Nieuwe pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danielle2426

Nieuwe pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:58

Hoi iedereen,

We gaan een nieuwe pensionstal beginnen.
Nu is onze vraag is er een cursus die je bent verplicht te volgen? Zo ja welke?
Zelf zit ik al vanaf me 4de tussen de paarden.
Hebben al leveranciers voor vlas, brok en hooibalen/kuil. Mestafvoer is geregeld.
Komen 20 boxen van 3,5x3 meter. Op rubberenmatten en vlas.
Buitenbak 50x30
Longeercirkel 18 meter doorsnee
6 paddocks
Weiland
Zijn nog bezig met aanvraag binnenbak 20x40 en een stapmolen 16 meter doorsnee 5 paarden

Verder wordt het al inclusieve:
Dus wij mesten, voeren en zetten de paarden buiten/binnen.
Zomers weidegang.
Tegen meerprijs kan het paard beweging krijgen door ons.

Zijn er nog zaken waar we aan moeten denken?

Ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door danielle2426 op 29-07-19 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:02

Ik denk dat er op een pensioenstalling weinig behoefte is aan een binnenbak en stapmolen..
Ik zou eerder kiezen voor iets in de vorm van een paddock paradise waar de paarden in een kudde staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:03

Bij een pensioenstal denk ik aan oude paarden die met pensioen zijn maar als ik je tekst lees lijkt het meee op een pensionstal.. Wat is je doel?

Celiien

Re: Nieuwe pensioenstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:13

Ik gok dat je pensionstalling bedoeld?
Wat ik nog mis in je rijtje:
- verzekeringen
- zadelkasten/poetsplek/wasplek

Dit is even snel wat in mij opkomt op het late uur :=

Melewel94

Re: Nieuwe pensioenstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:23

Weet ook niet of ieder paard op vlas kan staan? Of was dat met iets anders? :+

Verder inderdaad poets plaats (warm water?)
Opbergruimte voor klanten/zadelkamer? Kleine kantine/zitruimte?
Wel/geen ruimte parking/trailer?

Zijn even zo vlug wat dingen die me te binnen schieten op zo een uur als nu wat ik als potentieel pension klant nog zou kunnen bekijken. :)

danielle2426

Re: Nieuwe pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 00:34

Aangepast moest inderdaad pensionstal zijn
Zijn ook 2 was plaatsen met warm en koud water en 2 poets plaatsen aanwezig
Voor elke klant is er een zadelkast met eigen uniek slot in de zadelkamer aanwezig.
Verzekeringen hebben we inderdaad ook aan gedacht
Er zijn zowel buiten als binnen plekken voor trailer.
Er zijn 6 parkeerplekken voor klanten aanwezig

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:42

Ik mis de optie dat de paarden in de winter minstens 8 a 10 uur buitenkomen in degelijke paddocks (of nog beter,ipv boxen maak je stallen met aansluitend paddocks dat je ev ook open kan zetten zodat meerdere paarden samen staan en mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:47

Ik vindt 6 parkeerplekken wel weinig eigenlijk als je 20 boxen hebt.

Wel gaaf dat je een pensionstal gaat beginnen! Welke omgeving gaat het komen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:05

Ik zou ook de mogelijkheid aanbieden dat eigenaren zelf mesten.
Wat ik merkte is dat ik echt de connectie begon te verliezen toen ik niet zelf hoefde te mesten. Als ik dan even geen zin had, het was te warm, tekoud, regen, hoofdpijn, moe blablabla dan ging ik niet want ja, geen verantwoordelijkheid. Ik reed destijds heel weinig (net ingereden) en was op dat moment echt klaar met longeren. Dus uiteindelijk kwam het erop neer dat ik 1x per week kwam.
Nu ik 4x per week zelf mest pak ik die dagen gelijk mee als trainingsdagen. De overige dagen werk ik langer door en ben ik bezig met mn hond en partner. Ideaal.
Binnenbak is leuk, maar alleen voor in de winter. De rest rijdt ik liever in een grotere buitenbak hoor.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:41

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 04:23

Er is steeds meer vraag naar de mogelijkheid je paard ook in de winter de hele dag buiten te kunnen zetten met onbeperkt ruwvoer (hooi uit slowfeeder). Zijn de paddocks groot genoeg om evt aan deze vraag te kunnen voldoen door de paarden s winters evt in groepjes buiten te kunnen zetten?
Want met 6 kleine paddocks op 20 paarden is ruzie over paddock tijd gegarandeerd...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 05:10

Ik vind de verhouding paddock naar stal ook erg weinig en zie die van mij het liefst 12 uur buiten met onbeperkt ruwvoer

Is er verder een kantine en toilet? Plek voor mensen om hun eigen voer op te slaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:09

Een cursus psychologie, vergis je niet wat de impact is van dagelijks omgaan met zoveel mensen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:47

Een vaste lijn, je ziet het in de reacties hierboven, de een wil graag dit en de ander dat. Kortom, wie je ook vraagt, iedereen wil het toch net even wat anders.

