Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chumo

Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 01:43

Hallo bokkers!

Onlangs heb ik mijn merrie verhuisd.

Eerst stond ze 24/7 op het land en bij haar nieuwe plek komt ze overdag zo'n 4 uur buiten maar staat ze de rest van de dag op stal (behalve het rijden/longeren/grondwerk etc.)

In de eerste instantie was deze stalling een tijdelijke oplossing maar ik sta echt voor een dillema. Ik heb namelijk het idee dat ze nu veel beter in haar vel zit. Haar humeur is een stuk beter en ze ziet er echt veel beter uit. Ik heb gewoon het gevoel dat ze hier gelukkiger is dan toen ze 24/7 buiten stond. Eerst was ze vaak saggo tegen andere mensen en paarden en ze is in een maand tijd opeens een stuk socialer geworden naar andere mensen en paarden. Ik snap er niets van. De hele tijd haar oortjes naar voren en erg nieuwsgierig naar wat er allemaal om haar heen gebeurt terwijl dat op haar vorige stal ook een stuk minder was.

Ik ben normaal echt een voorstander van een paard zo veel mogelijk buiten laten lopen maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Ik wil natuurlijk het beste voor haar maar ben bang dat ze het minder naar haar zin heeft als ik haar straks weer dag en nacht op het land zet.

Heeft iemand ook zo'n ervaring gehad? Of heeft iemand een verklaring? En wat zouden jullie doen in deze situatie? Haar alsnog straks op het land zetten of haar op deze stal laten staan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 01:47

Kun je geen tussenoplossing vinden? Dus overdag de hele dag buiten en 's avonds op stal?
Vier uur buiten is nog steeds erg weinig. Maar bijvoorbeeld 8 of 10 uur is alweer een heel ander verhaal.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 01:51

Dan zou ik kijken naar een tussen oplossing. 24/7 buiten is duidelijk niks voor dr, dat laat ze nu wel merken, maar ja; 4 uurtjes naar buiten is wel weinig ja.
Geen stallen in de buurt waar ze overdag langer naar buiten kunnen; bv van 9 uur tot 6 uur in de middag bv. Kan zij toch lekker dr ding doen op stal, wat dr blijkbaar heel erg bevalt, maar daarnaast staat ze dan wel meer buiten dan alleen maar die 4 uurtjes.

Een verklaring is er niet echt; ieder paard is anders en sommigen vinden buiten heerlijk, maar willen daarnaast ook graag de uurtjes stal voor rust en met rotweer; droog en uit de wind. Anderen blijven het liefst jaarrond buiten. De jouwe hoort duidelijk niet tot de laatste groep, dus terug naar 24/7 buiten zou ik sowieso niet doen. De omschakeling in gedrag is zo drastisch dat 24/7 buiten haar duidelijk echt niet gelukkig maakt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-09-19 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 01:52

Zou mijn verhaal over mijn paard kunnen zijn. Die is van 24/7 naar 4 tot 5 uurtjes buiten gegaan. Die was in de maand voor de verhuis ook absoluut niet happy. Nu ziet hij er beter uit en hij toont meer tevreden dan ooit. Met mijn paard heb ik al iets te vaak moeten verhuizen omdat hij, ondanks dat hij super werd verzorgd het toch niet naar zijn zin had. Ik laat hem dus maar lekker staan.

Chumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 02:23

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb het idee dat ze het echt wel zat is na 4 uurtjes eigenlijk. Ze vind het leuk om naar buiten te gaan maar ze is ook blij als ze na 4 uur weer naar binnen mag. Aan het eind staat ze echt weer te wachten tot ze mee naar binnen mag. Wat misschien ook scheelt is dat ze savonds vaak ook nog een uurtje buiten komt in de paddock. Ik heb geen idee.

