Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diddykong schreef:Het verschilt gewoon heel erg per dierenarts. Officieel is het advies inderdaad enkel ontwormen na mestonderzoek. Daarom kun je ontwormingspasta ook niet meer vrij verkrijgen. Ik ken de zeikerige dierenartsen in mijn regio, en ook waar ik het wel zo meekrijg. Ik ontworm ook 2x per jaar. Al een paar keer gehad dat mestonderzoek vals negatief was ook. Ze kunnen me wat
.
Molfre schreef:De rest van het jaar op mestonderzoek ben ik inderdaad gewend, maar niet de najaarsontworming.
Ik vertrouw die mestonderzoeken overigens ook voor geen cent. Mijn ruin van des tijds 26 werd negatief getest, maar twee weken later zat zijn mestvol met spoelwormen. Hij is hier nooit meer helemaal overheen gekomen, hij blijft mager sinds dien.
Jasmijn159 schreef:Molfre schreef:De rest van het jaar op mestonderzoek ben ik inderdaad gewend, maar niet de najaarsontworming.
Ik vertrouw die mestonderzoeken overigens ook voor geen cent. Mijn ruin van des tijds 26 werd negatief getest, maar twee weken later zat zijn mestvol met spoelwormen. Hij is hier nooit meer helemaal overheen gekomen, hij blijft mager sinds dien.
Een ouder paard wat plotseling spoelwormen krijgt, zou ik altijd testen op PPID. Over het algemeen hebben oudere paarden zeer goeie afweer tegen spoelworm. Er moet dan iets onderliggends zijn waarom hij plotseling een spoelworminfectie krijgt. Daarnaast ben je met spoelworm er meestal niet met eenmalig ontwormen: een deel van de larfjes is op trektocht en pak je niet mee met de orale kuur. Die komen later dan weer terug in de darm.
Molfre schreef:Ik ben enorm geneigd om voortaan gewoon een tripje naar het buitenland te maken en gewoon weer terug te gaan naar een strak ontworm schema (zonder overdoseren, want dat is het grote probleem).