Stal bedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:46

Helaas is mijn paard verstopt geweest door het vele stro eten. Gelukkig gaat het inmiddels weer beter.

Ik wil daarom over op ander strooisel.
Wat is het beste?

Mijn voorkeur gaat nu uit naar houtkrullen maar lees verhalen dat je dan iedere dag een pak nodig bent. Dat gaat dan wel een dure hobby worden.

Vlas wordt ook nog wel eens gegeten las ik, dus dat is geen optie denk ik.

Qua afvoer maakt het mij weinig uit, komt op eigen land.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:25

Hier gebruiken we bij een dikke laag (25cm strooisel. Starten met 1 pak per 2m2, 9m2 krijgt dus 4.5 pak) houtvezel bij het normale paard 5 pakken per maand en bij het zeer vieze paard 8 pakken per maand. Bij een dunne laag (10cm) zat de gewone op 7 pakken en de vieze op 12 pakken. Vergelijkbaar met vlas.

De vieze staat 50:50 op plospan classic en plospan excellent, de gewone staat volledig op excellent. Excellent neemt minder vocht op, maar mest gemakkelijker en is echt stofvrij. De classic is wel stofarm, maar niet volledig stofvrij, maar neemt wel meer vocht op. Zaagsel is zeer stoffig, maar neemtveel vocht op, wordt bij paarden nauwelijks gebruikt, is geschikter voor melkvee.

Een dikke laag strooisel is dus binnen 2 maanden voordeliger dan een dunne laag strooisel. Ondanks het duurdere opstarten.

Laurievc

Re: Stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:27

Mijn merrie die strostal leeg at staat ook op houtkrullen. Ik heb maar max een pak of 2 per week nodig. Wel een proper paard :)

Verder staat hier alles op gehakseld stro. Buiten die ene merrie geen enkel paard dat daar veel van eet gelukkig. Qua verbruik ongeveer hetzelfde, kostprijs ligt wel lager.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:11

Mijn paard staat op krullen. Alleen de eerste keer gaan er 4 a 5 pakken in, en daarna 1 pak per week. Je kan het gewoon oppotten net zoals bij vlas.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:18

Wij doen 1 of 2 pakken houtkrullen per week in de stal, we hebben wel 1 paard dat erg vies is en daar zijn het er wel eens 3. Maar als je begint met een goeie laag van 3 of 4 pakken doe je er best lang mee! Het beste systeem vind ik met houtkrullen om er een dikke laag in te leggen en dan enkel oppervlakkig vuil weg te halen. Dan leegscheppen als hij echt helemaal vies is. Tussendoor kan je vaak de kantjes naar binnen halen, die houtkrullen zijn meestal nog helemaal schoon en zo kan je de bovenste laag goed proper houden voor je paard. Waar ik werk doen we het wel elke dag grondig maar dan verbruik je dus echt 3 of 4 pakken per week... de klanten kunnen het niet zo goed aan dat de onderlaag smerig is ook al is de bovenlaag droog. Daarom halen we er elke dag veel uit waardoor er ook schone krullen in de kruiwagen belanden. Is bijna niet te doen inderdaad. Maar als je het op de goeie manier doet zijn krullen best zuinig.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 30-07-19 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:20

Mijn pony staat op vlas. Nam de eerste keer een hap daarna nooit meer :+

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:22

Mijn paard at van het schone vlas en stond heel snel heel vies, ook met oppotten. Ik heb nu rubbermatten in stal en meng het vlas met een pak zaagsel. Ze heeft dan een fijn bedje om op te liggen en ik haal gelijk de natte plekken eruit. Zo doe ik zeker een week in de winter zonder op te strooien. Nu in de zomer ruim 2 weken (staan alleen in de nacht in stal)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:33

Bij mij staan ze op vlas. Start kapitaal is 3 balen in de stal, daarna gebruik ik 1 baal per paard per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:52

Bedankt voor alle antwoorden!

Gewoon gelijk dik opstrooien dus.

Waar mijn paard staat zitten gleuven in de roosters zodat de urine er direct doorzakt. Op de roosters liggen stoeptegels. Hij heeft altijd een vrij droge stal hierdoor, dat scheelt.

Hoe lang potten jullie op? Dus hoe vaak moet je m helemaal leeg maken?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:01

Mijn paarden staan ook op houtkrullen en ik haal een keer per week de natte plekken er uit en dagelijks de drollen. Een keer per week strooi ik een half pak bij (24 kg pak) en 1 keer per week, na het weghalen van de natte plekken, een heel pak erbij. Paarden staan altijd super schoon en droog.
Doe wel iedere dag vanuit de zijkanten droge krullen over het midden verspreiden zodat de stal echt iedere dag strak en droog is. Heb wel een flinke laag in de stal liggen, heb er de eerste keer volgens mij 5 of 6 balen in gedaan en door wekelijks voldoende erbij te strooien blijven ze een mooi dik bed houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:47

Eens in het jaar leeghalen, elke 3 maanden alle natte plekken verwijderen. Tussendoor alleen de natte plekken die je toevallig tegenkomt.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:28

Myrthe3 schreef:
Bedankt voor alle antwoorden!

Gewoon gelijk dik opstrooien dus.

Waar mijn paard staat zitten gleuven in de roosters zodat de urine er direct doorzakt. Op de roosters liggen stoeptegels. Hij heeft altijd een vrij droge stal hierdoor, dat scheelt.

Hoe lang potten jullie op? Dus hoe vaak moet je m helemaal leeg maken?

Ik haal elke dag de mest er uit. Voor de natte plek kijk ik hoe nat het is, maar meestal 1x in de 3 tot 5 dagen

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:53

Mizora schreef:
Hier gebruiken we bij een dikke laag (25cm strooisel. Starten met 1 pak per 2m2, 9m2 krijgt dus 4.5 pak) houtvezel bij het normale paard 5 pakken per maand en bij het zeer vieze paard 8 pakken per maand. Bij een dunne laag (10cm) zat de gewone op 7 pakken en de vieze op 12 pakken. Vergelijkbaar met vlas.

De vieze staat 50:50 op plospan classic en plospan excellent, de gewone staat volledig op excellent. Excellent neemt minder vocht op, maar mest gemakkelijker en is echt stofvrij. De classic is wel stofarm, maar niet volledig stofvrij, maar neemt wel meer vocht op. Zaagsel is zeer stoffig, maar neemtveel vocht op, wordt bij paarden nauwelijks gebruikt, is geschikter voor melkvee.

Een dikke laag strooisel is dus binnen 2 maanden voordeliger dan een dunne laag strooisel. Ondanks het duurdere opstarten.

Hoeveel "liter" pak strooisel heb je dan ?