Hoeveel achter de hand voor dierenarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrnavG

Hoeveel achter de hand voor dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:19

Hoi hoi!

Over een jaartje ga ik mijn master opleiding afronden en opzoek naar een “echte” baan binnen mijn vakgebied.

Nu ben ik op dit moment niet actief opzoek naar een paard/pony maar er speelt al enige tijd een vraag door mijn hoofd;
Hoeveel geld moet je werkelijk achter de hand houden voor de dierenarts? (Hiermee bedoel ik onverwachte kosten, want entingen/wormkuren/etc. zijn goed in te schatten.)

Mijn konijnen vielen qua dierenarts kosten hoger uit dan ik had verwacht, en een groot dier dat veel beweegt zal toch een hoger risico hebben op onverwachte kosten.

Hoeveel spaargeld staat er bij jullie apart voor de dierenarts kosten? Als het al apart staat natuurlijk :P

Alvast bedankt!

kimberly1995

Re: Hoeveel achter de hand voor dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:23

+- 5000 euro staat er bij mij/wil ik apart hebben staan.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:25

Hier ook ongeveer 5000 euro. Paard heeft nu een ongelukje gehad met een flinke wond, na 3 dagen dierenarts bezoekjes (en die zijn nog niet voorbij), ben ik al een redelijk bedrag kwijt. Uiteindelijke bedrag gaat waarschijnlijk wel richting de 3 nullen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:26

xMyrnavG schreef:
Hoi hoi!

Over een jaartje ga ik mijn master opleiding afronden en opzoek naar een “echte” baan binnen mijn vakgebied.

Nu ben ik op dit moment niet actief opzoek naar een paard/pony maar er speelt al enige tijd een vraag door mijn hoofd;
Hoeveel geld moet je werkelijk achter de hand houden voor de dierenarts? (Hiermee bedoel ik onverwachte kosten, want entingen/wormkuren/etc. zijn goed in te schatten.)

Mijn konijnen vielen qua dierenarts kosten hoger uit dan ik had verwacht, en een groot dier dat veel beweegt zal toch een hoger risico hebben op onverwachte kosten.

Hoeveel spaargeld staat er bij jullie apart voor de dierenarts kosten? Als het al apart staat natuurlijk :P

Alvast bedankt!

De mijne komt over anderhalve week als het goed is. Ik sluit er gewoon een verzekering voor af 32 euro in de maand. Mocht ie dan koliek krijgen en geopereerd moeten worden dan is de operatie en de eerste week stalling op de kliniek vergoed.

Een koliek operatie is kneiter duur(meer dan de aanschaf van mijn veulen). Maar een van de meest voorkomende operaties.

Wil je echt safe zitten? Dan zou ik kiezen voor een verzekering en maandelijks 50 euro weg sparen. Dan zit je altijd goed. En kun je misschien na een paar jaar wel zeggen dat je de verzekering opzegt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:31

Verzekering komt altijd duurder uit, die verzekeringsmaatschappijen worden er uiteindelijk rijk van.

Zou ook rekenen op 5000 euro, dan zit je wel veilig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:34

Ik had voor mijn paard een aparte rekening waar 3000 euro op stond. Dat is in al die jaren nog voldoende gebleken en werd ook zo snel mogelijk weer aangevuld wanneer er wat uit ging.

Het ligt er een beetje aan wat je ervan wil kunnen betalen en wat je überhaupt bereid bent om uit te geven aan dierenartskosten. Ik heb voor mezelf altijd afgesproken dat ik koliekoperaties niet ga doen, bijvoorbeeld.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:36

Ligt er denk ik ook aan hoever je zou willen gaat qua behandelingen. Als je paard een fikse operatie nodig gaat hebben, vliegt je geld zo weg. De genoemde 5000 euro lijkt me inderdaad prettig om achter de hand te hebben. Zelf heb ik een potje van 3000 euro. Zou bij mijn oudere merrie bijvoorbeeld niet voor een koliekoperatie kiezen en ook bij mogelijke andere ingrepen eerst een goede afweging maken qua prognose, risico ingreep, enzovoorts.

Edit: wat _San87_ ook zegt dus eigenlijk :+

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:39

Bedankt voor de reacties al! Ik begrijp wat jullie zeggen, geld achter de hand lijkt mij dus ook een ontzettend fijn idee.

