Derden alleen op stal laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Derden alleen op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:07

Laatst hadden we een discussie op stal omdat de staleigenaar toevallig aankwam en alleen een onbekende hoefsmid zonder eigenaar of iemand anders bij aantrof.

Hier zijn de regels duidelijk: derden zonder eigenaar bij kan niet ivm veiligheid. Er is meestal geen controle op stal behalve de eigenaar, of je moet het toevallig treffen. Voor mij is dit logisch. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid als er iets gebeurt. En ik zou het ook niet apprecieren als er voor mij onbekenden tussen de kudde met mijn paard in lopen. Hier ben ik er dus altijd bij als er iemand anders (hoefsmid/tandarts/ruiter/...) bij mijn paard is. Ook om er bij te zijn bij problemen. Blijkbaar kijken er dus mensen toch anders tegenaan. Ik begrijp dat niet, maar is dat nu dan normaal op andere stallen ofzo? :?
Zou jij ooit anderen naar je paard sturen zonder toezicht of zonder berichtje naar staleigenaar?

Het gaat om een privestal waarbij meestal niemand anders aanwezig is. Paarden moeten uit de weide, uit de kudde gehaald. Hoefsmid is ook geen vaste hoefsmid, door eigenaars zelf geregeld en niet bekend met de andere paarden in de kudde.

belle_boef

Re: Derden alleen op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:11

Voor mij echt een no go. Precies om die redenen die je al noemt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:11

Hoefsmid hoeft toch niet zelf het paard uit de kudde te halen?
Hier wordt geregeld dat je paard klaar staat in zijn box voor de smid. Hij bekapt zelf en daar is niet altijd iemand bij.

DA en tandarts is altijd iemand bij (een van de paardeneigenaren of de staleigenaar), dat lijkt mij ook niet meer dan normaal.

Andere ruiter is hier prima. Ik ga niet elke keer als mijn bijrijdster er is, mee naar stal. Idem voor andere bijrijdsters hier op stal. Maar dat zijn een onbekenden, die kennen de kudde en de paarden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:16

Hoefsmid hoef ik niet per se bij te zijn, maar hij komt dan altijd wel voordat de paarden het land op gaan, dus hij kan hem gewoon uit zijn stal plukken.

Hoewel mijn hoefsmid al jaren een bekend gezicht is op stal, vind ik het niet netjes en ook niet zijn taak als hij mijn paard zou moeten ophalen uit het land. Hij is geen vreemde meer bij ons maar blijft een derde persoon natuurlijk.
Als elke hoefsmid trouwens eerst een paard uit een kudde moet vangen zijn zij ook veel meer tijd kwijt, totaal niet handig.

Dierenarts en tandarts lijkt me niet meer dan normaal dat je als eigenaar er zelf bij bent.
Een bijrijder is op den duur, na wat begeleiding ook geen derde persoon meer.

De regel van jouw stal kan ik dus helemaal inkomen en lijkt me ook niet meer dan normaal.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:19

Zoals het bij jullie is zou ik het ook niet waarderen als derden ineens zonder toezicht rond lopen te sporten. (bij ons ook zo'n soort situatie, gelukkig staat iedereen er hetzelfde in, moet er wat aan je paard gebeuren dan ben je er zelf bij)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:20

Ik vind het geen prettig idee dat vreemden op stal rondlopen zonder begeleiding.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:35

Ok dacht al dat ik zelf vreemd was haha!
Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten. Staleigenaar was niet verwittigd, dus even binnenzetten ofzo kon ook niet (al zou ze dan nog niet akkoord zijn ivm plots helemaal alleen staan zonder vriendjes errond is voor de meeste paarden reden om heel onrustig te worden en alsnog moet hij daarna terug de weide op).

Bijrijders vind ik ook logisch en mogen hier ook alleen zijn op voorwaarde dat ze eerst even voorgesteld worden en vaker dan 1x per maand komen. Dat vind ik dan wel weer fijn :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:39

Geen fijn idee nee, op de oude stal is het wel eens voor gekomen dat het verkeerde paard bekapt is op deze manier. Of dat mensen het verkeerde paard uit de wei halen.

Maar blijkbaar hebben veel mensen er geen moeite mee als anderen zonder toezicht aan hun paard zitten anders zouden bovenstaande zaken niet gebeuren natuurlijk. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:45

Poekkie, heel normaal hoor, geen vreemden in de kudde en je paard zet je klaar voor de hoefsmid.

