Paarden en het gras in Nederland: feiten en fabels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Paarden en het gras in Nederland: feiten en fabels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:01

Ik hoor een hoop, lees een hoop, en soms lijkt het allemaal zo logisch en het volgende moment lijkt het elkaar allemaal tegen te spreken. Ik ben een pension-klant en heb dus geen invloed op land of weidebeheer, maar vind het wel interessant om meer te leren om het beste management voor mijn paard te bepalen.

Daarom eens een topic omdat ik benieuwd ben naar de mening, kennis en ervaringen op Bokt: hoe zit het nou met gras (in Nederland) algemeen gezien? Hoe gezond is het nou, wat heeft een paard nodig?

Qua voorjaarsgras is er een hoop bekend, maar hoe zit het in dit stadium in de zomer qua (overschot of juist tekort aan) voedingsstoffen in het gras? Waar de één roept dat er nu nauwelijks meer iets in het gras zit, hoor ik een ander termen als 'gestresst gras' en vergroot risico op hoefbevangenheid noemen.
Waar moet een paardeneigenaar allemaal rekening mee houden? En waar de één heilig overtuigd is van 24/7 op de wei in de zomer, lees ik ook steeds meer over paarden die helemaal niet meer op gras worden gehouden (bewust) omdat het gras in Nederland niet geschikt is voor veel paarden.

Disclaimer: ik ben me er van bewust dat soort en kwaliteit ruwvoer dat naast het gras gevoerd wordt ook een belangrijke factor is. Die wil ik nu even buiten beschouwing laten, en puur kijken naar het gras.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:10

Tja er is geen antwoord op want iedereen bemest / onderhoud zijn gras anders.
Word het besproeid wat staat erop (dieren,afwisseling)
En zo nog zoveel meer factoren (kleigrond,zand)

Ook je vragen over gestrest gras
Dat is gras wat tekort word gegeten nu met deze warmte heeft het geen kans te groeien op moment als hier dus regen opvalt komt er een grote hoeveelheid eiwit vrij (of was het fructaan?) en dat is weer fenest voor paarden die gevoelig zijn om bevangen te raken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:18

Ik merk wel dat enkele van onze paarden snel aankomen en/of een dikke manenkam krijgen van het gras momenteel.

Wij doen aan strookbegrazing, de paarden staan op de paddock en vanaf 14.00/14.30 tot ca 22.00 op de wei en krijgen dan een stuk hoog gras erbij. In de ochtend krijgen ze een portie schraal hooi, in de avond brokjes en wat lucerne.

De meeste paarden doen het hier heel goed op. De dikke manenkam bij enkele paarden zag ik pas vorig jaar en dit jaar, dus ik denk dat dit wel degelijk te herleiden is tot gestresst gras, kort gras dat door de droogte extra fructaan aan gaat maken. Ik geef de paarden met dikke manenkam nu glucobalance, dat helpt wel.

Nog geen gevallen van IR/HB gehad overigens, in de ruim 20 jaar dat wij hier nu paarden hebben. We bemesten onze schrale zandgrond met eigen mest, af en toe aangevuld met speciale kunstmest voor paardenweides met extra selenium/magnesium.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:29

Hier bewust een haflinger van het gras af, in het verleden bevangen geweest en sowieso zomereczeem. Deze staat op de track en paddock. Mijn jaarling, veulen en lacterende merrie staat 10 uur op de weide en 12 uur op de track/paddock.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:29

Ik volg ook. Ik krijg van mijn nieuwe smid continue de opmerking dat ze van het gras af moeten en dat dan de hoeven verbeteren. Ook mag ik geen voordroog meer voeren maar alleen hooi. De dierenarts, ook tandarts wil absoluut geen hooi ivm 2 moeilijke gebitten. Wat gewicht betreft doen ze het beter op 24/7 gras dan hooi. In de winter zijn ze heel moeilijk op gewicht te houden.