Wanneer ik een paard aanschaf en echt een band met het dier op bouw zou ik er wel alles aan willen doen om hem/haar zo gezond mogelijk bij mij te houden.

Risico van potentiele operaties had ik nog niet meegenomen en dit lijkt me wel iets om zeker in overweging te nemen! Ik speur weer door!

Ben nog steeds benieuwd naar wat andere mensen doen :o

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:42

@absolem, welke verzekering heb jij? Als ik mn veulen wil verzekeren, ben ik al zeker 50 euro premie per maand kwijt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:48

Ik heb 'maar' 1500 euro voor paardlief achter de hand.
Maar goed, verdien wel meer in de maand, dan dat bedrag en kan nog uit een ander reservepotje putten als het echt moet.

Nu heb ik een pony wat financieel niet veel waard is (haflinger met slechte rug), dure operaties als koliek ed zal ik er niet aan laten doen. Maar onderzoeken (rugfoto's, inspuiten enz) die bijdragen aan haar welzijn en nog enigszins te overzien zijn qua kosten, gebeuren natuurlijk wel.

Heb nog nooit meer dan een kleine 1000 euro achter hoeven laten bij de DA, weet niet hoe dat bij jullie zit. Maar dat kan er dus makkelijk uit en wordt ook wel direct weer aangevuld.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:07

MarliesV schreef:
Ik heb 'maar' 1500 euro voor paardlief achter de hand.
Maar goed, verdien wel meer in de maand, dan dat bedrag en kan nog uit een ander reservepotje putten als het echt moet.
<knip>
Heb nog nooit meer dan een kleine 1000 euro achter hoeven laten bij de DA, weet niet hoe dat bij jullie zit. Maar dat kan er dus makkelijk uit en wordt ook wel direct weer aangevuld.

Dat maakt natuurlijk ook een verschil, of je je spaargeld snel weer op kunt bouwen, of evt. andere potjes hebt. In noodgevallen zou ik ook mijn 'autopotje' aan kunnen spreken bijvoorbeeld, maar ik vind het voor mezelf prettig om dat zoveel mogelijk gescheiden te houden. Andersom zou ik namelijk ook niet mijn 'paardenpotje' leeg willen trekken als mijn auto het begeeft ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:14

Ik denk dat je met 5000 euro wel redelijk safe zit. Hou er ook rekening mee dat je zo'n potje ook op een redelijk termijn weer aan kunt vullen, dat je daar niet nog eens 5 jaar voor moet sparen... Maar indien je 'voldoende' verdiend, kun je vaak ook de kleinere rekeningen (paar honderd euro) zo betalen zonder aan je spaargeld te komen. Mijn ervaring is namelijk als ze 1 ding hebben er vaak nog wel iets volgt! De hoogste rekening die ik ooit gehad heb is een kleine 3000 euro, ook voor een operatie. Je zult ook moeten besluiten of je bepaalde dingen nog laat opereren, voor een jonger/gezond paard ga je al gauw wel kiezen voor een koliekoperatie, terwijl je voor een ouder paard waarbij de slaagkans vele kleiner is, toch al gauw kiest voor inslapen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:23

Ik had in het begin zo’n €2000 als reserve maar momenteel hebben we dat niet eens meer vast staan. Maar wij zijn ook wel heel nuchter in wat we wel en niet laten doen.
Ik vind €5000 echt een heleboel geld en zou ik persoonlijk niet uitgeven aan da kosten voor mijn paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:28

Ik probeer minimaal 1000 euro te hebben staan, mocht het echt nodig zijn kan ik her en der wel geld lenen overigens.

5000 apart heb ik even gehad maar toen ging de auto kapot etc :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:29

ik ook niet lizy, hoe knettergek ik ook op m'n dieren ben, mijn grens ligt echt veel lager dan 5.000

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:30

Ik heb hier ook 5000 apart.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:39

Ik heb niets achter de hand, maar tot 3000 kan ik wel ophoesten/ergens vandaan halen, mits garantie tot genezing.

