Voerdraaisysteem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Voerdraaisysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 17:57

Weet niet goed of het hier goed staat...

Maar ik wil een voerdraaisysteem maken...onder het motto eten en bewegen :Y)

Wat meer uitleg...vaak wordt hooi in een bak of net gedaan op een vaste plaats maar ik wil dat mijn paardjes dus moeten bewegen om te eten...de natuur nabootsen dus.
Nu zit ik dus met een idee in mijn hoofd. De hooidraaimolen *\o/*

Een centrale paal in de grond. Een paal er dwars boven op (T-vorm wat op de centrale paal kan ronddraaien) met aan de beidd uiteinden van deze paal een oog waaraan een hooinet hangt. +:)+ met draadstang en ijzerenbuis zodat hij kan draaien uiteraard.

Maar hoe dik neem ik beide palen best?
Hoe lang neem ik de centrale paal, wil deze hoog genoeg zodat ze er ook gewoon onderdoor kunnen lopen, anders krijg je veel ruimte verlies lijkt mij, dus 2m50 boven de grond uit of nog langer? Of is dat te hoog?
En hoe lang neem ik de dwarse paal, moet deze een behoorlijke cirkel kunnen maken of is een cirkel van 4 meter diameter groot genoeg? Kwestie dat ze geen kleine cirkeltjes moeten lopen steeds.
Het ding gaat natuurlijk niet continu draaien of tegen een hoog tempo maar zal dus enkel bewegen door bv de wind of omdat ze zelf de hooizak vooruit duwen omdat ze er een pluk hooi proberen uit te halen.

Wat denken jullie? Goed idee/systeem? Zou het werken? Wat zou ik kunnen verbeteren aan mijn idee?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ideetjes.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Voerdraaisysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:02

Heel leuk idee maar ik voorzie wel zwaar gefrustreerde paarden. Hooi uit een hooinet is al lastig en nog vele malen lastiger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:03

Als je de natuur wilt nabootsen, moet je ze juist niet de hele dag op een cirkel laten lopen met hooi boven boeghoogte.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:07

Uiteraard komt het hooi laag te hangen en niet boven in de lucht.
Dus 4 meter zou te klein zijn?
Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat ze enkel daaruit hooi krijgen, ik heb ook een slowfeedbak en hooi ballen.
Dacht dat dit misschien een leuke afwisseling/aanvulling zou zijn.
Misschien ook iets anders dan een hooinet dan? Of hooinetten met grotere mazen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:12

Ik weet het niet ... Lijkt een voerbal gevuld met bv hooicubs je geen beter idee dan? Dan lopen ze niet zo in een minicirkel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:14

4 meter zou ik echt veeeel te klein vinden...
Daarnaast wat al genoemd is, dit wordt mega frustrerend... Je hebt uiteindelijk chagarijnige paarden met mogelijk lege magen en zwaar vermoeide benen/lijf met kans op blessures want dat voltewerk is echt niet bedoelt voor overdag. Zeker niet als het zulke kleine rondjes zijn.

Als je ze meer wilt laten bewegen, dan zou ik gaan voor een paddock paradise.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:16

Hebben ze al hooi ballen...was iets aan t zoeken ter afwisseling maar misschien toch niet zo strak plan dan.
Ik heb 1 hooi bak staan met net. Drie hooiballen, een hooinet tussen twee palen en de drinkbak in een hele andere hoek zodat ze rond moeten...
Zocht nog iets anders om beweging te stimuleren maar het is dus niet ideaal.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:32

Ik denk dat ze al leuke afwisseling hebben. Je idee was zeker creatief maar lijkt me ècht geen meerwaarde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:34

Ik denk trouwens niet dat de paarden er achter aan gaan lopen, misschien in het begin.