Maar ik zit nu enorm in dubio. Wel of geen mest op het land. Eigen mest of toch (ook) andere mest. Alles omploegen en opnieuw inzaaien met een nieuw mengsel of rustig doorzaaien jaarlijks.

Uh help? Wie weet doe ik hier een lichtje op :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:31

Kan je beregenen? Hoe ziet je weiland eruit omdat je het over omploegen hebt

Selka

Re: Paarden en het gras in Nederland: feiten en fabels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:34

Beregenen kan maar is tot nu toe niet nodig omdat ik 3ha voor 4 paarden (waarvan 2 pony’s) heb.

Omploegen omdat het Engels raaigras is en dat is niet paardvriendelijk volgens iedereen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:41

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:44

Askja schreef:
Ik merk wel dat enkele van onze paarden snel aankomen en/of een dikke manenkam krijgen van het gras momenteel.

Wij ook 2 weken terug. Was ook echt binnen een paar dagen gebeurd.
Bij ons gingen ze 's morgens de wei op tot 17 uur dmv strookbegrazing.

Toen hebben we besloten om ze helemaal op de paddock te houden en het winterregime (3 maal per dag hooi via slowfeedernetten) weer op te starten.

Vanaf zondag gaan ze nu weer beperkt de wei op. Middaghooi vervalt en ze staan nu 2 uur per dag op de wei.

Mijn ene shet is nu 3 jaar HB vrij en dat wil ik graag zo houden. Hij krijgt ook GlucoBalance.

Ze staan op zandgrond, in februari wordt er koeienmest uitgereden. 2 van de 3 weilanden hebben we nu ook met kunstmest gedaan en in het najaar willen we opnieuw gaan inzaaien omdat we nu bijna alleen maar onkruid ipv gras hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:50

Leo schreef:
Ik hoor een hoop, lees een hoop, en soms lijkt het allemaal zo logisch en het volgende moment lijkt het elkaar allemaal tegen te spreken. Ik ben een pension-klant en heb dus geen invloed op land of weidebeheer, maar vind het wel interessant om meer te leren om het beste management voor mijn paard te bepalen.

Ah management, daar kan ik wel iets over zeggen. Goed management is de puzzel rondom alles wat je paard eet en doet. Je 'zou' horen te weten wat voor bodem je stal staat, wat voor gras er op groeit en hoe dat onderhouden wordt. Ook de omvang van je land bepaalt of het gras helemaal weg gegeten wordt of niet. In principe grazen paarden altijd tot vlak boven de grond en het gras groeit opnieuw op. Momenteel is het op veel plaatsen weer heel droog, waardoor gras moeite heeft om weer te groeien. Op dit moment krijgt je paard waarschijnlijk minder kilo's aan gras binnen dan 2 maanden geleden, puur omdat hij meer happen ervoor moet nemen. Hij drinkt misschien ook meer water op het land omdat er minder vocht in de sprietjes zit.

Zoek voor de grap eens op hoeveel kilo je paard ongeveer aan gras binnen krijgt en wat de voedingswaarde daarvan is. Met die informatie kijk je naar het verdere plaatje van wat je paard doet op een dag en hoeveel voeding hij daarvoor nodig zou hebben. Alles wat je niet uit je gras haalt, vul je aan met hooi en zonodig krachtvoer. Pas later komen de supplementen, meestal vanwege een specifieke behoefte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:52

Mijn ponys (arabier, kruising arabier welsh, kruising fell/engels volbloed, new forrest, sobere tinkers tinkers) eigenlijk allemaal deden het het beste op lang gras. :j ongeacht soort gras overigens. Langer dan 10 cm en normaal bemest was de beste optie. Kruising fell was flink hoefbevangen geweest en erg gevoelig. Extreem kort gras leverde haar problemen op. Strookbegrazing met lang gras jaar rond is altijd goed gegaan.

