paardenrusthuis in buitenland ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie_

paardenrusthuis in buitenland ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 21:54

Wij hebben twee paarden thuis staan die op leeftijd zijn (24 jaar) en we zijn op zoek naar een plek waar ze nog een paar jaar fijn buiten kunnen lopen. Daarvoor denken we aan een paardenrusthuis in het buitenland (bijvoorbeeld Frankrijk), vanwege het betere klimaat en bodem. Ik zou graag van mensen ervaringen hiervan horen en eventuele rusthuizen die de moeite waard zijn om te bekijken.

Alvast bedankt :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:17

Onze paarden staan dan weliswaar niet op een pensioenplek in het buitenland maar wij wonen zelf in Frankrijk. Ik kan je in ieder geval vertellen dat onze senioren het erg goed doen hier zelfs zonder poedertjes, dekens etc. De constante vrije beweging op verschillende ondergronden over grote oppervlaktes doet ze zichtbaar goed. Onze twee paardjes hebben flinke artrose maar lopen max 2 dagen per jaar kreupel. Voor hen is het hier dus ideaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:15

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:23

Ja idd Pandora, Monique heeft haar paarden in Frankrijk gehad en aan de fotos te zien en wat ze erover schreef lijkt dat echt fantastisch!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:45

:D Had ik het toch goed onthouden

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:53

Mijn paard heeft ook bij Equine Pensions in Leyrat gestaan (2011). Een fantastische plek en Jane de eigenaresse (en toen ook nog Rob) is een fantastisch mens. Ik draag ze een warm hart toe.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:55

Mijn oude leasepaard staat (samen met drie andere paarden van dezelfde eigenaren) bij Equine Pensions in Leyrat. Hele fijne plek voor de paarden. Jane is een geweldig mens en erg begaan met de paarden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:40

Het ziet er ook echt heel mooi uit daar ! Een mens zou spontaan verhuizen :D

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 13:34

Dank je wel voor de reacties! Equine pensions heb ik hele goede dingen over gehoord, maar zij hebben helaas geen plek ;( Weet iemand misschien nog een andere plek?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:55

Ach da's jammer.
Als er mij nog wat te binnen schiet, hoor je het !
In Frankrijk zijn nog veel fijne plekjes voor pensionados ben ik vrij zeker.

lizy29

Re: paardenrusthuis in buitenland ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:16

Wat zoek je precies voor je paarden en moet het echt een rusthuis zijn?

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 22:08

Een plek waar ze hun laatste jaren kunnen slijten en veel buiten kunnen lopen. Verder moet er beschutting zijn voor slecht weer of warm weer en iemand die ze in de gaten houd en ze controleert of ze gezond zijn. Een rusthuis hoeft niet perse. Tenslotte een betrouwbare plek, dus dat ze niet opeens voor rijden worden gebruikt of worden doorverkocht of iets degelijks.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:10

Ik zou er bij die oudjes wel op letten wat de mogelijkheden zijn qua inslapen of slacht in het buitenland. Kunnen/mogen/willen lokale dierenartsen een paard inslapen als jij het daar de tijd voor vindt? Zijn en diervriendelijke slachthuizen in de buurt? Kunnen paarden thuis geschoten worden? Dat soort dingen.
Je wil niet dat je je oudje die op zijn laatste benen loopt nog naar Nederland moet halen om hem in te laten slapen.

Daarnaast moet je je paard officiëel invoeren in een land als Frankrijk. Binnen de Benelux hoeft dit niet en Duitsland heeft een gedoogbeleid voor wedstrijden etc. Je zal onderweg niet snel gecontroleerd worden, maar als je paard 'illegaal' in Frankrijk is kan dat met slacht wel problemen geven.

Een goeie stal zal je daar wel bij kunnen helpen, maar je moet het wel in de gaten houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:19

Je moet wel naar de aanpassingskansen van je paard kijken. Ik heb destijds mijn geblesseerde paard meegenomen naar de Elzass maar die had zo veel moeite net de bodem omstelling en geen inzicht in aflopende weides (paar keer te laat geremd en vol in de omheining) dat ik haar terug naar NL laten brengen. Ik wilde niet verder experimenteren.

