Welke bodembedekking stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:05

Hallo allen,

Ik ben al jaren erg tevreden met vlas. Maar nu ze aan huis staan heb ik natuurlijk de keuze om helemaal zelf te kiezen wat ik gebruik..

Ik heb ervaring met;
Stro;
+ ze hebben wat te knabbelen en het is lekker warm. Niet al te duur.
- het gaat broeien in de sokken, gevolg is mijt. Het word een vieze natte bende en moet elke dag relatief zwaar uitgemest mesten.

Zaagsel:
- stoffig, stinkt, zwaar mesten
+ niet, maar heb het maar 1 maand gebruikt

Vlas:
- het is glad met ijzers, blijft overal aanplakken, paarden die veel lopen op stal Ploegen de hele bende om.
+ 1x per week natte plek eruit, makkelijk drollen wippen en egaal trekken, licht mesten.

Goed, mijn paarden lopen de hele dag buiten en gaan alleen met extreme hitte overdag en in de natte periodes de nachten op stal.

Ze krijgen onb. Hooi, zowel buiten als op stal hebben ze een grote hooibak die altijd gevuld is.
Dus bedekking om te knabbelen heb ik niet nodig.

Waar ben ik naar opzoek?

Mijn shire plast onwijs veel, zoveel dat we zelfs op de kliniek geweest zijn. Maar ze konden niks geks vinden, dus advies altijd onb. Water en geen zorgen maken zolang ze geen koorts heeft.
Oké, maar ze pist dus me hele stal zijknat :+
Vlas gaat redelijk, maar eigenlijk zou ik graag iets wat nog beter absorbeert!

Mijn draver is een draaikont, die loopt altijd zijn hele bedekking naar de buitenkant toe, gevolg is dat er met vlas dus geen natte plek ontstaat maar alles geleidelijk vies word waardoor zijn stal snel gaat stinken naar ammonia. Staat hij op stro gaat die iets beter, maar vreet hij ze hele bodem op. En ligt dus op de stenen te slapen..
Hij is gevoelig op stof, dus zaagsel is geen optie want dan staat hij meteen te hoesten of met een snotneus.

Ik. Ben dus eigenlijk opzoek naar iets, wat net als stro beetje blijft liggen/niet glad is.
Wat net als vlas makkelijk te mesten is en niet broeit
Wat niet tot weinig stoft
Wat veel vocht absorbeert.
En wat bij voorkeur niet duurder in gebruik is dan vlas.

Wie helpt ons opweg?
Brand los!

Skippy01

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:11

Is stro-korrel dan geen optie?

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:30

Ik gebruik goldspan, heb een tijdje geëxperimenteerd. 1 paard op vlas en 1 (de vieste) op goldspan.

De Goldspan ging beduidend langer mee, absorbeert beter, geen ammoniak lucht, geen stof en veel meer volume per pak in vergelijking met vlas. Is wel duurder in aanschaf, maar al snel goedkoper doordat het dus langer meegaat en je hebt minder pakken nodig dan bij vlas. 4 vlas en 3 goldspan en dan heb je nog meer volume bij de goldspan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:41

Nadiine__x schreef:
Zaagsel:

Serieus? Heb je echt zaagsel gebruikt of houtkrullen? Je hoort in een paardenstal namelijk houtkrullen te leggen en deze zijn alles behalve stoffig! En je moet in een stal met houtkrullen wekelijks de natte plekken eruit halen (dus niet potten zoals bij vlas) waardoor het juist helemaal niet stinkt!
En zwaar mesten? Krullen zijn super licht en je kunt de drollen er perfect tussenuit halen! :D
Ik zou niet anders meer willen, zie alleen maar voordelen van houtkrullen. En ik vind het ook heerlijk ruiken! Echt 'schoon' ;) :D

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:42

Ik gebruik rapsodie en voor de knabbel krijgen ze elke dag een plak stro. Dat bevalt prima. Ik heb er wel een dikke laag in liggen.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:11

Gehakseld stro evt? Wij gebruiken het nu 4 jaar en zijn er heel tevreden van. Daarvoor vaak met stro en houtkrullen gewerkt maar dat ging minder goed.
Gehakseld stro werk zoals vlas, dus elke dag mest eruit en 1x per week de natte pkek die onderin zit. het ziet er ook bijna hetzelfde uit als vlas

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:14

xmarliez schreef:
Nadiine__x schreef:
Zaagsel:

Serieus? Heb je echt zaagsel gebruikt of houtkrullen? Je hoort in een paardenstal namelijk houtkrullen te leggen en deze zijn alles behalve stoffig! En je moet in een stal met houtkrullen wekelijks de natte plekken eruit halen (dus niet potten zoals bij vlas) waardoor het juist helemaal niet stinkt!
En zwaar mesten? Krullen zijn super licht en je kunt de drollen er perfect tussenuit halen! :D
Ik zou niet anders meer willen, zie alleen maar voordelen van houtkrullen. En ik vind het ook heerlijk ruiken! Echt 'schoon' ;) :D

Ohh dat durf ik niet te zeggen dan, is al. 5 jaar geleden bij een pensionstal.
Ik. Pot mijn vlas stal ook niet hoor? Dagelijks drollen eruit en egaliseren (niet omgooien) en dan 1x per week de natte plek eruit..

