Hooifeeder voor verschillende voederbehoeften

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Hooifeeder voor verschillende voederbehoeften

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 19:50

Ik wil proberen een hooistation te maken voor mijn pony's. Mijn welsh is sinds ze cushing heeft lastig op gewicht te houden terwijl vooral mijn shetlander Hans momenteel toch echt wel wat kwijt mag. Grietje is goed op gewicht.

Ik voer onbeperkt graszaadhooi en daarnaast krijgen ze nog gewoon weidehooi zodat Amber en Grietje niet te dun worden. Ik wil Hans liever niet apart zetten als dat niet perse hoeft, dus ik bedacht me dat ik mss wel een systeem kan maken waarbij het weidehooi in een hoge bak zit waar alleen Amber bij kan en waar ik ook de emmer met haar voer in kwijt kan. Hans heeft de neiging om met haar mee te gaan eten en pikt haar bak in als ze even gaat drinken oid. Het hooi dat zij laat vallen kunnen de kleintjes dan op eten. Hans staat onderaan de rangorde, dus ik gok dat Grietje op deze manier nog steeds voldoende binnen krijgt en zij krijgt daarnaast ook nog grasbrok bijgevoerd.

Uiteraard zullen de andere netten nog steeds vol zitten met graszaadhooi.

Zijn er bokkers met een vergelijkbare situatie die een oplossing hebben?

Jazzie03

Re: Hooifeeder voor verschillende voederbehoeften

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:56

Hier ook zo een situatie :)
Ik heb het als volgt:
- paard dat bij moet komen krijgt onbeperkt in een hoge hooibak waar hij met gemak bij kan, maar de shetten niet. Zij kunnen enkel de restjes die op de grond vallen opeten.
- er is een 2e hooibak waar iedereen van kan eten, maar hier doe ik enkel de hoeveelheid van de shetten in. Ook dit is voor tijdens de nacht
- de stal van de shetten heeft een lage doorgang zodat alleen zij hierdoor kunnen. Hier krijgen ze voor de nacht een plukje hooi in een slowfeeder.
-overdag dragen de shetten een graasmasker zodat ze mee op de wei kunnen zonder te veel te eten.

Tot nu toe werkt dit prima. Als ik merk dat mijn paard iets meer hooi heeft laten vallen langs de bak beperk ik het hooi voor de pony’s in hun net en omgekeerd :D

Voor de rest krijgt mijn paard 2x per dag krachtvoer om hem te helpen wat dikker te worden.

Hopelijk heb je er iets aan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 19:58

Heb je een foto van de bak zodat ik inspiratie kan opdoen voor wat werkt en wat minder?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:44

Wij gebruiken op stal kuubskisten voor aardappels. Kisten die niet helemaal goed meer zijn kun je bij een boer voor een euro of 40 vaak wel krijgen. Met zaag kan 1 of alle zijdes worden verlaagd, en kun je hem dus ook precies de juiste hoogte maken zodat de shetten er niet bij kunnen.
Afbeelding
Haflinger is 1.55 dan kun je het formaat van de kist een beetje inschatten.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:51

Foto heb ik niet onmiddellijk, maar bak ik een meter hoog, 1 meter 20 lang en breed. Paard waarvoor het is is 1m68 en shetten zijn 90cm

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 11:17

Die van die kuubkist is ook een goede. Helaas kon ik op marktplaats in de buurt nog niks vinden, maar ik heb mijn oom benadert. Die zit in de fruithandel en kent wel de nodige boeren.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar voorbeelden ter inspiratie