Een ander jong paard dat vers uit de polder kwam heb ik boven op een „berg“ gehad en die heeft ongeveer 2 maanden spierpijn gehad of zo. Daarna was het goed. Voor een jong paard geen punt, voor een ouder paard kan dat een probleem zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:23

Ik zou dat zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen, m'n ouwe gebakkie op transport naar Verweggistan en hem dan niet meer zelf verzorgen.

Ik verzorg hem graag zelf en wil 'm kunnen knuffelen, zolang die er nog is. Dat lukt niet als hij ver weg staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:25

In Frankrijk is piroplasmose endemisch trouwens (al ontkom je er tegewoordig bijna nergens meer aan).
In sommige gebieden (vooral camargue) zijn de meeste paarden besmet. Ik heb het gevoel dat paarden die jong besmet zijn daar goed mee leren leven maar op oudere leeftijd kan dat behoorlijk inhakken uiteraard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:30

Citaat:
Daarnaast moet je je paard officiëel invoeren in een land als Frankrijk. Binnen de Benelux hoeft dit niet en Duitsland heeft een gedoogbeleid voor wedstrijden etc. Je zal onderweg niet snel gecontroleerd worden, maar als je paard 'illegaal' in Frankrijk is kan dat met slacht wel problemen geven.

Even hier op inhaken, want het is niet helemaal correct wat hier staat.

Voor de Benelux en Frankrijk is geen gezondheidsverklaring van de NVWA nodig wanneer het paard tijdelijk (<90 dagen) verblijft in 1 van de landen. Verblijft het paard langer dan 90 dagen in een land waar die niet "woont" en bij definitieve export, dus verhuizen, geldt die vrijstelling niet.

Naar Duitsland is er geen gedoogbeleid, althans, je paard van vanuit Nederland naar Duitsland toe en moet binnen 24 uur Duitsland weer uit - van de Duitse nationale wetgeving. Je mag alleen Nederland niet terug in, omdat Nederland vasthoudt aan de Europese wetten en Duitsland nog niet meedoet met het verdrag dat de Benelux en Frankrijk wel hebben.

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 23:48

Dank je wel voor de goede adviezen van iedereen, ook over het inslapen en piroplasmose endemisch heel nuttig en zeker goed om naar te kijken!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 01:59

Marije_jiplover schreef:
Citaat:

Even hier op inhaken, want het is niet helemaal correct wat hier staat.

Voor de Benelux en Frankrijk is geen gezondheidsverklaring van de NVWA nodig wanneer het paard tijdelijk (<90 dagen) verblijft in 1 van de landen. Verblijft het paard langer dan 90 dagen in een land waar die niet "woont" en bij definitieve export, dus verhuizen, geldt die vrijstelling niet.

Naar Duitsland is er geen gedoogbeleid, althans, je paard van vanuit Nederland naar Duitsland toe en moet binnen 24 uur Duitsland weer uit - van de Duitse nationale wetgeving. Je mag alleen Nederland niet terug in, omdat Nederland vasthoudt aan de Europese wetten en Duitsland nog niet meedoet met het verdrag dat de Benelux en Frankrijk wel hebben.

Je hebt gelijk. Ik heb het een beetje onzorgvuldig neergezet.

Ik wist trouwens niet dat Frankrijk ook een dergelijke regeling had. Maar het blijft staan dat als het het plan is dat je paard daar gaat overlijden, dat je hem dan altijd moet invoeren om eventueel later problemen te voorkomen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 02:13

Je zal hem inderdaad moeten invoeren maar die kosten zijn niet enorm. Althans dat waren ze niet 5,5 jaar geleden. Het nvwa is het duurste in dit geval denk ik maar wat de kosten op dit moment zijn durf ik niet te zeggen.

Doccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:09

Hoi, ik kwam je bericht tegen via google.
Wij gaan per 20 oktober emigreren naar Frankrijk met onze 2 ruinen een quarter van 20 en een Andalusiër van 10. Wij hebben daar heel veel ruimte met beschutting tegen de zon en de wind. Het is een glooiend land,opgesplitst in diverse weides. Ik heb meer dan 30 jaar ervaring met paarden en ben hoefsmid van beroep. Mocht je meer willen weten dan kan je me altijd een pb sturen.
Met vriendelijke groet Esther.