk voor grastegels wil gaan, heb net gekeken en er stond er een van 70 stuks gratis (is al gereserveerd), vind ik toch niet een kleine hoeveelheid. Dus ik zou een zoekopdracht instellen op MP.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 11:47

Ja die had ik ook gezien, maar dat is toch maar 16,5 m2 en was dus nu heel ver weg

ElsBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:14

Ik overweeg ook om een pad met grastegels aan te leggen. Hebben jullie deze grastegels gewoon gelegd of hebben jullie er ook iets onder gelegd?
Alvast bedankt voor een reactie!