Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Ik merk wel dat enkele van onze paarden snel aankomen en/of een dikke manenkam krijgen van het gras momenteel.
Leo schreef:Ik hoor een hoop, lees een hoop, en soms lijkt het allemaal zo logisch en het volgende moment lijkt het elkaar allemaal tegen te spreken. Ik ben een pension-klant en heb dus geen invloed op land of weidebeheer, maar vind het wel interessant om meer te leren om het beste management voor mijn paard te bepalen.
Selka schreef:Ik volg ook. Ik krijg van mijn nieuwe smid continue de opmerking dat ze van het gras af moeten en dat dan de hoeven verbeteren.
Citaat:Ook mag ik geen voordroog meer voeren maar alleen hooi.
Citaat:De dierenarts, ook tandarts wil absoluut geen hooi ivm 2 moeilijke gebitten.
Citaat:Wat gewicht betreft doen ze het beter op 24/7 gras dan hooi. In de winter zijn ze heel moeilijk op gewicht te houden.
Citaat:Maar ik zit nu enorm in dubio. Wel of geen mest op het land. Eigen mest of toch (ook) andere mest. Alles omploegen en opnieuw inzaaien met een nieuw mengsel of rustig doorzaaien jaarlijks.
Citaat:Uh help? Wie weet doe ik hier een lichtje op
Selka schreef:Lindsey, het vreemde vind ik dat mijn paarden altijd hele goede hoeven hebben gehad en al sinds veulen/jaarling van mij zijn en op gras worden gehouden.
Met hooi gaan ze proppen en raken de diastases ontstoken.
Toevallig zijn 3 van de 4 koudbloedende warmbloed wordt juist vet van gras maar ook hij is slanker op gras dan op voordroog zelfde geldt voor de koudbloeden.
Composteren doe ik inderdaad al maar met 4 paarden heb ik niet genoeg voor al het land.
Ga de link eens bekijken. Wel interessant dat de link van stalnollie niet slecht over raaigras spreekt.