Ik ben juist een beetje bang dat ze straks weer ongelukkiger word als ik haar naar een stal zet waar ze een stuk meer buiten komt. Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Het lijkt me niet dat dit de ideale situatie is voor een paard maar ik krijg van haar zulke tegenstrijdige signalen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 02:31

Ik ben een jaar geleden, uit nood, naar deze stal verhuisd. Het plan was om rustig verder te kijken. Mijn paard was echter al heel snel echt op zijn gemak en knapte lichamelijk en geestelijk enorm op. Het begon me ook op te vallen dat eigenlijk de meerderheid van de paarden best wel tevreden toonde. Dat had ik zelf eerlijk gezegd niet verwacht. Ik sta er nu dus iets meer dan 1 jaar en heb ook die overweging gehad. Maar hij blijft het goed doen en hij blijft blij en tevreden. Ik ga het risico dus niet meer nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 02:41

Hoe lang staat ze al op deze stalling?
29 augustus was je nog op zoek naar een paardentaxi, dus lang zal het niet zijn?
Wacht eerst nog een paar maanden om te kijken of ze zo blijft. Alles is momenteel nieuw voor haar, dus dan is het logisch dat ze momenteel heel alert is op haar omgeving.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 06:21

Er zijn natuurlijk beel meer variabelen die veranderd zijn en die kunnen meewegen. Daarnaast duurt het echt wel een paar maanden voordat een paard helemaal geaard is. Ik zou het inderdaad even afwachten voordat je besluit haar hier te laten. Daarnaast vind ik 4 uur per dag vrije beweging echt schandalig :(:)
Je zegt dat ze het na 4 uur zat lijkt te zijn, op wat voor plek staat ze als ze buiten komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 06:55

Inoterry schreef:
Ik ben een jaar geleden, uit nood, naar deze stal verhuisd. Het plan was om rustig verder te kijken. Mijn paard was echter al heel snel echt op zijn gemak en knapte lichamelijk en geestelijk enorm op. Het begon me ook op te vallen dat eigenlijk de meerderheid van de paarden best wel tevreden toonde. Dat had ik zelf eerlijk gezegd niet verwacht. Ik sta er nu dus iets meer dan 1 jaar en heb ook die overweging gehad. Maar hij blijft het goed doen en hij blijft blij en tevreden. Ik ga het risico dus niet meer nemen.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Vorig jaar mijn pony halsoverkop van een 24/7 buiten stal verhuisd vanwege een te grote groep en slecht ruwvoerbeleid. Op mijn huidige stal stond een kennis en kwam een box vrij. In eerste instantie tijdelijk omdat ik mijn pony het liefst zo min mogelijk op stal heb. Hij is zo enorm opgeknapt dat ik er een jaar later nog steeds sta. Hij ligt 's nachts languit te slapen en hoeft niet meer te vechten voor een plukje hooi (onderdanig).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:01

Ik heb er ook een gehad die buiten diep ongelukkig leek en toen ze op een stal kwam waar ze na een paar uur weer binnen mocht knapte ze zo op! 24/7 buiten is echt niet zaligmakend hoor, doe wat goed voelt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:19

Ik wil ze ook niet meer 24/7 buiten hebben. Zelf houd ik minimaal 6 uur binnen en minimaal 6 uur buiten aan. Of die overige 12 uur binnen of buiten doorgebracht worden hangt van de situatie en het paard af.

Bijna alle paarden knapten op als ze een tijdje op stal mochten. Paarden die langdurig 24/7 buiten doen vielen vaak binnen een half uur in een diepe slaap en allemaal wilden ze graag naar binnen, ook als ze nooit bijgevoerd werden. Buiten hooi los uit een bak en binnen vanuit slowfeedernetten, dus ook niet ten gunste van binnen.

Het is ook opvallend dat je voorstanders van 24/7 buiten vaak hoort zeggen dat het heel normaal is dat een paard weken tot maanden moet wennen aan 24/7 buiten zijn, voordat geijsbeer ophoudt, terwijl opfokpaardjes van 24/7 buiten naar 23/7 op stal vaak met een paar dagen, tot maximaal een week helemaal gesetteld zijn.

