Ik ben al jaren erg tevreden met vlas. Maar nu ze aan huis staan heb ik natuurlijk de keuze om helemaal zelf te kiezen wat ik gebruik..
Ik heb ervaring met;
Stro;
+ ze hebben wat te knabbelen en het is lekker warm. Niet al te duur.
- het gaat broeien in de sokken, gevolg is mijt. Het word een vieze natte bende en moet elke dag relatief zwaar uitgemest mesten.
Zaagsel:
- stoffig, stinkt, zwaar mesten
+ niet, maar heb het maar 1 maand gebruikt
Vlas:
- het is glad met ijzers, blijft overal aanplakken, paarden die veel lopen op stal Ploegen de hele bende om.
+ 1x per week natte plek eruit, makkelijk drollen wippen en egaal trekken, licht mesten.
Goed, mijn paarden lopen de hele dag buiten en gaan alleen met extreme hitte overdag en in de natte periodes de nachten op stal.
Ze krijgen onb. Hooi, zowel buiten als op stal hebben ze een grote hooibak die altijd gevuld is.
Dus bedekking om te knabbelen heb ik niet nodig.
Waar ben ik naar opzoek?
Mijn shire plast onwijs veel, zoveel dat we zelfs op de kliniek geweest zijn. Maar ze konden niks geks vinden, dus advies altijd onb. Water en geen zorgen maken zolang ze geen koorts heeft.
Oké, maar ze pist dus me hele stal zijknat

Vlas gaat redelijk, maar eigenlijk zou ik graag iets wat nog beter absorbeert!
Mijn draver is een draaikont, die loopt altijd zijn hele bedekking naar de buitenkant toe, gevolg is dat er met vlas dus geen natte plek ontstaat maar alles geleidelijk vies word waardoor zijn stal snel gaat stinken naar ammonia. Staat hij op stro gaat die iets beter, maar vreet hij ze hele bodem op. En ligt dus op de stenen te slapen..
Hij is gevoelig op stof, dus zaagsel is geen optie want dan staat hij meteen te hoesten of met een snotneus.
Ik. Ben dus eigenlijk opzoek naar iets, wat net als stro beetje blijft liggen/niet glad is.
Wat net als vlas makkelijk te mesten is en niet broeit
Wat niet tot weinig stoft
Wat veel vocht absorbeert.
En wat bij voorkeur niet duurder in gebruik is dan vlas.
Wie helpt ons opweg?
Brand los!