Pensionstal of paard aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Pensionstal of paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 01:00

Als jullie de keuze zouden hebben.......

Situatieschets;

Onze pony staat op een leuke pensionstal. Dicht bij huis, gezellige sfeer, fijne begeleiding. Zelfs mijn oudste dochter die niet paardrijdt gaat graag mee omdat het zo gezellig is.

Nu zijn we in de gelegenheid om een ander huis te kopen met genoeg ruimte om de pony bij huis te kunnen stallen *\o/*
Een droom die uitkomt voor ons allemaal.
We zouden er dan sowieso nog een weide/stalmaatje bij kopen en een vriendin van ons komt ook bij ons thuis staan.
Hier dromen we al jaren van, en nu is het ineens heel dichtbij.

Maaarrrr....ik ben bang dat we de gezelligheid van de huidige stal zo gaan missen. Het is er altijd zo fijn en ook altijd wel iemand aanwezig als je hulp nodig hebt of advies. En dat is dan natuurlijk weg.

Wat de pony betreft: die gaat er zeker niet op achteruit. Aan huis zal sowieso meer gelegenheid zijn om haar lekker buiten te laten lopen (paddock, weiland). Op de huidige stal is dat buiten het weideseizoen erg lastig. Er is alleen een buitenbak (wel een hele goede!), weiland en stapmolen. Verder geen paddock oid.

We zijn nu zo dichtbij onze droom maar ineens doemen allerlei rampscenario’s op;
- wat als er iets gebeurd en ik ben alleen?
- niemand stand by voor vragen of hulp
- rijtechnisch alleen hulp op tijden dat de instructeur les komt geven bij ons

Graag jullie objectieve mening :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 01:14

Kijk eens in het paarden aan huis tips topic.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:05

Als je gezelligheid wilt en lekker rijden, dan kun je het best op een pensionstal blijven. Paarden aan huis zijn echte handen bindertjes |( vaak heb je na alle klusjes geen tijd of zin meer om te gaan rijden. Bij meerdere paarden kun je wel goedkoper uit zijn. Maar zoals je al zegt; wat doe ik bij b,v. Ziekte, moet ik toch iemand regelen.
Heb mijn paarden al jaren aan huis maar soms.......... :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:09

Tamsin schreef:
Als je gezelligheid wilt en lekker rijden, dan kun je het best op een pensionstal blijven. Paarden aan huis zijn echte handen bindertjes |( vaak heb je na alle klusjes geen tijd of zin meer om te gaan rijden. Bij meerdere paarden kun je wel goedkoper uit zijn. Maar zoals je al zegt; wat doe ik bij b,v. Ziekte, moet ik toch iemand regelen.
Heb mijn paarden al jaren aan huis maar soms.......... :)

Eens!
Bij twijfel niet je dit niet doen. Het is echt een lifestyle waar je 100% achter moet staan.

capopjekop

Re: Pensionstal of paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:15

Ik heb ze zelf al jaren in eigen beheer. Ik zou niet anders willen, want ik beslis graag zelf alles voor mijn dieren. Maar als de gezelligheid een groot deel is van je paardenhobby dan is de keus lastiger. Na de verzorging heb je idd niet altijd nog zin om te rijden en je moet altijd vervanging regelen. Je krijgt er een stukje onderhoud bij. Als je ook je plezier haalt uit alles wat er naast het rijden gebeurt dan is het heel mooi paarden aan huis. Ik vind het rustgevend als ik het weiland maai bijvoorbeeld.

Als alles loopt dan is het prima.je hebt na een tijdje wel een netwerk om je heen waarvan je weet dat ze willen en kunnen bijspringen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:38

Ik heb jarenlang de pony’s en paarden bij mijn ouders aan huis gehad.
En nu ik onlangs ben verhuisd heb ik mijn 2 paarden in pension gezet.

En dat is echt heerlijk.
Thuis was het ook fijn, je kan alles zelf bepalen etc.
Maar met 2 (soms meer) paarden, naast school, was dat toch wel heel veel werk.
En het werk is nooit afgelopen.
Op vakantie gaan is lastiger en zelfs een dagje weg gaan, moet goed gepland worden.

