Rijbak verplaatsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_layla

Rijbak verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 22:32

Hoihoi,

M’n ouders en ik hebben een huis op het oog (nog niet zeker) met stallen waar ik eventueel m’n pensionstal zou kunnen beginnen. En ben ik me langzaam aan het oriënteren naar de mogelijkheden.

Het perceel is L-vormig en de bak zit achter een schuur waar je vanaf het huis geen zicht op hebt. Nu zou ik dit wel prettiger vinden, voor het geval er iets gebeurd en het gewoon ook fijner is met rijden (niet langs een weg) en toegankelijker is.

Het is een prima bak, met een goede drainage. Het zou dus zonde zijn om een hele nieuwe bak aan te leggen.

Heeft er iemand ervaring met het verplaatsen van de bak?
Hoe duur is dat ongeveer?
Waar kun je dat laten doen of is het ook zelf te doen?

Ik ben dus alleen naar opties aan het kijken. Altijd handig om in het achterhoofd te houden, ook als het dit huis niet word.

belle_boef

Re: Rijbak verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:47

Ik vrees dat je dan een complete nieuwe bak aan moet leggen afhankelijk van wat voor bak je nu hebt. Je kan waarschijnlijk de lagen niet mooi scheiden. Daarnaast moet het ook nog mogen. Kosten voor een bak lopen nogal uiteen

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:14

Als je kijkt voor pension zou ik kijken of je de huidige bak als paddock oid kan gebruiken en dan een extra rijbak kan aanleggen.

Qua kosten moet je rekenen op een nieuwe rijbak. Totale kosten is dan afhankelijk van het type zand, drainage, oppervlakte, omheining e.d. lastig te zeggen.. maar al snel tussen de 10k a 15k gok ik.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:39

Misschien ligt de bak wel op die plaats, omdat het op een andere plaats niet toe gestaan is een bak aan te leggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:46

Als je pensionklanten hebt zou ik hem mooi uit zicht houden, scheelt een hoop tenenkrommende visuele ergernis waarschijnlijk.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 01:04

Als je echt de bak in de gaten wil houden kan je ook overwegen om een camera te plaatsen. Eenvoudiger en goedkoper. Vraag is alleen of alle pensionklanten daar echt op zitten te wachten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 01:15

Je zou een camera op de bak kunnen zetten die enkel bij beweging opneemt en verder live te kijken is. Dan kunnen je ouders je toch volgen als je rijdt, waarschijnlijk zelfs makkelijker dan vanuit huis! Ze kunnen namelijk op elke plek even op hun mobieltje kijken of je er nog op zit, ze moeten er niet eens voor op staan om naar het raam te gaan!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 02:53

Ik zou hem inderdaad als paddock gebruiken en dan op de plek waar jij wilt een bak aanleggen

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 11:01

Blackberry28 schreef:
Misschien ligt de bak wel op die plaats, omdat het op een andere plaats niet toe gestaan is een bak aan te leggen?

Ik verwacht dat dit geen probleem is, aangezien het op zowel de huidige plek als op de plek die ik in gedachten heb allebei nogsteeds aan het bouwvlak grenst of zelfs deels erin valt. Dan zou het toch geen probleem moeten zijn. Zoals ik het een keer gehoord heb, kun je zoveel procent daarbuiten werken zolang, hij deels erin valt.

Sizzle schreef:
Als je pensionklanten hebt zou ik hem mooi uit zicht houden, scheelt een hoop tenenkrommende visuele ergernis waarschijnlijk.