In het voorjaar minder bijgeven in de winter meer, geen last van teveel zand binnen krijgen. Extreem lang gras onbeperkt heeft zelfs oude tinker het leven gered, eetlust was zoek, leververvetting een feit. Het was onbeperkt proppen of dood.

En eigenlijk bij allemaal hoe minder ik gras reguleerde hoe beter ze op gewicht bleven. Geen afgeknaagde kale weides dus met alle risicos van zand, teveel suiker ivm gestrest gras. Dat laatste leverde vooral jeuk en harde manenkammen.

De regios waar ik gestaan heb over ruim 46 jaar is limburg op moddervette maasweides, de zandgronden van utrechtse heuvelrug, de nog vettere flevopolder en de zandgronden hier. Allemaal met soort van hetzelfde beleid met diverse types pony dus. Vroeger was er een soort gras, namelijk weidegras. :') daarna op mengsels speciaal voor paarden gestaan, op engels raaigras en alles er tussen in.
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-07-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:53

- Gras heb je in soorten. Dus het ligt deels aan het mengsel dat je zaait.
Engels raai bevat bv. weinig structuur en veel eiwit. Is dus niet geschikt voor paarden.
Je hebt speciale grasmengsels voor paarden, dat is beter. BG11 kan ook, ook al verschillende de meningen daarover. Wij zaaien geen kruiden omdat die (is onze ervaring) na een jaar vrijwel verdwenen zijn. Jammer van het geld dus.

- Dan heb je de grondsoort. Wij hebben arme zandgrond. Daar moet dus mest op, anders blijft alleen het onkruid over. Wij doen 1 x / 3 jaar een monster en bemesten vervolgens op de norm (voor paarden). Basis is NPK, verhouding afhankelijk van het advies. Daarnaast strooien we altijd zout voor de smakelijkheid en soms extra magnesium. In het voorjaar soms een beetje digestaat.

Met de huidige droogte is er het risico van weinig groei en daardoor veel fructaan. Daarom eten ze nu vooral 'hooi op stam' :D - het oude lange gras. Overdag staan ze hier op stal en krijgen dus ook nog gewoon hooi bij. Dat vind ik wel een fijn idee, omdat ik denk dat ze met 24/7 weidegang te veel fructaan binnenkrijgen maar ook te weinig volume voor een goede werking van het maagdarmkanaal.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:18

Selka schreef:
Ik volg ook. Ik krijg van mijn nieuwe smid continue de opmerking dat ze van het gras af moeten en dat dan de hoeven verbeteren.

Ik weet niet wat voor paarden je hebt, maar over het algemeen is dat inderdaad het geval. Gras beïnvloed bij met name sobere paarden de witte lijn en deze verbreedt, en dat komt de hoeven niet ten goede. Heeft te maken met de darmflora.
Citaat:
Ook mag ik geen voordroog meer voeren maar alleen hooi.

Zelfde. Voordroog is gefermenteerd en beïnvloed de darmflora negatief. Slechte darmflora houdt meestal ook minder goede hoeven in. Ook mest is slechter, slapper bij gevoelige paarden.
Citaat:
De dierenarts, ook tandarts wil absoluut geen hooi ivm 2 moeilijke gebitten.

Raar, hooi (en schraal gras) is juist het natuurlijke eten, en gebitten slijten er normaal gesproken mooier en beter door dan van voordroog. Maar ik weet niet wat voor problemen ze hebben met het gebit ;) Overigens kan dat de reden zijn dat ze in de winter moeilijk op gewicht zijn te houden.
Citaat:
Wat gewicht betreft doen ze het beter op 24/7 gras dan hooi. In de winter zijn ze heel moeilijk op gewicht te houden.

