Bezorgd over stalling voor jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellewelle

Bezorgd over stalling voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:02

Hallo iedereen,

Ik heb jullie advies nodig omtrent het volgende. Mijn merrie (zangersheide) is 2 jaar jong, 161 cm en weegt 520 kilo! Ze staat 24/24, 7/7 buiten in een kudde van 4 met een schuilstal. Er zijn 2 paarden van dezelfde persoon en het 3de paard van weer iemand anders. Op de stalling krijgen ze van de eigenaar elke dag 2 scheppen korrels(vooral granen en mais). En elke dag een kruiwagen hooi. Mijn paard bleef maar verdikken en ze stond echt opgezwollen onderaan haar buik. Nu heb ik ontdekt dat de eigenaresse van de 2 paarden de hare bietenpulp gaf in de weide en dit ook aan mijn paard gaf zonder dat ik dit wist! Heb haar er over aangesproken maar ja ik ben er natuurlijk ook niet altijd om haar te controleren.. de eigenaar van de stal trekt hem er allemaal niets van aan.. ik vind de korrels die ze krijgt al ongezond en dan nog eens die bietenpulp daarbij.. geen korrels krijgen is geen optie want de eigenaar van de stal geeft korrels in bakken in de weide. Ik vind het allemaal zo jammer, er is niets in mijn regio waar de paarden zoveel buiten kunnen dus dit is echt perfect maar dan wordt alles zo verpest door slechte voeding. Ze staat dof in haar haar, staat met een super dikke buik terwijl jonge paarden toch meestal wat magerder staan? Hoe komt het dat ze zo verdikt? Bloedwaarden zijn oke en ze heeft ook geen wormen. Ze begint nu de laatste tijd ook haar staart te schuren en de manen niet. Ik kan er echt niet tegen dat iemand anders zomaar mijn paard eten geeft zonder dat ik dit weet. Nu heb ik de mogelijkheid om ze bij iemand thuis te zetten en weet dat het daar qua voeding perfect is en op en top in orde maar nadeel is dat ze in de winter vooral op stal staan.. Kan iemand zich hierin vinden en wat is jullie advies?
Alvast bedankt..

geerke

Re: Bezorgd over stalling voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:35

Mais is geen voer voor paarden,en bietenpulp niet voor jonge paarden.Beiden heel slecht voor de mineraalbalans

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:43

Je kan je paard beter in een goede opfok zetten. Niet overal staan ze dan alleen maar op stal in de winter. En je kunt ze beter gedeeltelijk wel op stal hebben staan, dan dat je haar de basis elementaire zorg onthoudt. Want dat is nu het geval. Als je de zorg uit handen geeft moet je dat aan iemand doen die er verstand van heeft.
Je verpest je paard voor de rest van haar leven met zo'n slechte start. Wat is dat toch dat paarden 24/7 buiten moeten staan ten koste van alles?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:54

Dat schuren kont ongetwijfeld door de mais en pulp.
Ik zou toch kijken naar een opfok die veter past bij je jonge paard. Dan maar wat veder weg.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:01

Is ze echt te dik? Kijk ook naar de gehele score, niet alleen naar de buik
Afbeelding

Als ze enkel een dikke buik heeft, dan is er meestal meer aan de hand. Het kan zijn dat ze wat opgeblazen is door gasvorming door het gras. Maar ik denk dan het eerst aan wormen. Is ze getest? Of ontwormen jullie standaard? Want mestonderzoek is helaas niet heel betrouwbaar. Dus sluit het niet zomaar uit. Verder is 2 scheppen brok voor een paard in de groei nog niet zo gek. Van brok worden ze ook niet dik. En bietenpulp, tja ik neem aan dat ze jouw paard geen hele emmers voert of wel? Maar het is echt geen slecht voer. Er zit weinig suiker in, en het is een goede ruwvoervervanger. Ik kan me niet voorstellen dat je paard hier moddervet van wordt eerlijk gezegd.
Optie 2 vind ik voor een jong paard eigenlijk niet oke. Veel bewegen, en lekker in een groep. Daar blijven ze gezond van. Als je er echt mee aan het werk kunt, is het weer anders. Maar voor nu, zou ik of blijven, of op zoek naar optie 3.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:03

Ik vind 520 kg bij 161 cm niet heel schokkend, volgens mij... mijn ruin is 155 cm en weegt hetzelfde. De kwpn’er waar 163 en woog ook zo’n beetje 600-620 kg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:09

Ik vind het anders een flink gewicht voor die maat mits het een stevige koudbloed is.
Maar zorgelijker vind ik de voeding, dit is niet de goede voeding voor een opgroeiend paard.
Daar kan je ook op latere leeftijd nog last van hebben door groei- en gewrichtsaandoeningen en gebrek of teveel aan bepaalde vitamines

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:16

Ik vind het gewicht niet zo schokkend.
Mijn luxe type haflinger van 1.53 is niet vet, wel bespierd en weegt 500 kg.

