Rijbak op zwarte grond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendolyn

Rijbak op zwarte grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:18

Hallo medebokkers, vorig jaar hebben wij van een deel van onze wei een rijbak van 20x40m gemaakt. Dit hebben we gedaan door de grond te laten frezen. Afgelopen winter hebben de paarden er in gestaan omdat de wei opnieuw ingezaaid werd. Dit voorjaar is hij weer losgetrokken met de cultivator omdat hij door de paarden erg hard was geworden.

Ik moet zeggen: eigenlijk bevalt de bodem mij tot nu toe best goed, mits ik hem los kan houden (er zit volgens mij een fractie leem in de grond en hij slaat daardoor vrij snel dicht en wordt dan hard). We zitten hier in de Achterhoek op zandgrond en ik heb nog de optie om hem te laten keren (gele zand naar boven), maar met de afgelopen twee jaar van droogte (en wellicht nog meer droogte in de toekomst) twijfel ik. Hou ik er geen enorm zware mulle bak aan over?

Ik overweeg nu om een bodemvlakker met tanden aan te schaffen om de toplaag wat los te houden. Het zou natuurlijk een soort van ideaal zijn dat je voor bijna niets een mooie bodem kan hebben. Maar misschien praat ik komende winter wel weer anders.. Dus ik zoek ook een beetje ervaringen. Zijn er misschien meer mensen hier die een paardenbak op gewone ‘zwarte grond’ hebben en zo ja, hoe bevalt dat?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:24

Hier een leemgrond dacht ik. In de zomer perfect, in de winter te glad om in te rijden en al gauw modder.
Hoger gelegen stuk is beter, maar wordt nog steeds glad. Wordt niet regelmatig gesleept of bijgehouden.

Dus ik ga op termijn voor aanleg van een echte bak zodra we de vergunning hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:25

Wordt het bij nattigheid niet heel glad en bij flinke regen blubber?

Zo niet zou ik jou idee proberen voor een winter. Bevalt het is het super, zo niet kan je verder kijken

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:26

Ik heb ook een tijdje op zwart zand gereden. Voor mij werkte dit zeer goed in de droge periodes.
De bodem bij ons was ook vrij hard waardoor er in de nattere periodes een dun slijklaagje bovenop kwam te liggen (geen diepe slijkboel). Dit laagje was echter zeer glad wat toch wel beperkte in het rijden. De bak werd bij ons ook als paddock gebruikt, misschien dat dit ook wel wat invloed had.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:29

Ik had vroeger ook een paddock op zwarte grond. Met een cremello op stal was dat niet zo leuk ;) verder werd het een enorme modderbende in de winter dus ik zou er niet voor kiezen om daar dan in te gaan rijden.

Als je de boel laat keren zit je met het probleem dat je verschillende soorten zand krijgt. De korrelstructuur is dan niet goed en dan krijg je op 1 plek een harde bak, en op de andere plek te mul. Ik heb 1 keer mn bak laten keren, en de 2e keer zand uit de grond gehaald (groot gat in de wei, you get the picture?) en beide keren was de ene helft van mijn bak prima, en de andere helft bleef zwaar en mul. Dat bleek te maken te hebben met de grote van de korrels. Daar zou dan ander zand doorheen gemengd moeten worden om dat stabiel te krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:31

Onze buren hebben een zwart zand bak en wij een wit zand. De buren kunnen vaker rijden dan wij. (maar zitten ook net weer wat hoger = droger)
Op heel natte winterdagen ben ik dan weer de enige in de hele omgeving die fluitend kan rijden. Ik heb dan een niet-gladde heerlijke rijbaan.
Kortom: het is altijd wat.

Voor ons is de wit zand bak evengoed en prima keuze geweest. Ik vind sproeien te veel gedoe. In de droge maanden rij ik overal en nergens. In de wei, op de club, in het bos etc etc. In de winter als het vroeg donker is en koud kan ik prima thuis terecht.
Als je in de winter maanden zelf minder rijdt ben je wellicht beter af met een zwart zand bak.

Maar ik zou eerst ook even afwachten of dat droge weer een trend gaat worden voor je je keuze maakt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:34

Zeer glad inderdaad.

Hier ook op zandgrond en eerst een stuk weiland van 20x40 laten frezen. In de zomer ideaal, maar heb de hele winter niks kunnen (durven) doen. Het werd niet drassig ofzo, maar wel spekglad.

Nu is de bak gekeerd (geel zand boven) en is hij inderdaad wat mul, met veel sproeien/regen is het goed te doen. We wachten nu de winter af en dan evt komend voorjaar iets er doorheen, maar we zijn er nog niet over uit wat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:43

BrittS schreef:
Zeer glad inderdaad.

Nu is de bak gekeerd (geel zand boven) en is hij inderdaad wat mul, met veel sproeien/regen is het goed te doen. We wachten nu de winter af en dan evt komend voorjaar iets er doorheen, maar we zijn er nog niet over uit wat.

Je kan bij een zandbedrijf je zand laten testen en dan kunnen zij vertellen welk zand er door heen moet om de boel wat stabieler (minder mul) te krijgen.

Wendolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:46

crazycactus schreef:
BrittS schreef:
Zeer glad inderdaad.

Je kan bij een zandbedrijf je zand laten testen en dan kunnen zij vertellen welk zand er door heen moet om de boel wat stabieler (minder mul) te krijgen.

Ja dat ga ik zeker doen voordat ik ook maar iets omkeer. De buren hebben hun bak destijds namelijk ook niet laten keren maar hebben het laten afgraven en er ander zand in gedaan. Dit omdat de leemfractie in de zwarte grond later mogelijk een storende (niet doorlatende) laag zou worden als de bodem gekeerd zou worden. Ook zij hebben eerst de grond laten onderzoeken. Aan de hand van het advies hoeven we ook niet meteen actie te ondernemen, maar dan weet je inderdaad wel wat je hebt.

Yess

Re: Rijbak op zwarte grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:25

Ik heb ook mijn weiland laten frezen en rij op zwart zand. Ik denk dat ik ongeveer 3 tot max 4 maanden per jaar niet kan rijden ivm gladheid door regen. Maar al die gekeerde bakken in de omgeving zijn zo zwaar dat ik die paar maanden voor lief neem. Dan rij ik inderdaad overal en nergens tot ik thuis weer terecht kan.