Maak een beleid hoe jij het wil en hou daar aan vast, zoek gelijkgestemde pensionklanten die ook in die richting zitten. Dat komt ook de sfeer onderling tussen de klanten ten goede.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:09

Wat ik zeer belangrijk vind is wat jè aanbiedt aan de dieren, dus wat mogen zij verwachten, welke opties tot buiten zetten, hoeveel ruwvoer? Mogelijkheid tot stro ipv vlas. Ik heb op heel veel pensionstallen en tevens aan huis gestaan en overal is er iets! Ook thuis is het niet perfect! Ik heb op luxe, dure stallen gestaan en bij ouderwetse stallen.

De redenen waarom bij mij de beslissing en noodzaak kwam om te verhuizen was altijd hetzelfde
- te weinig hooi, goed ruwvoer
- te weinig buiten, ik vertrouwde niet dat ze buiten kwamen op tijden dat ik wilde, had afgesproken
- buiten gebben ze ook drinken en ruwvoer nodig!
- te weinig bodembedekking
- slechte bodem om op te trainen.
- trainers, hoefsmid, dierenarts moet vrije keuze zijn en deze mogen komen op het terrein.

- in het begin is het vaak fantastisch en later verandert er veel, vaak door de kosten en werk wat het met zich meebrengt. Bezuinig nie constant en bedenk van tevoren wat je wilt verdienen, ik betaalde altijd graag meer , als mijn dieren maar goed verzorgt worden!

Wat ik ook vervelend vond dat sommige staleigenaren het denkt altijd beter weten en het valt wel mee.... Zoveel hebben ze niet nodig....het is net op.....

Ik ken beide kanten, besef heel goed hoeveel er van je gevraagd wordt, maar ben eerlijk en behandel iedereen gelijk, bij ongelijkheid of inconsequent zijn krijg je roddels en gevoel van oneerlijk behandelt worden!

Succes! Leuke uitdaging, waar ga je je vestigen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:27

En hoeveel weide is er dan? Hoe groot zijn de paddocks? Op welke bodem zitten jullie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:33

Er komt gelukkig steeds meer aandacht voor welzijn. Hoe groot zijn je paddocks? Met hoeveel paarden moeten ze er straks in? Persoonlijk vind ik 6 paddocks op 20 stallen erg karig of ze moeten erg groot zijn zodat ze er met meerdere paarden veilig inkunnen. Ik zou liever een ruime paddock erbij hebben dan een geestdodende stapmolen. Hoelang kunnen ze s winters naar buiten? Gaan jullie hooi bijvoeren in de paddocks? Dat zouden voor mij de belangrijkste punten zijn. Veel naar buiten kunnen met ruwvoer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:38

hayka schreef:
Wat ik zeer belangrijk vind is wat jè aanbiedt aan de dieren, dus wat mogen zij verwachten, welke opties tot buiten zetten, hoeveel ruwvoer? Mogelijkheid tot stro ipv vlas. Ik heb op heel veel pensionstallen en tevens aan huis gestaan en overal is er iets! Ook thuis is het niet perfect! Ik heb op luxe, dure stallen gestaan en bij ouderwetse stallen.

De redenen waarom bij mij de beslissing en noodzaak kwam om te verhuizen was altijd hetzelfde
- te weinig hooi, goed ruwvoer
- te weinig buiten, ik vertrouwde niet dat ze buiten kwamen op tijden dat ik wilde, had afgesproken
- buiten gebben ze ook drinken en ruwvoer nodig!
- te weinig bodembedekking
- slechte bodem om op te trainen.
- trainers, hoefsmid, dierenarts moet vrije keuze zijn en deze mogen komen op het terrein.

- in het begin is het vaak fantastisch en later verandert er veel, vaak door de kosten en werk wat het met zich meebrengt. Bezuinig nie constant en bedenk van tevoren wat je wilt verdienen, ik betaalde altijd graag meer , als mijn dieren maar goed verzorgt worden!

Wat ik ook vervelend vond dat sommige staleigenaren het denkt altijd beter weten en het valt wel mee.... Zoveel hebben ze niet nodig....het is net op.....

Ik ken beide kanten, besef heel goed hoeveel er van je gevraagd wordt, maar ben eerlijk en behandel iedereen gelijk, bij ongelijkheid of inconsequent zijn krijg je roddels en gevoel van oneerlijk behandelt worden!

Succes! Leuke uitdaging, waar ga je je vestigen?