Dat vind ik geen goede reden eigenlijk, dan zou ik het juist willen zien. Ik wil graag mensen op mijn terrein waar ik me prettig bij voel en als mensen niet open willen staan voor adviezen en oneerlijk tegenover het paard zijn kunnen ze beter een ander plekje zoeken.
Misschien heel hard en waarschijnlijk zal niet iedereen het daar mee eens zijn, ook geld technisch, maar zo groot hoef ik niet te zijn. En het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je iets ziet wat je anders zou aanpakken, helaas is niemand nog de perfecte ruiter. :o

Inoterry schreef:
Als je echt de bak in de gaten wil houden kan je ook overwegen om een camera te plaatsen. Eenvoudiger en goedkoper. Vraag is alleen of alle pensionklanten daar echt op zitten te wachten :+

Nee lijkt me inderdaad voor klanten niet heel prettig. :P Ik zelf zou dat ook niet fijn vinden. Aan die kant zullen uiteindelijk dan wel camera's komen om de paarden die buiten staan in de gaten te houden.

Dorine92 schreef:
Ik zou hem inderdaad als paddock gebruiken en dan op de plek waar jij wilt een bak aanleggen

Ja er komen daar inderdaad paddocks, maar dan zou ik toch het zand eraf moeten graven en de drainage eruit halen. Omdat ik er een pad tussen in zou willen leggen en aan het einde (langs de weg kant, korte zijden) een longeercirkel en stapmolen wil plaatsen in de toekomst. Ook zit er nog ruimte aan beide kanten die ik dan nog wil benutten voor de paddocks. Het word dus sowieso een hele klus.

Voor iedereen die trouwens mee leest; dit zijn natuulijk allemaal plannen die ik met de tijd zou willen uitvoeren. In het begin zal het even prima zijn, maar ik wil wel vooruit plannen zodat ik ruimte technisch alles op orde zou hebben. Niet dat ik ineens ruimte te kort kom en het niet praktisch ligt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:22

Shanna schreef:
Je zou een camera op de bak kunnen zetten die enkel bij beweging opneemt en verder live te kijken is. Dan kunnen je ouders je toch volgen als je rijdt, waarschijnlijk zelfs makkelijker dan vanuit huis! Ze kunnen namelijk op elke plek even op hun mobieltje kijken of je er nog op zit, ze moeten er niet eens voor op staan om naar het raam te gaan!

Dat was ook precies mijn idee.

Als pensionklant is er niks zo irritant als een terreineigenaar die continu kijkt wat je doet. Daarnaast houdt de controle in mijn ogen dan niet op bij het werk in de bak, maar zal je ook de verdere omgang in de gaten moeten (of willen?) houden.

NB. Jouw terrein/jouw regels en daar zul je ook op moeten handhaven, maar er zijn grenzen aan de manier waarop. Een hele bak verplaatsen is voor mij een brug te ver.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:30

Ik zou de drainage juist laten liggen onder de paddocks. Mooi droge paddocks lijks mij ideaal?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:33

Als het echt een goede bak is, liggen er verschillende soorten zand in lagen op elkaar. Dat is niet te doen om af te graven in de juiste bulten te leggen zonder mengen en dan weer opnieuw neerleggen. Ik denk ook niet dat drainagebuizen daar goed tegen kunnen..
Als je idd je bak wilt verplaatsen, dan zou ik je aanraden om een nieuwe rijbak te laten plaatsen. Maar hou er wel rekening mee dat dichter bij huis ook betekent dat je er ook meer overlast van hebt, van de baklampen bijvoorbeeld.

Ik zou de buizen mooi laten liggen en een pad over de buizen maken. Niets mis mee. Mooie droge paddocks zijn in de winter (en alle andere natte periodes :D ) veel waard!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:53

Hoe zit het met de wind? Aangezien de bak nu naast een gebouw ligt, ligt die dan ook (een groot deel van het jaar) uit de wind? En zo ja, zou dat zo blijven als je hem verplaatst?

Mocht er geen binnenbak zijn, dat is een bak die uit de wind ligt, wel erg prettig!

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:46

Hilli schreef:
Shanna schreef:

Dat was ook precies mijn idee.

Als pensionklant is er niks zo irritant als een terreineigenaar die continu kijkt wat je doet. Daarnaast houdt de controle in mijn ogen dan niet op bij het werk in de bak, maar zal je ook de verdere omgang in de gaten moeten (of willen?) houden.

