Kleine binnenbak (15x25)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Kleine binnenbak (15x25)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 17:26

Hoi,
Wij hebben een koeienstal en die staat al een tijdje leeg. Misschien willen we er een binnenbak van maken maar de stal is maar 15x25m dus ik vroeg me af of dit te klein is? Ik rijd er dan voornamelijk alleen in en misschien af en toe met z'n 2en. Zijn er mensen met ervaring met zo'n kleine bak?

Maureen95

Re: Kleine binnenbak (15x25)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:28

Ik zou het dan eerder als loswerkbak of longeerbak gebruiken. Ik denk dat je hier niet heel fijn in gaat rijden :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:29

De ring voor a/b ponies was op wedstrijd in mijn tijd 15/30 als ik me niet vergis.
Met een paard lijkt het me erg klein. Eigenlijk is het alleen goed om te longeren denk ik of grondwerk

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:31

Ik denk dat het fijn is als aanvulling, mocht je ook een buitenbak hebben. Dan kan je met slecht weer in de binnenbak nog longeren, grondwerken of een training in stap doen. Als het óf een kleine binnenbak óf een normale buitenbak is, dan zou ik voor een buitenbak gaan.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 17:36

La_Lune schreef:
Ik denk dat het fijn is als aanvulling, mocht je ook een buitenbak hebben. Dan kan je met slecht weer in de binnenbak nog longeren, grondwerken of een training in stap doen. Als het óf een kleine binnenbak óf een normale buitenbak is, dan zou ik voor een buitenbak gaan.

Ja daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. We hebben een grote buitenbak maar die gelijk nat als het geregend heeft.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:47

yarkayunda schreef:
La_Lune schreef:

Ja daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. We hebben een grote buitenbak maar die gelijk nat als het geregend heeft.

Dan zou ik het zeker overwegen. De binnenbak waar mijn leasepaard staat is ook niet groot (klein tikje groter dan jullie schuur) en daar kan je ook best rustig aan rijden hoor, een flinke gallop training zit er alleen niet in ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:55

Onze buitenpiste is 15x30 en daar kom.ik met een groot paard prima in rond.
15x25 is iets kleiner maar imo prima doenbaar,zeker voor grond en basiswerk.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:05

Hier op de manege een binnenbak van 20x30
Lijkt mijn dat een binnenbak voor hoofdzakelijk alleengebruik van 15x25 echt een aanwinst is om toch te kunnen trainen als de buitenbak te nat/slecht is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:13

Het lijkt mij niet geweldig om echt in te rijden, 25 meter als lange zijde.... en dan waarschijnlijk nog rechte wanden ook waar je een beetje uit de buurt wilt blijven. Voor wat grondwerk zal het echter best leuk zijn :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:25

Je word vooral erg creatief van een kleine bak is mijn ervaring :P
Is de hoogte van de stal wel voldoende, vooral op de hoefslag?
Zeker als bak ernaast zou ik het geen probleem vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:33

Voor grondwerken/ longeren kan het prima, maar voor rijden is je lange zijde dan net zo lang als in een normale bak de korte zijde is. Zekers als je een grote pony of paard hebt zou ik daar niet normaal in willen rijden. Lijkt me erg belastend voor het dier.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:53

Gewoon proberen ik zou alleen de buiten muren even in de gaten houden of die wel hoog genoeg zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:58

Als aanvulling voor longeren / grondwerken en misschien eens kort rijden kan het denk ik prima als alternatief voor een te natte of bevroren buitenbak

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:01

Toen ik dit tot mijn beschikking had vond ik het vreselijk. Kon er niks in met mijn paard van 1.65. :n

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:05

Juist fijn als aanvulling op je buitenbak. Rijden zou ik misschien alleen stappen of overgangen stap-draf meenemen, voor grondwerk kan draven best.
Wij hebben ook een kleine binnenbak op pension, maar zo kan ik altijd naar stal. Al is het maar even om binnen te laten rollen en lekker benen te laten strekken als t buiten regent. Sta je lekker droog en warm.
En in de winter wordt hij ‘s nachts gebruikt voor oude of zieke paarden. Niets staat hier opgehokt, daar kunnen ze dan lekker samen staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:10

Menigeen mocht willen dat ie dit tot zijn beschikking had in een land als Nederland.

