Inspiratie stal indeling gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseChica

Inspiratie stal indeling gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 23:38

Hallo hallo *D

To make a long story short, mei 2019 hebben wij eindelijk de sleutel van onze prachtige woonboerderij in handen gekregen. Een heel project, maar gelukkig heeft mijn vriend werkelijk gouden timmer handjes.

De weides zijn omheind, de bak is aangelegd, de eerste 3 viervoeters zijn gearriveerd en nu zijn we toe gekomen aan het slopen van de schuur waar de stallen in zullen komen.

De grote lijnen van de indeling staan redelijk vast zoals jullie kunnen zien op de plattegrond.
Echter ben ik er zelf nog niet helemaal over uit waar ik de wasplaats wil hebben en waar ik een "zadelkamer"/ opberg mogelijkheid voor de zadels/hoofdstellen/dekens/krachtvoer etc. wil hebben.

Het is best een behoorlijke oppervlakte die ik tot mijn beschikking heb, alleen is het voornamelijk erg lang en zal er rekening gehouden moeten worden met verschillende deuren zoals op de plattegrond te zien is.

-Voor de ingang van de Baander deuren wil ik ruimte houden voor het binnen kunnen zetten van een baal hooi met de trekker.
- De boxen zullen schuifdeuren krijgen, dus er hoeft geen rekening gehouden te worden met openslaande staldeuren.

Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie deze ruimte zo optimaal mogelijk zullen benutten, dus ik zou zeggen brand los! :D

Let a.u.b. niet op de rommel :')

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf de gele streep tape die jullie rechts op het wandje zien zal de wand met boxen beginnen, de huidige wand zal dus tot daar aan toe gesloopt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drico

Re: Inspiratie stal indeling gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:47

Wil je perse een soort zadelkamer? En moet het dan ook achter slot en grendel?

Ik zou sowieso het hooi vooraan neerleggen dat je niet te ver met de trekker de stal in hoeft en het dichtbij de stallen ligt.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 23:50

Het hoeft van mij niet perse afgesloten te worden, dat zou namelijk betekenen dat er nog een hokje getimmerd moet worden en dat vind ik zonde van de ruimte.

Het hooi zal dan inderdaad vooraan komen te liggen langs de kant van de muur zodat je met paard ook nog fatsoenlijk naar buiten kunt :)
De balen zullen buiten opgeslagen worden en de baal waarvan gevoerd word zal binnen komen te liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:54

Wasplaats heb je gemak van, in de buurt waar nu de waterleidingen liggen. Je rij met stallen, persoonlijk vind ik ze klein 3/3 is leuk voor een pony maar niet voor een paard van 1.65 maar dat is eigen keuze. Maar is er de mogelijkheid om die rij verder uit te breiden dan zou ik dus de wasplaats daarop aan laten sluiten. Mooie ruimte verder, fijn breed gangpad, heb je straks veel plezier van.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:57

Hoe hoog is het boven de boxen? Kun je daar eventueel hooi/stro opslaan?
Hoef je het alleen maar door een Luik naar beneden te gooien.

Ik vind de boxen ook niet zo groot.
Is het een idee om er 1 grote inloopstal van te maken?

Hok als zadelkamer zou ik wel willen. Gemakkelijker om de spullen een beetje schoon te houden.
Hoe vochtig wordt het in de winter?
Een dicht hok is ook gemakkelijker om te verwarmen. Scheelt schimmel.

Het stuk waar nu geen boxen getekend staan, dat is er ook niet?

Anders in het midden een poets-/wasplaats met zadelkamer ernaast?
Kum je ook je krachtvoer opslaan?
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 03-10-19 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 00:03

@Bigone Er hangt een Boiler ( of hoe heet zoiets ) links boven de baander deuren. Alle huidige leidingen zijn enorm verouderd en behoorlijk amateuristisch aan elkaar geknutseld. Dus die zullen sowieso allemaal aangepast worden. Er zullen ook leidingen naar de waterbakjes gemaakt moeten worden.

Er is een mogelijkheid om de ruimte eventueel uit te breiden, maar liever niet, die ruimte word momenteel gebruikt voor de huis/tuin/fietsen/kinder buitenspeelgoed spullen enz.

De deel van de boerderij is zakelijk in gebruik, dus daar willen we dat spul allemaal niet hebben.
En ik wil het ook niet in m'n paardengedeelte.
Maar verder hebben we geen eisen hoor haha.

@marie111 , boven de ruimte waar de boxen komen is het ongeveer 2.50 hoog.
Het hooi en eventueel stro of vlas zal daar niet opgeslagen hoeven te worden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 02:08

Wil je perse 4 boxen? Er komt sowieso nog een 4e bij dan? Anders zou je kunnen zeggen offert 1 box op om daar wasplaats te maken, aan de andere kant hoevaak ga je een wasplaats echt gebruiken swinters, anders zou je buiten een spuitplaats kunnen maken en dan binnen als opzadelplaats aan beide kanten een touw dat ie tussen de touwen staat.
Voor je zadels en dekens zou je een archiefkast neer kunnen zetten voor je dekens en voor je zadels dan een goed afsluitbare kast.