Dus het was heerlijk om de paarden de afgelopen 11 jaar aan huis te hebben en met een paar jaar komen ze weer aan huis.
Maar ik “geniet” nu toch wel van de voordelen van de pensionstalling. (Waar ik nog het eigen voer bepaal, de tijden dat ze buitenkomen, waar ik zelf uitmest/opstrooi)

Het heeft allebei voor en nadelen, om het maar even zo te noemen! O:)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:44

De onze hebben even op pensionstal gestaan (half jaartje) en zijn daarna naar huis gekomen. Staan hier nu 7 jaar.
Zoals Tamsin zegt, na al het werk en de klussen komt het er vaak niet meer van nog te rijden, maar daar is het even consequent in zijn.

Alles in eigen beheer hebben is erg fijn. Je beslist zelf wanneer/of ze buiten gaan en wie waar staat, wanneer de hoefsmid komt, welk voer,... Vind ik allemaal erg fijne pluspunten!

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 08:05

Dank voor jullie reacties!

Qua dingen regelen als ze ziek zijn ben ik niet zo bang. Ik heb mijn bedrijf aan huis, ben heel flexibel wat dat betreft. Het is meer dat als er nu wat is er altijd wel iemand rondloopt om mee te laten kijken. Dat is fijn en handig, maar gelukkig niet iets wat vaak voorkomt gelukkig. Maar als het nodig is wel heel,laagdrempelig dus.

Wat handenbinders betreft hebben jullie gelijk. Maar ik vergeet in mijn openingspost er bij te zetten dat ik nu al ontzettend veel doe op stal. Ik zet de paarden (ongeveer 6) buiten in de wei, en haal ze ook weer binnen. Dit doe ik meestal alleen. Daarnaast doe ik ook een voerbeurt per dag. Dit betekent dat ik minimaal 2x per dag op en neer rij, maar veel dagen, als de voerbeurt niet in de tijdsrange van buiten zetten/binnenhalen is, of als mijn dochter op een heel andere tijd rijdt, ook wel drie of vier keer. En ik nooit binnen een uur klaar ben met wat ik ga doen (behalve als ik voor de voerbeurt apart heen en weer rij).
Daarnaast ben ik ook gewend meerdere stallen uit te mesten. Stal en erf te vegen etc.

Vooral het heen en weer rijden kost veel tijd. Ik denk dat pony aan huis ons veel meer rust gaat opleveren wat dat betreft.
Verder zijn wij mensen die niet veel weg zijn. Eenmaal per jaar op vakantie en héél soms een dagje weg.
Denk dat dit goed op te vangen is (vriendin die bij ons zou komen staan neemt dan de honneurs waar)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:08

Het is een heel groot verschil aan huis of pensionstalling.
De kosten per maand mogen kleiner lijken maar dat ben je waarschijnlijk ruimschoots kwijt aan een hogere hypotheek.
Het heeft zeker voordelen om ze aan huis te hebben. Het contact met je paarden is heel anders, je kunt het voerbeleid zo doen als dat je zelf graag wilt of kan het in elk geval makkelijker aanpassen als de paarden elk een andere behoefte hebben. Net als met hoe lang buiten, op de wei of in combinatie met paddock. Hooi welke wil je voeren, waar koop je het in. Stalbedekking ook zo natuurlijk.
Er komt echter wel heel wat meer werk bij kijken als ze bij een pensionstal staan. Buiten het uitmesten wat er nu wellicht ook moet gebeuren, maar het onderhoud van de omheining van je weide/paddock/stallen. Het slepen van de paddock en bak, uitmesten van de wei en paddock komt er ook nog bovenop dus niet alleen de stal meer. Het halen van hooi en bodembedekking, legen van je mesthoop. In de zomermaanden valt het nog wel mee dan heb je lange dagen en kan je het rijden / longeren nog wel voor elkaar krijgen maar zodra de dagen korter worden sta je of in het donker te klieren of je moet de luxe positie hebben het overdag er tussendoor te kunnen doen (ik werk thuis dus kan dat gelukkig). Maar anders loop je in de modder in het donker de boel uit te mesten.
Plus je kunt niet meer zo makkelijk spontaan een weekend weg, er zal iemand moeten zorgen voor de paarden. Zelf vind ik het geen probleem om geen andere mensen om mij heen te hebben maar als dat een belangrijk bijkomend iets is voor je zal dat tegen kunnen gaan vallen. Het is wat anderen al zeggen een manier van leven en daar pas je best wel dingen voor aan, je krijgt er veel voor terug dat dan weer wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:11

Reistijd gaat het zeker schelen. Ideaal als je eens op een vrije dag langer wil blijven liggen. Badjas aan en paarden voeren en weer terug je bed in. Sowieso fijn ook als ze eens extra zorg nodig hebben. Je loopt zo even snel naar ze toe

