Eb en Vloed bodem rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZoeAussie

Eb en Vloed bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 22:00

Hallo allemaal,

Sinds mei zijn wij eigenaar van een prachtige woonboerderij met een leuk stukje grond erbij. We hebben al plannen klaar om stallen te maken in de loods achter onze boerderij en ook voor een paddock paradise. We zijn er erg enthousiast over en willen ook graag aan de slag met een rijbak (40x20). Nu wonen we in de provincie Groningen en zitten we dus op de klei. Hierdoor zal het aanleggen van een rijbak wel goed moeten gebeuren, anders wordt het na iedere regenbui één grote modderpoel...

Ik heb me wat verdiept in een eb en vloed bodem en ben daar eigenlijk wel heel enthousiast over, omdat je hiermee de kleigrond als het ware afsluit van de rijbak en de kleigrond niet kan gaan mengen met de toplaag/toplagen. En het lijkt me ideaal dat je niet hoeft te beregenen, maar dat dit vanuit de bodem geregeld kan worden. We hebben naast de toekomstige rijbak een ondergrondse tank liggen, dus die kan prima dienstdoen als reservoir.

Toch kan ik op internet niet een volledige beschrijving vinden van hoe een eb en vloed bodem wordt opgebouwd. Vragen die bij mij, na uitgebreid zoeken, niet (helemaal) beantwoord worden, zijn:

- Hoeveel cm moet er worden afgegraven bij een eb en vloed bodem op klei?
- Moeten er wel of niet sleuven worden gegraven voor de drainagebuizen? Bij een zoekopdracht via Google kom ik foto's tegen waar dit wel gebeurd en waar niet.
- Zo ja, hoe breed/diep moeten deze sleuven? Oftewel: welke diameter moeten de drainagebuizen hebben?
- Is de afstand tussen de drainagebuizen hetzelfde of vergelijkbaar met de aanleg bij andere rijbakken (waar ik wél meer info van kan vinden op internet)
- Op foto's zie ik dat er over de drainagebuizen soms een ander (wit) doek komt, voordat er een laag zand op komt. Is dit nodig?
- Welke (zand)lagen komen er op de drainagebuizen? Ik lees iets over Granulight of drainagezand. Drainagezand zou niet goed zijn om als onderlaag te gebruiken omdat dit niet verdicht en de bodem minder stabiel maakt. Is het dan beter om eerst drainagezand (in de evt sleuven) te doen, daarna ander zand of Granulight en daar bovenop een toplaag die bestaat uit.... ?????

Jullie lezen het al... genoeg vragen. :):) Gelukkig nog genoeg tijd om er over na te denken en informatie te verzamelen.
De bedoeling is om heel veel zelf te gaan doen/regelen. Er worden op internet wel pakketten aangeboden, maar aangezien we al een reservoir hebben waar het water in kan lopen, en we zelf wel een kraan kunnen regelen, willen we het eerst zelf uitzoeken en een totaalplaatje (en prijs'je') kunnen maken zodat we goed weten wat we precies willen.
Ik hoop dat er mensen zijn die ons een beetje verder op weg zouden kunnen en willen helpen. Alvast heel erg bedankt!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:15

Geen idee hoe het met een eb en vloed bodem precies werkt.
Maar alles valt of staat met het zand dat je gebruikt..
Wij zitten op de klei en hebben een gedraineerde bak aan laten leggen. Buurman heeft de graafwerkzaamheden gedaan. Zandpakket komt van equisport.
Je kan ze bellen voor advies, ze leggen vaak eb en vloed bodems aan..

s0173957

Re: Eb en Vloed bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:01

Doorsnede die ik van een professioneel aanbieder gekregen heb en wat wij gebruiken voor bouwaanvragen.Afbeelding

ZoeAussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 18:25

kamsel schreef:
Geen idee hoe het met een eb en vloed bodem precies werkt.
Maar alles valt of staat met het zand dat je gebruikt..
Wij zitten op de klei en hebben een gedraineerde bak aan laten leggen. Buurman heeft de graafwerkzaamheden gedaan. Zandpakket komt van equisport.
Je kan ze bellen voor advies, ze leggen vaak eb en vloed bodems aan..

Jullie hebben geen problemen met water dat (lang) blijft staan?

ZoeAussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 18:26

s0173957 schreef:
Doorsnede die ik van een professioneel aanbieder gekregen heb en wat wij gebruiken voor bouwaanvragen.[ [url=m/FxPZdf.png]Afbeelding[/url] ]

Duidelijk plaatje! Thanx!

kamsel

Re: Eb en Vloed bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:58

We hebben deze bodem sinds het voorjaar en nu na alle regen echt top.

ZoeAussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 18:59

kamsel schreef:
We hebben deze bodem sinds het voorjaar en nu na alle regen echt top.

Weet je toevallig hoeveel cm afgegraven is?