Ik zou zelf een halve meter gangpad opofferen dat je boxen van 3 bij 3.5 m hebt, geeft de paardjes net wat meer ruimte

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 02:28

Mooi project!

Ik zou idd de boxen ook groter maken, is er tegenwoordig ook al niet een regel die stelt dat bij nieuw te bouwen boxen, de ruimte minimaal de schofthoogte x 2 moet zijn? Dus paard 1.65 dat deze minimaal een stal moet van 3.30x3.30, Of dat ze dat er door willen drukken?

Is het mogelijk te koppelen? De paarden 2 aan 2 in de stal te zetten?
Dan zou ik 2 stallen doen van 3,5 x 5 en dan van wat nu de voorste stal is wasplaats en poetsplaats en zadelplaats in 1.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 14:42

Er zal sowieso een paard bij komen aankomend voorjaar.

Het Welsh veulentje zal blijven zolang hij leeft, het verdere paarden bestand wisselt nog al wel eens aangezien ik ook paarden train voor andere mensen/voor de verkoop. Het donkere paard op de foto staat bij mij voor de verkoop, de jonge vos ook, maar die is zo leuk dat ik sterk twijfel om haar te houden.
Omdat het bij mij dus nog al eens wisselt is het voor mij ook geen optie om de paarden bij elkaar in een grotere box te zetten.

Een halve meter gangpad opofferen voor stallen zal helaas niet gaan.
Er zullen ijzeren staanders moeten komen om het dak te ondersteunen op de plek waar je nu de verticale balken ziet, en anders zullen deze half in de box staan.

Ik begrijp dat de meeste mensen 3x3 doorgaans te klein zullen vinden.

Mijn land is op zandgrond en gedraineerd, en zelfs met de gigantische regen van de afgelopen dagen heb ik geen enkel klein plasje in het land of de bak zien staan.

Hierom verwacht ik dat ik de paarden het jaarrond gewoon overdag buiten kan hebben staan.
Hierdoor valt voor mij de noodzaak ook weg om er persé grotere boxen van te maken.
Liever een wat kleinere stal en overdag op het land dan een stal van 4x3.5 en alleen een zandpaddockje en de stapmolen zien.....

Ik ben weer even een beetje aan het puzzelen geweest. Wat vinden jullie van deze opzet?

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:50

De ruimte dicteert deze indeling eigenlijk, op zich wel jammer van die enorme gang.

Kun je in de boxen buitenluiken maken, voor licht en frisse lucht?

In plaats van die onprettige tralie wanden, zou je ook kunnen kiezen voor muren van 1,50 hoog tussen de boxen. Geeft veel meer ruimte in de box en toch voldoende afscherming.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:00

Is er geen mogelijkheid de stutten van het dak telkens op de scheiding tussen 2 boxen te zetten? Dan kan je de gang smaller maken en de boxen breder. Dan zou je boxen van 3x4 kunnen maken (of ipv 4 meter, tot net naast de grote deur), de voorkant van de boxen loopt dan gelijk met de zadelkasten en je houdt nog een gang van 2.40m over. Is niet alleen prettiger voor de paard en maar ook minder werk met uitmesten omdat de paarden minder in hun eigen vuil staan (behalve echt viezerikjes natuurlijk).
Wasplaats vervalt dan wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:08

Ik zou proberen de boxen naar voren wat ruimer te maken, dus de boxrij laten beginnen bij de grote deuren en dan de wand zo doortrekken dat deze gelijk lopen met de inbouwkasten waar je je zadels en hoofdstellen e.d. in kunt opbergen.

3x3 is echt klein. Die 40cm extra ruimte klinkt niet veel, maar oogt toch ruimer en is voor de paarden toch een stuk extra.

In mijn ideale situatie zou ik vanaf de laatste box de muur doortrekken zodat je een nieuwe kamer creëert voor het harnachement e.d.. Ook kun je daar andere dingen droog en achter gesloten deuren opslaan. De spuitplaats zou ik ter hoogte van de 2e box zetten en dan de derde en vierde box een stuk naar voren halen zodat je 2 ruime boxen hebt.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:12

Als je nieuwe boxen gaat plaatsen zou ik zeker voor grotere boxen gaan. 2xstokmaat² is echt wel het minimale. Nu heb je de kans om het te doen, later ga je dit niet meer aanpassen.
Als je de kastenwand tegenover de boxen plaatst en dan de spuitplaats in het hoekje waar nu de kastenwand is? Dan kan het gangpad minder breed zijn. (mocht je een oplossing voor de stutten hebben).