NB. Jouw terrein/jouw regels en daar zul je ook op moeten handhaven, maar er zijn grenzen aan de manier waarop. Een hele bak verplaatsen is voor mij een brug te ver.

Het gaat met niet om om te kijken of ruiters wel of niet goed rijden. De opmerking hiervoor ging over het bewust niet willen zien van rek en trek werk. Daar ben ik op tegen, maar ik hoef echt niet constant te kijken. Het gaat me meer om de veilgheid voor als er iemand valt. Je hebt namelijk nogsteeds niet het volledige zicht erop vanuit het huis, maar je hebt dan toch sneller in de gaten als er iemand valt of er iets gebeurt. Daarnaast is het praktischer om de rijbak te bereiken.

Sanet schreef:
Als het echt een goede bak is, liggen er verschillende soorten zand in lagen op elkaar. Dat is niet te doen om af te graven in de juiste bulten te leggen zonder mengen en dan weer opnieuw neerleggen. Ik denk ook niet dat drainagebuizen daar goed tegen kunnen..
Als je idd je bak wilt verplaatsen, dan zou ik je aanraden om een nieuwe rijbak te laten plaatsen. Maar hou er wel rekening mee dat dichter bij huis ook betekent dat je er ook meer overlast van hebt, van de baklampen bijvoorbeeld.

Ik zou de buizen mooi laten liggen en een pad over de buizen maken. Niets mis mee. Mooie droge paddocks zijn in de winter (en alle andere natte periodes :D ) veel waard!

Ik ga nu inderdaad maar gewoon rekening houden met het plaatsen van een gehele nieuwe bak, maar het zad moet dus idd hoe dan ook verplaatst worden voor de paddocks. Ik zou dan toch even moeten kijken of de drainage idd dan beter kan blijven liggen.

Bowo schreef:
Hoe zit het met de wind? Aangezien de bak nu naast een gebouw ligt, ligt die dan ook (een groot deel van het jaar) uit de wind? En zo ja, zou dat zo blijven als je hem verplaatst?

Mocht er geen binnenbak zijn, dat is een bak die uit de wind ligt, wel erg prettig!

Wind hou je daar sowieso. Het is midden tussen de akkerlanden en weides. Je hebt niet echt iets wat de wind tegen houd, ook met de ligging van de schuur hou je dat je altijd in de wind rijd. Er kan in die schuur wel een kleine binnebak (15x35 ongeveer). Dus dat zou dan al een hele luxe daar zijn :o Het waait daar namelijk altijd hard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:04

Het ging me niet perse om grove ruiters hoor ;)
De ruiters waar ik echt jeuk van krijg zijn de dames die zich door een pony de halve bak laten doorslepen aan de longe. Of ruiters die na 1 jaar ‚inrijden‘ hun eerste drafpasje gemaakt hebben en hun paard daarvoor luidkeels een kwartier staan te loven. :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:29

Ik zou eerst even navragen wat er mag en kan, misschien ligt de piste idd zo omdat ze ergens anders niet mag liggen. Ik neem aan dat je in Nederland woont, daar ben ik minder op de hoogte maar wij leggen bakken aan in België en daar kom je héél wat problemen van dit soort tegen.

Verder: wat voor type bak ligt er? Drainage met scheldezand/rijnzand en bovenberegening? Dat valt in theorie te verplaatsen, maar kostengericht is dat vaak minder interessant. Dan lijkt gedraineerde paddocks + nieuwe bak me toch interessanter. Waarbij ik volledig terzijde al even wil meegeven dat eb en vloed op lange termijn stukken goedkoper is dan de klassieke rijbaan met bovenberegening, zeker met de zomers van de laatste jaren.

Ivm zichtbaarheid: camera's zijn een optie, maar denk dan om de oh zo befaamde privacywetgeving - opnieuw: in België een dingetje...

Moest je tegen die tijd een concrete prijsraming willen, stuur me gerust een pb'tje ;-)