Kan heel goed, gras is een dikmaker. Behalve warmbloedige typjes en dergelijke, die hebben er lang niet altijd moeite mee op gras slank te blijven. De meeste koudbloeden en sobere pony's kun je rollen van 247 gras.
Citaat:
Maar ik zit nu enorm in dubio. Wel of geen mest op het land. Eigen mest of toch (ook) andere mest. Alles omploegen en opnieuw inzaaien met een nieuw mengsel of rustig doorzaaien jaarlijks.

Mest laten composteren en de compost in het vroege voorjaar terugbrengen. En in het najaar kalken.
Doorzaaien met een gras/kruidenmengsel brengt variatie.
Citaat:
Uh help? Wie weet doe ik hier een lichtje op :)

Lichtje eeehhh, linkje..... https://www.opeengoeiwei.be/

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:32

Lindsey, het vreemde vind ik dat mijn paarden altijd hele goede hoeven hebben gehad en al sinds veulen/jaarling van mij zijn en op gras worden gehouden.
Met hooi gaan ze proppen en raken de diastases ontstoken.
Toevallig zijn 3 van de 4 koudbloeden :+ de warmbloed wordt juist vet van gras maar ook hij is slanker op gras dan op voordroog zelfde geldt voor de koudbloeden.
Composteren doe ik inderdaad al maar met 4 paarden heb ik niet genoeg voor al het land.

Ga de link eens bekijken. Wel interessant dat de link van stalnollie niet slecht over raaigras spreekt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:45

Je hebt meer soorten raaigras, Engels raai is niet geschikt voor paarden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:52

Toen ik paarden aan huis kreeg was ik echt blij met mijn weiland. Was er toen van overtuigd dat paarden gras moeten eten.
Maar daar ben ik wel van terug gekomen. Staan nu 24/7 op een paddock met goed hooi. De hoeven en darmflora zijn zoveel verbeterd.
Ik had, toen het niet zo droog was, weidedegang opgebouwd. Dacht dat is wel leuk voor ze. Mijn hoefsmid zag het meteen aan de witte lijn van 1 van mijn paarden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:21

Ik denk dat het heel paard specifiek is. Toen ik nog tinkers had stonden deze niet vol op de weide. Daar werden ze te snel te dik van. Nu heb ik een aantal sportpaarden die 8 tot 10 uur op de wei lopen zonder ook maar iets aan te komen. De wei heeft altijd meer dan voldoende, rijk gras. Mijn shetlanders staan nooit op gras, enkel op een groot stuk, zeer kaal (vrijwel alleen maar zand) stuk land en krijgen dagelijks hooi en basisbrok. Deze zien er altijd perfect uit zonder harde manenkam etc.

Het gaat dus denk ik niet zo zeer of je gras heel veel voeding bevat ja of nee. Als je namelijk een gezonde wei hebt zit er altijd voeding in het gras maar voor het ene paard is dit te veel, te weinig of precies genoeg.

Mijn sportpaarden hou ik namelijk niet alleen op gewicht met enkel gras. Die krijgen ook nog onbeperkt hooi en brokken en door deze gebalanceerde voeding blijven ze keurig op gewicht. En zo ook mijn shetlanders en destijds mijn tinkers.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:23

Kendra schreef:
Je hebt meer soorten raaigras, Engels raai is niet geschikt voor paarden.

Die link van stalnollie heeft het over Engels raai.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:26

Om te beginnen over welke soort gras wil je het hebben?
Het koeiengras wat meestal in Nederland is gezaaid of over weides die zijn ingezaaid met gras en ev kruiden voor paarden.

Dat zijn al 2 compleet verschillende verhalen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:32

Er bestaat niet 1 soort gras en ook niet alle paarden zijn hetzelfde.

Zo algemeen is er dus volgens mij niks over te zeggen, behalve dan dat sommige combinaties wel goed gaan en andere niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:59

Selka schreef:
Lindsey, het vreemde vind ik dat mijn paarden altijd hele goede hoeven hebben gehad en al sinds veulen/jaarling van mij zijn en op gras worden gehouden.
Met hooi gaan ze proppen en raken de diastases ontstoken.
Toevallig zijn 3 van de 4 koudbloeden :+ de warmbloed wordt juist vet van gras maar ook hij is slanker op gras dan op voordroog zelfde geldt voor de koudbloeden.
Composteren doe ik inderdaad al maar met 4 paarden heb ik niet genoeg voor al het land.

