schema tandarts, smid etc op grotere stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

schema tandarts, smid etc op grotere stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 20:46

Ik werk sinds kort op een andere stal ( fokkerij en stal voor het veulenen) Hier is gevraagd om mee te denken naar een handig systeem om o.a tijdig te bekappen en tanden etc na te kijken
Het gebeurd nu natuurlijk wel, maar wij gaan kijken of het niet handiger, sneller, betrouwbaarder kan. nu kost het onnodig veel tijd en het is handig als je de paarden die naar de smid moet op tijd naar huis haalt ipv ter plekke de paarden af te lopen wie er wel of niet nodig is/ ook weet ik uit ervaring dat er vaker paarden zijn die verder weg lopen en weinig in de hand komen "vergeten" worden en eigenlijk later dan netjes zou zij bekapt worden.
Er is vrij veel verloop van paarden/ veulens van klanten die na de dracht en bevallen weer naar huis gaan paarden die verder weg in grote weilanden staan wat het nog lastiger maakt.
ook op andere plekken waar ik gewerkt heb waar grote aantallen paarden rondlopen op diverse plekken en waar veel verloop is was niet echt een waterdicht systeem.
En waar kan ik beter navraag doen dan zelf opnieuw het wiel uit te vinden dan op bokt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:52

Zou zo'n planbord zoals garages gebruiken niet iets zijn?

Ik zou sowieso een vaste dag per week (of per 2 weken) de smid laten komen, en dan hang je alle kaartjes van paarden waarvan je denkt: "die moeten gedaan worden" op de eerstvolgende datum. Dag voordat de smid komt haal je ze naar huis.
Short-stay paarden geef je een andere kleur kaartje, want die zullen sowieso niet altijd gedaan moeten worden.
Voordeel van zo'n systeem is dat iedereen een kaartje kan verhangen. Er hoeft niet 1 iemand in een computer in te voeren.
Op het kaartje geef je aan wanneer het dier gedaan is (handig als paard opgehaald worden, kan er meteen worden afgerekend) en kun je desnoods noteren wanneer je verwacht dat-ie weer aan de beurt is.

Tandarts doe je 1-2x per jaar lijkt me, en alleen voor long-stay paarden, dus dat zijn er denk ik veel minder? Paarden die jaarlijks moeten geef je een sticker op het kaartje, paarden die 1x per 2 jaar kunnen een andere kleur sticker, en die 2x per jaar gedaan moeten worden ook.

Lynn_Nikita

Re: schema tandarts, smid etc op grotere stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 07:33

Het zijn ruim 200 paarden en dan is een bord met kaartjes ben ik bang erg onoverzichtelijk of niet?

Het bekijken van de hoeven als je het ziet omdat je een paard in handen hebt wordt nu ook gedaan en dan wordt de naam opgeschreven, echter zo worden de paarden die minder vaak in de hand komen dus "vergeten" worden en ik mij afvraag of daar geen handiger, evt digitaal systeem voor is

Zon bord is misschien wel handig voor de weilanden ver weg, om zo bij te houden wie waar staat want ook daar zit vaak wisseling in en dan zit je een uur in de auto om alle weilanden af te rijden en te kijken wie waar staat

Combi digitaal en bord is prima, al zijn er niet zoveel mensen die daarmee moeten werken en die kunnen straks ook de computer gebruiken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:34

Is een digitale stalagenda met herhalende afspraken iets? Dan kan je vaste paarden gewoon op hun tussentijd automatisch terug laten komen (bijvoorbeeld elke 9 weken op maandag).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:43

Als je al niet weet wie waar staat word het al een puzzel denk ik.
Ik zou zeggen om danwel digitaal een goede agenda/overzicht bij te houden(dus ook wie waar staat, wanneer geent moet etc.) maar dat kan net zo goed in een papieren-versie. Is soms wat vriendelijker wbt het laten gebruiken door iedereen.
Ik zou wanneer een dier naar de hoefsmid geweest is deze vragen met hoeveel weken die weer moet, en dat dan in de agenda plaatsen voor over zoveel weken. Nieuwe paarden bij binnenkomst even controleren en ook die direct plaatsen in agenda.

Ik weet niet of je bepaalde "vaste" groepen hebt, maar ik zou haast geneigd zijn om ze gewoon per groep te doen. Het gemak om in 1x gewoon groep A te doen is groter dan het ongemak dat er een x-aantal zijn die er nog nét niet aan toe zijn en wel over 2 weken kan bijv.

