Wat heb je nodig voor een eigen weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muchas

Wat heb je nodig voor een eigen weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 15:28

Hoihoi,

We zijn aan het rondkijken naar een stuk grond om te kopen om daar paarden op te houden. Nu ben ik me scheel aan het googlen op wat er dan allemaal nodig is en wat alles kost, maar ik ga in mijn eentje sowieso iets vergeten, dus ik vraag het graag aan jullie.

Wat voor hekwerk hebben jullie gekozen en waarom?

Ik wil graag een buitenbak en een paddock die niet al te modderig worden. Hoe hebben jullie je buitenbakken en paddocks ingericht? Hoe veel geld hebben jullie er aan uitgegeven? En liep je ergens nog tegen vergunningen aan van de gemeente?

Hoe ziet jullie (schuil)stal er uit? Hebben jullie deze zelf gebouwd? Wat is belangrijk om op te letten bij het bouwen van een (schuil)stal? En moest je er een vergunning voor aanvragen?

Indien je geen stroom en water op je weide hebt, hoe heb je dat opgelost?

Wat doe je met de mest?

Hoe veel kosten ben je uiteindelijk per paard kwijt?

En zijn er nog dingen die je makkelijk vergeet maar wel belangrijk zijn?

Ik hoop wat meer info te krijgen van mensen die er ervaring mee hebben. Alvast bedankt :)

tamary

Re: Wat heb je nodig voor een eigen weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:40

Dhz huur, maar zelfde dingen te regelen:
Omheining was er al, maar onderhoud en vervanging zijn altijd nodig.
Voor buitenbakken en paddocks heb je vaak/altijd een vergunning nodig, simpele "winterwei" niet.
Schuilstal ook al aanwezig ( al moet ook hier op korte termijn onderhoud aan gedaan worden)
Stuk verharden voor de schuilstal is nogal essentieel (bv lokale loonwerker bellen en vragen om 40x60/50x50 tegels die hij ergens anders weg moet halen).
Voor water liefst combi regenwateropvang (let wel goed op waar je die ton neerzet ivm snel bederven door warmte/zonlicht, dus achter/noordkant schuilstal) en veeput (als grondwater niet te diep zit, is laten spuiten door boer met giertank met water en pomp het simpelst).
Mest wordt verwijderd, gecomposteerd (compostwormen komen vanzelf) en weer uitgereden (hier met de hand, maar met goede plek kan loonwerker dat ook 1x/jaar).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:47

Qua kosten durf ik niks over te zeggen. Ik betaal het niet namelijk.

Voorzieningen bij ons: 2 grote weides, 1x grote paddock/rijbak met 2 inloopstallen voor de friezen, 1x kleine paddock met inloopstal voor shet & welsh.

Qua omheining hebben we om de weides en de grote paddock houten paaltjes met stroomdraad ertussen. Mogelijk gaat dit op termijn vervangen worden naar wat anders, want wij kunnen het draad elke week weer gaan maken omdat er doorheen gerend wordt. Ook schiet de shet er steeds onderdoor.

De kleine paddock hebben we een houten omheining met aan de binnenkant een stroomdraadje zodat ze hem niet zelf open kunnen maken of gaan schuren.

De inloopstallen van de paarden zijn gewone stallen met tralies enzo, maar deze staan 24/7 open en paarden worden hier niet in opgesloten.

Inloopstal van de pony's hebben is zelf gemaakt van hout.

Voor de mest hebben wij een stuk afgezet en hier een mesthoop van gemaakt. Dit wordt 1 tot 2 x per jaar opgehaald.

Qua modder valt het bij ons best mee, liggen wel wat plassen maar het is zeker niet dat je met je enkels in de blub zakt.

Om de stallen zo schoon mogelijk te houden hebben wij hier wel een flink stuk stenen en betonnen platen voor laten leggen zodat het geen vieze modderbende wordt daar. Deze stenen veeg ik 1x in de week schoon.

Stroom en (koud)water hebben wij van de buren. Wij hebben de omheiningen ook allemaal met elkaar verbonden zodat je maar vanaf 1 punt stroom hoeft te hebben.

Verder werken wij nog met ouderwetse waterbakken die je zelf bij moet vullen met de tuinslang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:58

Als je gewoon een stuk agrarische grond koopt (70k per hectare, gemiddeld), zit daar geen bouwblok op en mag je er niets bouwen.
Ook geen schuilstal dus (daar krijg je domweg geen vergunning voor, en vergunningsvrij bouwen als er geen bouwblok is bestaat niet, laat je dat ook niet wijs maken), en vaak ook geen buitenbakomheining. Nu is dat laatste te omzeilen door gewoon schrikdraad te gebruiken, maar vaak mag je ook de grond niet keren of zand storten, omdat je dan de grond onttrekt aan de bestemming die het heeft (nl agrarisch).

Alle andere grond waar dergelijke dingen wél mogen, kosten een fortuin, want dan ga je praten over grond met bouwblok, en dergelijke grond kost rustig 300 euro per m2. Maar dan mag je er ook een huis op bouwen. Dat dan weer wel.

