Wassen met dit weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissJG

Wassen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 12:55

Hoi allemaal

Ik zou mijn paardje graag even afspoelen (wassen).
Het is alleen erg warm kan dit kwaad?
Ze staat 24/7 buiten nu dus ook. Wel voldoen schaduw plekjes. Maar omdat ze vorige week last heeft gehad van erg dunne ontlasting is haar staart enorm vies. Incl haar benen. Zou ik haar in de schaduw kunnen wassen? Of liever alleen de staart en benen afsponsen?

Alvast bedankt!

Newallure

Re: Wassen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:57

Zou gewoon lekker wassen. Mijn paard is er nog nooit van gesmolten of omgevallen :D <<)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:57

Ik spoel mijn paard altijd af met dit weer. Als je goed afschraapt en je paard niet direct erna in de volle zon zet is het geen probleem. Ik ga na het douchen altijd even stappen, dan op stal met wat hooi en daarna voor ze het land op gaat laat ik haar nog even rollen. Werkt prima.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:09

Ik spuit met dit weer juist af! _O-
Lekker een paar minuten onder de koele kraan en dan even laten rollen als ze wil.
Daarna weer in de schaduw op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:19

Gimme_Joy schreef:
Ik spoel mijn paard altijd af met dit weer. Als je goed afschraapt en je paard niet direct erna in de volle zon zet is het geen probleem. Ik ga na het douchen altijd even stappen, dan op stal met wat hooi en daarna voor ze het land op gaat laat ik haar nog even rollen. Werkt prima.

Want? :+

Hier wordt alles momenteel gewassen omdat ze met deze temperaturen veel zweten. Kan prima, juist met dit weer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:20

Juist met dit weer spuit je ze af toch? Die van mij gaan 2x per dag onder de douche met deze hitte.
Het is ontkracht dat het natte laagje juist als isolatie werkt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:38

Juist lekker afspuiten nu! Koelt heerlijk af voor je paard, nog beter zonder afschrapen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:45

Je kan je paard beter niet afschrapen na het wassen maar gewoon zelf laten opdrogen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:48

“Afspuiten heeft alleen zin als je je paard daarna afschraapt met een zweetmes.”
Je koelt je paard door hem af te spuiten. Er wordt vaak gezegd dat het belangrijk is om daarna het overtollige water weg te schrapen met een zweetmes. Het is echter een fabeltje dat het waterlaagje ervoor zou zorgen dat de warmte van het paard niet meer weg kan en het paard daardoor juist weer opwarmt! Water heeft namelijk altijd een koelend effect op een warm lichaam, want water geleidt warmte beter dan lucht (de wet van Fourier), wat betekent dat het waterlaagje wat op het paard blijft staan juist zorgt voor verdere afkoeling van het lichaam. Dit werkt ook zo wanneer het paard zweet. Het zweten en de verdamping van het zweet zorgt ervoor dat het paard afkoelt. Je zult het paard dus het beste helpen met afkoelen door het waterlaagje niet af te schrapen.

https://paardenoppasservice.nl/paarden- ... -fabels-2/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:59

Hier staan ze met warm weer zelfs gewoon onder de sproei-installatie te grazen :+

Nooit problemen gehad.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 17:00

Kreeg van iemand te horen dat afspuiten niet slim was in deze hitte vanwege de spieren. Vandaar mijn vraag. Het was alleen geen succes ze is nog jong (2 jaar) en dacht stik jij even. _O-
Uiteindelijk met een spons de grootste vlekken een klein beetje weg gekregen maar nog lang niet schoon helaas.
Morgen maar weer een poging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:09

Ik denk dat je prima kunt afspuiten en nat laten wanneer je dat maar niet met te koud water doet. Ga zelf maar eens koud douchen, je poriën gaan dicht , je temperatuur loopt op en daarna zweet je nog veel erger. Dus lauw water is prima .

daphnekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:29

Ik doe vaak afspuiten en dan in de stal (shaduw) laten opdrogen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:42

Is toch lekker fris, gewoon doen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:46

Paardlief afgespoten en laten rollen...ze doet altijd maar 1 kant. :+
Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:47

bigone schreef:
Ik denk dat je prima kunt afspuiten en nat laten wanneer je dat maar niet met te koud water doet. Ga zelf maar eens koud douchen, je poriën gaan dicht , je temperatuur loopt op en daarna zweet je nog veel erger. Dus lauw water is prima .

Volgens onderzoek is afspuiten met (ijs)koud water het beste om paarden te koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:16

bigone schreef:

Maar wij zijn geen paarden. En daarnaast: als je koud doucht en je vervolgens niet afdroogt, koel je ook meteen weer af.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:33

Met dit weer is het afspuiten, paneren en zo op stal.

Dan is dit mijn dank... _O-

Afbeelding

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:35

JasmijnJoy schreef:
Je kan je paard beter niet afschrapen na het wassen maar gewoon zelf laten opdrogen.

Ik begreep dat het laagje water dan juist erg opwarmende en juist het paard nog warmer krijgt. Met afschaffen haal je het water er af en kan het paard wel goed opdrogen en zijn warmte beter kwijt.

Maar er bestaan dus 2 theorieën over. Welke echt klopt weet ik ook niet, dus gewoon doen waar jij achter staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:28

Water is een betere geleider dan lucht, en neemt daarom makkelijker warmte op van het lichaam. Dat water verdampt vervolgens. Paard koelt dus sneller af.
Met water kun je ook bv een dak koelen, en daarmee een ruimte koel houden.