Situatieschets:
- 4500m2 weide in 4 stukken met track en inmiddels werkend beregeningssysteem, omringt door grote bomen, vooral eiken.
- Bodem: arme zand-zandgrond (zandduinen vh natuurgebied op iets v 200m afstand), de bodem blijft ook heel los.
- Bewoners: minishet en haflinger in het zomerseizoen enkele uren per dag.
We wonen nu enkele jaren hier en deze wei is een doorn in mijn oog.
Toen we verhuisden hebben we ah einde vh seizoen de weide laten spuiten en opnieuw laten zaaien ivm het vele jacobskruiskruid en een soort grove gras (niet eetbaar volgens de paarden) wat er stond.
Daarna hebben we het gekalkt en gemest met kunstmestkorrels.
Het gras kwam het jaar daarop moeizaam op, maar de 2 jaren daarna gingen redelijk.
Vorig jaar nam het onkruid al een deel van mijn weide over en door tijdgebrek hebben we wat minder aan weidebeheer gedaan. Vervolgens kwam de droge zomer, waarbij de pomp ook weigerde. Het gevolg: al het gras was dood en het onkruid vierde een feestje.
Dit seizoen heb ik nog 1stukje wei met gras, de rest is (mooi groen, dankzij beregenen) volledig onkruid, waaronder veel jacobskruiskruid, dat grove gras en volgens mij ook zevenblad.
Het liefst zou ik weidebeheer plegen met aandacht voor het bodemleven, maar ik heb ook niet de tijd/zin om hier uren per week in te stoppen.
Mogelijkheden:
- Toch bodemonderzoek?
- Loonwerker laten spuiten/opnieuw zaaien/alleen doorzaaien?
- Zwart zand opbrengen? (gaat vast veel geld kosten, en helpt dat?)
- We hebben zelf een minitractor en de mogelijkheid te maaien/slepen en te frezen.
Wie heeft de ultieme tip?