rusthuis of opvangplek voor jonger paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

rusthuis of opvangplek voor jonger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 11:41

Momenteel ben ik bezig met het opmaken van een testament.ik heb 2 paarden en wil graag dat zij goed verzorgd achter blijven als mij iets overkomt.

Eén van de 2 is 20 en staat al langer op de wachtlijst voor de Paardenkamp in Soest. Dat zal wel goed komen.
Mijn andere paard is 7, en wat gecompliceerd w.b karakter. Die kan je niet zomaar als rijpaard verkopen. Dat gaat niet lukken en ik wil niet dat ze in de handel komt en na veel gesleep alsnog bij de slager eindigt..
Ik wil graag in mijn testament opnemen dat zij naar een soort rusthuis gaat. Veel buiten, grote ruimte, in een kudde. Voor die zorg reserveer ik geld.

Zijn er dergelijke adressen in Nederland? Iemand een idee of tip? Ik hoor het graag! Dankjewel alvast!

BrightBren

Re: rusthuis of opvangplek voor jonger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:42

Stal Zwetsloot in Oud Ade

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:44

is de omschrijving die je nu zelf stelt, niet voldoende om het testament op te maken? dus zonder adressen te noemen? dan ben je wel duidelijk in wat je voor je paardje wilt, maar houd je het voor de erfgenamen misschien iets makkelijker om het ook op te volgen. want wat als de adressen die je nu in je testament zet, er niet meer zijn, of lange wachtlijsten hebben oid?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:44

Paardenrusthuis Van der Kruis, het paradijs voor paarden _/-\o_

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:46

NenaC, wat als de erfgenamen niks met paarden hebben en dus geen idee hebben waar te moeten zoeken naar een rusthuis? Altijd handig om dan adressen achter de hand te hebben om de bal aan het rollen te krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:50

Het is veel handiger geen namen in een testament te zetten, maar zelf jaarlijks (of 5-jaarlijks) een lijst met rusthuizen bij te werken. Dan hebben nabestaanden een redelijk actuele lijst waaruit ze kunnen kiezen, en hoef je niet iedere keer een testament te wijzigen als rusthuizen verdwenen blijken te zijn (of een slechte reputatie blijken te hebben!)

On topic: de wildtshof in Uddel is ook een hele goede plek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:53

Geen idee hoe dat belastingtechnisch zit.
Zomaar geld reserveren zal niet voldoende zijn. De fiscus wil ook zijn deel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:56

NenaC schreef:
is de omschrijving die je nu zelf stelt, niet voldoende om het testament op te maken? dus zonder adressen te noemen? dan ben je wel duidelijk in wat je voor je paardje wilt, maar houd je het voor de erfgenamen misschien iets makkelijker om het ook op te volgen. want wat als de adressen die je nu in je testament zet, er niet meer zijn, of lange wachtlijsten hebben oid?

Maar dan weet je alsnog niet wat er met het paard gebeurt. Handelaren kunnen ook hun dochter van 20 sturen die gouden bergen belooft en het paard toch de handel in gaat.
Als je in je testament zet dat het paard daarheen MOET heb je minder (ik zeg niet geen!) risico.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 12:05

Ik kan me zo voorstellen dat mijn erfgenamen amper weten wat de voor- en achterkant is van een paard..

Daarom wil ik een paar adressen toevoegen van plekken die mijn erfgenamen kunnen benaderen.
Deze lijst up to date houden is zeker belangrijk! Hoe ik dat het beste kan doen zal ik de notaris vragen. Misschien een soort toevoegsel?
En inderdaad, de belasting komt ook vast een kijkje nemen... over dit alles moet ik de notaris bevragen.

Goede tips!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:09

De belastingdienst heeft niks te maken met het rusthuis. Jouw erfgenamen betalen belasting over de erfenis. Zij betalen vervolgens het rusthuis. Tenzij je het rusthuis erfgenaam maakt maar dat zou ik niet doen want dan wordt er veel meer belasting geheven.

Persoonlijk zou ik de paarden aan 1 persoon legateren om discussies te voorkomen. Of eventueel een aparte executeur aanstellen die hiervoor zorg draagt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:11

het ging mij er meer om, dat als je nu adressen gaat noemen en die er niet meer zijn, de erfgenamen met een paard staan en er volgens het testament niets anders mee mogen doen. dus enige opties open laten, lijkt mij dan handiger. tenzij je idd je testament up to date houdt, maar dat doet niet iedereen.

vhw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:13

Ik vraag me af hoe je dat dan financieel regelt, stel er overkomt je binnen een jaar nu iets dan is het voor de jongste toch nog een heel aantal jaar wat een rusthuis betaald moet worden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:22

Heel goed ts om iets voor je paarden te regelen. De Paardenkamp heeft volgens mij ANBI status omdat het een erkend goed doel is. Voor jongere paarden zou er eigenlijk ook zoiets moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:19

Mazida schreef:

Inderdaad hier ook goede ervaringen mee en leuk geprijsd nog.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:21

En als jouw erfgenamen de erfenis verwerpen? Of beneficiair aanvaarden? Wat dan?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:24

BrightBren schreef:
Stal Zwetsloot in Oud Ade

Die wilde ik je ook zeker aanraden TS!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:29

Heb je niet iemand in je kennissenkring die je dit kunt toevertrouwen?

Een vriendin van mij heeft dit ooit aan mij gevraagd.

Je kunt hiervoor een aparte regeling maken in je testament.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 16:57

Waarschijnlijk idd beter om hier iemand voor aan te wijzen ja en dat op te nemen in het testament. Iemand Met enig paardenverstand die dat kan en wil doen. Daar ga ik over nadenken.

Dank voor de adressen :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:06

Michelle_ schreef:
Mazida schreef:

Inderdaad hier ook goede ervaringen mee en leuk geprijsd nog.

Wat kost het daar als ik vragen mag (mag ook in een PB)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:23

Dat zou ik ook graag willen weten!