Najaarsontworming op mestonderzoek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Najaarsontworming op mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:31

Ik ben recent met mijn paarden verhuisd en heb dus een nieuwe dierenarts. Nu heb ik gevraagd per wanneer we de najaarsontworming kunnen geven en hun antwoord was: strikt op basis van het mestonderzoek.

Dit is voor mij nieuw omdat in altijd begreep dat een aantal wormen niet te traceren zijn in de mest, dus ontworm je preventief.

Heb ik dit mis? Ik ben nu namelijk bang dat ik een loos mestonderzoek moet laten doen voor een hoop geld en dan alsnog in het voorjaar met zieke paarden te zitten (dit is al eerder gebeurd...)

shirleyp

Re: Najaarsontworming op mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:40

Ik zou nu nog een mestonderzoek doen en eventueel daarop ontwormen. De ‘grote’ spuit (pramox) is voor o.a. horzellarven en zou ik begin november pas geven. Die kun je er vast zo bij krijgen, maar snap wel dat je nieuwe dierenarts met een mestonderzoek wil starten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:43

Ze hebben er al twee gedaan. Laatste in augustus.

En mijn vraag was specifiek naar de grote najaarsontworming en wanneer zij die aanraden. Het antwoord was: niet, tenzij het nodig is.

Maar dat klopt dus tegenwoordig? De preventieve najaarsontworming is niet meer vrij te geven?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:45

Ik kan de najaarsontworming (we hebben altijd Pramox) gewoon halen bij de dierenarts. Mestonderzoek is niet nodig bij ons. Ik vertel altijd dat het de jaarlijkse is.
De rest van het jaar doen we testen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:48

Wij doen hem altijd wel en heb hem vandaag alvast meegekregen van de dierenarts bij het inleveren van de mest voor het laatste mestonderzoek van dit jaar. We geven hem pas begin november. Is zeker wel gebruikelijk om hem sowieso te geven! Maar misschien wil je DA ‘m niet geven omdat je de andere onderzoeken niet bij hun hebt gedaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:49

hier krijg je ze ook zo mee en zeker de laatste.
vraag of ze op de hoogte zijn van wat horzellarves kunnen doen en je die niet in de mest ziet.
doen ze moeilijk dan zou ik het ze uitleggen,desnoods met info er bij van een betrouwbare site

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:55

Het laatste onderzoek was sowieso bij dezelfde dierenarts.

Ik vertelde haar inderdaad over lintwormen en horzellarven en haar tegenargument was dat horzellarven wel zichtbaar waren. Ja en wie ben ik om de diere arts tegen te spreken...

Ik heb ze nog een mailtje gestuurd, want op hun site stond dat zij partner zijn van paarsenarts.nl en daar staat dit allemaal haarfijn uitgelegd.

Als ik daar geen positiever antwoord op krijg zoek ik een andere diere arts.

En sorry hoor, maar als de preventieve ontworming standaard gegeven hoort te worden, wie zijn zij dan om dat te weigeren, zelfs als ik geen mestonderzoek wil laten doen vooraf.

Ik begin me (wellicht onterecht) een beetje boos te maken.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:03

Ik kan de Pramox gewoon bij het mestonderzoek mee bestellen. Bij de DA krijg ik het ook wel maar dan moet ik daar weer heen.
Vind het beetje overdreven van de dierenarts, iedereen adviseert zo ongeveer wel om in November de Pramox te geven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:27

Najaar ontworming is voo mij in november na 1e nachtvorst, met pramox of equimax. Gaat geen mestonderzoek aan vooraf, deze zou ik ongeacht uitslag geven. Nog nooit opmerkingen over gehad van dierenarts, zowel voor eigen paard niet als die op mijn werk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:33

Horzellarven zie je niet in mestonderzoek...wat voor studies volgen dierenartsen tegenwoordig?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:53

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:13

Het verschilt gewoon heel erg per dierenarts. Officieel is het advies inderdaad enkel ontwormen na mestonderzoek. Daarom kun je ontwormingspasta ook niet meer vrij verkrijgen. Ik ken de zeikerige dierenartsen in mijn regio, en ook waar ik het wel zo meekrijg ;). Ik ontworm ook 2x per jaar. Al een paar keer gehad dat mestonderzoek vals negatief was ook. Ze kunnen me wat :D.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:24

Ik snap je frustratie, zou ik ook niet van gediend zijn. En zo te horen zijn ze niet op de hoogte. Goed dat je er achteraan gemaild hebt en doen ze alsnog moeilijk zou ik lekker elders heen gaan!

Hier ontworm ik ook 2x per jaar preventief. Donder op met je geldklopperij voor poeponderzoek :evaw:

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 23:07

Des noods rijd ik wel naar België op en neer.

