Deels dichtgeslagen gekeerde paddock opnieuw droog maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Deels dichtgeslagen gekeerde paddock opnieuw droog maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 08:12

Wij zitten hier op zandgrond en de paddock (800m2) waar de pony's (2) staan is gekeerd zand (door staleigenaren een flink aantal jaar geleden gedaan). In de zomer is het bijna duinzand, zwaar en kan gaan stuiven. In de winter was het altijd goed droog en iets minder zwaar. Ik merk echter dat met deze hoeveelheden regen er op bepaalde plekken steeds grotere plassen ontstaan omdat het zand daar dichtgeslagen is. Er zijn over de jaren heen ook een aantal kuilen ontstaan en een aantal vaste looppaden.

Nu zou ik graag de paddock weer mooi droog willen maken. Mijn idee is nu om de bovenlaag los te laten frezen, eventueel op de natste plekken een laagje zand af te voeren en om op de natte plekken en kuilen nieuw zand aan te laten brengen.

Hier heb ik de volgende vragen over:
- Hoe diep moet ik laten frezen om het open te trekken, maar niet zo diep dat de stabiliteit verdwijnt en
ze ver weg zullen zakken in het zand?

- Zijn er nog andere aanwijzingen die ik de loonwerker kan geven mbt het frezen?

- Welke argumenten zijn er voor en tegen het laten verwijderen van een deel van de bovenlaag en
hoeveel cm is het dan goed om eraf te laten halen?

- Welke zandsoort zal ik gebruiken om aan te vullen? Ik dacht zelf aan drainagezand (weet iemand hier
de officiële naam voor?) Ik gebruik de paddock niet om in te rijden oid, mijn doel is vooral om een
droge paddock voor de pony's te hebben. Als het iets minder stuift in de zomer is het meegenomen,
maar ik denk dat het oorspronkelijke zand toch weer naar boven gelopen wordt.

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen!

Elisa2

Re: Deels dichtgeslagen gekeerde paddock opnieuw droog maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:24

Frezen haalt alleen de bovenlaag los, mijn tip is om met een diepwoeler de onderlaag goed los te laten trekken zodat het water weer kan zakken en dan de bovenkant te vlakken. Dan hoef je er voor de rest niets aan te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:43

Even met een paalboor een gat graven om te zien hoe diep de waterlaag zit en waar de harde laag begint en eindigt. Tot aan de onderste harde laag moet je frezen.
Helaas zul je dan wel een tijdje met een erg mulle paddock zitten anders los je het probleem niet op. Door een loonwerker kun je het oppervlak weer glad laten trekken en evt zand laten aanvullen. Om te weten welk zand je moet hebben moet je eigenlijk weten wat voor zand er nu in ligt; een ronde korrel moet je nl aanvullen met een 'vierkante' korrel. Die hebben geen grip op elkaar en zal de bodem minder snel weer dichtslaan.
Verder is minstens maandelijks goed lostrekken wel een vereiste om hem zeker in de wintermaanden goed doorlatend te houden.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:09

Wij hadden exact het zelfde probleem. We hebben in februari voor 220 euro een cultivatro voor achter onze mini tractor (kubota) gekocht en zelf het zand in de paddock losgemaakt, hoe diep weet ik niet meer maar niet dieper dan 20 cm denk ik. Sindsdien ligt de paddock er weer super bij.