Ga de link eens bekijken. Wel interessant dat de link van stalnollie niet slecht over raaigras spreekt.

Niets vreemds aan. Daarom omschrijf ik het ook wat voorzichtig, met 'over het algemeen' en 'meestal' etc. ;)
Er zijn altijd uitzonderingen, wees blij, maar voor het gros gaat het wel op. Wellicht heb je een goede paardenweide, veel weides zijn eigenlijk ongeschikt voor paarden.
Paarden die altijd al op gras hebben gestaan, hebben hun hele darmflora daarop aangepast en zullen, daar is ie weer, over het algemeen weinig problemen hebben ermee. Bij ons in de buurt staan wat shetten jaarrond op gras, op diverse weitjes, en dat gaat goed. Twee jaar geleden was er eentje bevangen, maar die is er weer bovenop gekomen. Maar ik ken ze ook die nagenoeg altijd bevangen staan...
Ik zou wel goed opletten naarmate ze ouder worden. Jonge sobere paarden kunnen vaak beter met gras omgaan dan de wat oudere paarden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:05

Ik heb een barokke ruin van 5 en sta op pension.
Hij is rond gebouwd en in maart dacht ik echt dat ik hem echt lekker in zijn vel had zitten. Goede bespiering.
In april gingen ze (rustig opbouwen) de weide op. Sinds toen is mn paard enorm uitgedijt. Alle paarden bij ons overigens. Zelfs met strookbegrazing en veel uren op de paddock en snachts op stal.
Weides worden meermaals bemest dus ik heb geen idee wat er in t gras zit.
Paard kreeg last van oppervlakkige wondjes op de achterbenen en staartwortel. Toen gestopt met voeren van wortels, appels en overgestapt op ander voer zonder suiker.
Nu gaat het al wat beter. Het gras is nu behoorlijk verdroogd, ook al wordt er veel gesproeit.
Ze gaan nu geregeld smiddags de paddock op met hooi.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:13

Mijn paard staat bewust niet opbhet gras omdat hij dikke kaken krijgt van het gras eten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:53

Mijn paarden staan 24/7 op het gras. En dat gaat prima (warmbloeden). Geen rommelige witte lijn oid, geen gedoe met bevangenheid :n En soms in de zomer wel wat dik (nu trouwens niet), maar dat gaat er in de winter wel weer af.
Ik houd ze nu al een paar jaar zo en dat bevalt goed. De paarden hebben een stal waarin zelfdrinkers zitten, om daar te komen moeten ze door de paddock en over bestrating, wat weer goed voor de beweging en de hoeven is.
Ik zou dus niet anders willen. Overigens zit ik op arme zandgrond hier en bemest ik met gecomposteerde paardenmest en kippenmestkorrels. Absoluut geen kunstmest. De weide was niet best toen we hier 5 jaar geleden kwamen wonen, maar nu al behoorlijk opgeknapt. Ook beregen ik in de zomer, maar dat is vooral om een beetje de groei er in te kunnen houden.
Kapotte stukken zaai ik jaarlijks door.
In de zomer heb ik de weide opgedeeld in 6 stukken, waar de paarden 1-1,5 week op staan, voordat ze doorgaan naar het volgende stuk. Dan kan het stuk waar ze vandaan komen weer minimaal 5 weken bijkomen.
In de winter lopen ze op 3 stukken weide. En hebben ze onbeperkt hooi.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:26

Hier doen ze super op het gras en kunnen ze heerlijk paard zijn. Wel voer nu hooi bij gezien gras bijna niet groeit en ze krijgen handje vitaminen brok