Maar laten we eerst hun antwoord even afwachten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:22

Daarom zit ik met mn mestonderzoeken bij worm&co. Goede service, veel kennis en persoonlijk advies waarbij ze ook rekening houden met de vorige ontworming. En je krijgt heel keurig verslag van wat ze hebben gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 05:59

De najaarsontworming (pramox) kunnen wij zo bestellen. De overige moeten wel adhv mestonderzoek.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:07

Diddykong schreef:
Het verschilt gewoon heel erg per dierenarts. Officieel is het advies inderdaad enkel ontwormen na mestonderzoek. Daarom kun je ontwormingspasta ook niet meer vrij verkrijgen. Ik ken de zeikerige dierenartsen in mijn regio, en ook waar ik het wel zo meekrijg ;). Ik ontworm ook 2x per jaar. Al een paar keer gehad dat mestonderzoek vals negatief was ook. Ze kunnen me wat :D.

Precies dit ja. Onze dierenarts wilde het niet meer meegeven, maar daar waren wij het absoluut niet mee eens. Heb een tijdje op stal gestaan waar het beleid ook ontwormen nav mestonderzoek was, kwam bij redelijk wat paarden 0 uit die later toch wormen hadden.

Ik blijf nu 2 x per jaar ontwormen tot ik het idee heb dat zo'n mestonderzoek van betere kwaliteit is. Het ene slechte vervangen door het andere vind ik geen optie namelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:21

Bij ons op stal doen ze ook ontwormen op basis van mestonderzoek....maar krijgen hoe dan ook een kuur in het najaar in verband met de horzellarven. Dat is ook echt het advies van de dierenarts om het zo te doen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:22

De rest van het jaar op mestonderzoek ben ik inderdaad gewend, maar niet de najaarsontworming.

Ik vertrouw die mestonderzoeken overigens ook voor geen cent. Mijn ruin van des tijds 26 werd negatief getest, maar twee weken later zat zijn mestvol met spoelwormen. Hij is hier nooit meer helemaal overheen gekomen, hij blijft mager sinds dien.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:26

Mestonderzoek voor bloedworm is alleen nuttig wanneer het buiten redelijk warm is. Nu zitten we dus op een twijfelachtig punt. Spoelwormeitjes kun je jaarrond aantonen, maar worden niet met elke mesthoop uitgescheiden. Lintworm via mestonderzoek is erg lastig.
Mestonderzoek dus alleen in de warme maanden en regelmatig herhalen, zodat eventueel vals negatief er bij het volgende mestonderzoek alsnog uit komt!
Najaarskuur tegen lintworm blijft altijd verstandig.

Heb je een dierenarts gesproken of een assistente?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:28

Molfre schreef:
De rest van het jaar op mestonderzoek ben ik inderdaad gewend, maar niet de najaarsontworming.

Ik vertrouw die mestonderzoeken overigens ook voor geen cent. Mijn ruin van des tijds 26 werd negatief getest, maar twee weken later zat zijn mestvol met spoelwormen. Hij is hier nooit meer helemaal overheen gekomen, hij blijft mager sinds dien.

Een ouder paard wat plotseling spoelwormen krijgt, zou ik altijd testen op PPID. Over het algemeen hebben oudere paarden zeer goeie afweer tegen spoelworm. Er moet dan iets onderliggends zijn waarom hij plotseling een spoelworminfectie krijgt. Daarnaast ben je met spoelworm er meestal niet met eenmalig ontwormen: een deel van de larfjes is op trektocht en pak je niet mee met de orale kuur. Die komen later dan weer terug in de darm.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:35

Jasmijn159 schreef:
Molfre schreef:

Een ouder paard wat plotseling spoelwormen krijgt, zou ik altijd testen op PPID. Over het algemeen hebben oudere paarden zeer goeie afweer tegen spoelworm. Er moet dan iets onderliggends zijn waarom hij plotseling een spoelworminfectie krijgt. Daarnaast ben je met spoelworm er meestal niet met eenmalig ontwormen: een deel van de larfjes is op trektocht en pak je niet mee met de orale kuur. Die komen later dan weer terug in de darm.

Hij wordt elk jaar in deze tijd op PPID geprikt, sinds hij 24 is. Dat is de oorzaak niet gelukkig. Inmiddels zijn al mijn mestonderzoeken al jaren schoon. Ik heb dus bij vorige dierenartsen alleen telkens de najaars behandeling hoeven doen. Op die valse negatieven na dus...

En daar baal ik nu gewoon van. Ik vind mestonderzoeken niet betrouwbaar genoeg, en nu zit ik dan ook nog met een dierenarts die mij de verkeerde informatie geeft...

Ik ben enorm geneigd om voortaan gewoon een tripje naar het buitenland te maken en gewoon weer terug te gaan naar een strak ontworm schema (zonder overdoseren, want dat is het grote probleem).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:42

Molfre schreef:
Ik ben enorm geneigd om voortaan gewoon een tripje naar het buitenland te maken en gewoon weer terug te gaan naar een strak ontworm schema (zonder overdoseren, want dat is het grote probleem).

Herhaalde blootstelling van wormen/larfjes aan wormmiddelen is het probleem. Overdoseren maakt daarin weinig verschil..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:46

Onderdoseren bedoelde ik.