Puzzelmatten... of gewoon de vloer er uit ..ervaringen graag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Puzzelmatten... of gewoon de vloer er uit ..ervaringen graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 09:25

Ik wil mijn schuilstal evt voorzien van rubber matten en de keus is gevallen op puzzelmatten.

Ik heb er al veel goede dingen over gelezen, maar ben vooral benieuwd hoe de puzzelsluiting zich houdt als de vloer niet helemaal gelijk is; gaat de sluiting open staan of sluiten de matten extra op die hogere plekken ??

Mijn schuilstal is nu voorzien van kunststof pallets en die liggen niet helemaal gelijk.
Ik heb er nu al een aantal jaren een laag vloerbedekking in liggen (met daarover zand), maar dat raakt nu op de ongelijke stukken doorgesleten en mijn oudje staat niet altijd even stevig meer op de benen en ik wil struikelen/vallen zoveel mogelijk voorkomen.

Dus nu moet er óf iets over de pallets heen wat de boel iets egaliseert (maar wel slijtvast is gezien de kosten) óf ik denk er over om de pallets er uit te halen en er een flinke laag zand bij in te gooien.
Dit laatste met het risiko dat het in het natte seizoen daar ook niet echt droog blijft (optrekkend vocht) wat in de winter in een keiharde ondergrond kan resulteren.

capopjekop

Re: Puzzelmatten... of gewoon de vloer er uit ..ervaringen graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:31

Ik heb ze in mijn stallen liggen en vind het echt ideaal. Veel makkelijker met uitmesten. Zand werd op een gegeven moment toch vies met al dat geplas.

Hier zitten helaas konijnen onder mijn stal. In de hoek is het dus wat verzakt. Als het verschil niet te groot is dan blijft het gewoon vast geklikt zitten maar bij een te groot verschil gaan ze open staan. Maar het voordeel is dat je ze los klikt, het gat opvult en de tegels weer aan elkaar klikt.

Wij hebben overigens grind onder de tegels liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 09:32

Wat is de hoogte van het verschil... bij mij is het een vrij 'scherpe rand' die ongeveer 2 cm hoger ligt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:35

De kuil die ik moet gaan dichtgooien is veel dieper. Ik denk dat het verschil daar eerder 15 a 20 cm is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 09:36

Maar gaat de afloop naar de kuil niet veel geleidelijker dan een scherpe rand ineens ??
15/20 cm is wel een best gat trouwens ;(

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:37

Ik heb je even een pb gestuurd ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:39

Hij loopt best stijl af. Het blijft een kat en muis spel. Ik gooi hem dicht en even later begint het weer te zakken..

Kun je anders niet wat zand op je pallets gooien om ze wat te egaliseren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 09:44

Dat heb ik al geprobeerd, maar door het lopen blijft het zand niet op zijn plek liggen.

@bopjebo: dank voor je pb, antwoord is al gegeven :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:47

DubbelDun schreef:
Dat heb ik al geprobeerd, maar door het lopen blijft het zand niet op zijn plek liggen.

Misschien onder zo'n mat wel, dat geeft toch minder mee dan vloerbedekking. Andere optie is wellicht zand of rubber stroken onder de laagste kunststof pallet te leggen? Of een ander pallet aan te schaffen met de juiste hoogte?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:51

Kun je de pallets niet weghalen en een egale zandbodem maken?

Ik heb de matten al jaren, maar dan gewoon op een betonnen vloer. Ze blijven wel heel mooi en goed liggen. Soms schuift erbij mij zand onder waardoor er een hobbel ontstaat. Maar dat is natuurlijk weer makkelijk weg te vegen als je de mat er uithaalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:03

Ik kan idd de pallets er uit halen en meer zand in de schuilstal gooien. Dat zou de simpelste oplossing zijn.
Maar ik ben bang dat het 's winters gaat bevriezen en keiharde klompen worden omdat de grond altijd vocht op trekt. Het zand wat nu óp de pallets-met-vloerbedekking ligt blijft altijd zacht.
Onder de pallets ligt zand en daar wordt ook flink onder gegraven (ratten/muizen) en het is een hele klus om elke keer een pallet er tussen uit te halen en weer op te hogen. Temeer daar de pallets aan de onderkant niet vlak zijn, maar 'voetjes' hebben en dus sneller op een bepaalde plek de grond in zakken.

@gdg: ik heb voor de vloerbedekking ook rubber matten gehad (zonder puzzelstrook) en die heb ik zelfs met bouten vast gehad en nóg kwam er dikke bulten door het zand wat er onder aan het verschuiven was.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:04

Even inbreken, maar waar halen jullie de puzzelmatten vandaan?
Ik heb nu een zandbodem in schuilstal, en dat ga ik volgend voorjaar bestraten,
maar voor komende winter zit ik dus te denken of die puzzelmatten een tijdelijke goede oplossing
zal zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:11

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:17

DubbelDun schreef:
Ik kan idd de pallets er uit halen en meer zand in de schuilstal gooien. Dat zou de simpelste oplossing zijn.
Maar ik ben bang dat het 's winters gaat bevriezen en keiharde klompen worden omdat de grond altijd vocht op trekt. Het zand wat nu óp de pallets-met-vloerbedekking ligt blijft altijd zacht.
Onder de pallets ligt zand en daar wordt ook flink onder gegraven (ratten/muizen) en het is een hele klus om elke keer een pallet er tussen uit te halen en weer op te hogen. Temeer daar de pallets aan de onderkant niet vlak zijn, maar 'voetjes' hebben en dus sneller op een bepaalde plek de grond in zakken.

@gdg: ik heb voor de vloerbedekking ook rubber matten gehad (zonder puzzelstrook) en die heb ik zelfs met bouten vast gehad en nóg kwam er dikke bulten door het zand wat er onder aan het verschuiven was.

Ja lastig... Ik vind de matten best zwaar en vaak als je er één uithaalt omdat er wat onder ligt dan sluit het niet meer zo makkelijk aan op de volgende, is mijn ervaring. Maar het is geen onmogelijke klus. Ik zou in jouw geval dan de pallets zo gelijk mogelijk maken en het gewoon proberen.