Maar daarna wachten ze gewoon al kauwend tot het hooi weer voorbij komt.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:37

Nee Lukasje...daarom dat ik het hier ook even neer zetten.
Soms denk je een goed idee te hebben maar denk je niet direct aan de nadelen er van. Al twijfelde ik al zeker aan die kleine cirkel...
Je zou dan eerder een heel traject rond hun stuk moeten maken met een railsysteem ofzo maar dan wordt het te prijzig uiteraard.
Maar ze hebben inderdaad al wat afwisseling... misschien moet ik het niet té moeilijk maken voor mezelf en voor hun :o

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:39

Haha LBLGypsyCobs, daar was ik ookal over aan t denken of ze gaan met twee aan 1 zak staan ieder aan 1 kant zodat hij niet meer kan draaien.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:43

Ik heb al eens een video gezien met hooinetten aan een ouderwetse stapmolen. Zoeen waar de armen boven de paarden hangen en waar de paarden met een lijn dan aan vastgeklikt werden. Maar dat was dus wel een echte stapmolen afmeting, meter of 14 a 16 doorsnee. Daar liepen de paarden dus echt grote rondjes achter hun hooinetten aan. Hooinetten hadden ze aan die armen gehangen en de paarden liepen los. Met die afmeting, 4 meter is dus echt veel te klein, en niet te kleinmazige netten zal het best een leuke bewegings/eet/ optie zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:51

@ rina: klinkt al beter maar dan eten ze nog redelijk hoog, minimaal op boeghoogte. Ik zie het toch liever lager.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:27

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:44

marionblo schreef:

Was niet het filmpje wat ik gezien had, in die hadden ze gewone ronde hooinetten, maar geeft wel het idee :j

Tja je kan die netten, en helemaal zoals in het geplaatste filmpje zo laag hangen als je wilt natuurlijk.
Maar ik denk dat die van mij er frustie van zouden worden. Verwende nesten :D Die vinden de netten over het hooi in de hooibak al een gruwel :D

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 21:01

Denk dat het frustratie gehalte ook wel van paard afhankelijk is.
De hooiballen hebben ook een paar dagen wennen gekost hier, dat ik dacht oeeee rustig sebiet vliegt er 1 over de omheining bij de buren.
Maar ze hadden al snel door dat als je heel voorzichtig de lipjes gebruikt dat het veel vlotter gaat. 1 heeft zelfs de kunst gevonden om 1 hoef erop te zetten en dan plukken maar }>

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:05

Ik heb het ook al wel eens gezien op een filmpje, geloof ook dat een bokker zoiets had. Schijnbaar op zich niet zo moeilijk om hem stil te zetten door de paarden door gewoon in 2 richtingen te eten met zijn 2en.

Ook zelf overwogen maar lijkt me vooral lastig, zou ook zeker voor een cirkel groter dan 10 meter gaan en dat past hier moeilijk.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 21:09

Ze hebben hier eigenlijk vanalles om zich te vermaken grote gele bal, kleine bal met handvat, knabbel struiken (paard vriendelijke natuurlijk) heb een paar knotwilgen gezet waar ze de takken van krijgen, hop, valeriaan (maar die is nu uitgebloeid natuurlijk) maar ze staan zo vaak stil natuurlijk tijdens het eten/knabbelen omdat het voer natuurlijk niet beweegt :+ en daar zocht ik iets voor.
Vandaar dat ik het stuk voor de winter nu zo in heb gedeeld dat ze om moeten om te drinken maar dat lijkt me nog zo weinig beweging tussen door...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:16

Hmmm, lijkt me niet ideaal. Je verliest ook best wat hooi onderweg met knoeien, ook met slowfeeders. En mijn ervaring is dat als de paarden daar doorheen lopen, dat het een hele vieze bende wordt als het nat is.
Zou je niet eerder 3 of 4 voerplekken hebben die op verschillende tijden open gaan (automatisch rolluikje op een timer ofzo?), zodat ze heen en weer moeten lopen om te eten?
In ieder geval water en eten verder uit elkaar zetten, zodat ze daar tussendoor moeten lopen?

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 21:20

Ja dat heb ik al, als ze willen drinken moeten ze van de voorkant van de Paddock helemaal naar achter en terug helemaal naar voor.

Ja zo timer principe lijkt me ook wel wat :):) nu je het zegt, dat zou wel eens kunnen werken...maar zou dat ook niet behoorlijk prijzig zijn? Want hoe steek je zoiets in elkaar dan?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:09

Oei, ja, dat durf ik niet te zeggen, kwam zo in me op.