Tot voor kort stond mijn mini shetlander bij een merrie en ruin. Omdat het met de ruin niet meer klikte sinds de merrie hengstig was, stond hij noodgedwongen alleen op een apart stukje weide. Hij kon hier niet schuilen, waardoor ik meteen ben verhuisd met hem naar een andere weide.
Deze weide is heel leuk! Hij heeft er ook het gezelschap van 2 ruintjes, waar het goed mee klikt. Met de kleinste speelt hij ook heel vaak, wat ik hem op de vorige weide nauwelijks zag doen, ondanks hij wel een speels karakter heeft. Nu hebben ze hier geen strookbegrazing, waardoor mijn pony dus 24/7 op het gras staat. Maandag komt er een holistische dierenarts langs die de oorzaak van zijn jeuk (hij schuurt manen en staart) gaat proberen achterhalen en dit zo goed mogelijk proberen behandelen met een speciaal samengestelde kruidenmengeling en eventueel bijkomende zaken/adviezen.
Nu weet ik dat gras ook een oorzaak kan zijn van jeuk (teveel eiwitten) en dat shetlanders hier sowieso al wel gevoelig aan zijn. Ik merk ook dat zijn buikje best gespannen staat en hij een typische grasbuik heeft gekregen.
Wij hebben ook net een huis gekocht en hierover ligt een weide. Ik heb de huurder reeds gebelt en zij zou dit mogelijk willen laten overnemen, ging contact opnemen met de weide eigenaar en ging me nog wat laten weten (of dat de eigenaar dit stuk wel opnieuw wil verhuren/niet zelf nodig heeft/hoelang zij dit zelf nog nodig heeft). Ik wacht dus vol ongeduld op een telefoontje. Op deze weide zou ik alleen staan, waardoor ik zijn rantsoen helemaal kan aanpassen aan wat hij wel/niet kan hebben dmv strookbegrazing met prikpaaltjes. Uiteraard komt er dan een weidemaatje voor hem bij.
Nu vroeg ik me af: Wat is wijsheid als deze weide niet vrij komt? Kan ik beter toch verder op zoek naar een weide waar hij niet 24/7 op het gras komt te staan (strookbegrazing, paddock, ...)? Of eerder blijven staan onder het motto "Geen enkele weide is perfect"? Op alle andere vlakken is deze weide echt een top plaats (veel privacy, straalt rust uit, 2 leuke vriendjes, slowfeeders, altijd vers water, een leuke round pen, best goedkoop, dicht aan huis, ...). Doch, heb ik bang dat hij hier hoefbevangenheid of andere nare gevolgen van overgewicht gaat ontwikkelen.
Helaas is het niet mogelijk om op de huidige weide iets te veranderen.
Ik hoop dat jullie mij jullie eerlijke (maar nog steeds vriendelijke!) mening kunnen vertellen!