wei vlak maken + er zand opgooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

wei vlak maken + er zand opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 11:06

hallo iedereen,

ik zou een deel van mijn wei vlak willen maken zodat ik er op kan rijden, er zitten een paar heuveltjes op en die wil vlak gaan maken.

Mijn vraag is zou dit lukken met een kraan?
iemand van mijn familie heeft een kraan en die zei dat het wel zou moeten lukken.
heeft er iemand hier ervaring mee?

ik kon ook van de huurder zijn piste zand gebruiken om het over dat stuk te gooien. maar ik weet niet of dit zo'n goed idee is. Heeft er iemand hier ook ervaring mee?

alvast bedankt!

Flash111

Re: wei vlak maken + er zand opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:29

Een goede kraanman kan de oneffenheden in uw weide ongetwijfeld corrigeren, zeker als hij de beschikking heeft over een lazer. Opvullen met zand is af te raden aangezien je de grond daardoor sterk zal verarmen welk ten koste van de grasgroei zal gaan. Maar om te rijden is een zandpiste dan weer te verkiezen boven weiland, zeker als 't nat is.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 11:39

Flash111 schreef:
Een goede kraanman kan de oneffenheden in uw weide ongetwijfeld corrigeren, zeker als hij de beschikking heeft over een lazer. Opvullen met zand is af te raden aangezien je de grond daardoor sterk zal verarmen welk ten koste van de grasgroei zal gaan. Maar om te rijden is een zandpiste dan weer te verkiezen boven weiland, zeker als 't nat is.

oke top dankje voor je antwoord! :D
mijn wei ligt altijd heel droog ook als het geregend heeft :)
dan ga ik het zand niet doen denk ik :) ik heb jammer genoeg geen piste dus rijd altijd op de wei en dit werkt wel goed :)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:16

Hou er wel rekening mee dat als je met een kraan de boel vlak trekt het weer een hele tijd duurt voordat het gras goed genoeg terug gegroeid is, vooral de wortels, tot je weer kunt rijden zonder direct je hele bodem stuk te lopen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 14:29

Sas_Mon schreef:
Hou er wel rekening mee dat als je met een kraan de boel vlak trekt het weer een hele tijd duurt voordat het gras goed genoeg terug gegroeid is, vooral de wortels, tot je weer kunt rijden zonder direct je hele bodem stuk te lopen.

het stuk waar ik nu op rij is ook al kaal en er staat geen gras meer op :)
dit hoeft toch niet om op te rijden of wel :P

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:16

Er zit voor de bodem een groot verschil tussen kaal als in heel kort gras met op sommige plekken geen gras meer maar nog wel wortels en omgewoeld zoals zou gebeuren als je het vlak trekt. In het laatste geval word het ook muller dan een grasveld. Prima natuurlijk als jij dat niet erg vind maar hou er rekening mee. Zeker als je er ook nog weide met als doel je paard voeren met gras van wilt maken.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 15:54

Sas_Mon schreef:
Er zit voor de bodem een groot verschil tussen kaal als in heel kort gras met op sommige plekken geen gras meer maar nog wel wortels en omgewoeld zoals zou gebeuren als je het vlak trekt. In het laatste geval word het ook muller dan een grasveld. Prima natuurlijk als jij dat niet erg vind maar hou er rekening mee. Zeker als je er ook nog weide met als doel je paard voeren met gras van wilt maken.

zo heb ik er nog niet over nagedacht met wortels enzo :+
de wei is verdeeld in 3 stukken weides en 1 deel voor te rijden :) het is een grote wei :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:06

Wij hadden een grasveld en hebben daar een zandpaddock vann gemaakt.
Eerst hadden wij het zand gewoon op het gras gegooid, maar dat werkte niet, bleef telkens modderig.
Toen hebben we de grond laten keren en zand er nog extra op, dat werkt beter, de grondwerker raadde dat toen ook aan.