We hebben een paddock paradise aan huis voor de grote paarden, en ook de shettenwei is eigenlijk een pp geworden. Maar alles wil toch naar binnen. De shetten zelfs zo erg dat we hun (vitamine)brokjesmoment hebben verschoven, want die kregen ze buiten voordat ze naar binnen gingen en de lieten de brokjes liggen om voor het hek te dralen. De grote paarden krijgen binnen voer, dus dat is minder duidelijk puur voor naar binnen gaan, maar bieden ook elke avond hun hoofd aan.

In het zeldzame geval dat ze nog niet bij het hek klaar staan (Ze hebben op dat moment toegang tot het gras) klappen we in onze handen in komen ze in draf of galop aanrennen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:22

Weet je zeker dat het aan het 24/7 buiten staan ligt of is er meer veranderd? Ik heb die van mij ooit ook verhuisd van stal waar hij 2 uur buiten kwam (wel vaak nog 2e keer in paddock via stalgenoot) naar plek waar hij 6-8 uur buiten stond. Hij kreeg een stal van 4 bij 4 ipv 3 bij 3. Achterin tralies zodat hij meer sociaal contact had. Maar kwam er later achter dat hij ook slechte kwaliteit ruwvoer kreeg en veel te weinig. Omdat hij ook nog op vlas stond had hij gewoon 10-12 uur lang niks te eten. Binnen 2-3 maanden superchagerijnig paard dat begon te weven. Verhuisd naar stal met stro, 8 uur weidegang en veel hooi en hij was weer vrolijk.
Ik kan me best voorstellen dat als in zo'n kudde het voeren niet op orde is (te weinig voerplekken bv. of gewoon te weinig ruwvoer) een paard heel blij wordt van op stal rustig kunnen eten. Maar misschien gaat het dan in kleinere groep met meer voer ook goed. Overigens was die van mij ook altijd heel tevreden en rustig op die stal met 2 uurtjes wei. Lekker rustig, 6 keer voer, hij werd echt dagelijks gereden. Deed hij het heel goed op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:49

Mijn paard staat nu 8 tot ong 10 uur per dag buiten, op haar vorige stal 4 uur per dag. Op de vorige stal was ze gek genoeg veel rustiger, ze is nog nooit zo kijkerig en heet geweest als dit jaar. Ze staat aan t einde van de middag ook regelmatig aan de draad omdat ze graag naar binnen wil. Lang verhaal kort - kijk naar je paard, als zij (en jij) het naar haar zin hebben gewoon lekker laten staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:56

Misschien geen 24/7 naar buiten maar een paard dat 20 uur per dag op een ruimte van 3x3 staat.Nog niet misschien dat ik ook maar zou overwegen dat dat goed is.
Ik zou wel opzoek gaan naar een stal waar ze bijv snachts binnen staan lf een box met een paddock eraan vast hebben

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:00

Had ze toen ze 24/7 naar buiten was wel een inloopstal ter beschikking?

Bij ons staan ze wel 24/7 buiten maar we hebben ruime inloopstal en daar staan ze swinters of zomers als het heet is veel in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:02

Ik vind 4 uur wel erg kort. Kijk naar een tussenoplossing als een stal met uitloop en daarbij dan nog minimaal 4 uurtjes weidegang. Dan kan ze het grootste gedeelte zelf kiezen. Je kan er dan ook voor kiezen de staldeur s nachts dicht te doen.

Veel (zelf) bewegen is gewoon wel goed voor een paard maar dat hoeft niet uren aaneengesloten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:07

Kijk gewoon naar je paard. Is hij happy dan is het goed. Er zijn zoveel paarden die 24/7 buiten helemaal niet leuk vinden. Maar dan heb je “ stromingen” die je het haast opdringen, dat al het andere “ dierenmishandeling” is. Een stal kan voor een paard een hele veilige plek zijn. Beschut tegen weer, andere vervelende paarden of gevaar. Veiligheid geeft rust, rust geeft happy horses.