Andere optie de fietsruimte toch meenemen en buiten een apart schuurtje voor fietsen enz plaatsen?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:17

Je boxmaat is echt te klein. 3x3 is niet meer van deze tijd. De vereniging van eigen paard stelt dat een box minimaal 2x de stokmaat moet zijn:
"De grootte van een box moet minimaal (2 x stokmaat)² zijn. Dus een paard van 1,68 m moet gestald worden in een box met de minimale afmetingen 3,36 x 3,36 ( oppervlakte 11,29 m²) .Daarbij moet de kortste wand van de stal minimaal 1,5 x de stokmaat van het betreffende paard zijn. De boxwand moet minimaal 2,20 m hoog zijn."

Dat paarden overdag buiten lopen lijkt mij ook niet meer dan de normale gang van zaken. Dan is het niet opeens oke dat ze wel in een te kleine box staan.

Ik hoop dat je hier iets mee wil en kan in je ontwerp!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:35

Ik begrijp dat het met deze ruimte lekker makkelijk uitkomt met boxjes van 3x3 maar dat formaat is mini en niet geschikt voor paarden, ook al is het ''alleen voor de nacht''. Dus ik zou het toch echt anders in gaan delen of minder boxen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:57

Afbeelding

wat vind je van dit dan? ik ben er even van uit gegaan dat welsh er eentje is van een klein formaat (ong 1,30) :+

3 stallen van 3.3*3 met daartussen poetsplaats v 2m breed (en kan je achterin nog kast neerzetten voor wat poets/was spullen)
half voor de onderste stal kan je dan een stal voor je welsh maken met lage muren, zodat die hals over de muur kan doen (meer bewegingsruimte op kleiner oppervlak, en belemmert zichtlijn minder voor ruimtelijk effect) van 2.2-2.4(afhankelijk van gewenste gangbreedte) * 3

aan de linker muur een dekenrek die je kunt vouwen á la handoekenrekje en daar tegenover dan 3m kast voor zadels, hoofdstellen ed.
zo heb je over het algemeen grotere stallen, en meer kastruimte.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:02

Rintah schreef:
[ [url=m/VH3Oz3.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat vind je van dit dan? ik ben er even van uit gegaan dat welsh er eentje is van een klein formaat (ong 1,30) :+

3 stallen van 3.3*3 met daartussen poetsplaats v 2m breed (en kan je achterin nog kast neerzetten voor wat poets/was spullen)
half voor de onderste stal kan je dan een stal voor je welsh maken met lage muren, zodat die hals over de muur kan doen (meer bewegingsruimte op kleiner oppervlak, en belemmert zichtlijn minder voor ruimtelijk effect) van 2.2-2.4(afhankelijk van gewenste gangbreedte) * 3

aan de linker muur een dekenrek die je kunt vouwen á la handoekenrekje en daar tegenover dan 3m kast voor zadels, hoofdstellen ed.

Maar mocht de Welsh toch weg gaan of overlijden, heb je effectie niets meer aan die ene stal. Ik zou er ook voor kiezen om toch een stuk extra schuur erbij aan te zetten en 4 stallen van minimaal 3x3,5 te maken.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 17:04

Rintah schreef:
[ [url=m/VH3Oz3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even kort want via de telefoon, maar dit staat me ook wel aan :-)

Mocht de stal vd pony later ( Ik verwacht niet binnen de 10 jaar) overbodig worden. Dan kan die stal wand wel gedemonteerd worden en zou de wand van het " fietsen schuurtje " gesloopt kunnen worden om daar dan weer een volwaardige box te kunnen plaatsen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:20

Ik zou de stallen laten grenzen aan de bovenste deur; zijn ze net iets groter en dat is toch anders “loze” ruimte.

Vervolgens onderaan je zadelkamer plaatsen. Je loopt dus vanuit je bijkeuken door de zadelkamer; hoe je deze afmaakt? Kan al met simpele wand met deur zodat je deze kan afsluiten tegen ongewenste bezoekers.
Dekens en voer ed kun je daar dan ook in kwijt want je hebt bijna 3 blinde muren.

En dan loop je via zadelkamer door je was- / poetsplaats de stal in

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:41

Misschien leuk om een kleine update te plaatsen hier.
Na al het sloopwerk zijn we weer aan de opbouw begonnen.
Gister is het beton gestort en vandaag hebben we de voorwanden gezet.

Er komt een spuitplaats van bijna 3 breed , Boxen zijn 3.5x3 geworden (3stuks) en schuin voor de eerste stal in de rij vanaf de woning gezien zal een laag ponystalletje komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:18

Dat ziet er netjes uit zeg. En leuk dat je toch inspiratie hier hebt opgedaan. Ik vind het ook een betere keuze zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:39

Ziet er netjes uit!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 17:00

Bedankt!
Ja je zult toch ergens een compromis in moeten maken uiteindelijk. Spuitplaats was voor mij een keiharde eis aangezien ik ook de hele winter druk ben met paarden scheren voor anderen. + dat ik 3 paarden en een pony moet kunnen houden. En dat kan mooi zo.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 17:01

We zijn inmiddels ook weer een klein stukje verder. Afbeelding

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:53

Gaat er heel netjes uitzien zeg!