Modder voor de stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GuusjeBloks

Modder voor de stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 22:24

Ik sta met mijn paarden op een do-het-zelf wei. Nu heb ik voor de stallen een ruimte van ongeveer 12m4 aan zwart zand (ooit gras maar je weet hoe dat gaat). Dat is na een stevige bui een modderpoel.
Ze lopen er elke dag door als ze in en uit de stal willen (stallen dienen ook als schuilstal overdag) en de waterbakken staat daar.

Echt een gevalletje “tot in je enkels in de modder”. Ook gaat het gigantisch stinken als ze er poepen en er dan doorheen lopen en het een soort poepmodder wordt.

Wat kan ik doen om dit zo droog mogelijk te maken. Rubberen tegels zijn geen optie. Ik wil het budget zo klein mogelijk houden. Niet omdat ik gierig ben, maar ik huur deze wei, er is dus geen garantie dat ik er in het voorjaar nog zit. Dus om er even €500 tegenaan te gooien zie ik niet zitten.

Bralindy

Re: Modder voor de stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:26

Helaas denk ik dat 1 van je weinig opties uitgraven is en nieuw zand storten...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:29

Tapijt neerleggen?
Geen idee hoe effectief dat is maar las het hier ergens...

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:41

Geen idee of het werkt en hoe groot de oppervlakte is wat echt zo slecht is, maar evt wat nieuw zand erop gooien en dan een grote rubberen mat erover?

Ben maar even hardop aan het meedenken... En je moet maar net zo een groot stuk zien te vinden... :x

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:00

Wat zakken geel zand erover en dan gewone stoeptegels ed neerleggen? Vaak op marktplaats gratis af te halen of voor heel klein prijsje. Is dan wel even wat werk maar denk de goedkoopste oplossing

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:02

Wij hadden het uitgegraven en stol erin gegooid echt een redding!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:32

Laylah2002 schreef:

wat is stol?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:37

Wij hebben er van die tegels met gaten in gedaan. Ergens 2ehands vop de kop getikt. Er groeit gewoon gras doorheen. En nooit meer blubs!

Edit: in ons andere stuk land hebben we een rubberen mat bij de in-uitloop neergelegd. Ook echt een uitkomst en wellicht wat goedkoper. Daarnaast kun je die gemakkelijk weer meenemen, mocht je daar weg gaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:42

Maddy_Paola schreef:
Wat zakken geel zand erover en dan gewone stoeptegels ed neerleggen? Vaak op marktplaats gratis af te halen of voor heel klein prijsje. Is dan wel even wat werk maar denk de goedkoopste oplossing

Dit is idd de beste en goedkoopste oplossing. Hier op de kleigrond is het nu al bende ellende weer, en ook hier wit zand voor de stal ingang plus gratis grint tegels van marktplaats. Werkt perfect

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:43

Ik had voor 80 euro van tweedehands een 40 tal meter aan dikke rubber matten gevonden. Een koopje, maar echt ideaal!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:47

Zand erin om recht te maken en dan tapijt erop. Veruit het goedkoopst!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 00:00

pillow schreef:
Laylah2002 schreef:

wat is stol?

Stol is een mengsel van zand, grind en leem.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 06:42

Wij hebben dit ook gehad op een wei, de eigenaar vd wei had zelf al gratis klinkers gespaard en toen hebben wij ze er op een droog(!) moment ingelegd. Was even een dag flink doorbijten, iemand in onze omgeving gezocht die er een beetje verstand van had en die getrakteerd op een frietje. Maar het is die winter wel veel aangenamer geweest aan de stallen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 06:49

ik heb het ook betegeld sinds kort..ideaal. Ik zag laatst ook van die betonroosters gratis af te halen....denk dat die ook ideaal zijn...zitten spleten tussen te klein voor paardenhoeven, maar het water loopt ook gelijk weg en ze zijn hartstikke dik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:00

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:03

Jep precies wat part zegt heb ook geen last van steentjes tussen de hoeven, mijn paard is, vrij gevoelig op stenen maar hier niet op

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:22

2 winters profijt gehad van grind/kiezelsteentjes die ik laten storten heb maar na de 2de winter waren de kiezels toch echt de ondergrond in gezakt ondanks grondzeil enz en hetgeen niet weggezakt was in de ondergrond, was vermengd met hetgeen ze uit de weide meenamen in hun hoeven.

Dan even een 2tal dagjes hard labeur en een lot betonroosters/veeroosters op de kop kunnen tikken bij een oude hangaar die afgebroken zou worden dus mocht ik alle 50 gratis ophalen.

Wel zelf uit te breken en in te laden en zelf te vervoeren.

Ik ben mijn broer en vriend eeuwig dankbaar voor hun hulp die 2 dagjes maar wij zijn nu wel voorgoed van de modder verlost.
Looppad aangelegd voor de stallen langs, naar de hooivoorraadplek, naar de hooibakken, waterbakken en etensbakken en naar de oprit.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:08

Kunstgras...maar ja,, als je weg moet, ga je het er niet uithalen.
Misschien gratis puin ophalen en dat ervoor storten....als het van de eigenaar mag.

Misschien eens een balletje opgooien bij eigenaar, ook over hoe lang je mag bliven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:10

Rakkie123 schreef:
Kunstgras...maar ja,, als je weg moet, ga je het er niet uithalen.
Misschien gratis puin ophalen en dat ervoor storten....als het van de eigenaar mag.

Misschien eens een balletje opgooien bij eigenaar, ook over hoe lang je mag bliven.

kunstgras kan je wel weghalen hoor, kunststof dus verrot niet en zuigt zich niet vast met water/modder.
Hoe groter de stukken hoe beter voor de stabiliteit, even goed bekijken hoe je ze legt (ze zijn meestal 4 m breed) en dan kan je ze bij het weghalen met een scherp mes gewoon in handelbaardere stukken snijden.
Tapijt is moeilijker, dat rot wel en heeft de neiging te scheuren als je het wil weghalen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:21

Op Marktplaats zoeken naar gratis grindtegels, en die op de kop op het loopstuk leggen. Is even pokkewerk maar zo heerlijk; geen blubber meer voor de stal.