Afrastering: schrikdraad, koord of lint. Palen max om de 5 meter, 3 lagen draad. Kosten hangen af van de kwaliteit van het lint, de isolatoren en de palen.
Als er geen stroom is zul je een apparaat op accu's moeten kopen. Zonder water zul je moeten slepen, of regenwater opvangen, of een put moeten laten slaan, waar je vergunning voor moet aanvragen.
Onderhoud: bemesten, onkruid bestrijden, grond laten keren - loonwerker.
Gemiddeld 60-90 euro per uur, afhankelijk van wat je laat doen. In een uur kun je een paar hectare spuiten, bemesten of maaien.
Laat je vloeibare mest injecteren krijg je geld terug.
Een bak van 40x20 m laten keren kost ongeveer 8 uur, à 80 euro kraan (ex BTW)
Een hectare volledige bewerken (ploegen, egaliseren) en inzaaien kost ook 8 uur en kost je rond de 1000 euro inclusief 'normaal' graszaad. Wil je per se paardengras, dan ben je nog eens 300-400 euro extra kwijt aan het zaad.
Spuitmiddelen 30-60 euro per liter, gemiddeld 1,5 liter per ha, komt nog bovenop de kosten van de loonwerker zelf.
Eigen apparatuur: op z'n minst een bossenmaaier is wel heel handig.

Muchas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 16:06

Ibbel schreef:
Als je gewoon een stuk agrarische grond koopt (70k per hectare, gemiddeld), zit daar geen bouwblok op en mag je er niets bouwen.
Ook geen schuilstal dus (daar krijg je domweg geen vergunning voor, en vergunningsvrij bouwen als er geen bouwblok is bestaat niet, laat je dat ook niet wijs maken), en vaak ook geen buitenbakomheining. Nu is dat laatste te omzeilen door gewoon schrikdraad te gebruiken, maar vaak mag je ook de grond niet keren of zand storten, omdat je dan de grond onttrekt aan de bestemming die het heeft (nl agrarisch).

Goede tip! We kijken nu idd naar een mooi stuk van twee hectare van 55k per hectare. Inderdaad een agrarische bestemming zonder dat je er mag bouwen. Weet je toevallig of iets in de richting van een trailer of zeecontainer wel mag?
Ik wist niet dat ze ook zo streng waren over de omheining van een bak alleen al. Nu zit er op 2-3 km afstand een rijvereniging, maar wel lekker als je iets hebt op je eigen terrein.

Ik zal maandag mijn gemeente nogmaals bellen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:17

Een zeecontainer mag ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:34

Op agrarische grond mag je helemaal niets zetten. In het mestseizoen mag je er een container mest neerzetten gedurende 24 of 48 uur, waar de loonwerker z'n mest uit pompt. Dat is zo'n beetje de grens.
Hou er rekening mee dat je ook geen mest ter plekke mag opslaan. Als je mest opslaat moet dat sowieso in een mestbak (met vloeistofdichte bodem), en die mag je uiteraard niet bouwen :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:48

Er loopt een topic, paarden in eigen beheer daar vind je veel antwoorden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:34

Muchas schreef:
Ibbel schreef:

Goede tip! We kijken nu idd naar een mooi stuk van twee hectare van 55k per hectare. Inderdaad een agrarische bestemming zonder dat je er mag bouwen. Weet je toevallig of iets in de richting van een trailer of zeecontainer wel mag?
Ik wist niet dat ze ook zo streng waren over de omheining van een bak alleen al. Nu zit er op 2-3 km afstand een rijvereniging, maar wel lekker als je iets hebt op je eigen terrein.

Ik zal maandag mijn gemeente nogmaals bellen.

Je moet al oppassen dat je er in plastic gewikkelde balen hooi/voordroog mag laten staan voor wintervoer en of er uberhaupt wel vee incl. paarden op mogen. Bomen planten voor schaduw/beschutting is meestal ook vergunning voor nodig. Meer dan gras laten groeien voor hooi/begrazing vereist 9 van de 10x een vergunning. Hoe streng de gemeente is met handhaven, hangt af van de lokatie (buiten de bebouwde kom kan soms wat meer ivm minder gelazer over uitzicht) en of iemand over jouw activiteiten naar de gemeente stapt (bv omdat die iets wil wat ook eigenlijk niet mag).
Alles wat voor langdurig/permanent gebruik op zo'n perceel geplaatst wordt is vergunningsplichtig. Dat zijn dus ook tenten, zeecontainers, trailers waar vee in/onder kan schuilen, aangezien dat er langdurig/permanent staat ook al heeft het geen fundering.
Je kan er voor kiezen om zo verscholen mogelijk (moet perceel wel toestaan, dus dikke bomenrij aanwezig aan juiste kant) toch te doen wat je dieren nodig hebben, maar dan loop je wel altijd risico op gedwongen afbreken (incl. mogelijk boetes) en daar zal je de investering in land en aanpassingen op moeten afstemmen + dat je een rijbak dan echt moet vergeten, 10x10 , 15x15 paddockje is als winterwei nog wel te verdedigen, maar daar buiten heb je pech. Wil je een stal zonder het huis gaan opzetten, dan zit je aan een lange weg met vergunningen en een zak geld waarvoor je beter de grens over kan stappen zodat je voor dat bedrag ze aan huis hebt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:02

Ik heb op mijn weiland: Container stal, keet voor spullen, 2x paddock van 10x10(ik heb mini's en A pony's) waarvan op eentje een klein stalletje is gebouwd, 1 paddock van 20x30 en een rijbak.
De paddocks hebben we het zand omgekeerd naar witzand alleen de rijbak is gewoon normale grond. Paddocks zijn met hout omheind.
Dit alles mag niet, maar wordt hier gedoogd. We zitten in een zandpad met meerdere paardenhouders welke allemaal wel schuilstallen of stallen hebben staan.