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:24

Persoonlijk zou ik ze niet aan huis willen. Een tijdje, tijdens vakantie van mijn vriendin, haar paarden verzorgd die aan huis staan. Allereerst was ik, na werk, al een uur bezig met mesten, voeren, alles klaarleggen etc., dat ik geen zin meer had om ook nog te gaan rijden.
Afgezien van dat miste ik toch echt het meest de gezelligheid. Ik kwam nu op stal, deed mn ding en zei in principe (afgezien van tegen t paard) geen woord. Niet lekker kletsen als je een nieuw dekje hebt, of als je twijfelt over een wondje. Geen spontane buitenritjes met stalgenoten want die heb je niet.
Nu rij ik een paard bij op een pensionstal wat een stuk leuker is. Ook al heb ik geen zin, ik kom altijd weer vrolijk terug. Lekker kunnen kletsen en je vervelende werkdag kunnen bespreken en lekker de hele tijd over paarden praten..
Ik zou ze niet aan huis willen! Niet voor het werk, maar wel voor het missen van de gezelligheid (en daar doe ik het ook een stukje voor, ook voor mijn "sociale" kring) wat me voor jouw dochtertje ook belangrijk lijkt :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:40

Ik heb ze sinds november aan huis staan en zou niet meer anders willen. Eindelijk de dingen hoe IK ze wil :+ Ik denk niet dat ik weer een stal zou vinden waar ze naar mijn eisen gevoerd oid worden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:45

Je schrijft dat ze buiten het weideseizoen lastig buiten komen. Hoe is dat nu geregeld qua uren buiten en hoe wordt dat thuis?
Qua gezelligheid ben je natuurlijk niet helemaal alleen met je vriendin die in pension komt staan bij je?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:50

Ik zou ze in pension houden. Het is toch makkelijker als ze gewoon met de rest meegevoerd, uitgemest en opgestrooid worden. Je kunt 'ns bellen dat ze je paard loslaten als je die dag opeens geen zin/tijd hebt om te gaan.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:55

Als je al aangeeft zo veel te doen voor de huidige stal, dan zou ik sowieso er voor kiezen om de paarden naar huis te halen. Je hebt de tijd en energie er voor. ik denk alleen wel dat je een groot gemis zal zijn voor de huidige stal :D

ik heb zelf ook de paarden thuis staan, ik vind het ideaal! ik met wel toegeven dat ik het af en toe wel eenzaam vind.. ik heb weinig buren met paarden die mee buiten kunnen/willen rijden, dat is het enige wat ik wel mis. ik ben namelijk de enige thuis die iets met paarden heeft.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:00

voor ons ook een droom, die financieel niet te realiseren is. Nu staat paard op pension, Wanneer paard thuis staat zullen de kosten niet heel veel minder worden. electra, kleinschalige inkoop voer en stro/vlas, weidebeleid, omheining en alles wat er nog meer bij komt, zal je bij de kosten moeten optellen. Daarbij ga je hoger in hypotheek (geldt voor ons iig). Nu is huis (en dus de veilige thuishaven) financieel geen enkel probleem. Paard kost geld, zouden we deze lasten niet meer kunnen dragen, dan gaat paard weg maar is het huis niet in gevaar.

Pensiongast zijn, is wat anders dan pensiongasten hebben. Wanneer je het niet eens bent met het stalbeleid, kan je een andere stal zoeken. Wanneer je gasten het niet eens zijn, heb je een hoop gezeur, daar moet je tegen kunnen. Verder zal je ervoor moeten waken dat je ook je privacy borgt, je hebt altijd mensen over de vloer.

En precies wat jij ook noemt, de gezelligheid die je op kan zoeken, het even samen bomen over iets, samen rijden, paar keer per jaar een stalevenement (kleinschalig), dat zou ik ook erg missen. Vooral omdat ik de enige thuis ben, die wat doet met paardenhobby.