Wij hebben het geluk van 1 smid voor alle paarden, dus die bekapt en zet ze daarna terug of buiten, afhankelijk van wat we hebben afgesproken. Maar hij hoeft ze echt niet uit het land te halen. Zou een mooie toestand worden, haha.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:45

Blackberry28 schreef:
Geen fijn idee nee, op de oude stal is het wel eens voor gekomen dat het verkeerde paard bekapt is op deze manier. Of dat mensen het verkeerde paard uit de wei halen.

Maar blijkbaar hebben veel mensen er geen moeite mee als anderen zonder toezicht aan hun paard zitten anders zouden bovenstaande zaken niet gebeuren natuurlijk. :)

Wow :oo als ik dan de eigenaar ben van het verkeerde paard ga ik wel heeeel boos zijn denk ik :oo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:46

Niet alleen veiligheid en juiste paard, maar er zijn zoveel behandelaars tegenwoordig, dat zo'n titel claimen voor heel andere doeleinden gebruikt kan worden. Eigenaar moet er dus bij zijn of derde (vreemde eigenlijk) hoort niet op het erf te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:54

meest simpele vorm van communiceren voorkomt veel van dit soort "irritaties", schrijf het op een communicatie-/infobord of via de App aan de eigenaar en stalgenoten als er derde komen voor je paard en je er zelf niet bij bent

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:55

MCE schreef:
meest simpele vorm van communiceren voorkomt veel van dit soort "irritaties", schrijf het op een communicatie-/infobord of via de App aan de eigenaar en stalgenoten als er derde komen voor je paard en je er zelf niet bij bent

En dan? Dan moeten anderen zien dat ze wel op stal zijn voor jou? Want dit helpt toch helemaal niet ivm veiligheid, ongelukken of verkeerde paard? Hier vind de staleigenaresse het geen probleem als zij dan wel kan, maar anders is er toch terug iemand alleen aan het rondlopen tussen die paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:56

Poekkie schreef:
MCE schreef:

En dan? Dan moeten anderen zien dat ze wel op stal zijn voor jou? Want dit helpt toch helemaal niet ivm veiligheid, ongelukken of verkeerde paard? Hier vind de staleigenaresse het geen probleem als zij dan wel kan, maar anders is er toch terug iemand alleen aan het rondlopen tussen die paarden?

tja!!!! dan kun je in ieder geval op voorhand - vooropgesteld dat het tijdig opgeschreven is en andere het ook lezen - met die stalgenoot overleggen en aangeven dat dat niet de regel is, of de staleigenaar kan haar daarop aanspreken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-19 11:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:57

Ik heb al jaren geen paard meer, maar vroeger op (kleine) pensionstal kwam er ook nooit een smid o.i.d. zonder eigenaar OF anders als het echt niet anders kan heel duidelijk afgesproken dat er bijvoorbeeld stalgenoot op dat moment aanwezig is. Maar zeker niet zonder iemand 'van stal' zeg maar.
Daarvoor stond ik op en grote stal (manege) en daar kwam 1 smid voor alle paarden tenzij je graag je eigen smid wilde, maar die smid was een hele fijne dus mijn paard werd gewoon door hem bekapt. Dan was het gewoon een lijstje maken van welke paarden aan de beurt waren en die bleven dan op stal tot de smid geweest was. Daar was dan wel sowieso altijd iemand aanwezig natuurlijk.

Ik zou het ook niet op prijs stellen als iemand zomaar zonder verder iemand erbij op stal kwam alleen al, laat staan zich ook nog alleen tussen de kudde begeven... Hoeveel ervaring met paarden die ook mag hebben...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:00

Voor veiligheid vind ik eigenlijk een beetje een kulexcuus, of mogen jullie als eigenaren ook nooit alleen aanwezig zijn?

Ik snap het idee dat derden niet zonder de eigenaar bij de paarden mogen zijn, maar hoefsmeden zijn toch over het algemeen wel bekend en geen vreemden. Even de eerste keer voorstellen bij de stalhouder als het een nieuw iemand is en dan zou dat geen probleem moeten zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:03

MCE schreef:
MCE schreef:

tja!!!! dan kun je in ieder geval op voorhand - vooropgesteld dat het tijdig opgeschreven is en andere het ook lezen - met die persoon overleggen

Dit is jouw probleem dat je je niet aan de regels op stal kan houden, bij een ander neerleggen.