De eerste vraag is 'wat voor niveau rijdt TS en wat voor soort paarden heeft ze' .
Een super wedstrijdgerichte dressuurruiter met een kasteel van een paard zal hier niet uit de voeten kunnen, maar alles tot 1,60 die niet die ambitie heeft zou er prima mee uit de voeten moeten kunnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:15

Maar dan nog, zelfs voor die wedstrijdgerichte ruiter. Als je thuis anders géén binnenbak hebt, dan MOET je sowieso op verplaatsing. Een dergelijke overkapte bak lijkt me ideaal voor grondwerk, longeren en zelfs basiswerk onder het zadel (sterker, een wedstrijdgerichte ruiter of een ruiter die op niveau rijdt kan zijn paard prima gericht trainen door enkel stapwerk of basis werk (en eerlijk, als ik met mijn trekpaard van 1.70 met giga gangen en niet altijd evenveel balans rondkom in een piste van 15*30 in galop(dan kan ik dat ook in 15*25), dan kan iemand het met een kleiner (of beter beleerd paard) dat ook prima.
Ik zou het als het budgettair haalbaar is direct doen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:21

Op mijn vorige pensionstal hadden we een binnenbak van 18*32 (ook een oude koeienstal) en daar reden we in de winter soms met zijn 6en in. Het vergt wat stuurkunsten maar het was te doen.
Ik reed er niet graag in, maar als in het veel regent of het vriest is het toch wel lekker om door te kunnen trainen....

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:24

Ik zou er denk ik erg blij van worden als ik dit zou hebben naast mijn buitenbak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:32

Ik ook.

Ik heb bij mensen gereden en die hadden een kleine en grote bak. Omdat de kleine minder snel nat was reden we daar vaak. Die was 13 tot 15 bij 26 meter ongeveer. We konden daar prima in rijden. Ook met zijn drieën wel. Alleen niet alle figuren in de juiste verhouding. Een door een S van handveranderen in draf bij E of B was wel wat lastig en galop met een jong paard ook.

Ik heb zelf een Paddock van 14 bij 28. Daar zou ik best een dak overheen willen! Met hoosbuien en vorst is dat toch een mooie noodoplossing!

Ik zou zeggen: doen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:45

Met een groot paard word je hier absoluut niet blij van. Heb je een pony of ben je op een niveau dat je pirouettes kunt draaien en op de plaats kunt galopperen is het wel fijn om te hebben naast een buitenbak.
Maar je kunt prima testen hoe klein dit is in een normale bak. De afstand van de hoekletter naar b of e is 14 meter. Van b naar e of van van hoekletter naar hoekletter is 20. Dus als je een vierkantje van F naar K naar E naar B naar F rijdt heb je een idee. Moet je er nog rekening mee houden dat het nog iets smaller is want je hebt nog een wand waar je niet langs wilt schuren. Het is wel ietsje langer dan dat de normale rijbak breed is maar dan is maar 5 meter dan

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:30

De manege waar ik ooit heb leren paardrijden had een binnenmanege met die afmetingen en dat reed prima. Natuurlijk is groter fijner, maar als je deze ruimte hebt en het kan, zou ik het zeker doen. En inderdaad, je kunt het een keer in je buitenbak uitzetten en uitproberen hoe het is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:35

Als je binnen kunt longeren dan zou dat al geweldig zijn! Dan kun je ook bij slecht winterweer werken met de paarden. Voor rijden niet ideaal, maar je kunt in elk geval iets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:43

LaDonna75 schreef:
De manege waar ik ooit heb leren paardrijden had een binnenmanege met die afmetingen en dat reed prima. Natuurlijk is groter fijner, maar als je deze ruimte hebt en het kan, zou ik het zeker doen. En inderdaad, je kunt het een keer in je buitenbak uitzetten en uitproberen hoe het is.

Weet je heel zeker dat het echt precies die afmetingen waren, of doe je maar een gok? :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:45

Niet geschikt om regelmatig in te rijden. Paard loopt bijna continu in de bocht, dus grotere belasting. Keer longeren of vrij bewegen is nog te overwegen, maar voor mij zou het om te rijden echt te klein zijn.