Tijdje daadwerkelijk paarden op de weegschaal gezien tijdens studie en dan gokten we van te voren wat een paard zou wegen.
Zeker in het begin gokten we vaker te laag dan juist, oftewel, veel paarden wegen meer dan je op het oog wellicht denkt.

En dan hoor ik je alleen over een dikke buik.
Een volle ruwvoerbuik is iets anders dan vet.
Zonder foto's is het lastig beoordelen of je paard idd ongezond dik is, of dat er iets anders aan de hand is.

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 05:09

Het is wel een warmbloed paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellewelle schreef:
Het is wel een warmbloed paard.

[ [url=m/jeDRoy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zm5odQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cFBgif.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook merk ik meer vet op haar schouderbladen

Ook heb ik al een uitgebreid mestonderzoek gedaan via worm en co. Daaruit bleek dat ze lintworm en bloedworm had en ik heb ze hiervoor ontwormd en nu zou het oke moeten zijn. Probleem is de andere paarden in de weide en dat niet iedereen evengoed zorgt voor zijn paard maar die paarden staan dan wel bij de mijne..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-10-19 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:12

Wat naar dat jij je verandwoordelijkheden neemt en anderen die niet zien en nemen.

Maar heel eerlijk, zeker met je laatste berichtje over de wormen.. Ik zou me paard oppakken en ergens anders neerzetten. Zeker om grotere ellende te voorkomen. Al zou ik ergens 100 euro meer betalen of 30 min langer moeten rijden.. Zou me niks uitmaken! Mijn jonkie staat op een uur rijden, maar ik weet dat hij de juiste voeding en zorg krijgt en dat als er iets is ik meteen gebeld word. Heel veilig gevoel moet ik zeggen, ook al is het een uur bij mij vandaan!

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 07:27

sharonsemme schreef:
Wat naar dat jij je verandwoordelijkheden neemt en anderen die niet zien en nemen.

Maar heel eerlijk, zeker met je laatste berichtje over de wormen.. Ik zou me paard oppakken en ergens anders neerzetten. Zeker om grotere ellende te voorkomen. Al zou ik ergens 100 euro meer betalen of 30 min langer moeten rijden.. Zou me niks uitmaken! Mijn jonkie staat op een uur rijden, maar ik weet dat hij de juiste voeding en zorg krijgt en dat als er iets is ik meteen gebeld word. Heel veilig gevoel moet ik zeggen, ook al is het een uur bij mij vandaan!

Daar heb je groot gelijk in..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:40

ik zie op de foto eigenlijk meer een ruwvoer of juist grasbuikje.?
staartschuren kan ook door aarsmade komen.
zeker jonge paarden hebben nogal eens lint en bloedworm, goed ontwormen.

denk dat ik het anders zou aanpakken als je zo fijn staat
zeggen dat ze moeten stoppen met bijvoeren van de mais ,anders zou ik gewoon niet meer betalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:49

Bietenpulp (ik ga er vanuit dat die geweekt wordt?) is op zich geen probleem. Dat is vooral ruwvoer en zit er eigenlijk maar weinig in.
Pas vanaf meerdere kilo's (droog gewogen) pulp per dag kan het misgaan in de CA-P balans, maar dan praten we over meer dan 3-4 kilo droog gewogen (is 20-25 kilo geweekt, dus dat is wel erg veel).

Kwa brok: is er geen optie dat je zelf een goede brok bijgeeft dat de eigenaar je paard kan geven? klaarzetten in een emmer. en geven.
(je kan bv ook wat geweekte pulp klaarzetten met een vitaminebrok erbij, dan is het gewoon ruwvoer met een balancer.)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:09

Hoe worden de andere paarden ontwormd? Als jij alleen die van jou behandeld en de rest wordt niet meegenomen kan je er van uit gaan dat de rest ze nog wel hebben en die van jou daardoor ook zo weer.
Dat de andere eigenaar die van jou mee voert is niet heel netjes zonder overleg maar ik kan het me wel voorstellen dat die iets meevoert al is het maar om gedoe in de kudde te voorkomen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:10

Voor een nieuw plekje heb je behoorlijk wat sites waar allemaal plekken op staan die ‘paard natuurlijk’ zijn. Een paddock paradise dus. En anders zou ik gewoon in verschillende Facebook groepen een verzoekje sturen. Ik moest een maand geleden ook met spoed verhuizen, en hier in de regio is een PP ook vrij zeldzaam. Als nog heb ik iets gevonden wat aan mijn eisen voldeed.