Als jij een derde op stal laat komen, moet je zelf ook zorgen voor aanwezigheid of vervanging.
Niet een appje sturen en dan verwachten dat een ander het wel voor je oplost of met jou gaat overleggen als ze niet kunnen. Dat is een omgekeerde wereld.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:05

Als mijn paard op de wei staat ben ik wel altijd bij als de hoefsmid komt omdat ik niet vind dat hij hem uit de wei moet halen.
In de winter staan ze op een kleine stal met totaal 3 paarden, dan komt de hoefsmid wel als ik er niet ben of de andere eigenaren.
Hij doet dan ook alle 3 de paarden bekappen en we kennen hem allemaal goed, ook de staleigenaar die dat geen probleem vind.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:46

Ik zou nooit een vreemde alleen naar mijn paard sturen. Heb weleens gehad dat iemand bij de buren stond. Als je er dan niet bent gaan ze het paard van de buren pakken. _O-

Maar de hoefsmid ben ik eigenlijk nooit bij. Ik hang het halster klaar. Hij bekapt/beslaat haar al vanaf haar 6 maanden. Dus hij weet wel welke hij uit de wei moet halen. Ze loopt ook niet weg in de wei anders zou het een ander verhaal zijn. Ik zeg het wel altijd tegen de stalhouder dat hij die dag komt.
Zou het zelf ook niet fijn vinden als een ander vreemde op het erf laat zonder eigenaar of bekende van.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:52

Hebben jullie hoefsmeden het dan zo rustig dat ze tijd hebben om het paard uit de wei te halen.

Die van mij niet. Plus ik vind het gewoon een vorm van respect voor de hoefsmid dat ik er bij ben. Er zal maar iets gebeuren met hem. Omdat het paard ergens van schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:55

oeps, ik hou me keurig aan de regels hoor, het is ook niet mijn probleem

het is een reactie op: Derden alleen op stal laten, zoals TS schrijft

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:56

Ik heb mijn paard nu bijna 25 jaar.... het is werkelijk nog nooit voorgekomen dat ik er NIET bij was als de hoefsmid, dierenarts, osteo, masseuse of weet ik het erbij moest komen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je daarbij bent en je paard schoon en droog klaarstaat voor zo iemand. En als dat overdag is, tja dan kost het me een vrije middag of zo...
Ten eerste vind ik het gewoon netjes naar diegene toe, er is altijd 1 op 1 communicatie en niet via via en daarbij is het ook nog gewoon "leuk/gezellig/interessant" hoe je het noemen wilt.
De hoefsmid is al 25 jaar een vriend van me, en het beslag heeft af en toe aanpassing nodig dus overleg of brainstormen is altijd wel even noodzakelijk,

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:31

FriesWytske schreef:
Hebben jullie hoefsmeden het dan zo rustig dat ze tijd hebben om het paard uit de wei te halen.

Die van mij niet. Plus ik vind het gewoon een vorm van respect voor de hoefsmid dat ik er bij ben. Er zal maar iets gebeuren met hem. Omdat het paard ergens van schrikt.

Voor hem is het makkelijker om z'n eigen planning te maken. Als hij alleen kan komen als ik kan past dat in zijn planning niet goed. Zegt hij trouwens gewoon zelf dat ik er niet bij hoef te zijn. Dan maakt het voor hem ook niet uit als hij eens een half uur eerder of later komt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:01

Mijn hoefsmid (komt al 10 jaar hier) pakt soms wel zelf mijn paard uit de paddock (naast stallen) als hij alleen voor zijn verloren ijzer komt. Dan zet ik m’n paard vooraf in de paddock (i.p.v. wei) klaar en kan de hoefsmid komen wanneer hem uitkomt.
Bij een normale afspraak ben ik er wel altijd bij

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:38

Maar ik doe ook altijd dingen overleggen met de smid. Ijzer net iets meer zus. Hoef net iets meer zo vijlen.
Het zou niet in me opkomen om mijn smid zelf naar mijn paard te laten gaan. Ik wil daarbij zijn.
Laat staan dat de smid zelf dan ook nog paard uit de wei moet halen...