Je ziet het ene paard is het andere niet. De een sjouwt het liefst in weer en wind 24/7 buiten de ander past daarvoor.
Kijk naar je paard ! Maar het zou fysiek wel beter zijn als je naar een uurtje of 8 per 24 naar buiten kan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:09

4 uur naar buiten is toch best veel?
Zou niet aarzelen en gewoon hier blijven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:10

Dat is niet veel, dat is het absolute minimum!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:12

elnienjo schreef:

????
dit is de meest bizarre opmerking die ik ooit op bokt heb gelezen....

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:13

Mijn paard heb ik ook verhuisd van 24/7 buiten naar 9 tot 21 uur buiten, daarna binnen.
Ze staat alleen in een weide, maar kan over het draad met de andere paarden neuzen en ook op stal kan ze met haar buurman neuzen.
Ik had het anders gedaan, maar man wat heb ik een fijn paard gekregen. Veel vrolijker, attenter en voorwaartser.
Ik krijg met regelmaat app'jes van stalgenootjes dat ze haar zo gezellig vinden. :')

Dus conclusie. Mocht je paard hier op z'n plek zijn, en jij ook, gewoon lekker blijven staan! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:16

Pareltjes schreef:
Dat is niet veel, dat is het absolute minimum!

dat vind jij het minimum. Ik ken zelfs prof's in de paarden waarbij de paarden 4u buiten komen en daarna weer binnen gaan. En dat zijn dan geen dure topsportpaardjes maar gewoon zoals jij en ik paarden houden.
Soms werkt het gewoon niet. En dan moet je een oplossing zoeken die wel werkt.
Ik heb er een gehad waarbij de pensionhouder soms na een uur alweer belde of ze haar binnen mocht zetten, denk je het beste voor je pony te doen met uitloop, schuilstal, ruwvoer, vriendjes. Maar dan stond ze te bleren en de springen en in haar eigen veilige box was ze helemaal happy

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:21

Als 24/7 buiten niet lukt dan vraag ik mij ook af of zo'n plek niet gewoon overbevolkt is of dat de hele plek gewoon niet goed opgezet is.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een paard gelukkig is met 20 uur op stal.
Misschien kijkt hij juist blij als jij komt want dan mag hij eruit.

Als het dan toch uitdraait om het paard op stal te zetten dan zou ik wel een plek willen waar ze in de winter met de lichte uren toch wel buiten staan en daar ook iets te eten hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:21

Rakkie123 schreef:
elnienjo schreef:

????
dit is de meest bizarre opmerking die ik ooit op bokt heb gelezen....

Ik kom nog uit de tijd dat paarden 24/7 op stal stonden behalve de uren dat ze gereden werden en af en toe 'n dag/dagdeel buiten. Structureel 4 uur per dag in de wei vind ik dus best een mooie oplossing. Zeker als het paard er gelukkiger van wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:23

elnienjo schreef:

Ook op Bokt zitten mensen met humor _O-

4 uur naar buiten is te weinig wanneer je wil dat een paard gezond blijft.
Voor luchtwegen, lymfen, maar ook het beter herstel na training moet een paard meer buiten vrij kunnen bewegen.
Bovendien vraag ik me af hoe ze voldoende sociale interactie kunnen hebben als ze maar 4 uur los kunnen.
Als ik zie hoeveel er hier onderling even gekrabd, gekroeld en geklooid wordt...

Dus er zijn factoren op deze stal waarop je paard het goed doet.
Dat kan sfeer zijn, type ruwvoer, andere groep, meer rust... breng dat in kaart en zoek dan een stal die gezonder is voor hem MET deze componenten.