Bedankt. Voor je ervaring iedergeval c

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:14

nayla schreef:
Gehakseld stro evt? Wij gebruiken het nu 4 jaar en zijn er heel tevreden van. Daarvoor vaak met stro en houtkrullen gewerkt maar dat ging minder goed.
Gehakseld stro werk zoals vlas, dus elke dag mest eruit en 1x per week de natte pkek die onderin zit. het ziet er ook bijna hetzelfde uit als vlas

Wat is het verspil met vlas?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:15

Skippy01 schreef:
Is stro-korrel dan geen optie?

Kun je hier meer over vertellen en wat je ervaring ermee is?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:19

SumSum schreef:
Ik gebruik goldspan, heb een tijdje geëxperimenteerd. 1 paard op vlas en 1 (de vieste) op goldspan.

De Goldspan ging beduidend langer mee, absorbeert beter, geen ammoniak lucht, geen stof en veel meer volume per pak in vergelijking met vlas. Is wel duurder in aanschaf, maar al snel goedkoper doordat het dus langer meegaat en je hebt minder pakken nodig dan bij vlas. 4 vlas en 3 goldspan en dan heb je nog meer volume bij de goldspan.

Klinkt interessant!
Ik kende het zelf niet dus heb even gegoogled maar is eigenlijk ook een soort houtkrul.
Waar haal je dit? Of laat je het bezorgen en zoja doorwie?

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:22

Sinds een jaar gebruik ik strokorrels, wat een super spul! Weinig opslagruimte nodig, zuinig in gebruik, geen stof, uitmesten is een koekie en het absorbeert als een gek.
Als ik ze voor de eerste keer vers erin leg, strooi ik er wat gehakseld stro over om te voorkomen dat ze het gaan eten, heb dat trouwens nog nooit gezien.
Dan is het gewoon elke dag de drollen eruit, wat doorharken en als het nodig is 1x per week de natte plekken weghalen of doorharken en een nieuwe zak korrels als het nodig is. Vorige winter heb ik de hele winter de onderlaag laten liggen, dat wordt dan een verende koek maar is niet nat, het lijkt dan een soort turf te worden en stinkt niet. Echt een geweldige uitvinding die strokorrels.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:25

Ik ben sinds 3 maanden over op strokorrels, ook omdat ik een enorme zeikerd heb staan hier. Na vlas, Houtkrul en stro geprobeerd te hebben is dit 't eerste waar ik hem niet soppend in de urine uit haal sochtends.
Kijk eens in het topic over stro korrels. Zijn enorm veel pagina's, maar als je de laatste paar leest heb je een redelijk beeld denk ik.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:26

Het stro neemt beter op en kan geen kwaad als ze ervan knabbelen, hier in de omgeving is het ook goedkoper als vlas.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:34

Al meerdere dingen ook geprobeerd. Nu al jaren op de plasplekken strokorrel(absorbeert echt enorm waardoor stallen stuk droger blijven) daaroverheen gehakselt stro absorbeert ook nog beter dan vlas minder glad en ze liggen lekker zacht en geeft minder schade als ze ervan eten. Per week heb ik 1 zak strokorrels en 1 pak gehakselt stro nodig voor 2 stallen en dan staan de paarden snachts op stal en doe 1 a 2 keer per week de natte plekken eruit en elke dag de mest

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 16:48

Die stro korrels klinken echt goed!

Dan vraag ik mij af, wat zijn de nadelen? Waarom zie je nergens pensionstallen op stro korrels?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:01

Ons paard staat op een dikke laag houtkrullen (Pension). Pensionhoudster mest uit met twee kruiwagens. 1 voor de mest en 1 voor de natte plekken. De mest gaat natuurlijk op de mestbult, de rest gooit ze op natte/modderige plekken op het terrein.

Ik ken ook mensen die weer heel tevreden zijn over koolzaadstro. Ik had er nog nooit van gehoord, maar is ook mooi spul.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:01

Wij hebben ook een tijdje stro-korrels geprobeerd. Ik ben er geen fan van. Lastig om een mooi dik bed te krijgen, en ik vond het ook vies. Maar dit meer in de zin van; als mijn schimmel lekker gaat liggen, word ze er echt goor van. We hebben het ook een tijdje gebruikt in combinatie met vlas, maar we zijn toch weer terug op volledig vlas. Werkt toch het lekkerst.
Wij hebben er ook 1 die zijn stal omploegt, maar als je dit netjes elke dag bij houd is het prima te doen. 2 anderen houden het keurig netjes, en nummer 4 krauwt alles naar achter in zijn stal op een grote hoop. Tja, jammer dan, eigen schuld als je dan op de stenen staat. Hierbij maakt het niet uit of je veel of weinig bodembedekking hebt, en ze doet het ook met hooi als je dat op de grond geeft.

