Hoe het beste het veulen bij de 'groep' doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Hoe het beste het veulen bij de 'groep' doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 17:46

Hoihoi,

Ik weet niet of dit topic hier goed staat... tja en ik wist geen betere titel op het moment :')

Als alles mee zit gaan we donderdag een veulen ophalen (5 en halve maand). *\o/*
Ze zal thuis komen te staan bij mijn E pony en een kleine shet (2ruintjes)

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
De paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal.

Tot zover heeft mijn pony (E pony) nog nooit iets naar een ander paard/ pony gedaan en is super lief tegen andere paarden.

We halen haar expres al in de ochtend op zodat ze onder toezicht aan elkaar kunnen wennen.

Maar dan nu de vraag, hoe kunnen we dit het beste doen?
Het veulen gelijk erbij of eerst appart in een andere weide?
(Ze kunnen dan wel met de neuzen bij elkaar). Of eerst het veulen met mijn E-pony en later de shetlander erbij?

Ik hoor graag tips over hoe we dit het beste kunnen doen.

Oja waneer we haar gaan halen nemen we de shet mee zodat ze (hopelijk) wat rustiger zal zijn op de trailer.
Het is bijna 2uur rijden namelijk.

Mvg

Estera

Re: Hoe het beste het veulen bij de 'groep' doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:22

Zeven jaar geleden mijn veulen met een draadje naast mijn shet en Welsh gezet. Uiteraard ging veulen door het draad en kon ik ook gelijk zien dat de shet hem helemaal geweldig vond en gelijk begon te verdedigen en mijn Welsh ging jagen. Welsh dus een paar dagen gescheiden gehouden en er weer bij gezet. Heeft toen een paar keer goed klop gekregen van de shet. Hij moest echt niet in de buurt van het veulen komen.

In oktober komt er weer een veulen en ik weet nu dus al min of meer hoe het zal gaan. Nu is alleen het veulen van zeven jaar geleden een hele grote vent, maar ik verwacht van hem niet zo veel. Maar ook nu zal ik het veulen eerst bij de shet zetten en dan pas de grote introduceren. De Welsh zal moeten wachten tot de boel wat gestabiliseerd is en veulen een beetje de weg kent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:25

Ik heb hans toentertijd ernaast gezet maar hij rende binnen 2 minuten al door de draden heen naar de anderen toe. Die waren niet zo lief voor hem en jaagden hem weg, maar ik heb hem toch maar laten staan want ze lieten hem wel met rust als hij niet te dicht bij kwam. Hij is daarna al snel geaccepteerd eigenlijk.

Heb je niet een weiland met veel gras waar je ze op kan zetten? Zodat ze lekker willen eten ipv vervelen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:29

Als je genoeg plek en gras hebt: op een grote graswei samen zetten. Dan hebben ze afleiding en ruimte en kunnen ze rustig aan elkaar wennen.

Als je alleen paddock's hebt zou ik beginnen met de shet en het veulen samen zetten, omdat ze elkaar al kennen. En zo langzaam introduceren. Edit: dacht eerst te lezen dat je 2 shets hebben. Maar aangezien je er maar één hebt zou ik de E-ponyh niet alleen laten staan als die dat niet prettig vindt.

Maar graswei is wel veel prettiger.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 18:32

bij die van ons, is het zo dat de andere paarden die voorbij komen rijden oid belangerijker zijn dan het gras :')

ik zal strakjes even een screen sturen van ons wei/ bak indeling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:14

Mijn ervaring is dat als je een veulen bij een ander paard in de trailer zet, dat het veulen zich daar meteen vertrouwd mee voelt.. Is jouw shet van nature lief tegen andere paarden? En staat die rustig op de trailer? Hoe ga je ze vervoeren?
Degene met wie het veulen vervoerd wordt zou ik dan ook samen zetten en het andere paard nog even apart..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:20

Ik zou het veulen ook eerst met shet samen laten. Het reist met shet op de trailer naar jullie toe, en samen reizen verbindt zegt men.
En dan wel laten neuzen met je pony, kijken hoe die reageert en als dat niet verkeerd lijkt kan je die er ook gelijk bij laten. Apart zetten werkt, zoals je ook al gelezen hebt, vrijwel nooit. Ze zijn nog zo op mamma en contact gefixeerd dat apart alleen maar mega stress geeft en door omheining vliegende paarden :D Dus 1 van de 2 erbij, en als de 3e in wil pikken die ook direct erbij laten. Evt. voor de nacht alles even een nachtje of 2 a 3 in hun eigen box opsluiten, als dat mogelijk is. Geeft even rust voor iedereen en loop je niet het risico dat het veulen toch door de omheining gejaagd wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:21

Met veulens vind ik het doorgaans ideaal als je ze eerst samen met de meest zorgzame samen zet naast de anderen.
Nog beter is het als je die gelijk meeneemt met ophalen in de trailer. Dan pas na minimaal 1 week de anderen erbij laten. Over het algemeen zorgt dan die zorgzame dat het veulen niet door de anderen lastig gevallen wordt.
Een 5 maanden oud veulen kan nog niet snel genoeg zichzelf verdedigen tegen over een groep volwassen dieren.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:01

Sorry voor de dubbelpost, maar hier een tekening van hoe alles is ingedeeld met een kleine uitleg:

Spoiler:
Afbeelding

Rood: (2x) weide waar ze alleen overdag opgaan om de 2weken wisselen ze van weide.

Blauw: de bak

Geel: de paddock waar op dit moment een grotere schuilstal word gebouwd (3m bij 6m) met stukje verhard met stukje overkapping.

Paars: op dit moment de schuilstal, met daarvoor nog een stuk tegels.

De schuilstal, gebruiken ze eigenlijk amper ze staan het liefst altijd buiten maakt niet uit wat het weer is :')

Ons huis staat links boven alleen die heb ik er af geknipt :)

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:54

Happy_Hippie schreef:
Sorry voor de dubbelpost, maar hier een tekening van hoe alles is ingedeeld met een kleine uitleg:

Spoiler:
[ [url=m/Dq18PQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rood: (2x) weide waar ze alleen overdag opgaan om de 2weken wisselen ze van weide.

Blauw: de bak

Geel: de paddock waar op dit moment een grotere schuilstal word gebouwd (3m bij 6m) met stukje verhard met stukje overkapping.

Paars: op dit moment de schuilstal, met daarvoor nog een stuk tegels.

De schuilstal, gebruiken ze eigenlijk amper ze staan het liefst altijd buiten maakt niet uit wat het weer is :')

Ons huis staat links boven alleen die heb ik er af geknipt :)

oja en grijs is een pad waar ze door naar de weides en naar de bak kunnen (bak staat altijd open en liggen ze altijd in eigenlijk