Staartzak met 24/7 weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Staartzak met 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 13:06

Een hele simpele vraag.
Wie heeft er een paard met staartzak 24/7 op weide staan?
En wat zijn jullie ervaringen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:08

xTesske schreef:
Een hele simpele vraag.
Wie heeft er een paard met staartzak 24/7 op weide staan?
En wat zijn jullie ervaringen

Geen ervaringen, wel een vraag: waarom zou je dat doen? Zodat de staart schoon blijft?
Ik zie even snel alleen maar belemmeringen, namelijk geen insecten kunnen wegjagen en staart slechter kunnen gebruiken voor de balans (al is dat laatste op de weide misschien niet 24/7 van toepassing).
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 27-09-19 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:10

Ligt eraan wat voor staartzak. Ik heb een stoffen die je vastknoopt in een vlecht bijvoorbeeld. Daar staat die van mij nu mee tot het voorjaar. Doe hem soms 1 of 2 dagen uit als ik weer tijd is om wassen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:27

maratjesammy schreef:
Ligt eraan wat voor staartzak. Ik heb een stoffen die je vastknoopt in een vlecht bijvoorbeeld. Daar staat die van mij nu mee tot het voorjaar. Doe hem soms 1 of 2 dagen uit als ik weer tijd is om wassen.

Welke is dat?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:33

Ja ik!
Al 2 winters heel tevreden in gebruik. Heb een haflinger die in een kudde op de wei staat en heb een hekel aan wassen in de winter.

Heb gewoon lycra staarzakken die ik om zijn vlecht doe en bovenaan aan een kleinere vlecht vastknoop. Gaat perfect. Hij loopt er maanden mee. Afgelopen winter heb ik hem maar 2x uit gedaan, staart gewassen en nieuwe zak erom.

Enige keer dat het wat minder was is afgelopen voorjaar geweest. Toch wat lang gewacht met eruit halen dus de zak was wat uitgezakt waardoor hij er met rollen op is gaan staan. Toen miste hij dus het vlechtje waar ik hem in vast gemaakt had. Jammer maar helaas.

Bij mij hangt de zak altijd tot ongeveer de hoogte van de hak, zo blijft die redelijk droog van de modder.

DubbelFun

Re: Staartzak met 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:17

Het ligt er maar net aan van welk materiaal de zak gemaakt is (liefst ademend) en waar je hem precies vast maakt (iig onder de staartwortel).
Ik ken een paard die haar staart is volkomen afgestorven omdat ie in een te hoog vastgemaakt niet-ademende staartzak zat.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:42

Gypsy schreef:
maratjesammy schreef:

Welke is dat?

Ik heb er nu 1 van Kramer binnen gekregen. Tropical printje :D wilde een reserve hebben. Ze zijn erg snel droog na het uitspoelen of wassen

Ik maak hem idd onder de staartwortel vast.

Bij westernshops zijn ze in allerlei printjes te koop maar moest toevallig bij Kramer iets bestellen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:33

Bedankt voor de reacties!

Mijn tinker plast altijd haar staart onder en deze wordt heel vies en vet en broos.

Omdat ik alleen koud water heb en haar liever niet in de winter was dacht ik dus aan een staartzak

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:42

Er bestaat ook droogshampoo voor paarden. Werkt nog ook :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:55

xTesske schreef:
Mijn tinker plast altijd haar staart onder en deze wordt heel vies en vet en broos.
Ik denk niet dat een staartzak dan gaat helpen.
Ik vermoed dat ze gewoon een te zware staart heeft en die niet genoeg op kan tillen. Best haal je een flink stuk direkt onder de staartwortel weg. Hierdoor wordt de staart lichter om op te tillen en zie je er in het totaal niets van.