Gezocht ideeën voeropslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Gezocht ideeën voeropslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 10:59

Hoihoi,

Ik weet niet of ik het in het goede forum heb staan.

Wij gaan binnenkort een nieuwe grotere schuilstal bouwen.
Het stalgedeelte wordt 6m bij 3m en de opslag word 3m bij 3m. Opslag groter maken is geen optie helaas.

Nu moet er in de opslag hooi komen en zadel spullen en voeropslag.

Alleen nu ben ik een beetje aan het nadenken voor het voeropslag hoe we dat het beste kunnen doen aangezien we nu met ronde tonnen werken gaat dat te veel ruimte in beslag nemen.

Hebben jullie misschien ideeën of hoe hebben jullie dat gedaan?

We hebben redelijk wat verschillend voer ook het kippenvoer moet hier komen te staan.

Alvast bedankt :)

RianneH

Re: Gezocht ideeën voeropslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:12

Ik heb mijn voer in twee van deze bakken: https://www.ikea.com/nl/nl/p/sortera-af ... nUQAvD_BwE
Moet je wel een plank op de onderste bak leggen, zodat de bovenste bak steunt op de plank en daarmee op de zijkant van de onderste, anders steunt ie enkel op de deksel en die houdt het niet vol.

Lees wel verhalen hier op Bokt dat het niet helemaal ongedierte dicht is, maar de muizen en ratten komen er bij mijn bakken niet in. Heb in mijn open kast ook nog een kleinere staan voor mijn eigen voer :+ Dat wordt ook met rust gelaten.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 11:27

RianneH schreef:
Ik heb mijn voer in twee van deze bakken: https://www.ikea.com/nl/nl/p/sortera-af ... nUQAvD_BwE
Moet je wel een plank op de onderste bak leggen, zodat de bovenste bak steunt op de plank en daarmee op de zijkant van de onderste, anders steunt ie enkel op de deksel en die houdt het niet vol.

Lees wel verhalen hier op Bokt dat het niet helemaal ongedierte dicht is, maar de muizen en ratten komen er bij mijn bakken niet in. Heb in mijn open kast ook nog een kleinere staan voor mijn eigen voer :+ Dat wordt ook met rust gelaten.

Past daar een hele zak in of dat niet?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:30

In de grote tonnen gemakkelijk :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:38

En de tonnen op elkaar zetten is geen optie? Ik heb zelf wel tonnen en emmers. In de emmers past een halve zak, het restand neem ik mee naar huis of bewaar ik in de paardenkast

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:43

Vuilnis containers voor brok en een hooizolder timmeren en eventueel een stalkat op zoeken op voorhand

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:46

Ik heb een oude vrieskist, ideaal ook voor verschillende soorten voer, en er komt geen ongedierte in (knagen lukt niet).

Je zou er meerdere naast elkaar kunnen zetten, omdat ze vierkant zijn benut je de ruimte beter.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:34

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:46

RianneH schreef:

Deze bakken hebben wij ook, drie grote en een kleintje. De grote staan bij ons naast elkaar, op de meest rechter ligt een plank en daarop staat de kleine. Boven de bakken hebben we planken (vandaar ook niet omhoog gestapeld, maar met een plank ertussen zou dat wel kunnen).
Geen last van muizen of ratten in de bakken, terwijl we ze wel hebben (gehad).

Wat je ook kunt overwegen is zelf wat bouwen, waarbij je aan de bovenkant het voer erin gooit (met klep om het af te sluiten) en aan de onderkant een opening om het uit te scheppen (ook met klep). Ik zal zo even kijken of ik een mooi voorbeeld kan vinden, op de lokale kinderboerderij hebben ze zo’n systeem en dat vond ik altijd fijn werken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:52

Om hoeveel soorten voer gaat het en om hoeveel kilo?

Wij hebben een voerkist op wielen met 3 vakken. In het ene vak passen 8 zakken brok en in de andere vakken bewaren we slobber en muesli. Past met gemak 2 zakken per vak in. Nadeel is dat hij ondanks de wielen aan de zware kant is voor 1 persoon om opzij te rollen.

Je zou zadelkasten kunnen maken aan de zijkant, met de deur aan de buitenkant. Dan bespaar je de ruimte van een gangpad. Werkt alleen als je ruimte hebt aan de buitenkant van de opslag.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:40

Ik gebruik een opbergbox voor ligkussens, bijvoorbeeld zoals deze:

https://www.fonq.nl/product/keter-capri ... lsrc=aw.ds

Hier kunnen 4 a 5 zakken voer van 20-25 kilo in, gewoon naast elkaar. Wil je zeker weten dat de ratten er niet in gaan, leg er dan een steen bovenop.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:41

Ik heb al mijn zakken voer/supplementen e.d. naast elkaar gezet en daarvoor mijn handige papa een kist met deksel en slot laten maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:46

Agnes75 schreef:
Ik gebruik een opbergbox voor ligkussens, bijvoorbeeld zoals deze:

https://www.fonq.nl/product/keter-capri ... lsrc=aw.ds

Hier kunnen 4 a 5 zakken voer van 20-25 kilo in, gewoon naast elkaar. Wil je zeker weten dat de ratten er niet in gaan, leg er dan een steen bovenop.

Ze komen daar door de handvaten. Ik had daar dekens in en die waren gewoon aangevreten.

Voer kun je beste echt goed afsluiten en ook luchtdicht. Muizen poep is ongezond, maar in muesli zie je dat niet altijd.
Ik zou echt voor een vrieskist gaan, is waterdicht en goed afgesloten.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 22:28

Bedankt voor al jullie suggesties

Het gaat om 5verschillende soorten voer waaronder ook slobber en luzerne vallen (die we omdat die licht zijn bv. Ergens op kunnen zetten om ruimte te besparen).

Ik vind die Ikea bakken er super handig uitzien zeker iets om over na te denken, of zo iets zelf in elkaar te zetten.

Als er nog meer ideeën zijn of voorbeelden stel maar voor, de jou moet nog beginnen dus tijd zat.

Uitbreiden is geen optie (ook de hoogte in niet).

Als jullie vragen hebben mogen jullie die ook gewoon stellen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:00

Ik heb de IKEA bakken voor glas en dergelijke bij huis, maar vind ze echt niet goed genoeg afsluiten voor voer.
Als het voer snel gaat, geen ramp. Maar muizen poep zie je in muesli dus meestal niet.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:03

Oude vrieskist idd. Komt geen muis in, ideaal.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 14:06

J_emma schreef:
Oude vrieskist idd. Komt geen muis in, ideaal.

Wij hebben zelf slecht ervaring met een vroeskisten