Ik zou houtkrullen op zich ook een prima optie vinden, vind dat allebei wel vergelijkbaar.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:45

Nadiine__x schreef:
Die stro korrels klinken echt goed!

Dan vraag ik mij af, wat zijn de nadelen? Waarom zie je nergens pensionstallen op stro korrels?

Er zit een groot verschil in strokorrels van verschillende merken. Ik vond de fijnere variant wel handig wat betreft mest weghalen maar vond 't niet zo fris uitzien en het stofte best wel. Nu equibedding en dik tevreden. Kijk maar eens op hun Facebook, dan zul je zien dat er ondertussen ook een aantal grotere stallen op dit product staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:54

De hierboven genoemde rapsodie is gehakseld koolzaadstro. Is een stuk minder glad dan vlas en ik vond het fijner met oppotten. Het blijft wat beter aan elkaar zitten, zeg maar, terwijl ik vlas vrij snel los vind en dan makkelijker aan de kant gelopen wordt.
Stoffigheid is denk ik hetzelfde, maar bij rapsodie vind ik het minder snel naar ammoniak ruiken. Ik gebruikte het bij een pony met luchtwegproblemen (kon niet op stro) en dat ging erg goed.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:04

Equibedding strokorrel. Is de dikkere variant van de strokorrels.
Afbeelding

* niet stoffig, geen bacterien en schimmels
* neemt heeeel veel vocht op, dus ideaal voor veel plassers
* mest lekker gemakkelijk uit, dagelijks de drollen, 1x per week natte plek als je die kan vinden
* bijkomend voordeel de opslag neemt weinig ruimte in.

Mijn chronische hoester is van zijn hoest afgekomen. En bij een ander merkte ik het direct aan haar hoeven toen ze uit logeren was geweest en dus tijdelijk op vlas had gestaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:12

Staan ze op stal?
Heb je een mogelijkheid tot een zanduitloopje voor de stal te maken?
Indien wel zou ik opteren om de stallen gewoon kaal te houden (of eventueel rubbertegels te leggen), binnen hun hooi aanbieden, en buiten de stal een dikke laag zand, als je die 4*8 maakt bv dan hebben ze plaats genoeg voor een toilethoek en om te liggen. (Als je graag wil dat ze echt droog liggen kan je bv de eerste twee - drie meter nog een afdak van maken, dan hebben ze altijd een droge zandplek.)
Mest supergemakkelijk uit en je hebt geen strooisel meer nodig.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 12:49

mirjamalvaro schreef:
Equibedding strokorrel. Is de dikkere variant van de strokorrels.
[ [url=m/Ev6EnC.jpg]Afbeelding[/url] ]

* niet stoffig, geen bacterien en schimmels
* neemt heeeel veel vocht op, dus ideaal voor veel plassers
* mest lekker gemakkelijk uit, dagelijks de drollen, 1x per week natte plek als je die kan vinden
* bijkomend voordeel de opslag neemt weinig ruimte in.

Mijn chronische hoester is van zijn hoest afgekomen. En bij een ander merkte ik het direct aan haar hoeven toen ze uit logeren was geweest en dus tijdelijk op vlas had gestaan.

Ik heb een bestelling gedaan, ben heel benieuwd!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:03

Die van mij heeft jaren op vlas gestaan en is zeer positief bevallen! Ook net zoals jij doet elke dag de mest 1x per week de natte plek. Houtkrullen eigenlijk precies zo! Voor mijn gevoel neemt het zelfs meer vocht op want soms na 1 week vind ik het nog niet nodig om de natte plek eruit te halen. 1 nadeel van de houtkrullen is dat ik het moelijk vind om uit te schudden. Vlas zit natuurlijk los in zo'n pak en houtkrul is geperst achtig. Dus dat kost wel meer moeite met een nieuw pak erin doen

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 15:53

FleurSandro schreef:
Die van mij heeft jaren op vlas gestaan en is zeer positief bevallen! Ook net zoals jij doet elke dag de mest 1x per week de natte plek. Houtkrullen eigenlijk precies zo! Voor mijn gevoel neemt het zelfs meer vocht op want soms na 1 week vind ik het nog niet nodig om de natte plek eruit te halen. 1 nadeel van de houtkrullen is dat ik het moelijk vind om uit te schudden. Vlas zit natuurlijk los in zo'n pak en houtkrul is geperst achtig. Dus dat kost wel meer moeite met een nieuw pak erin doen

Ik schrok eerlijk gezegd ook een beetje van de prijs per baal, ruim 9 euro vind ik best pittig..

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:55

Nadiine__x schreef:
FleurSandro schreef:

Ik schrok eerlijk gezegd ook een beetje van de prijs per baal, ruim 9 euro vind ik best pittig..

Ja bij mij zit het in het stallingsgeld, dat scheelt een hoop