Laatst wel overwogen mijn paard in laten slapen met koliek, operatie alleen kosten 5000 en zou oplopen met nazorg tot 7000/8000 euro.
Dat was hij niet meer waard en had ook wat andere fysieke problemen waardoor herstel moeilijk en lang zou zijn.
Dus hoe ver wil je gaan is ook de vraag.(Emotie en verstand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:42

Ik heb niet echt een bedrag apart, het gaat van de gewone spaarrekening indien nodig. (Godzijdank niet nodig geweest, rekeningen nooit boven de €350 geweest in de afgelopen 10 jaar _O_ )
Ik heb wel voor mezelf grenzen vastgesteld. Gebroken benen worden hier niet geopereerd, ze gaan hier geen maanden op boxrust, koliekoperaties doen we ook niet. De risico's en prognose weeg ik goed af, niet dat mijn dieren me het geld niet waard zijn, integendeel, maar sommig leed wil ik ze besparen. Tandarts, ontworming, hoefsmid en dergelijke dingen plan ik in zodat dat niet van de spaarrekening hoeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:44

Ik heb niet een vast bedrag achter de hand maar indien nodig kan ik de dierenartskosten betalen. Tot hoever ik ga, zal afhangen van de situatie.

Overigens had ik voor mijn vorige paard wel een verzekering, die had ik van de vorige eigenaren overgenomen maar die vond ik niet zo nuttig dus die heb ik opgezegd. Je moet goed kijken naar wat je precies verzekert en dus ook weten wat er uitgesloten wordt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:51

Ik zou zeker 2000 a 3000 apart willen hebben. Hier een paard die 2 keer in 2 jaar is geopereerd Elke operatie was ong 1800.-. Als je je potje beetje vlotter kan bijvullen is 5000.- best veel en kan je vast met iets minder toe om al wel een paard te nemen. Je kan altijd jezelf voornemen om als og standaard elke maand een bepaald bedragje naar de rekening te sturen dat het besrag uiteindelijk toch hoger word.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:54

5000 euro per paard.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:35

Ik zou heel graag wat apart willen zetten, maar helaas. Ik heb 2 paarden en 1 shet.
Mijn rijpaard heeft tot nu toe weinig DA kosten gehad, haar moeder, de oudere merrie daarentegen...

1x met been in draad. 7 weken op de kliniek gestaan 1500 euro (mijn vader heeft toen voor de helft bijgesprongen)
1x langdurige hoest, allerlei onderzoeken en medicijnen 800 euro
1x onderzoek rug ivm staakgedrag onder zadel. Vele foto's en Tildren infuus, diagnose KS 1000 euro
1x keizersnede, bijna 3 weken op de kliniek, bijna 3000 euro (en geen veulen wat ik ongeveer voor die prijs had willen verkopen). Gelukkig mocht ik van de DA op afbetaling, dus daar heb ik een jaar over gedaan.

En tussendoor de gebruikelijke kosten voor enten, wormkuur, tandarts, en wat kleine dingetjes.
Inmiddels is ze ruim 20 jaar, ze is een heeeele dure grasmaaier geworden. Maar ik heb haar al 17 jaar, dus weg gaat ze niet (wie wil zo'n paard ook hebben) en ze is veel te goed om in te slapen.
Elke 6-8 weken voor op ijzers omdat ze wat gevoelig loopt. Gelukkig staan ze allemaal aan huis.

Maar ben nu bezig met het aanleggen van een potje (ik heb al 30 euro *\o/* )
Ja heel verstandig niet, maar gelukkig heb ik een goede baan, en ik kan heel goed dingen laten (zoals kleding kopen en dat soort dingen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:42

Ik heb een spaarrekening, maar geen apart bedrag. Zolang de prognose goed is, wil ik in theorie namelijk heel ver gaan en ga ik me niet vooraf aan een plafondbedrag houden. Uiteraard kan je in de praktijk wel bepalen wanneer het financieel genoeg geweest is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:48

Ik denk dat je met zo'n 5000 euro een heel eind komt. Volgens mij (gelukkig nooit nodig gehad) is dat het bedrag van een koliekoperatie? En dat is altijd een noodgeval dus dan moet je heel snel kunnen beslissen of je het wilt of kunt laten doen. Meestal zijn afbetalingsregelingen bij veeartsen ook wel mogelijk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:48

Ik leg elke maand 35 eu weg. De normale kosten gaan daar niet vanaf. Maar als ik moet beslissen tot operatie of inslapen inslapen crematie wil ik daar geld voor hebben. Dus ik spaar gewoon door em hoop dat het potje na heel veel jaar heul vol is( bij verzekering krijgje na 20 jaar niets terug) en zou ik als mijn paard 20 wordt zonder operatie bijna rijk zijn