Nu kan je natuurlijk ook een middenweg zoeken. Is het mogelijk om bijvoorbeeld lid te worden van een rijvereniging, zodat je daar gaat rijden, terwijl de rest van de tijd paard lekker aan huis staat?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:03

Waar ga je rijden?Als het in de wei is kan het zijn dat als de wei te nat is je soms dagen of zelfs weken niet kan rijden.En kans op stalkingAfbeelding
Afbeelding

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:18

Ik sta nu op een doe-het-zelf-stal dus zou aan huis houden zelf mijn voorkeur hebben. Maar dan wel stallen aan een paddock grenzend zodat de boxen altijd open kunnen staan en op basis van 1 maal daags de slowfeeders vullen zoda je dat maar 1x per dag hoeft te doen. Dat doen we op de stal waar ik nu sta trouwen ook alleen hebben ze geen uitloopstallen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:18

Welke optie heeft de beste uitrijmogelijkheid naar bos/natuurgebied? Is je pensionstal daarvoor gunstiger gelegen of je huis?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:24

Of in de zomer thuis en in de winter op de pensionstalling. Bij vakanties terug naar de pensionstalling.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:27

Niks is lekkerder dan aan huis, maar op een stal waar ze buiten het weideseizoen amper buiten komen vind ik sowieso al geen optie. Zeer onpaardvriendelijk en niet van deze tijd.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:50

Ik heb ze ook thuis en inderdaad vind ik het een nadeel dat je de gezelligheid mist. Ik heb nog een poosje bij een vereniging gereden voor de contacten maar ik word zelf heel onzeker van alle verschillende meningen ( niet altijd even vriendelijk commentaar zeg maar) dus daar uiteindelijk mee gestopt...

Ik vind het heerlijk, werk zelf vanuit huis dus kan makkelijk even wat doen. Rijdt nog steeds 3-4 x per week. Ik vind juist dat je sneller even opstapt voor een half uurtje rijden. Klusjes kan je makkelijker verdelen over de dag.

Ik heb zelf een grote paddock met de bak in het midden. Om de bak hebben we een track gemaakt zodat de paarden voldoende ruimte hebben. De weide ligt aan de paddock. We hebben 3 stallen die staan altijd open en kunnen ze vrij ij en uit lopen

Voor ons is het een way of life. We hooien gedeeltelijk zelf, omdat we dat leuk vinden. En slepen de weide en de bak zelf ( doet manlief). Verzorgen doe ik het meeste, maar manlief doet de laatste voerbeurt. We doen veel samen, als we samen even gaan wandelen nemen we snel even het paard mee en doe ik even wat grondwerk.

Weg gaan vergt wat voorbereiding maar we hebben ook een hond, dus ook voor haar moeten we wat regelen. Onze buren willen altijd wel hooi voeren, dit zet ik dan klaar en kunnen ze dan ze over het hek kieperen, normaal krijgen ze dat in slow feeders maar dan voor deze ene keer niet. En dan gaan ze een dagje niet in de wei of s avonds heel laat nog even. En in de zeldzame gevallen dat we een hele dag of een weekend weg gaan... dan komt er een vriendin 1 x per dag voeren (krachtvoer enzo), controleren en alles klaarzetten en doen de buren de andere voerbeurten.

Ik zou niet anders willen, maar het is heel persoonlijk...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:55

Hoe ga je de wei onderhouden? Wij hebben een regeling met de buurboer.Voor een bedrag per jaar doet hij al het onderhoud.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:06

Het feit dat de paarden meer buiten kunnen zou voor mij een reden zijn om het wel te doen :)
Ik heb ze nu af en toe thuis, af en toe bij mijn vriend thuis (trekpaardenfokkerij).
Beide plaatsen staan ze 24/7 buiten in groep en krijgen hooi bijgevoerd dus er veranderd voor de paarden, behalve de locatie, eigenlijk niks.

En toch vind ik het zo fijn om ze thuis te hebben <3
Je zegt dat er niemand stand by is voor hulp maar ik heb gemerkt dat dat best wel meevalt. En dat je gewoon ook veel meer zelf je plan leert trekken, als je iets ziet wat niet klopt ga je er zelf achteraan en ik heb echt heel veel bijgeleerd terwijl er nooit wat dramatisch aan de hand is geweest.

Heb tot de koop toe geleerd hoe ik een stroomdraad die doorgesneden is weer aan elkaar maak zonder mezelf te elektrocuteren :') Ben in deze tijd elektricien, timmerman, dierenarts light, poepschepexpert en time-management-expert geworden.
En ondanks het feit dat ik duizend keer uit bed wordt gebeld dat een van de paarden weer is uitgebroken (zie het stroomdraadincident hierboven omschreven) vind ik het heel jammer dat ze binnenkort weer naar mijn vriend gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:08

Voor mij; aan huis! Ondanks de nadelen van oppas zoeken als je weg wilt, het is zoveel leuker, band met het paard wordt zoveel hechter. De rest is hierboven al genoemd.