Amen! _/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:03

Zijn je paddocks groot genoeg om alle paarden in te zetten, dus passen er 3/4 paarden in elke paddock, met onbeperkt ruwvoer? Ik wil mijn paard ook in de winter zeker 8 uur buiten hebben in een groep met onbeperkt ruwvoer. Dit is enorm in opkomst, ik denk dat het een goede sellingpoint voor je stal zou zijn. Zeker icm goede ruitervoorzieningen zoals een binnenbak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:20

Hou ook rekening met schuilmogelijkheden op de paddocks. Ik zou er niet gelukkig van worden als mijn paarden 12 uur per dag in de gietende regen met gure wind of brandende zon zouden moeten staan zonder mogelijkheid tot schuilen.
Iedere paddock heeft ook minstens een verharding met hooiruif/net nodig (anders gaat je zand kapot en heb je veel extra werk)

Afhankelijk of je meer doelt op de recreatieruiter of de wedstrijdruiter zou ik eerder naar het volgende gaan:

Recreatieruiter: schuilstallen per twee of per 4 paarden met verharding en paddock. Je kan dit prima zo zetten dat je gewoon een voergang hebt waar je ook comfortabel bent om uit te mesten.
Als je dit kan aanbieden (24/7 buiten met schuilstal, droge voeten, onbeperkt ruwvoer EN een goede buitenpiste / extra trainingsfaciliteiten, dan zit je zo vol.

sportruiter: individuele boxen met elk hun eigen paddock. Als je de tussenwanden van de stallen wegdraaibaar maakt en de paddocks doorgangen geeft waardoor je gemakkelijk paddocks kan koppelen, dan kan je zowel voorzien in de wensen van mensen die hun paard liever apart houden, mensen die liever paarden per 2 hebben (of meer) en mensen die wel willen dat hun paarden overdag samen staan maar in de nacht liever apart (al dan niet op stal of met toegang tot de paddock. (paddocks minstens 10 m lang, 4 m breed. Als je paddocks van 2 of drie paarden koppelt en de doorgangen op een handige plaats steekt hebben ze redelijk wat ruimte)

In beide systemen kan je het simpel machinaal laten uitmesten (stal-verharding-zandpaddock. Tijdens de mestrondes gooi je de mest uit het zand en uit de stal op de verharding, je maakt doorgangen tussen de paddocks met elastisch koord en handvaten op de verharding (die kan je gemakkelijk in de andere richting sluiten zodat de paarden tijdelijk enkel op het zand kunnen.) en je kan daarna gemakkelijk met een schovel de volledige verharding in 1 keer schrapen.
Na het mesten de doorgangen terug dicht (of open) zoals het gewenst is en je bent klaar.

Naast dit kan je dan 1 grotere paddock voorzien waar mensen desgewenst hun paard nog eens kunnen los zetten. (die kan je bv ook gebruiken om te grondwerken of longeren om je piste te sparen.)

Dit zou voor mij een fijne opzet zijn:
(geel = zand, grijs = verharding, blauw = boxen. Groene streepjes zijn doorgangen (rechterkant uiteraard idem als linkerkant), je kan zo gemakkelijk twee of meer paddocks koppelen, bij schuilstallen kan je de kant naar buiten open houden, bij boxen zou ik werken met verplaatsbare tussenwanden die je gemakkelijk kan openzetten zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen duwen. De oranje lijntjes zijn eigenlijk de groene doorgangen die je kan op die manier dichtdoen zodat ze tijdelijk enkel in de paddock kunnen en je gemakkelijk kan uitmesten.
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:20

Meeste is wel genoemd. Wat mij te binnen schiet:
> trailerstalling.
> bestemmingplan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:27

Wedstrijden? Uitrijdmogelijkheden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:37

Wat ik zou doen is eerst een concept bedenken. Op wat voor een eigenaar ga je je richten. Sport of recreatie. Merk dat daar nog wel eens verschil in zit en beiden hebben een hele andere verwachting van "luxe" Als je dat weet zou ik daar ook op gaan ontwerpen.

Op de stal waar ik nu sta wil een groot gedeelte van de eigenaren de paarden apart in een weide, bij andere stallen willen mensen ze juist in een kudde. De 1 vind het niet erg als ze in een groep naar de wei lopen, de ander wel en wil paard aan een touwtje de wei in hebben. Zou dat eerst even voor jezelf duidelijk hebben.

En wat hierboven wordt gezegd over schuilmogelijkheden in een paddock, dat zou voor mij geen noodzaak zijn. In winter heeft paard toch deken op en als het schijtweer is mag ie van mij ook wel korter buiten dan 12 uur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:43

Maar in de zomer is het ook fijn als ze kunnen schuilen voor de zon of prikbeesten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:45

capopjekop schreef:
Maar in de zomer is het ook fijn als ze kunnen schuilen voor de zon of prikbeesten

Tja daar kan je ook je management op aanpassen. Hier gingen ze met 40 graden of in de nacht of om 5 uur naar buiten. Net wat eigenaar wilde. Vliegen, daar bestaan ook dekens voor. Als je overal een overkapping voor moet maken dan ben je zoveel geld kwijt dan mag je wel 500 euro per maand gaan vragen en dan komt er weer niemand want dan is het te duur.. (als overkapping al mag van gemeente)