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:08

Het probleem met het voederen is dat de eigenaar van de stal het eten buiten in de bakken in de weide geeft. Ik heb al een paar keer gevraagd om mijn paard geen korrels meer te geven, maar dat gaat niet om dat die paarden allemaal samen staan om te eten en hij wil ze niet appart steken. En minder geven is ook geen optie want dan gaat ze het eten van de andere gaan stelen.. en de eigenaar van de stal trekt het hem niet veel aan en doet ook niet de moeite om een oplossing te bedenken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:15

Maar dat kan je oplossen door gewoon een portie klaar te zetten.
Als je een halve kilo pulp weekt met een vitaminebrok of een halfje goed krachtvoer (granenvri bv), dan kan hij gewoon jouw paard haar bak geven en de rest het voer dat die wil. De 500 gram pulp geweekt geeft een volume van ongeveer 2 kilo nat voer = in hoeveelheid evenveel voer (en tijd dus) zoals de rest. Als ze dan nog een hapje voer gaat stelen is dat geen ramp, maar ze krijgt geen 2 kilo mais binnen.

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:31

Duhelo schreef:
Maar dat kan je oplossen door gewoon een portie klaar te zetten.
Als je een halve kilo pulp weekt met een vitaminebrok of een halfje goed krachtvoer (granenvri bv), dan kan hij gewoon jouw paard haar bak geven en de rest het voer dat die wil. De 500 gram pulp geweekt geeft een volume van ongeveer 2 kilo nat voer = in hoeveelheid evenveel voer (en tijd dus) zoals de rest. Als ze dan nog een hapje voer gaat stelen is dat geen ramp, maar ze krijgt geen 2 kilo mais binnen.

Dat zou lukken maar de paarden verlopen veel van bak.. er is dan een kans dat een ander paard het eten van mijn paard op eet en omgekeerd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:47

ja, dat risico heb je dan inderdaad.
Er zijn mensen die werken met een voerzakemmer systeem (emmer met touwtje rond, en die wordt rond het hoofd van het paard gehangen. Na het eten er uiteraard weer afhalen, zo heeft ieder paard zijn eigen portie en kunnen ze niet stelen bij elkaar. Zou de boer het mss zien zitten om jouw paard zo een emmer om te hangen? Dan kan je voeren in soort en hoeveelheid dat je zelf wil én kan ze niks gaan stelen.

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 11:04

Duhelo schreef:
ja, dat risico heb je dan inderdaad.
Er zijn mensen die werken met een voerzakemmer systeem (emmer met touwtje rond, en die wordt rond het hoofd van het paard gehangen. Na het eten er uiteraard weer afhalen, zo heeft ieder paard zijn eigen portie en kunnen ze niet stelen bij elkaar. Zou de boer het mss zien zitten om jouw paard zo een emmer om te hangen? Dan kan je voeren in soort en hoeveelheid dat je zelf wil én kan ze niks gaan stelen.

Hmm ik vrees dat hij dat teveel werk zal vinden..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:16

Op zich is het niet veel werk (paard steekt emmer in neus, touwje wordt over de oren getrokken). Maar dan moet hij uiteraard wel erbij wachten tot ze gedaan hebben met eten en niet gewoon het eten erin gooien en weer weglopen.
Moeilijke zaak!
In jouw plaats zou ik rustig aan uitkijken naar een andere plaats die beter bij je wensen aansluit, ik heb inmiddels de ervaring dat er met dergelijke staleigenaren niet te overleggen valt, dus dan kan je beter verhuizen. Paard staat zeker niet dramatisch slecht, dus er zit geen spoed achter en je hebt tijd om rustig te kijken naar een ander plekje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:23

Je paard is inmiddels twee, haal het daar weg en zet het alvast op de plek waar het de komende jaren gaat staan. Dan maar een half jaar eerder op pension, kun je er wat mee gaan doen(met mate) en weet je zeker dat hij krijgt wat jij wil. En bloedwormen? Wanneer de boel daar niet is schoongemaakt kun je er bijna van uit gaan dat die er nog zijn, dat kan ook die buik verklaren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:36

Als alle aangedragen oplossingen lastig worden dan wist ik het wel, weg daar en op zoek naar een andere plek of zoals Bigone al zegt op naar de plek waar die straks toch moet komen te staan, scheelt weer een extra verhuizing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:55

Vind de foto’s niet bepaald schokkend. Paard glimt ook mooi

Bellewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:06

Popstra schreef:
Vind de foto’s niet bepaald schokkend. Paard glimt ook mooi

Toen stond ze beter, nu staat ze heel dof in haar ondertussen en ze is sloom