Ik heb dat met mijn eigen ook altijd gedaan, ookal loop je dan soms het risico dat de 1 nog niet meteen hoeft, en de andere een weekje te "laat" is voor het mooie.
(en ook met opfok is mijn ervaring zo, in 1x word gewoon alles gedaan, ongeacht of het "nodig" is of niet)
Dan heb je enkel nog de "speciale" gevallen over die vaker moeten.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:24

Bij ons komt de hoefsmid standaard de eerste dinsdag van de maand, en alle paarden worden om de 8 weken bekapt/beslagen. Nu is 100 paarden per keer wel veel per keer, maar zou je bv ook 2x in de maand de smid laten komen. Dan krijg je dus standaardgroepjes, en mocht er iets zijn kan er nog eentje verplaatst/ extra gecontroleerd worden. Ik zou zelf een papieren versie kiezen als je met veel mensen tegelijke tijd werkt, of online excel, waar iedereen in kan en het kan wijzigen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 18:47

Maar er zijn ook bestaande programma`s waar ik wel nieuwsgierig naar ben, dus wel digitaal maar iet zelf een excelletje in elkaar zetten

Er zijn maar 2 mensen die ermee hoeven te werken, de baas en ik

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:49

Bij ons:
Iedere vrijdag komt de smid, je schrijft je paard in de agenda in.
2x p j tandarts. Inschrijflijst op prikbord
2x p j zadel makers. Idem
2x p j osteopaat. Idem.

Werkt als n speer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:52

Ik heb zelf wel een DierManagementSysteem op de planning staan om te bouwen als oefenproject om vaardiger met Java te worden, maar ben er nog niet aan toe gekomen. Ik pakte mis naar een dergelijk systeem om dierinformatie te verzamelen. Helaas heb ik het dus nog niet gevonden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:08

Toen ik op een manege stond kwam de smid elke donderdag en werden de paarden gedaan die nodig waren. Was een vaste dag. Nu regel ik het allemaal zelf voor mijn paard en ook voor andere mensen. Ik bel eerst de persoon op (tandarts, osteo, zadelmaker...) en vraag mogelijke data voor de regio en dan geef ik die data door aan de geïnteresseerden. Dan prikken we een datum en bel ik de persoon weer op om alles vast te leggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 09:47

Er zouden ook diverse apps voor zijn zei de arts mij, maar de ene naam die zij noemde ben ik dus vergeten. E weet iemand namen van programma`s die ze in een kliniek gebruiken? Die programma`s moet je natuurlijk kopen maar het is wel handig al sik een naam heb en dan mij daarin kan gaan verdiepen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:10

Ik vond EquineM een heel fijn systeem toen mijn paard op een revalidatie stal stond.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:11

Ik werk met excel namenlijsten en daarachter 1 vakje per maand. Is het paard 12 maart bekapt. Dan zet ik een 12 in het derde vakje. Zo kan ik heel vlot zien welke paarden er over de 8weken gaan.
Paarden die wat mankeren en extra aandacht verdienen, daarvan krijgt de regel een kleurtje.
Je zal ze natuurlijk ook op een aparte bladzijde kunnen zetten, maar ik heb ze op groep gesorteerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:14

Eqfix bestaat ook, weet alleen niet hoeveel paarden erin kunnen. De eigenaar van de app zit ook op bokt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 10:17

poes schreef:
Eqfix bestaat ook, weet alleen niet hoeveel paarden erin kunnen. De eigenaar van de app zit ook op bokt.

wat ik nu net zo snel op google zie 2 paarden gratis, onbeperkt 19.99 pm.
Ik zal zo eens beter gaan bekijken.

Dit zijn de apps/ programma`s die wij zoeken! Bedankt. Nog meer tips/ apps/ programma`s zijn welkom. dan kan ik eens een aantal bekijken en testen. Zeker omdat de eigenaar niet mega technisch is moet het wel handig in gebruik zijn

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:16

Ik las je topic al een paar dagen geleden,toen die namen nog niet voorbij waren gekomen.
En nu bedacht ik vandaag ineens. Zou er niet een app voor hotels bestaan die je gratis kunt gebruiken?
Je stelt in dat je hotal x aantal bedden heeft en wanneer de hoefsmid moet komen, boek je voor een bepaalde naam een 'kamer'.
Dat is allemaal zo hypermodern tegenwoordig dat ik me zelfs kan indenken dat je kleurencodes kunt geven voor bv paarden die buiten staan.
Weet iemand hier iets over?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:22

EquineM is een heel handig systeem. Tandarts, hoefsmid, entingen komen vanzelf terug in de planning te staan als de door jou aangegeven tijd er tussen heeft gezeten.
Je kan verschillende borden aanmaken, dus ook verschillende weilanden en daar dan paarden in zetten. En je kan er in zetten wat welk paard die dag gaat doen, maar ik weet niet of dat relevant is. Is het gebeurd, kan je het afvinken.

Per paard kan je vanalles toevoegen.
Evenals ruiters, grooms, stalpersoneel etc. Ik kan precies zien wie welk paard moet rijden/longeren. En wat ik er in zet, ziet meteen iedereen. Taken worden afgevinkt, zodat iedereen precies kan zien wat er is gebeurt en wat er nog moet gebeuren.

Het kan op de telefoon, tablet, computer en op het grote bord in de stal gebruikt worden.

Ideaal, er hangt echter wel een prijskaartje aan. Hoeveel paarden je in kan voeren weet ik eingelijk niet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:03

200 paarden :oo
Ik zou een hoefsmid in dienst nemen en hem de verantwoordelijkheid geven dat alles tijdig wordt bekapt.
Bij 200 paarden kan hoefsmid 5 paarden per dag bekappen. Eventueel zou hij daarnaast ook voor je in de gaten kunnen houden welke naar de tandarts moeten.